راه ترقی

آخرين مطالب

دستاوردهاي نخستين اجلاس اجتماعي- فرهنگي ايران و روسيه انديشه

دستاوردهاي نخستين اجلاس اجتماعي- فرهنگي ايران و روسيه
  بزرگنمايي:

راه نو- روزنامه پراودا (روسيه) در گزارشي نوشت:
در اوفا، نخستين اجلاس اجتماعي - فرهنگي دو کشور کار خود را آغاز کرد.
امروز در پايتخت باشقيرستان، در راستاي قرابت روسيه و ايران، دو بازيکن مهم در عرصه ژئو سياسي، گام مهمي برداشته شد. در سالن همايش اوفا، نخستين اجلاس اجتماعي - فرهنگي روسيه و ايران آغاز به کار کرد که توافق پيرامون برگزاري آن، در سال گذشته و در جريان سفر ايگور بارينوف، رئيس آژانس فدرال در امور ملي، به جمهوري اسلامي ايران حاصل شده بود.
در اين اجلاس، نمايندگان دولت ها و عرصه تجاري دو کشور شرکت دارند. ايران هيات خود به رياست علي يونسي، مشاور ويژه رئيس جمهور در امور اقوام و اقليت هاي ديني و مذهبي، را به اوفا اعزام کرده است. مهدي سنائي، سفير ايران در روسيه، و ابوالحسن نواب، دانشمند برجسته، از مهمانان ويژه اين اجلاس هستند.

گردشگري و اقتصاد در اولويت قرار دارند
اين اجلاس کار خود را همزمان در سه زمينه آغاز کرد. بخش «هماهنگي روابط بين مردمي و بين مذاهب» تعداد کثيري از شرکت کنندگان و ناظران را جذب خود کرد که تعجبي نداشت. زيرا طي سال هاي اخير، دو کشور با ظهور افراط گرايي ديني و تروريسم مواجه بوده اند.
والنتينا لازا، پروفسور دانشگاه پياتيگورسک، در جريان اين مباحثات خاطر نشان کرد: «اين مساله بسيار مهم است و جامعه بين المللي بايد از تجارب ديگر کشورها استفاده کنند. براي نمونه، در روسيه برنامه توان بخشي کودکان تروريست هاي کشته شده به اجرا در آمده است. در حقيقت، در همين محيط است که افراط گرايان حلقه ضعيف را مي يابند و وظيفه ما – ممانعت از کار آنان است».
در ميز گرد موضوعي، رجب صفراف، سياست شناس روس، در رابطه با توسعه گردشگري پيشنهادات مشخصي مطرح کرد. اين مشاور سابق گروه روسيه - ايران در دوماي دولتي در رابطه با مسائل جدي شکوه کرد که مهمانان از کشورهاي شرقي در فرودگاه هاي روسيه با آنها مواجه مي شوند.
اين سياست شناس از اين موضوع خشمگين بود: «مردم ناگزيراند سه ساعت منتظر بمانند تا مدارک آنان بررسي شود. چه نيازي به اين کار است؟»
طرف روسي به رياست آلگ سافونوف، رئيس آژانس فدرال در امور گردشگري، با اين موضوع موافق بود که برگزاري چنين ديدارهايي به حل و فصل بسياري از مسائل انباشته شده کمک خواهد کرد.
هدف اصلي نمايندگان صنعت گردشگري و دولت هاي دو کشور – ايجاد تسهيلات در روند صدور ويزا است. در سال ٢٠١٧ ميلادي، ميان دولت ها پيرامون لغو ويزا براي گروه هاي گردشگري توافق حاصل شد. اين دو کشور قصد دارند، در آينده نيز در اين زمينه فعاليت کنند.

روسيه و ايران – ياران اصلي در امور حفظ فرهنگ و معنويت
رئيس آژانس امور مردمي نخستين نتايج اين اجلاس عمومي را اعلام کرد. به اعتقاد ايگور بارينوف، در مجموع، همکاري روسيه و ايران نه فقط براي اين دو کشور، بلکه براي کل جهان ضروري است.
رئيس آژانس فدرال امور مردمي تصريح کرد: «در شرايط برداشته شدن گام هاي سنگيني در راستاي جهاني شدن که همه و همه چيز را هم تراز مي کند، کشورهاي ما مي توانند و بايد در مسائل حفظ هويت فرهنگي، استقلال و تامين امنيت معنوي يار يکديگر باشند».
بارينوف اوضاع پيچيده در کشورهاي اسلامي در پي تلاش هاي آشکار کشورهاي غربي در راستاي ويران کردن الگوهاي سنتي جهان بيني ديني را نمونه اي از توسعه منفي مناسبات دانست.
نمايندگان مذاهب سنتي روسيه نيز با رئيس آژانس فدرال موافق بودند. فئوفان، اسقف اعظم قازان و تاتارستان، به سفرهاي خود به سوريه و عراق اشاره کرد که نمونه اي از همزيستي مسالمت آميز چندين فرهنگ و مذاهب مي باشند. در حال حاضر، اين دو کشور در کانون آتش واقعي قرار دارند.
علي يونسي، مشاور رئيس جمهور ايران، در رابطه با اين موضوع گفت: «احترام به بشريت – در شالوده هر ديني قرار دارد. در حال حاضر، بسياري از کشورهاي منطقه ما درگير افراط گرايي هستند. در چنين شرايطي – هدف اصلي شناخت نوع دوستانه متقابل و همکاري با يکديگر مي باشد».
ايگور بارينوف براي شرکت کنندگان در اين اجلاس، رويدادهاي اخير در جهان اسلام و از جمله، تلاش براي راه اندازي عمليات تروريستي در مکه قبل از عيد سعيد فطر را يادآور شد. به اعتقاد آژانس فدرال امور مردمي، تمامي اين موارد نشان مي دهد که تروريسم «ديني» زير پوشش سخنان زيبا در وصف خداوند قرار گرفته است و در حقيقت، دشمن مشترک تمامي کشورهاي جهان مي باشد.
فقط به يک شيوه مي توان با اين شر مبارزه کرد – ريشه کن کردن هر گونه تلاش براي ترويج افکار افراط گرايانه در ميان جوانان. در اغلب موارد، افکار راديکال از ديگر کشورها به ايران و روسيه سرايت مي کند.
بارينوف خاطر نشان کرد: «پايين بودن سطح آگاهي خدمت گزاران و عدم توانائي شان در ايستادگي در برابر جواناني که آموزش هاي شبه ديني را در مالزي، پاکستان و ديگر کشورها گذرانده اند – مشکل اصلي است».
در اين ميان، بلافاصله بعد از اتمام فعاليت روز اول اجلاس، نمايندگان هيات ايران مي توانند با يکي از نمونه هاي مثبتي از آموزش هاي ديني آشنا شوند. در برنامه احياي آموزش اسلامي در روسيه، شش انستيتو فعاليت دارند و در سال جاري، آکادمي اسلامي بلغارستان در تاتارستان فعاليت خود را آغاز مي کند. در روز ٧ ماه ژوئيه، مهمانان ايراني به اين کشور همسايه سفر خواهند کرد.

اعزام دانشجويان روسي به ايران
موضوع مهم ديگر اين اجلاس عمومي، توسعه روابط دو جانبه در عرصه تجارت، آموزش و فرهنگ بوده است. هيات ايراني به همراه خود هداياي بي شماري آورده اند – در تمام سالن همايش فرش هاي دست بافت ايراني آويخته شده است، شرکت کنندگان اجلاس توانستند با کتاب ها و تحقيقات علمي مولفان و دانشمندان ايراني آشنا شوند. تمامي اين کتاب ها و تحقيقات به زبان روسي ترجمه شده اند.
طرفين در زمان سفر ايگور بارينوف به ايران، موضوع همکاري در عرصه انساني را بحث و بررسي کرده بودند. قرار مربوط به برگزاري اجلاس در روسيه نيز در آن ايام اتخاذ شده بود. به گفته رئيس آژانس فدرال امور مردمي، اين کشورها فعاليت خود در رابطه با مسائل مبادله دانشجو و تدوين برنامه هاي آموزشي مشترک را ادامه مي دهند.
برگزاري اجلاس دوم در آينده نزديک
روز جمعه ٧ ماه ژوئيه، نخستين اجلاس روسيه و ايران به پايان مي رسد. اين برنامه شامل بازديد از موزه ها و مشارکت در جشنواره سنتي علف چيني مي باشد. باشقيرستان و ايران داراي فرهنگ مشابهي هستند و اين نه فقط مسايل ديني، بلکه جشن هاي ملي را نيز در بر مي گيرد. براي نمونه، در اوفا مانند تهران، عيد نوروز جشن گرفته مي شود. مهمانان ايراني مقامات دولتي اين کشور را به کشور خود دعوت کرده اند.
در آينده نزديک، تمامي هيات فدرالي اجلاس روسيه و ايران به ايران سفر خواهند کرد. ايگور بارينوف خبر برگزاري اجلاس دوم را به خبرنگاران اعلام کرده است.
رئيس آژانس فدرال امور مردمي تصريح کرد: «برگزاري چنين اجلاسي – ابتکار عمل مشترک ما با علي يونسي، همتاي ايراني، بود. امروز، وي اعلام کرد که آمادگي دارد تا اجلاس بعدي در تهران و يا هر شهر ديگر جمهوري اسلامي ايران برگزار شود. من اميدوارم که اين اجلاس ها به طور منظمي برگزار شوند و در اين ميان، براساس موضوعات توسعه يابند. در حال حاضر، ما به موازات موضوعات قومي و مذهبي، مساله گردشگري و سياست جوانان را نيز بحث و بررسي کرده ايم. اين منطقي است، زيرا تمام اين روندها با يکديگر در ارتباط اند. من اميدوارم که در آينده نيز موضوعات مباحثات متقابل ما توسعه بيشتري يابند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/10463/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زارع‌پور: رفع فیلتر گوگل پلی یکی از دستور کارهای گروه تعیین مصادیق مجرمانه است

تصویب افزایش سهمیه ایران در صندوق بین‌المللی پول

خلجی: در سدسازی به جایی رسیدیم که برای دیگر کشورها پروژه اجرا می‌کنیم

سبقت شکلات از طلا!

افزایش 17 برابری خرید شمش طلا در حراج مرکز مبادله

هفت هزار تن چای خارجی اموال تملیکی به مزایده گذاشته شد

خبر خوب برای کارگران؛ اخراج سخت شد

گل ششم ایران به قرقیزستان توسط حسن زاده

برتری اینتر مقابل میلان به روایت انیمیشن

سلفی گرفتن آرتتا با هواداران ایتالیایی آرسنال پس از برتری

تکذیب یک شایعه عجیب علیه پرسپولیس

بارسلونا شکایتش از داوری ال‌کلاسیکو را به دادگاه مدنی می‌برد

واکنش حسن یزدانی به حذف دیوید تیلور از المپیک

حدادی: امروز یک روز تاریخی برای باشگاه پرسپولیس بود

پخش یورو 2024 در بلاروس بدون مجوز یوفا!

تنها بازیکنی که در قراردادش ورود کردم، وریا غفوری بود‌

سنگ تمام ویسی برای ساسان

صعود قاطع یوزها به نیمه نهایی؛ حضور قطعی در جام جهانی

توضیحات معاون رئیس‌جمهور درباره عضویت ایران در سازمان‌های بین‌المللی

مخبر: اقتدار کشور ناشی از اعتماد نظام به مردم در مواجهه با دشمنان است

جزئیات مراسم تودیع و معارفه معاون اول قوه قضائیه/ اژه ای: ما مسئولان قضایی گاهی ناچاریم از یک امر مباح نیز اجتناب کنیم

بیانیه مشترک تهران و اسلام‌آباد؛ مرز مشترک 2 کشور باید «مرز صلح و دوستی» باشد

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

چرا سریال «الحشاشین» جلب توجه کرد؟

تصورات غلطی که مردم درباره ژیلا صادقی دارند

تایپوگرافی جدید از آهنگ زیبای محسن چاوشی

معاون رئیس جمهور: پنجشنبه‌ها عملا تعطیل است، نمی‌دانم چه شده که عده‌ای می‌گویند شنبه تعطیل باشد

معاون رئیس جمهور: دیدگاه دولت به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها نزدیک‌تر است

وزیر کشور: فراجا به عنوان ضابط قوه قضائیه وظیفه ذاتی در حوزه حجاب دارد

اظهارات فرمانده سابق سپاه در مورد طرح نور، و لایحهٔ حجاب و عفاف

مخبر: مراقبت کنید تا اخلال و مشکلی در برگزاری کنکور سراسری رخ ندهد

ضرغامی: آمارها نشانگر رشد قابل‌توجه گردشگری است

ممنوعیت همراه داشتن 14 قلم دارو در عربستان برای زائران حج

برای اولین‌بار، ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟

بادبان خورشیدی ناسا به مدار زمین رفت

گام بلند دانشمندان در درمان سرطان/ لیپیدها زیر ذره‌بین می‌روند!

کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

5 اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر، نویسنده و مترجم معاصر، دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن

زارع‌پور: به زودی ماهواره‌های جدید رونمایی می‌کنیم

شاخص بورس در سطح دو میلیون و 300 هزار واحد ماند

درویش: واگذاری پرسپولیس کار غیرممکنی بود که ممکن شد

خطیر: ستاره سوم را با مالک جدید کسب می‌کنیم

در ماجرای بین مجیدی و سعادتمند، من اصلا دخالتی نکردم

مدیرعامل استقلال: اثرات این روز بزرگ در آینده مشخص خواهد شد

آلوارس: برای قهرمانی باید همه بازی‌ها را ببریم

حمیداوی: شاید خسرو خیلی چیزها را نگفت!

مذاکره با اوسمار برای تمدید قرارداد پس از بازی با سپاهان

گل سوم ایران به قرقیزستان توسط سعید احمدعباسی

پیمان حدادی: عدد 6 برای پرسپولیس مقدس است