راه ترقی

آخرين مطالب

خطر تحريم هاي جديد آمريکا براي برجام سياسي

خطر تحريم هاي جديد آمريکا براي برجام
  بزرگنمايي:

راه نو- مجلس سناي آمريکا بسته تحريمي عليه ايران و روسيه را به تصويب رسانده است. بسته تحريمي جديد از دو ويژگي مشخص برخوردار است.نخست اينکه به واسطه برجام مجلس سناي آمريکا نتوانست تحريم هايي را در حوژه نفت،انرژي و بانکي و مالي عليه ايران اعمال کند و قدرت برجام مانع از مانور بيشتر آمريکا در اين تحريم ها عليه ايران شد و آمريکا به ناچار اقدام به تجميع تحريم هاي غير هسته اي کرد.به بيان ديگر تحريم هاي جديد سنا عليه ايران فهرست محور هستند و صرفا افراد حقيقي و حقوق را مشمول تحريم کرده است در حالي که تحريم هاي اعمالي عليه روسيه موضوع محور هستند و بخش‌هايي از اقتصاد روسيه و حوزه هاي مختلفي مانند اقتصاد، کشتيراني، معدن، فلزات، راه آهن و... را هدف قرار داده است. قانون جديد تحريم‌ها عليه ايران اشخاصي را که در برنامه موشکي ايران دخالت دارند يا هر شخصي که با آن ها در ارتباط است و در اين رابطه داد و ستد مي کند، شامل مي‌شود. در اين لايحه تحريم‌هايي عليه سپاه پاسدارن انقلاب اسلامي و تحريم تسليحاتي اعمال شده است. در نهايت برجام دست مجلس سنا را در تحريم هاي فلج کننده عليه ايران بست.
در همين حال يکي از دو سناتور آمريکايي که به طرح جامع اعمال تحريم‌ها عليه ايران در مجلس سنا رأي مخالف داد در بيانيه‌اي تصريح کرد که اين مصوبه مي‌تواند توافق هسته‌اي با ايران را به مخاطره بيندازد.
سندرز در بيانيه‌اي بعد از اين رأي‌گيري گفت که او کاملاً با تحريم‌هاي اعمال‌شده عليه روسيه به‌بهانه دخالت در انتخابات رياست‌جمهوري آمريکا در سال 2016 موافق است، اما تحريم‌هاي ايران ممکن است تبعاتي خطرناک داشته باشند.
وي نوشت: اين اقدام، به‌ويژه در زمان بالا گرفتن تنش‌ها بين ايران، عربستان سعودي و متحدان اين کشور است خطري نيست که ارزش انجام داشته باشد. فکر مي‌کنم ايالات متحده بايستي در خاورميانه نقشي متوازن‌تر بازي کند و راه‌هايي براي مقابله هم با فعاليت‌هاي ايران و هم حمايت چندين دهه‌اي عربستان سعودي از افراط‌گرايي راديکال پيدا کند.
خبرگزاري آريا در خصوص تحريم هاي جديد مجلس سناي آمريکا با کارشناسان به گفتگو پرداخته است.

هدف تحريمهاي جديد سنا مرگ تدريجي برجام است
 نادر انتصار،رئيس دانشکده علوم سياسي آلابامي جنوبي آمريکا،در ارزيابي خود از تحريم هاي جديد سنا گفت:اگر فقط از چهار چوب حقوقي به اين مساله نگاه کنيم، لايحه تحريمي جديد سنا تمام موارد برجام را نقض نمي کند چون اين تحريمهاي پيشنهادي روي مسائل غير هسته اي متمرکز هستند. اما شکي نيست که اين تحريمها مخالف روح برجام هستند و هدف سناي آمريکا مرگ تدريجي برجام و فلج کردن اقتصاد ايران است.

برجام دست ترامپ را در تحريمهاي جديد عليه ايران بسته است
امير علي ابوالفتح،تحليلگر مسائل آمريکا،  در پاسخ به اينکه برجام تا چه ميزان توانسته مانع از قدرت مانور بيشتر کنگره و ترامپ در تحريمهاي جديد سنا باشد،گفت: قطعا برجام در اين مصوبه تاثيرگذار بوده است. بر اساس برجام آمريکا متعهد است تا زماني که ايران به تعهدات خود عمل مي کند از تصويب تحريم هاي هسته اي خودداري نمايد و تحريمهاي هسته اي را به حالت تعليق درآورد و به تعهدات خود عمل کند مانند کانال فروش کالاهاي دو منظوره، فروش هواپيما هاي مسافربري به ايران و همکاري ها براي جايگزيني راکتور آب سنگين اراک، همکاري هاي تحقيقاتي و علمي در قالب آژانس بين المللي انرژي اتمي که آمريکا از اعضاي فعال آن است. برجام قدرت مانور آمريکا را در ارتباط با موضوع صرفا هسته اي کاهش داده و ضمن اينکه قطعنامه 2231 شوراي امنيت که پس از برجام به تصويب رسيد به گونه اي است که موضوع فعاليت هاي موشکي ايران را هم مورد توجه قرار داده و ايران با استناد به اين قطعنامه و سند برجام در حال پيشبرد برنامه هاي موشکي خود است و به همين دليل آمريکايي ها هر چه تلاش کردند برنامه موشکي ايران را به عنوان نقض قطعنامه شوراي امنيت معرفي کنند و حمايت بين المللي را کسب کنند تاکنون موفق نشدند و در جلسه اخير شوراي امنيت سازمان ملل نيکي هلي نماينده آمريکا در سازمان ملل اعلام کرد که شوراي امنيت نپذيرفت آزمايش هاي موشکي ايران نقض قطعنامه موشکي ايران است که اين خود يک موفقيت براي کساني که سند برجام و قطعنامه شوراي امنيت را تدوين کردند، محسوب مي شود که اجازه ندادند موضوع حساس برنامه موشکي و توان دفاعي ايران به بحث هسته اي و برجام گره زده شود.

ايران براي دفاع از برجام به دادگاه لاهه شکايت کند/ تحريم هاي جديد آمريکا ناقض برجام است
حسن بهشتي پور، تحليلگر مسائل بين الملل در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي آريا در پاسخ به اين سوال که آيا تحريمهاي جديد سنا ناقص برجام است؟،گفت:  تحريم هاي ضد ايراني مجلس سنا فضاي منفي را براي سرمايه گذاري و همکاري با ايران ايجاد مي کند. در بعد روح برجام يعني فضاي حاکم بر همکاري، در متن برجام نويد داده شده با ايران همکاري شود لذا اين تحريم ها نقص برجام است. اين از ايرادهاي برجام بوده و به اين معنا نيست که مذاکره کنندگان نمي دانستند بلکه به اين دليل بوده که دو طرف مي خواستند بر روي کلياتي به تفاهم برسند و راهکاري براي آن پيدا کنند.
اين تحليلگر ارشد در پاسخ به اين سئوال که برجام تا چه ميزان توانسته مانع از قدرت مانور بيشتر کنگره و ترامپ در تحريمهاي جديد سنا باشد؟ ،گفت: برجام 12 قطعنامه هاي شوراي حکام و 6  قطعنامه شوراي امنيت را لغو کرده و زمينه هاي حقوقي- بين المللي را که آمريکا را توجيه مي کرد ساير کشورها را با خود همراه کند از ميان برده است. آمريکا دليلي ندارد تا با استناد بين المللي از شرکاي تجاري ايران بخواهد با آمريکا همراه شوند. پيش از اين توانسته بود اين اجماع را محقق کند اما اکنون قطعنامه هاي شوراي امنيت را در اختيار ندارد و تمام گزارش هاي آژانس مثبت است لذا آمريکا عملا در انزوا قرار گرفته و نمي تواند آن کشورها را با خود همراه نمايد.لذا به دنبال با تحريم هاي جديد به دنبال فضاسازي منفي در سرمايه گذاري، همکاري هاي بانکي عليه ايران است.
بهشتي پور در خصوص اقدامات ايران براي مقابله با تحريم جديد سناي آمريکا نيز گفت: اتحاديه اروپا، هند، کره جنوبي، ژاپن و روسيه شرکاي تجاري ايران هستند و به احتمال بسيار زياد با آمريکا همراه نخواهند شد. اين تحريمها با فضاي رواني منفي که ايجاد مي کنند امکان سرمايه گذاري در ايران و همکاري بانک هاي بزرگ با ايران است را مختل مي کند و ايران بايد اين موضوع را جدي بگيرد و از طريق مجلس شوراي اسلامي و مجامع بين المللي وارد اقدامات اساسي شود. جمهوري اسلامي مي تواند بر اساس عهدنامه مودت ميان ايران و آمريکا که در سال 1956 امضا شد و با اتکا به توافق الجزيره با استناد به اينکه آمريکا با وضع قوانين تحريمي منافع ايران را تخريب مي کند و به روابط دو جانبه آسيب مي زند و تنظيم يک دفاعيه بسيار خوب در دادگاه هاي بين المللي لاهه شکايت کند تا اجازه ندهد مجلس سنا و نمايندگان اين روند را ادامه دهند. البته تحريمهاي اعمالي جديد پايان کار نيست و تصور مي کنم اين مسير ادامه خواهد داشت. آمريکايي ها در نظر دارند با حرکات مختلف برجام را منحل نکنند و امتيازات برجام را براي خود داشته باشند اما از طريق وضع قوانين جديد عملا تحريم هايي را به ايران تحميل نمايند تا مزاياي برجام را از ايران بگيرند. اين اقدام آخر آمريکايي ها نخواهد بود. جمهوري اسلامي توان خود را در مجلس شوراي اسلامي، مجامع بين المللي، سازمان ملل، کميسيون مشترک نظارت بر اجراي برجام اين موضوع را دنبال کند و به سادگي از آن نگذرد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/10459/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

جلسه حساس لیگ برتری‌ها برای قانون سقف هزینه

آغاز اردو از هجدهم

صالح: دیدار با قرقیزستان بهترین بازی تیم ملی فوتسال بود

سپاهان نمی‌تواند استقلال ملاثانی را دست‌کم بگیرد!

تیم دانشجویان ایران در راه مسابقات جهانی

روسیه: توافقنامه‌های امنیتی با ایران و 3 کشور دیگر در سال جاری اجرایی می‌شوند

پاکستان: سفر رئیسی به اسلام‌آباد موفقیت‌آمیز بود؛ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

واکنش سردار فدوی درخصوص احتمال ورود سپاه به صنعت خودروسازی: هرجا معظم له صلاح بدانند، ورود پیدا می‌کنیم

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

«اسماعیل» دوست نداره من کار کنم

شش سریال پربیننده صداوسیما که درس عبرت مردم شدند

سرگشتگی و یاس یک فضانورد

پوستر جدید فیلم سینمایی سال گربه منتش شد

بنری که خواننده مطرح پاپ را به شدت شاکی کرد

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری مشخص شد

توسعه روشی برای بهبود مصرف انرژی در دستگاه‌های مخابراتی

تو که با عاشقان درد آشنایی

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

آشوبی: پرسپولیس در این بازی فرصت اشتباه ندارد

طلسم 2765 روزه پرسپولیس علیه صعود آلومینیوم!

همنام مدیر جدید پرسپولیس روی نیمکت و سکو!

صحبت‌های جالب مجید جلالی درباره برنامه 12 ساله

العین، نیمار را از یک دستاورد تاریخی محروم کرد

بازگشت ستاره جوان سپاهان

پرسپولیس بعد از چهار فصل با مربی خارجی در حذفی!

رئیس‌جمهور وارد تهران شد

دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)

عبدی: چند بار دست در حفره حجاب کردید و گزیده شدید؟

گزارش رئیسی از سفر به پاکستان و سریلانکا: برگزاری این سفر در این مقطع، پیام مهمی داشت

کاخ سفید: به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند

اصولگرایانِ منتقد «گشت ارشاد»، تغییر موضع داده‌اند؟

استوری جذاب الناز حبیبی با تم مشکی

گرگ های زیادی اطراف همسرتون هستند

ترانه زیبای «خنده داره نه» با صدای علی یاسینی

تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

کنکور 1403 با آزمون «علوم ریاضی» و «انسانی» آغاز شد

اینترنت برای کنکور امسال قطع می‌شود؟

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

داوید رایا آرسنال را نجات می‌دهد