راه ترقی

آخرين مطالب

نامه سرگشاده ژنرالهاي آمريکايي به ترامپ درباره ايران سياسي

نامه سرگشاده ژنرالهاي آمريکايي به ترامپ درباره ايران
  بزرگنمايي:

راه نو- شماري از ژنرال هاي بازنشسته ي ارتش آمريکايي با هشدار درباره پيامدهاي هرگونه موضع گيري تهاجمي دولت آمريکا در خصوص صحبت از  تغيير حکومت در ايران، از دولت ترامپ، رئيس جمهوري اين کشور خواستند چارچوب توافق هسته اي با  ايران را حفظ کند زيرا به گفته ي اين ژنرال ها، توافق هسته اي براي امنيت ملي آمريکا حياتي است و به شکلي موفقيت آميز مسير دستيابي جمهوري اسلامي را به سلاح هسته اي مسدود کرده است.
اعلام کرد: سي و هشت نفر از ژنرالهاي عاليرتبه ارتش، نيروي دريايي و نيروي هوايي آمريکايي در نامه اي سرگشاده به دونالد ترامپ تاکيد کردند برنامه ي جامع اقدام مشترک در فاصله ي دو سال پس از امضاي آن از جانب دولت اوباما، ايران و همچنين گروه 1+5 توانسته به اهدافش دست پيدا کند.

تاکيد بر پايبندي به برجام
ژنرال هاي بازنشسته در اين نامه تصريح کردند: « در جشن دوسالگي برجام، ما پايبندي همه ي طرف ها به اين برنامه را ارج مي نهيم. ايران دو سوم سانتريفيوژهاي خود را برچيد ، 98 درصد از ذخاير حساس اورانيوم خود را از کشور خارج کرد و در قلب رآکتور آب سنگين خود سيمان ريخت.»
در اين نامه، ژنرال هاي آمريکايي آنچه که پشتيباني ايران از تروريسم و نفوذ بي ثبات کننده ي اين کشور در خاورميانه خوانده شده  اما در عين حال هشدار داده اند که موضع گيري تهاجمي در زمينه ي تغيير رژيم (در ايران)، جنگ فاجعه بار ديگري را در منطقه به راه خواهد انداخت.
در اين نامه آمده است: « درگيري هاي جزئي در نبود وابستگي هاي ديپلماتيک مي تواند به سادگي از کنترل خارج شود. ديپلماسي ابزاري مهم و حياتي براي کاستن از خطرهاست. با ديپلماسي مي توان از رويارويي نظامي جلوگيري کرد. رويارويي که جان نظاميان آمريکا را بدون آنکه سودي براي امنيت ملي به همراه داشته باشد در معرض خطر قرار مي دهد.
اين نامه چند روز پيش از مهلت زماني دوشنبه که براي باز تاييد پايبندي ايران به مفاد برجام تعيين شده بود منتشر مي شود. دولت ترامپ در ماه آوريل، مهلتي 90 روزه براي تاييد مجدد برجام تعيين کرد اما هم ترامپ و هم رکس تيلرسون، وزير امور خارجه از برجام انتقاد کرده اند.
برجام در سال 2015 و در نتيجه ي گفتگوهاي آمريکا و گروه موسوم به 1+5 شامل انگليس ، فرانسه ، روسيه ، چين و آلمان با ايران بدست آمد. بر اساس اين توافق برنامه هسته اي ايران در ازاي کاهش تحريم هاي مالي و انرژي بين المللي محدود مي شود. بر همين اساس، ايران بايد تعداد سانتريفيوژهايش را تا دوسوم کاهش دهد، غني سازي اورانيوم را زير سقف مورد نياز براي توليد سلاح متوقف کند و با بازرسي هاي بين المللي براي تاييد پايبندي به برجام همراه شود.
در حالي که اوباما از برجام با نام دستاوردي بزرگ در رابطه با ايران نام برد، جمهوريخواهان برجسته ي آمريکا اين توافق را اظهار لطف رايگان به ايران مي خوانند که در درازمدت در جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته اي ناتوان است.
سناتورها تام کاتن، ديويد پردو، تد کروز و مارکو روبيو روز سه شنبه در نامه اي به تيلرسون از او خواستند پايبندي ايران را به برجام تاييد نکند و اعلام کند برداشته شدن تحريم هاي ايران، منافع امنيت ملي آمريکا را تامين نخواهد کرد.
آنها چندين مورد را ادعا کردند که از سوي ايران نقض شده است از جمله خودداري ايران از دادن اجازه دسترسي به تاسيسات تحقيقات هسته اي و نگهداري ذخاير آب سنگين که براي توليد پلوتونيم مورد استفاده در ساخت سلاح نياز است.
در نامه ي اين سناتورها به تيلرسون آمده است: « ادامه سياست کنوني به معني حمايت از تجاوزگري ايران است. رئيس جمهور ترامپ برجام و تخفيف هايي را که در تحريم هاي ايران به همراه داشت بدترين توافقي خوانده  که تاکنون بدست آمده است، توافقي که براي آمريکا، اسرائيل و کل خاورميانه فاجعه آميز است. او درست مي گويد.»
 مشخص نيست موضع ترامپ و تيلرسون در زمينه ي بازتاييد (برجام) چيست. کاخ سفيد هم هيچ نشانه اي بروز نداده است. مقامات ارشد امنيتي در دولت ترامپ از جمله اچ آر مک مستر مشاور امنيت ملي و جيمز ماتيس ، وزير دفاع با نام چهره هاي ضد ايراني شناخته شده اند که به نيت تهران در برآوردن مفاد برجام ابراز بدبيني مي کنند.
ژنرال هاي بازنشسته ي ارتش آمريکا در نامه ي سرگشاده ي خود يادآور شدند برخلاف ملاحظاتي که در زمينه ي ارتباط ايران با گروه هاي تروريستي وجود دارد برقراري گفتگوهاي منظم ديپلماتيک با تهران کمک مي کند شک و ترديد کمتر و از جنگ جلوگيري شود.
در اين نامه آمده است: « گشايش کانال ارتباطات هزينه اي در بر نخواهد داشت و گامي مهم خواهد بود که رهبري جهاني آمريکا را نشان خواهد داد، جان انسانها  را نجات مي دهد  و در شرايط بي ثباتي منطقه اي و جهاني، امنيت ما را تقويت مي کند.»

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/10503/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

موزیک ویدئوی متفاوت از قطعه وطنیِ همایون شجریان

موسیقی بی‌کلام زیبا و آرامش‌بخش «بهشت» با هنرمندی پیدر بی هلند

نماهنگ تماشایی آرون افشار بنام «شب رویایی»

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

کشف مکان دقیق دفن افلاطون

پیش‌بینی وضعیت آب و هوا؛ سامانه بارشی جدی سه شنبه وارد کشور می‌شود

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969