راه ترقی

آخرين مطالب

وزير کشور تشريح کرد: ويژگيهاي تروريسم نوين/تروريسم و قاچاق مواد مخدر دو روي يک سکه اند انديشه

وزير کشور تشريح کرد: ويژگيهاي تروريسم نوين/تروريسم و قاچاق مواد مخدر دو روي يک سکه اند
  بزرگنمايي:

راه نو- عبدالرضا رحماني فضلي روز دوشنبه در سيزدهمين اجلاس کارگروه عمليات پروژه کالکان(بررسي ساز و کار مبارزه با تروريسم) در هتل هما، افزود: جرائم سازمان يافته فراملي تهديدي براي بشريت است، وقوع اين جنايات در خارج از محدوده مرز يک کشور، اين جرائم را داراي شاخصه فراملي کرده است.
وي ادامه داد: اين مساله که از معضلات اصلي دولت و سازمان هاي بين المللي ذي ربط براي تامين امنيت به شمار مي آيد کشورها را به فعاليت واداشته است. از مهم ترين اين فعاليت ها تروريسم و آثار و تاثيرات آن است همان طور که در اسناد بين المللي، کنوانسيون ها و اعلام مواضع اين سازمان به صراحت از تروريسم به عنوان خطر جدي براي صلح و امنيت بين المللي ياد شده است.
رحماني فضلي افزود: اجزاي تروريسم که سبب شکل گيري آن مي شود تاثيرگذاري آن را افزايش مي دهد که عمدي بودن، هدف دار بودن، وحشت آفرين بودن و پيروي نکردن از جنگ ها از ويژگي هاي آن است مثل وقوع حوادث تروريسم 11 سپتامبر بمب گذاري مرکز تجارت جهاني ، حوادث تروريستي در ايران، افغانستان، پاکستان ،سوريه ،عراق ، نيجريه و کشورهاي اروپايي و آفريقايي نشاندهنده تغييرات اساسي در انگيزه، اهداف و راهبرد و ابزار جغرافياي تروريسم است.
وي اضافه کرد: زدن انگ تروريسم به هر گروه سياسي در جهان به ويژه کشورهاي اسلامي فرصتي براي تروريسم است. تروريسم نوين ريشه در ايدئولوژي تکفيري دارد، تروريسم به دنبال افزايش اعضاي خود از سنتي به نوين است. در سنتي تعداد مشاهده کنندگان حادثه افزايش مي يابد اما در نوين علاوه بر اين خواهان نابودي تعداد زيادي از مردم هستند که خشن ترين شيوه ها را براي رسيدن به هدف بکار مي برند.
رحماني فضلي اضافه کرد: تاکتيک مشخص در تروريسم نوين، عمليات انتحاري و همچنين تلاش براي استفاده از سلاح کشتار جمعي با هدف افزايش تعداد قربانيان است. به همين دليل، تروريستها به سلاح هايي متوسل مي شوند که قدرت تخريبي بيشتر و با کمترين هزينه و بيشترين تلفات را داشته باشد. در همين راستا اين گروه ها در صدد به دست آوردن سلاح هاي شيميايي ميکروبي و بيولوژيکي و هسته اي هستند.
وزير کشور گفت: آن ها به دنبال اهداف ساختار شکنانه در نظام بين المللي هستند چون اهداف آن ها در ساختار نظام بين المللي قابل تحقق نيست و بسياري از اصول و هنجار هاي نظام با اهداف آن ها در تعارض است براين اساس نسبت به نظام بين المللي رويکرد ساختارشکنانه دارند. مذاکره با آن ها معمولا بي ثمر است، خطرناک ترين ويژگي اين نوع تروريسم همين است چون منطق و برهان و استدلالي را جز قتل و خشونت و رعب و وحشت نمي پذيرند.
وي اضافه کرد: القاعده و داعش تروريسم را امري ارزشي و مقدس دانسته و در اصول غير عقلايي و خودساخته تسامح به خرج مي دهند و در قالب قدرت طلبي، منفعت جويي؛ مليت گرايي، مذهب ، هويت و جهاني شدن را در خود گنجانيده و به سود محاسبات دنيوي توجه نداشته و به رستگاري پس از مرگ توجه دارند.
رحماني فضلي اضافه کرد: حاميان تروريسم جديد از عقايد شبه مذهبي آن ها سوءاستفاده کرده و گاه آن ها را تاييد، تبليغ و تشويق مي کنند که به معناي تاييد ترويسم است.
وي گفت: تروريسم نوين حوزه عمليات مشخصي ندارند، کل نظام بين المللي را محدوده عمليات جغرافيايي خود دانسته، وجود افراد همسو در کشورهاي مختلف سبب تسهيل عملکرد و تسريع انتقال آن ها شده و هر هدفي که مي خواهند در دسترس اين افراد است. ساختار اين گروه هاي جديد منعطف است و قابليت تغيير شکل سريع را دارد چون اين گروه ها با محدوديت هاي شديد دولتي نمي توانند منسجم فرماندهي واحد داشته باشند با حلقه هاي متعدد و با انعطاف پذيري بالا حرکت مي کنند..
وي به استفاده آن ها از فضاي مجازي به صورت گسترده و بدون مرز بودن فضاي سايبري ، اشاره کرد و گفت: کاهش هزينه و وارد کردن خسارات مالي و تامين لوازم مورد نياز براي اقدامات تروريستي و انعکاس مکتوب شکست ها و انجام بهينه فعاليت پولي و بانکي از مهم ترين دلايلي است که از فضاي سايبري استفاده مي شود و اهداف خود را سمبليک و نمادين انتخاب مي کنند. با اين وجود، گروه تروريسم توان مقابله با دولت و نابودي دشمنان را ندارند براين اساس به نماد قدرت دولت ها حمله کرده و آن ها را نابود مي کنند، نمادهاي ديني به ويژه درمناطق اسلامي از ويژگي هاي آن ها است. امروزه شاهد گسترش اقدامات تروريستي بي سابقه هستيم.
وي تاکيد کرد: هيچ کشوري نمي تواند از چنين گروههاي تروريستي ايمن باشد و براي مقابله با آن، به اراده سياسي قوي نياز است بايد اعتقاد به اين مساله، صداقت در مبارزه، معاضدت بين المللي و همکاري جمعي و جدي صورت گيرد در غير اين صورت نمي توان ادعاي مبارزه کرد و از سوي ديگر براي منافع و مصالح سياسي در مناطقي از مباني اعتقادي و عملکرد و تامين منافع مالي و امکانات تبليغي و سياسي پشتيباني کرد.
رحماني فضلي افزود: جلوگيري از اقدامات حمايتي، سازماندهي و تامين مالي اقدامات آن ها از درون و بيرون مرزها، خودداري از تشويق فعاليت هايي در راستاي اين اقدامات، جلوگيري از استفاده از اراضي کشورها براي برنامه آموزش اين گروه ها و جلوگيري از استفاده از امکانات تسهيلاتي از جمله اقدامات پيشگيرانه است.
وي گفت: هزينه اقدامات پيشگيرانه کمتر و تلفات جاني و انساني محدود و موفقيت آن بسيار است و تنها در پرتو همکاري بين المللي است ميسر مي شود، تروريسم و قاچاق بويژه قاچاق مواد مخدر دو روي يک سکه هستند، تروريسم براي بقا و وحشت آفريني نياز مبرم به منابع مالي داشته در راستاي اهداف خود براي بر هم زدن قانون، اقدام به کشت و توليد قاچاق مواد مي کند چرا که در فضاي امنيتي و قانوني امکان پذير نيست براين اساس براي بقاي خود امنيت را بر هم زده تا زمينه توليد را ايجاد کرده و با به دست آوردن منابع مالي نامشروع بقاي خود را بدست آوردند.
رحماني فضلي گفت: امروز ترديدي نيست که تروريسم از قاچاق استفاده کرده و ارتباطي تنگاتنگي بين قاچاقچيان و آنها وجود دارد. ارتباط با ساير جرائم نيز به تناسب موقعيت تروريسم متفاوت است. بايد تصوير روشني از ارتباط تروريسم با کاشت و توليد و توزيع مواد مخدر در هر منطقه ترسيم شود در حالي که شواهد مستند استفاده داعش از مواد مخدر و سودهاي آن را نشان مي دهد.
وي گفت: به جاي يافتن راهکار عملي در سطوح منطقه اي و بين المللي تحليل و راهکار هاي انحرافي مطرح مي شود. نيروهاي خارجي در منطقه کشت خشخاش حضور داشته و از حضور تروريسم اطلاع دارند اما نسبت به منافع آن ها بي تفاوت و گاه حامي هستند.
رحماني فضلي اضافه کرد: آن ها با اين مسامحه در تقويت تروريست ها نقش دارند ،پولشويي و نقل و انتقال مالي در شبکه هاي مالي رسمي جهان انجام مي شود به رغم نرم افزارهاي کنترل شديد به عنوان کشوري که سه هزار و 800 شهيد در مبارزه با قاچاق تقديم کرده کوچک ترين اطلاعات پولشويي و مبارزه با آن به ما داده نمي شود.
وي افزود: ايران به عنوان کشوري که در طول سال ها قرباني تروريسم بوده، همه اشکال آن را محکوم کرده، ايران در مبارزه با تروريسم پيشتاز بوده، از سوي ديگر مبارزه با تروريسم و مواد مخدر نيازمند توسعه هوشمندانه همکاري بين المللي، نظام مند، هدفمند، معتقد، باصداقت، معاضدت و جديت در اقدامات است.
وي تاکيد کرد: ايران آمادگي کامل براي همکاري با سازمان و کشورهايي که خواهان مبارزه با تروريسم ، برقراري صلح و امنيت هستند در عرصه بين المللي را دارد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/10475/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد