راه ترقی

آخرين مطالب

هدف ايران از توسعه برنامه موشکي چيست؟ انديشه

هدف ايران از توسعه برنامه موشکي چيست؟
  بزرگنمايي:

نشريه "وستي کافکازا" روسيه نوشت:
مجلس شوراي اسلامي ايران پيشنهاد مربوط به اختصاص بودجه اي بالغ بر ٥٥٠ ميليون دلاري براي تحکيم امنيت و توسعه برنامه موشکي کشور را بررسي مي کند. اين پيشنهاد بعد از آن مطرح شد که ايران عليه داعش (سازمان ممنوع اعلام شده در روسيه) در سوريه دست به حمله موشکي زد که تحليلگران آن را انتقام جويي براي وقوع دو عمليات تروريستي در تهران و هشداري به رقيبان منطقه اي خوانده اند.
اين لايحه قانوني افزايش بودجه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در تکميل بودجه ٨ ميليارد دلاري طرح توسعه پنج ساله مصوبه را که از دولت دست کم ٥ درصد از کل بودجه ملي را براي عرصه تدافعي کشور و از جمله، توسعه برنامه موشکي خواستار شده است، پيش بيني مي کند. به گزارش سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران، در روز ١٨ ماه ژوئن، ايران براي نخستين بار طي ٣٠ سال اخير، در خارج از مرزهاي خود دست به حمله موشکي زد و مرکز فرماندهي داعش در شهر ديرالزور، واقع در شرق سوريه، و کارخانه ساخت بمب در خارج از اين شهر را منهدم کرد. [آقاي] حسن روحاني، رئيس جمهور ايران، گفت که جمهوري اسلامي ايران با قاطعيت هر چه بيشتري، به هر گونه حملات تروريستي احتمالي آينده در خاک ايران واکنش نشان خواهد داد. محسن رضايي، فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران، در صفحه توئيتر خود نوشته است: «گوش مالي هاي بزرگ تر هنوز در پيش است». يک خبرنگار مجلس شوراي اسلامي ايران در تهران به شرط عدم افشاي نامش گفت که به احتمال زياد، اين لايحه قانوني تصويب خواهد شد، زيرا اين لايحه قانوني در پيشبرد ميهن پرستي است و برخي از قانون گذاران يا از فرماندهان سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامي هستند و يا با آن در ارتباط اند.
نماد غرور و افتخار
اگرچه، بودجه تدافعي ايران در مقايسه با بسياري از کشورهاي همسايه عربي کمتر است، اما برنامه موشکي اين کشور نماد غرور ملي و بازدارندگي شده است. ايران، داراي موشک هاي بالستيک از نوع «سطح به سطح» و از جمله، موشک ذوالفقار مي باشد که اين کشور براي انهدام اهداف داعش در سوريه از آن استفاده کرد. نظاميان ايراني همچنين، موشک هاي با برد ٢٠٠٠ کيلومتري (١٢٥٠ ميل) در اختيار دارند که براي مورد هدف قرار دادن پايگاه هاي اسرائيل و آمريکا کفايت مي کند. در تهران، برنامه موشکي را از ستون هاي اصلي حاکميت مي دانند. بابک تقوايي، کارشناس نظامي ايران در کشور مالت، گفت که به احتمال زياد، بودجه تکميلي براي توسعه برنامه موشکي و توليد داخلي موشک کروز «يا علي» اختصاص داده خواهد شد که از مدت ها پيش، در انتظار تأمين بودجه بوده است. او گفت: «من معتقدم که بخش اعظم اين بودجه به مطالعات و طراحي فن آوري تدافعي در برابر اختلالات و اصلاح خطاها اختصاص داده خواهد شد. اين بودجه براي نزديک شدن قوه موشکي ايران به قوه موشکي چين و يا روسيه کافي نخواهد بود، اما اين بودجه مي تواند، ايراني ها را در ارتقاي دقت موشک ها ياري دهد». در اين ميان، زمان بررسي اين لايحه قانوني که در روزهاي آينده بحث و بررسي خواهد شد و نشان دادن نرمش در امکان اختصاص چنين بودجه هنگفتي، از عوامل بسيار مهمي به شمار مي روند که بايد مورد توجه قرار گيرند.
معامله ميان عربستان سعودي و آمريکا
در ماه گذشته، دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا، با عربستان سعودي، رقيب اصلي ايران در منطقه، در زمينه ارسال سلاح به ارزش ١١٠ ميليارد دلاري به اين کشور قراردادي منعقد کرد. هوشنگ آريان پور، دريادار بازنشسته که در حال حاضر، در ايالت ويرجينياي آمريکا سکونت دارد، گفت: «واکنش سريع نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ايران در قبال طرح اين لايحه قانوني و تسريع توسعه برنامه موشکي ايران، نشانگر بي اعتمادي به عرصه امنيتي کشور در برابر خطراتي است که تهران از سوي کشورهاي همسايه جنوبي و متحد آمريکايي به رياست ترامپ احساس مي کند». آريان پور گفت: «حملات موشکي موفقيت آميزي که رژيم ايران را در اوضاع روز مورد آزمايش قرار داد، پيروزي بزرگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و پاداشي بعد از بروز نگراني ها و تشويش هاي گسترده به خاطر وقوع عمليات تروريستي در تهران به شمار مي رود. به نظر مي رسد که اين لايحه قانوني جنبه تبليغاتي داشته باشد و به عنوان اهرمي براي نفوذ در افکار عمومي داخلي به کار گرفته شود». آمريکا و اسرائيل نگران فعاليت موشکي رو به پيشرفت ايران هستند که آن را تهديد براي ثبات منطقه مي دانند. در سال جاري، دولت ترامپ به خاطر افزايش قوه موشکي ايران، تحريم هايي را عليه اين کشور اعمال کرد.
سازمان ملل متحد اعلام کرده که تهران تمامي تعهدات خود را در چارچوب توافق هسته اي بين المللي اجرا مي کند، اما نيکي هيلي، نماينده آمريکا در سازمان ملل متحد، اين سخنان را مردود شمرده است. بر اساس قطعنامه ٢٢٣١ شوراي امنيت، از ايران خواسته شده است تا به مدت هشت سال آينده، از فعاليت هاي خود در زمينه توليد موشک هاي بالستيک که براي حمل سلاح هسته اي مورد استفاده قرار مي گيرند، امتناع کند. تهران و مسکو تصريح مي کنند که اين قطعنامه اجراي اين درخواست را قطعي نکرده است. آمريکا و اسرائيل قاطعانه، به آزمايشات موشکي ايران مورخ مارس سال ٢٠١٦ ميلادي، اعتراض و اعلام کردند که اين کشور قطعنامه آمريکا را نقض کرده است. هيلي گفت: «نقش غير سازنده و بي ثبات کننده ايران در خاور نزديک از چارچوب پرتاب هاي غير قانوني موشک ها بسيار فراتر رفته است. حمايت ايران از گروه هاي تروريستي در سوريه، يمن، عراق و لبنان ادامه دارد. نيروهاي مسلح ايران، مشاوران نظامي و قاچاقچيان سلاح موجبات توسعه مناقشات منطقه اي را فراهم مي آورند و حل و فصل آنها را با مشکلاتي مواجه مي سازند»

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/10433/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تیرخلاص به خودروی کارکرده

مبادلات طلا ساماندهی می‌شود

تشویق ایسلندی تیم ملی پس انجام دو ماموریت

هواداران منچستریونایتد بلیت‌هایشان را به باشگاه پس دادند!

خلاصه فوتسال ایران 6 - قرقیزستان 1

ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد

شماره پیراهن امباپه در رئال مادرید مشخص شد

طاهری: ایران بازی به بازی بهتر شد

سردار آزمون با هت‌تریک اعلام جنگ کرد

سنگ‌سفیدی: صعود به جام جهانی اولین هدف ما بود

داستان عجیب تعویض پیراهن موسیالا با مسی

لقب جدید AFC به فوتسال ایران

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا: وزیر کشور ایران را بازداشت کنید

حدیث نصب‌ شده در محل دیدار امروز کارگران با رهبر انقلاب

سخنگوی دولت در سالروز شکست آمریکا در طبس: امیدواریم درس بگیرند

ربیعی: از تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان خواهش می‌کنم مدتی تصمیم نگیرید

فارن‌پالسی: بایدن با تحریم نفتی ایران به دام نمایندگان افراطی نیفتد

واکنش ایران به ادعاهای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری

کنایه سیدجواد هاشمی به حواشی آهنگ خواندن با هودی!

بیاین راجع‌ به محاسن کوله بری صحبت کنیم

همدم تازه منوچهر هادی پس از یکتا ناصر!

نماهنگ «سال نو» با صدای محسن ابراهیم زاده

واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

اعزام 90 هزار شهروند ایرانی به حج امسال

روایت ضرغامی از پیاده‌روی بین مردم و شنیدن حرف آنان درباره طرح حجاب

جزئیات طرح ممنوعیت عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

جمع شدن برخی شیرخوارگاه‌های تهران پس از اصلاح دستورالعمل فرزند خواندگی

دریای خزر عقب‌نشینی کرد

موشک «فالکون 9» یک رکورد جدید را ثبت کرد

عکس تلسکوپ فضایی هابل از یک دمبل فضایی!

خاطرات پردردسر برادر «جین آستن»

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

زارع‌پور: رفع فیلتر گوگل پلی یکی از دستور کارهای گروه تعیین مصادیق مجرمانه است

تصویب افزایش سهمیه ایران در صندوق بین‌المللی پول

خلجی: در سدسازی به جایی رسیدیم که برای دیگر کشورها پروژه اجرا می‌کنیم

سبقت شکلات از طلا!

افزایش 17 برابری خرید شمش طلا در حراج مرکز مبادله

هفت هزار تن چای خارجی اموال تملیکی به مزایده گذاشته شد

خبر خوب برای کارگران؛ اخراج سخت شد

گل ششم ایران به قرقیزستان توسط حسن زاده

برتری اینتر مقابل میلان به روایت انیمیشن

سلفی گرفتن آرتتا با هواداران ایتالیایی آرسنال پس از برتری

تکذیب یک شایعه عجیب علیه پرسپولیس

بارسلونا شکایتش از داوری ال‌کلاسیکو را به دادگاه مدنی می‌برد

واکنش حسن یزدانی به حذف دیوید تیلور از المپیک

حدادی: امروز یک روز تاریخی برای باشگاه پرسپولیس بود

پخش یورو 2024 در بلاروس بدون مجوز یوفا!

تنها بازیکنی که در قراردادش ورود کردم، وریا غفوری بود‌

سنگ تمام ویسی برای ساسان

صعود قاطع یوزها به نیمه نهایی؛ حضور قطعی در جام جهانی