راه ترقی

آخرين مطالب

قاسمي: ايران آمادگي لازم را براي هر اقدام ناپسند آمريکا دارد/تيم هاي مقدماتي ايران به عربستان اعزام شده اند سياسي

قاسمي: ايران آمادگي لازم را براي هر اقدام ناپسند آمريکا دارد/تيم هاي مقدماتي ايران به عربستان اعزام شده اند
  بزرگنمايي:

راه نو- بهرام قاسمي روز دوشنبه در نشست هفتگي خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالي درمورد بازنگري هيات حاکمه آمريکا در قبال برجام اظهار کرد: با توجه به ابعادي که برجام مي تواند داشته باشد به نظر مي رسد که آقاي ترامپ و هيات حاکمه آمريکا نمي توانند به تنهايي براي نقض آن تلاش کنند و اقداماتي که اخيرا انجام داده اند، اين مسئله را نشان مي دهد.
وي افزود: به همين دليل است که آمريکا به اقدامات سياسي، اقتصادي و رواني ضد ايراني در لوايح ديگر تمرکز کرده و علاقه مند است که از اين طريق آثار مثبت برجام را خنثي کنند، چه از نظر مباحث تحريمي که مطرح مي کنند و چه از نظر آثار رواني که مي تواند بر موسسات مالي و بنگاه‌هاي اقتصادي، صنعتي و تجاري جهان بگذارد.
سخنگوي وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: آنها مي خواهند از اين طريق آثار مثبت و ثمربخشي که مي توانست برجام در حوزه اقتصادي براي ايران داشته باشد را کمرنگ يا بي اثر کنند.
قاسمي يادآور شد: در عين حال در حوادث هفته هاي گذشته علائم جدي و مثبتي وجود دارد که بايد با تامل بيشتري با آن برخورد و براي قضاوت در آينده کمي صبر کرد و ديد که آمريکا از چه سياستي پيروي مي کند.
وي با بيان اين که ايران براي هر اقدامي آمادگي لازم را دارد، اظهارکر: امروز کشور ما بيش از گذشته در حوزه هاي مختلف آمادگي لازم را براي برخورد با هر اقدام ناپسند و نابجا دارد.

** حضور 10 نفر از کنسولي وزارت خارجه در عربستان براي ارائه خدمات به زائران ايراني
سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين در پاسخ به سوالي درمورد اين که با توجه به اعزام حجاج ايراني به عربستان از پنجم مرداد ماه وزارت امور خارجه براي ايجاد اطمينان از امنيت آنها چه اقدامات کارشناسي و کنسولي انجام مي دهد، گفت: ايران و عربستان داراي روابط ديپلماتيک نيستند و سال گذشته حجاج ايراني اعزام نشدند، اما براي حج امسال سازمان حج و زيارت با تفاهمي که در کشور وجود داشت و براساس مصوبات مسووليت مذاکره با طرف سعودي را پذيرفت و وارد مذاکره شد.
وي يادآور شد: شرط خاص ايران در نشست هاي مختلف با مقامات سعودي مورد بررسي قرار گرفت و ايران به تفاهمات لازم رسيد.
وي ادامه داد: تا اين لحظه قرار بر اعزام حجاج ايراني است و مقدمات کار فراهم شده است و تيم هاي مقدماتي به عربستان اعزام شده اند.
سخنگوي وزارت امور خارجه يادآور شد: با توجه به نيازهايي که حجاج در طول ايام حج همواره در طيف هاي مختلف از جمله پزشکي دارند، بخش کنسولي به عنوان بخشي که در ايام حج، تيم سرپرستي و حجاج را همراهي مي کرد باتفاهم با سعودي ها 10 نفر از همکاران کنسولي ما در وزارت خارجه براي ارايه خدمات کنسولي در ايام حج در نقاط مختلف عربستان براي ارايه خدمات لازم به شهروندان ايراني حضور خواهند داشت.
قاسمي تاکيد کرد: اميدوارم که بتوانند در شايستگي تمام در اختيار زائران باشند.
سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ديگري درباره برقراري امنيت حجاج در مراسم حج اظهار کرد: آنچه مسلم است امنيت حجاج به عهده طرف عربستاني است و اين مسئله بسيار اساسي و مهمي براي ما بوده و هست.
وي افزود:در نشست هايي که با دولت عربستان داشتيم در خصوص بحث امنيت حجاج و تضمين آن صحبت هاي زيادي شده و اطمينان لازم حاصل شده است و فکر مي کنم حجاج و شهروندان ما نبايد نگراني عمده اي داشته باشند.
سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اين که متاسفانه در فضاي مجازي با نيت هاي مختلف سخناني گفته مي شود که مي تواند ايجاد هراس و نگراني کند، افزود:اخبار حج را بايد از کانال هاي مشخص سازمان حج و زيارت دريافت کرد و در نهايت مذاکره کننده اصلي و آنهايي که تضمين لازم را دريافت کردند و تفاهمات کلي را درباره مجموع مسائل حج داشتيند سازمان حج و زيارت است.
قاسمي گفت: تا جايي که مي دانيم اين سازمان بسيار خوشبين است، همه مسائل طراحي و تفاهم شده و حج برگزار خواهد شد و اميدوارم مشکلي وجودنداشته باشد.

**نشست ها و مذاکرات در جهان مي تواند نقش مثبت داشته باشند
وي همچنين در پاسخ به سوال خبرنگاري که پرسيد نظر دستگاه ديپلماسي درباره ديدارهاي آمريکا و روسيه در حاشيه نشست گروه 20 در هامبورگ چيست، گفت: مذاکرات بين کشورها زياد انجام مي شود، آن گونه که رسانه هاي روسي درمورد اولين ديدار آقاي ترامپ و پوتين در حاشيه جلسه گروه 20 درهامبورگ منتشر کردند، نگاه مثبتي به اين ديدار داشتند.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي با تاکيد بر اين که نشست ها و مذاکرات همواره در جهان مي تواند نقش مثبت داشته باشند، ادامه داد: به شرط آن که در محيطي شفاف و در جهت صلح، دوستي و امنيت جهاني برگزار شود بنابراين بايد منتظر بود تا اخبار بيشتري در مورد اين ديدار و نتايج حاصل از آن کسب شود.
يکي ديگر از خبرنگاران پرسيد دستگاه ديپلماسي براي حمايت از تجار و صادرکنندگان ايراني به قطر به خصوص در بحران اخير اين کشور چه اقداماتي انجام مي دهد چرا که پيش از اين گفته مي شد گاهي حق و حقوق تجار ايراني توسط اين کشور پايمال شده است؟
قاسمي نيز پاسخ داد: روابط ما با همسايگان ازجمله قطر طبق روال گذشته که در حوزه هاي مختلف وجود داشت، ادامه دارد و اتفاق جديدي در حوزه روابط تجاري ايران با قطر صورت نگرفته است.
وي تاکيد کرد: بخش هاي خصوصي، شرکت ها و موسساتي که با قطر کار مي کردند يا علاقمندند که در دوره جديد کار بيشتري انجام دهند از طريق کانال ها و شرکاي خودشان فعاليت هايشان را انجام مي دهند.
سخنگوي وزارت امور خارجه يادآور شد: اگر مشکلاتي بر سرکار شرکت ها وجود داشته باشد که گاهي بين همه شرکت ها در جهان و بين شرکت هاي ايراني و ساير کشور نيز اتفاق مي افتد، آن هم از طريق مجاري و مکانيزم هاي خاصي که تبعيت مي کند، قابل پيگيري است.
قاسمي همچنين گفت: روابط عادي ايران با قطر وجود دارد و به عنوان يک همسايه که از گذشته با آن مناسبات داريم اين روابط ادامه پيدا خواهد کرد و مانع و مشکلي براي همکاري هاي بيشتر تجاري و اقتصادي و ساير زمينه ها وجود نخواهد داشت.
وي افزود: نگاه ما به همه همسايگان خود در مرحله اول و به ساير کشور ها در مرحله دوم، همکاري بيشتر و ارتقاي روابط است.

** دور بعدي مذاکرات ايران و کانادا به احتمال زياد در اوتاوا برگزار مي شود
سخنگوي وزارت امور خارجه درباره آخرين وضعيت گفت و گوها براي از سرگيري روابط با کانادا گفت: آخرين تماس تلفني آقاي دکتر ظريف با همتاي کانادايي خود چند هفته قبل از برگزاري انتخابات بود ،علاوه براين هيات کانادايي قبل از انتخابات در سطح مديرکل در تهران حضور داشت و دراين سفر مذاکراتي صورت گرفت و قرار شد مذاکرات دو کشور ادامه پيدا کند.
وي با بيان اين که دور بعدي مذاکرات به احتمال زياد در اوتاوا برگزار مي شود، اظهار کرد:به ادامه مذاکرات وشبين هستيم و اميدواريم بتواند به نتايج مطلوب دست يابد.
قاسمي اضافه کرد: وزارت امور خارجه در مذاکرات با کانادا مسئول است مذاکره کنندگان از وزارت خارجه هستند، هيات کانادايي هم از وزارت خارجه اين کشور بودند و در همين چهارچوب و بر اساس تفاهم قبلي در سطح مدير کل مذاکرات ادامه مي يابد.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي همچنين درخصوص حکم اخير دادگاه انتاريو کانادا و ماندن ايران در ليست کشورهاي حامي تروريسم در اين کشور گفت:اگر اين مسائل نبود شايد نشست هاي کارشناسي در خارج ايران با کانادا مي توانست به نتايج مشخص تري نائل شود؛ اين که مذاکرات ادامه دارد، نشان مي دهد که برخي از موضوعات لاينحل بوده و با مشکل مواجه است طرفين براي حل آن تلاش مي کنند.
قاسمي ادامه داد: حکمي که دادگاه انتاريو صادرکرد خلاف موازين و اصل مصونيت دولت ها بوده و چنين حکمي براي ما قابل قبول نيست و حق اعتراض براي ما وجود دارد.
وي گفت: ما از طريق سيستم قضايي آن را دنبال مي کنيم و اين فرآيند را با شدت بيشتري ادامه خواهيم داد و قطعا در حوزه روابط دوجانبه و برقراري روابط يا حداقل داشتن دفاتر حفاظت منافع اين برخوردها لحاظ خواهد شد.
سخنگوي وزارت امور خارجه افزود:اميدوارم اقدامات نابجايي که در گذشته و در دولت قبلي درباره روابط دو کشور و سلب مصونيت حاکميت ايران در کانادا صورت گرفت با اقداماتي که دولت اين کشور انجام خواهد دارد، برداشته شود و مسير براي بسياري از مسائل باز شود

**کميسيون مشترک امنيتي ايران و پاکستان بزودي تشکيل مي شود
قاسمي همچنين درپاسخ به سوال ديگري درباره شليک راکت به مناطقي از ايالت بلوچستان پاکستان گفت:متاسفانه به غم سفر چندي قبل اقاي وزير امور خارجه و هيات نظامي، امنيتي و انتظامي همراه دکتر ظريف و تشکيل کميته هايي که قرار شده در اين زمينه برگزار شود، گاهي در مرزها با پاکستان با تحرکات نيروهاي تروريستي مواجه هستيم و اينها منجر به نوعي برخورد با اينها مي شود.
وي با تاکيد براين که ايران در دفاع از مرزهاي خود بسيار جدي است، خاطرنشان کرد:به زودي کميسيون مشترک امنيتي که آن هم حاصل تفاهمات دکتر ظريف با مقامات عالي پاکستان در آخرين سفر به اسلام آباد بود برگزار خواهد شد و در اين کميسيون ما روي مکانيسم هاي بيشتري براي تامين ثبات و امنيت مرزها گفت و گو خواهيم کرد

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/10474/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

اعلام ترکیب استقلال برای گذر از پرسپولیس

واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا

کنایه همتی به رئیسی با انتشار این ویدئو: مردم همچنان در انتظار چنین دولت کارآمدی هستند

گفتگوی امیرعبداللهیان و فیدان؛ تاکید ایران و ترکیه بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه

جزئیات حادثه امنیتی در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم، نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

علت عدم حضور نبویان در پدرخوانده3

وقتی مثل عمه جونت به آشپزی علاقه نداری!

دف نوازی زیبا و شنیدنی در برنامه «معرکه»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

نه فرانسه و نه پی‌اس‌جی؛ مقصد زیدان مشخص شد

باقری تک و تنها در جنگ با آلوز و حسینی

در آستانه ال‌کلاسیکو؛ کاپیتان رئال تمرین نکرد

اقدام حمایتی دولت انگلیس از ورزشکاران روسی

زوج دفاعی جدید شجاع؛ حضور کمرنگ اما موثر!

دانشجو: حادثه امنیتی سفارت ایران در پاریس پایان یافت

موضع اردوغان درخصوص حادثه اصفهان

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل توسط شورای امنیت، ایران را ناگزیر به دفاع مشروع کرد

تصاویری از بازداشت عامل حمله به کنسولگری ایران در پاریس

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس؛ عامل حمله دستگیر شد

واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین از سوی آمریکا

بوسه امیر جعفری بر پیشانی همسرش در یک سریال

بیت باکس زیبای دی جی و بچه ها در حضور آقای طهماسب

واژگونی پراید حادثه آفرید

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی

پیکان، شکست‌ناپذیر غیر از تقابل با پرسپولیس!

درخشش تیکدری روی گل کلاسیک گل‌گهر

ترکیب تراکتور بدون خمس زیر و رو شد!

فلاح: دوست داشتم برای آقای گلی تلاش کنم

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

آمریکا: در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران شرکت نکردیم

وقوع حادثه امنیتی در مقابل سفارت ایران در پاریس

مهارت شگفت‌انگیز بازیگر مشهور سینما در کشیدن نقاشی