راه ترقی

آخرين مطالب

برنامه هاي دولت و آموزش و پرورش درباره سند 2030 از دستور کار خارج شد فرهنگ و هنر

برنامه هاي دولت و آموزش و پرورش درباره سند 2030 از دستور کار خارج شد
  بزرگنمايي:

راه نو- فخرالدين دانش آشتياني در گردهمايي مشترک اعضاي شوراي معاونان و مديران کل آموزش وپرورش استان هاي سراسر کشور، اظهار داشت: برنامه هاي آموزش و پرورش همواره بر اساس اجراي کامل سند تحول بنيادين تنظيم شده است.
وي ادامه داد: برنامه هاي اين وزارتخانه در سال 96 بر اساس اولويت هايي همچون افزايش پوشش تحصيلي در مناطق محروم با محوريت دوره ابتدايي و ارتقاي کيفيت اعلام شده است.
دانش آشتياني، عدالت آموزشي را از مهمترين رويکردهاي برنامه سال 96، عنوان کرد و گفت: عدالت محوري و کاهش نابرابري ها، توجه به شاخص هاي پوشش تحصيلي در مناطق محروم، فراهم کردن زيرساخت ها و اقدامات لازم براي ارتقاي کيفيت ، هم چنين انسداد مبادي بي سوادي از مهمترين برنامه هاي اين وزارتخانه در بحث عدالت آموزشي است.

** مديران براي ثبت نام دانش آموزان رفتار مناسبي با مردم داشته باشند
وزير آموزش وپرورش بر فراهم سازي شرايط مناسب از سوي مديران استاني براي ايجاد حداکثر رضايت مندي مردم در موسم ثبت نام، تاکيد کرد و خطاب به مديران استاني گفت: بايد به همه مديران در سراسر کشور سفارش کنيد تا رفتار مناسبي با مردم داشته باشند و شرايط را به گونه اي مديريت کنند تا حداکثر رضايت مندي براي مردم حاصل شود.
وي با اشاره به حضور حداکثري مردم در انتخابات 29 ارديبهشت ماه گفت: اين حضور موثر مردم در صحنه هاي مختلف، باعث مي شود تا دشمنان نظام و انقلاب نتوانند عليه ايران توطئه کنند، وظيفه مسئولان نيز آن است که به پاس حضور مردم، جان فشاني کرده و خدمات شايسته تري به آنها ارائه دهند.

** احکام مناسبي در برنامه ششم توسعه براي آموزش و پرورش اخذ شد
وي به ارائه گزارشي از برنامه هاي کوتاه مدت و بلند مدت خود پرداخت و افزود: برنامه هاي ميان مدتي که به مجلس شوراي اسلامي اعلام شد، مختص فعاليت 8 تا 9 ماه باقي مانده از دولت يازدهم بود که با توجه به زمان ورود به وزارت آموزش وپرورش، بسياري از کارهاي بودجه برنامه ششم توسعه پيش تر برنامه ريزي شده بود، اما با همکاري خوبي که با مجلس شوراي اسلامي داشتيم، توانستيم هم در بندهاي برنامه ششم و هم در لايحه بودجه سال 96 آموزش وپرورش، احکام مناسبي را در بحث اعتبارات اخذ کنيم.
وزير آموزش و پرورش گفت:‌ با رايزني هاي صورت گرفته با سازمان برنامه وبودجه، توافق شده تا با اتخاذ تمهيدات در ابتداي سال، کسري هاي آموزش وپرورش به گونه اي مديريت شود که به انتهاي سال کشيده نشود و متناسب با اعتبارات، برنامه ريزي انجام گيرد.
دانش آشتياني تدوين زيرنظام ها و تهيه نقشه راه سند تحول را از ديگر برنامه هاي کوتاه مدت آموزش وپرورش اعلام کرد و گفت: در جلسات شوراي عالي آموزش و پرورش به دنبال تصويب زيرنظام هاي باقي مانده هستيم، اما روند تصويب به دليل حساسيت هاي قانوني، با کندي مواجه است.
وي به لايحه رتبه بندي معلمان اشاره کرد و ادامه داد: در برنامه ششم توسعه، مقرر شده نظام حقوقي معلمان براساس صلاحيت هاي حرفه اي از نظام حقوقي کارمندان اداري جدا شود، اين امر درکارگروه هاي مختلف ستادي در حال انجام است و اکنون آيين نامه هاي مربوط به آن تهيه شده و در آينده اي نزديک نيز به تصويب خواهد رسيد.

** تقويت ساختار پژوهشي
وزير آموزش و پرورش تقويت ساختار پژوهشي وزارتخانه را از ديگر برنامه هاي کوتاه مدت عنوان کرد و افزود: بدنبال آن هستيم تا ساختار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از سازمان پژوهش و برنامه ريزي تفکيک شده و در زير مجموعه حوزه ستاد قرار گيرد تا علاوه بر استقلال پژوهشگاه، جايگاه علمي و حقوقي آن نيز ارتقا يابد.
دانش آشتياني با بيان اينکه بازبيني رويه هاي مديريتي در آموزش و پرورش در دستور کار قرار دارد، تصريح کرد: در اين حوزه با واگذاري اختيارات به استان ها و مناطق در پي آن هستيم تا تصدي گري از ستاد و استان ها به مناطق و مدارس منتقل شود.
وي ادامه داد: در اين حوزه، مهمترين مسئله آن است که از بهترين نيروها بايد در مديريت مدارس و در کلاس‌هاي درس استفاده شود و استان ها نيز بايد در اين زمينه با برگزاري دوره ها و کارگاه هاي آموزشي، به تحقق اين هدف مهم کمک کنند، به دليل آن که اگر مدير مدرسه آشنا به مسائل آموزشي نباشد، ارتقاي کيفيت صورت نمي گيرد.

** شرکت هاي بيمه به عقد قرار داد با آموزش و پرورش متقاعد شدند
وي بحث «بيمه مناسب» را از ديگر اقدامات آموزش و پرورش در مدت هشت ماه گذشته ذکر کرد و با بيان اينکه به دليل انباشت بدهي بيمه در گذشته، نمي توانستيم با شرکت هاي بزرگ بيمه اي قرار داد ببنديم، عنوان کرد: با پرداخت مطالبات شرکت هاي بيمه گر، موفق شديم شرکت هاي بيمه اي بزرگ را مجاب به عقد قرارداد با آموزش و پرورش کنيم.
وزير آموزش و پرورش اظهار داشت: در نظر داريم تا از طريق سه شرکت بيمه ايران، بيمه معلم و بيمه دانا و متناسب با خدمات آنها، قراردادهاي استاني را براي معلمان انجام دهيم تا در پرتوي رقابت شرکت هاي بيمه گر بتوانند خدمات مطلوب تري به فرهنگيان ارائه دهند.

** اصلاح آيين نامه هدايت تحصيلي
عضو کابينه تدبير و اميد اصلاح آيين نامه هدايت تحصيلي را از ديگر برنامه هاي آموزش وپرورش عنوان کرد و گفت: با آسيب شناسي اجرايي هدايت تحصيلي در سال گذشته، اشکالات و نواقص طرح برطرف و پس از اصلاح، آيين نامه جديد براي اجرا به استان ها ابلاغ شد و اميد است استان ها با همکاري مشاوران مدارس بتوانند اجراي اين طرح را به خوبي مديريت کنند.
دانش آشتياني با اشاره به سرانه پرداختي مدارس در سال هاي گذشته اظهار کرد: در قانون بودجه سال 96، حکمي لحاظ شده که بر اساس آن، اگر تخصيص صورت گيرد، وضعيت سرانه مدارس بهتر خواهد شد، البته مديران کل استاني نيز بايد در مديريت هزينه ها به گونه اي عمل کنند که سرانه مدارس با بيشترين افزايش، پرداخت شود.

** در اجراي سند تحول بايد مهارت زندگي به دانش آموزان آموزش داده شود
عضو کابينه تدبير و اميد، «ارتقاي کيفيت» را از اهداف اصلي سند تحول بنيادين در اجراي برنامه هاي آموزش وپرورش خواند و تصريح کرد: مهم ترين مسئله اي که بايد به آن پرداخته شود، تغيير نگرش و بينش در بحث ياددهي – يادگيري معلمان است به طوري که روش هاي سنتي آموزش بايد از مدارس حذف و به جاي آن استفاده از فناوري هاي نوين در دستور کار قرار گيرد و اين امر زماني محقق مي شود که مدير مدرسه و معلم به آن باور داشته باشند.
دانش آشتياني با اشاره به تصويب سند تحول بنيادين در پنج سال گذشته ،‌گفت: بايد در اجراي سند تحول بنيادين، مهارت هاي زندگي هم به دانش آموزان آموزش داده شود و اين امر زماني اجرايي مي شود که بين حجم کتاب درسي و برنامه ريزي آموزشي تقابلي وجود نداشته باشد که اين موضوع بايد با مديريت استان ها انجام شود.
وي با بيان اينکه همه مشکلات آموزش و پرورش به يکباره قابل حل نيست، اظهارکرد: آموزش مهارت هاي زندگي بايد با تمرکز در دوره ابتدايي و پيش دبستاني صورت گيرد و اين مدل بايد در ساير مدارس نيز اجرايي شود.
دانش آشتياني ادامه داد: برنامه ريزي درست واصولي بايد براي مدرسه باشد، به همين دليل لازم است با آسيب شناسي مشکلات مدرسه، برنامه ريزي براي رسيدن به اهداف دنبال شود و در اين راستا، مديران استاني بايد برحسن اجرا، نظارت داشته باشند.

* از ظرفيت علمي و فکري معلمان در مدارس استفاده شود
وي، توجه به «ارتقاي منزلت اجتماعي معلمان» را از ديگر رويکردهاي برنامه آموزش وپرورش در سال جديد، عنوان کرد و گفت: در بحث ارتقاي منزلت اجتماعي معلمان، اگر چه بايد به دنبال افزايش حقوق معلمان باشيم، اما در کنار آن بايد از ظرفيت علمي، فکري و اجتماعي معلمان در تصميم گيري هاي درون مدرسه نيز استفاده کنيم و اين موضوع مي تواند به ارتقاي منزلت اجتماعي معلمان کمک شاياني کند.
دانش آشتياني ادامه داد: برخورد اداري و کارمندي با معلمان از عواملي است که باعث شده تا به منزلت معلمان خدشه وارد شود و مديران مدارس بايد به گونه اي شرايط را مديريت کنند که کارهاي آموزشي مدرسه فقط در شوراي مدرسه و با حضور همه معلمان اجرايي شود و در اين صورت است که مي توانيم منزلت معلم را احيا کنيم. 
عضو کابينه تدبير و اميد به بحث توسعه فناوري اطلاعات براي تحول در آموزش وپرورش اشاره کرد و گفت: مفهوم توسعه فناوري اطلاعات اين نيست که چند رايانه براي مدارس تهيه کنيم يا از سخت افزارهاي رايانه اي در کلاس استفاده کنيم، بلکه توسعه فناوري اطلاعات بايد با تغيير در بينش و نگرش معلمان در ذهن آنها، شکل بگيرد، به گونه اي که خود معلم همواره به دنبال استفاده از اين فناوري در آموزش باشد.
دانش آشتياني خاطرنشان کرد: از مديران کل استاني انتظار داريم تا تمام برنامه ريزي هاي استان را به گونه اي مديريت کنند تا اهداف کلان سند تحول بنيادين اجرايي نشود و در پايان هر سال نسبت به اجراي برنامه هاي خود مبتني بر اجراي سند، ارزيابي هايي را انجام دهند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/10451/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انیمیشن فان عمر مومنی از پنالتی برناردو سیلوا مقابل رئال مادرید

کنایه باشگاه پاری سن ژرمن به برد مقابل بارسلونا؛ قاب عکس بازی در کنار تابلوی منا لیزا!

برتری 5-2 آژاکس مقابل بایرن مونیخ و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

4 گل برتر دور برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل 2023/24

ریو فردیناند و چالش انتخاب های دوگزینه ای از بین بازیکنان آرسنال و بایرن مونیخ

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مرادمند: خداراشکر که در این بازی چَک خوردیم!

چشمی: بازی خیلی زیاد سخت شد

استقلال عنوان بهترین دفاع لیگ را از دست داد

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

قطعه «گلادیاتور» اثر هانس زیمر با ساز دودوک

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد