راه ترقی

آخرين مطالب

امروز سخت‌ترين روز براي آمريکا در مسأله هسته‌اي ايران است سياسي

امروز سخت‌ترين روز براي آمريکا در مسأله هسته‌اي ايران است
  بزرگنمايي:

راه نو- حجت الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني روز چهارشنبه در جلسه هيات دولت گفت: هيچ‌کس آن روزي را که تروريست‌ها موصل را اشغال کردند و در فکر اشغال شهرهاي ديگر عراق از جمله اربيل و حتي بغداد بودند، فراموش نکرده است. در آن روز اولين کشوري که به کمک مردم عراق شتافت و در مقابل تروريستها در کنار دولت عراق قرار گرفت، جمهوري اسلامي ايران بود و اين در تاريخ ثبت شده و براي مردم منطقه تا هميشه باقي خواهد ماند.
دکتر روحاني اظهارداشت: آن کشورهاي بزرگي که در حدود 16 سال اخير، منطقه را با مداخله نظامي و با اشغال افغانستان و عراق به ناامني کشيدند ، به رغم درست کردن پايگاه هاي نظامي و استقرار ناوها و هواپيماهايشان در منطقه، نه تنها اقدامي در برابر تروريست ها درعراق انجام ندادند بلکه شايد از اينکه منطقه دچار مشکلات جديد شده ،خوشحال هم بودند چرا که اين موضوع به فعالتر شدن کارخانجات اسلحه سازي آنها و ايجاد بهانه‌ براي مداخله بيشتر درمنطقه کمک مي کرد.
رييس جمهور با اشاره به اينکه برخي از کشورهاي منطقه هم متأسفانه از اين اتفاقات ناخوشايند، اظهار خوشحالي کردند، تصريح کرد: اينها در رسانه ها و گفتارهايشان به عنوان اينکه اين تقصير خود نخست‌وزير و دولت عراق بوده، مسأله را به جنگ شيعه و سني تعبير کردند و گفتند که در عراق به مردم سني ظلم شده و به اين دليل اين تروريست‌ها بوجود آمدند و موصل اشغال شده است!
دکتر روحاني خاطرنشان کرد: اين مسائل نشان داد آن کشورها هم تا حدي پشت اين داستان بودند و فکر مي‌کردند با ابزار تروريسم، مي‌توانند به اهداف منطقه‌اي خودشان دست پيدا کنند.
رييس جمهور گفت: براي مردم ايران اما امروز بسيار مبارک است، چرا که نشان مي دهد دولت و نظام جمهوري اسلامي ايران از آغاز تصميم درستي گرفت و امروز همه جهانيان در واقع به نحوي به درستي مسيري که ايران انتخاب کرده بود، اعتراف مي‌کنند.
دکتر روحاني با اشاره به اينکه در همان آغاز دولت يازدهم در سازمان ملل به دنيا گفتيم که امروز خشونت و افراطي‌گري يک خطر بزرگ براي منطقه و جهان است و همه بايد دست به دست هم دهيم و جهاني عاري از افراطي‌گري و خشونت داشته باشيم، اضافه کرد: خوشبختانه سازمان ملل به آن ندا پاسخ مثبت داد و قطعنامه پيشنهادي ايران در مجمع عمومي سازمان ملل به اتفاق آراء تصويب شد. اين نداي اول ايران در اين منطقه بود، قبل از اينکه هنوز مسأله تروريسم و افراطي‌گري در منطقه اوج بگيرد.
رييس جمهور با بيان اينکه اين موضع جمهوري اسلامي نشان داد که بينش، ديدگاه و آينده‌نگري ايران، دقيق و درست است، اظهار داشت: بسياري از سران کشورهاي اروپايي که در سال 92 در حاشيه اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل با آنها درباره مسائل منطقه صحبت مي‌کردم و براي آنها سخت بود که آن حرف‌ها را قبول کنند، در سال‌هاي بعد در همان ديدارهاي حاشيه سازمان ملل به من مي گفتند که امروز اعتراف مي‌کنيم حرف‌هاي شما در سال‌هاي گذشته درست بوده است.
دکتر روحاني تصريح کرد: آنها انتخاب و راه ديگري را در پيش گرفته بودند. فکر مي‌کردند برهم زدن دولت‌هاي منطقه و حاکميت دولت‌ها در اين منطقه ، راه حل است. آنها فکر مي‌کردند حاکميت عراق و سوريه و برخي کشورهاي ديگر منطقه بايد تغيير کند. برخي فکر مي‌کردند که مي‌توانند موضوع تروريسم را در منطقه به عنوان اعتراض مردمي جلوه دهند و بگويند اين مردم هستند که اين حکومت را نمي‌خواهند، در حالي که کاملاً مشخص بود نمي شود ماهيت تروريسم را با پوشاندن اين لباس‌ها مخفي کرد.
رييس جمهور ادامه داد: در ماه‌ها و سال‌هاي بعد، تروريست‌ها، مخصوصاً داعش در سوريه و عراق کارهايي کردند که تقريباً همه طرفداران خودشان را شرمنده ساختند. انسانيت را در تاريخ زير علامت تعجب قرار دادند که آيا واقعاً مي‌شود فردي ادعاي انسانيت بکند، يا حتي بالاتر ادعا کند که من پيرو دين توحيدي و رحمت يعني دين اسلام هستم و اين چنين در منطقه جلادي کند؟! شما ديديد فردي را در قفس گذاشتند و زنده زنده او را سوزاندند.
دکتر روحاني با اشاره به اينکه چنين کارهاي وحشيانه اي در دهه‌هاي اخير کمتر سابقه داشت، خاطرنشان کرد: البته ما شبيه اين جلادي‌ها را در سالهاي 59 و 60 در ايران مشاهده کرديم. تروريست‌هايي در ايران بودند که متأسفانه اکنون برخي‌ از آنها در اروپا حضور دارند، پوست بدن يک پاسدار کميته را جدا کردند و درآوردند. ما اين جنايت‌هاي بزرگي را که منافقين در کشور ما انجام دادند، يادمان نرفته است. مردم ما با اينگونه جنايات ناآشنا نبودند، اما مردم جهان شايد کمتر با اين اقدامات وحشيانه آشنا بودند که تروريست‌ها تا اين حد مي‌توانند خطرناک باشند.
رييس جمهور در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينکه جمهوري اسلامي ايران در همه مراحل و مقاطع نشان داد که يک سياست عاقلانه، توأم با حکمت براي منطقه و جهان دارد، گفت: در موضوع هسته‌اي، ايران نشان داد که دنبال راه حل مسالمت‌آميز براي مسايل پيچيده بين‌المللي است. ما مسأله را نه تنها با 6 قدرت حل کرديم، نه تنها با سازمان ملل متحد و شوراي امنيت موضوع را حل کرديم، بلکه حتي با آژانس تخصصي موضوعي مثل PMD را حل و فصل کرديم. اين نشان مي‌دهد که نظام جمهوري اسلامي ايران، نظام با تدبيري است و با کمک و حمايت مردم و هدايت‌هاي مقام معظم رهبري، راه درست و صحيح را انتخاب مي کند.
دکتر روحاني اضافه کرد: امروز مردم ما هم بايد از نعمت ثبات نسبي و امنيت در منطقه بتوانند استفاده کنند و هم بتوانند از اجراي برجام به خوبي استفاده کنند. يک فرصتي را همه با کمک هم ايجاد کرديم؛ اين مسأله جناح و حزب نيست، اين مسأله حتي مختص يک قوه نيست، همه مردم ايران در کنار هم قرار گرفتند و يک معضل را حل، خطري را رفع و گره‌اي را باز کرده و يک فضاي جديدي بوجود آوردند.
رييس جمهور اظهار داشت: در اين فضاي جديد، اول گفتند که برجام اجرايي و عملياتي نمي‌شود و گفتند آمريکايي‌ها نمي‌گذارند. ديديم که قدم به قدم توانستيم از اين مشکلات عبور کنيم. به اعتقاد من همين امروز که ما نسبت به تعهد آمريکا اعتماد کافي نداريم و آمريکايي‌ها معمولاً در تعهدات خودشان بدعهدي مي‌کنند، اما همين امروز سخت‌ترين روز براي آمريکا در مسأله هسته‌اي ايران است.
دکتر روحاني افزود: هيچ زماني مثل امروز براي آمريکايي‌ها تصميم‌گيري سخت نبوده است. آمريکايي‌ها وقتي تصميم گرفتند پرونده ما را دچار مشکل کنند، اين کار را کردند، وقتي خواستند پرونده را به شوراي امنيت ببرند، بردند، وقتي خواستند قطعنامه عليه ما صادر کنند، صادر کردند، وقتي خواستند ما را تحريم کنند، تحريم کردند و وقتي خواستند قانون شان را فرامرزي کنند، فرامرزي کردند اما امروز سخت‌ترين روز را دارند و مرتب تکرار مي کنند که اين برجام توافق خوبي براي آمريکا نبوده است. برخي از مسئولين آمريکايي مي‌گويند سر آمريکا کلاه رفته، اما در عين حال دست و پايشان بسته است.
رييس جمهور تصريح کرد: جمهوري اسلامي ايران راهي را انتخاب کرد که براي بدخواهان هم تخلف از اين قرارداد کار ساده‌ و آساني نيست و بسيار پرهزينه‌ است. اين افتخار سياست جمهوري اسلامي ايران و افتخار ديپلمات‌هاي ما است. امروز بايد از اين فضا به خوبي بهره‌برداري و استفاده کنيم.
دکتر روحاني خاطرنشان کرد: امروز ديگر زمان رقابت انتخاباتي نيست. اصلاً چنين حسادت‌هايي بعد از رقابت‌هاي انتخاباتي معنا و مفهوم ندارد؛ اينکه تا مي بينيم دولت موفقيت‌هايي به دست آورده، يک عده‌اي بخواهند ناراحت شوند. موفقيت دولت موفقيت همه ملت است. دولت چيزي نيست جز نمايندگي از طرف مردم. دولت نماينده مردم است و هر کاري دولت انجام مي‌دهد در واقع به پشتوانه مردم و با اجازه و نظر مردم است.
رييس جمهور گفت: به همين دليل است که رييس جمهور وقتي مي‌خواهد انتخاب شود برنامه 4 ساله خودش را به مردم ارايه مي‌دهد و مردم در واقع علاوه بر اينکه به فرد رأي مي‌دهند، به برنامه و راهکارها و رويکردها رأي مي‌دهند. به همين دليل کانديداها با هم مناظره مي‌کنند و نظرات خودشان را مي‌گويند و با مردم صحبت مي‌کنند. ديدارهاي مختلف چهره به چهره با مردم دارند و براي آنها توضيح مي دهند که ما مي‌خواهيم چه کار کنيم. مردم بر مبناي قول آنها است که پاي صندوق آراء مي‌آيند و الا به اين نيست که بين (الف) و (ب) از الف خوشمان بيايد يا از ب خوشمان بيايد! بحث در اين است که (الف) ما را به کجا مي‌رساند، يا (ب) ما را به کجا مي‌رساند و برنامه‌ها و آينده‌شان چيست؟
دکتر روحاني اضافه کرد: امروز روزي است که ما بايد از فضاهاي بوجود آمده استفاده کنيم. به نظر من توافق هسته‌اي يکي از افتخارات جمهوري اسلامي ايران است. پيروزي ملت عراق بر تروريست‌ها و ان‌شاء‌الله در آينده پيروزي مردم سوريه بر ترويست‌ها هم درست است که پيروزي ملت عراق و ملت سوريه است، اما پيروزي همه ملت‌هاي منطقه و مخصوصاً مردم ايران هم هست چرا که ما همه جا در کنار اين ملت‌ها بوديم، آنها را ياري رسانديم و کمک کرديم.
رييس جمهور ادامه داد: در عين حال بايد بدانيم که مبارزه با تروريست‌ها با مبارزه با تروريسم دو مقوله است. شايد با تروريست‌ها مبارزه کردن با اينکه خودش في ذاته مشکل است، ولي در برابر مبارزه با تروريسم، خيلي زياد مشکل نباشد. به هر حال در يک بازه زماني چند ساله با تروريست‌ها مبارزه مي‌کنيم و آنها را از پاي در مي‌آوريم اما مبارزه با تروريسم، مبارزه با يک تفکر است، مبارزه با يک فرهنگ است. اين کار بسيار طولاني است. اينکه فکر افراطي و خشونت را در جامعه از بين ببريم، نيازمند زمان طولاني است.
دکتر روحاني با تاکيد براينکه همه مردم بدانند که اقليتي کوچک نمي‌تواند نسبت به يک ملت تصميم بگيرد، اظهارداشت: داعش چه بود؟ داعش اقليت کوچکي بود که مي‌خواست براي يک ملت و حتي دو ملت در اين منطقه يا ملت‌هاي ديگر تصميم بگيرد. داعش گروهي بود که حرف صاحب‌نظران را قبول نداشت. از اسلام و قرآن خودش يک تفسير من در آوردي کرده بود و بعد هم به آن عمل مي‌کرد. ماهيت اصلي اين تفکر اين است که يک گروهي، متخصصين، انديشمندان و صاحبنظران را قبول ندارند و در برابر آنها لجاجت مي‌کنند. تحجر و جمود فکري دارند.
رييس جمهور تصريح کرد: اين افراد يک چيزي به ذهن‌شان آمده و آن را به حق مي‌دانند و نسبت به آن جزميت پيدا کرده و بر مبناي آن عمل مي‌کنند. مبارزه با تروريسم راه طولاني در پيش دارد و کارش هم عمدتاً فرهنگي، سياسي و اقتصادي است. البته کار امنيتي هم لازم است که بايد همه اينها در کنار هم باشد تا بتوانيم در منطقه بر کل تفکر افراطي و بر تروريسم به معني واقعي کلمه، پيروز شويم.
دکتر روحاني خاطرنشان کرد: برخي از کشورهاي منطقه، به خاطر بي‌تجربگي در امر حکومت و منطقه، تازه‌کار و جوان هستند و به دنبال اخلال در منطقه و بلندپروازي‌هايي هستند. آنها مشکلاتي براي منطقه درست کردند. اميدواريم آنها هم به مسير درست برگردند و بدانند اين منطقه، منطقه بزرگ و پيچيده‌اي است.
رييس جمهور گفت: جمهوري اسلامي ايران يک کشور قدرتمند است که نمي‌شود در برابر آن با لحن نادرست و غلط سخن گفت. آنهايي که ابرقدرت بودند از گفتن آن حرف‌هاي نابجا در برابر جمهوري اسلامي پشيمان شدند، اينها که چيزي نيستند. بايد ادب گفتار را مراعات کنند. آمريکايي‌ها هم بايد ادب را مراعات کنند. برخي از مقامات و نظامي‌هاي آنها هم گاهي حرف‌هايي مي‌زنند؛ حرف‌هاي کهنه اي که بارها تکرار شده است.
دکتر روحاني اضافه کرد: آدمي که در طول 40 سال گذشته بارها اين تجربه را کرده و هر روزي که خواسته قدمي عليه جمهوري اسلامي ايران بردارد، اقداماتش محکوم به شکست بوده و از اين به بعد هم محکوم به شکست خواهد بود، بايد عبرت بگيرد.
رييس جمهور اظهار داشت: امروز، روزي است که مردم ما بايد بيش از هر زمان ديگر در پي انسجام و وحدت و اهداف بلند ملي‌شان باشند. يادمان نرود که امسال، سال توليد و اشتغال است. همه فکرمان را بايد براي اشتغال جوان‌ها و رونق توليد در بخش‌هاي مختلف متمرکز کنيم. اميدواريم دولت دوازدهم با ابتکار و کارآمدي و خدمت بيشتر بتواند به عهدي که با مردم در انتخابات دوازدهم بسته عمل کند. دولت يازدهم نيز بايد تا ساعت آخر، همه مسئولين و کارگزاران اين دولت تا هفته‌ها و روزها و ساعات آخر مثل ساعات اول و روزهاي اوليه کار کنند. همه يک مجموعه هستيم و براي اهداف ملي‌مان در کنار هم خواهيم بود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/10492/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد