راه ترقی

آخرين مطالب

نوبخت: در قرارداد توتال هر کس مدرکي دارد به مرجع قضائي ارائه دهد انديشه

  بزرگنمايي:

راه نو- محمدباقر نوبخت روز سه شنبه در نشست خبري با بيان اين مطلب افزود: همانطور که رشا و ارتشا جرم است، تشويش اذهان عمومي هم جرم است.
وي ادامه داد: طبق قانون مرجع رسيدگي به قراردادهاي نفتي شوراي اقتصاد است که از هر سه قوه نمايندگاني حضور دارند و هيچ قراردادي بدون نظارت اين هيات عالي به تصويب نمي رسد.
سخنگوي دولت افزود: بر اساس قانون هر قرارداد نفتي پس از بررسي نسخه اي به رهبري و نسخه اي ديگر به مجلس شوراي اسلامي ارسال مي شود.
وي با اشاره به اينکه در حال حاضر نسبت به قرارداد توتال دو نگاه وجود دارد، گفت: عده اي مباهات دارند به اينکه با سرمايه گذاري مستقيم بخش قابل توجهي را طرفهاي خارجي سرمايه گذاري مي کنند که طي 20 سال 85 ميليارد دلار درآمد خواهد داشت.
نوبخت گفت: سرمايه گذاران در اين قرارداد تنها 12 ميليارد دلار از درآمد سهم دارند و جمهوري اسلامي ايران 73 ميليارد دلار سهم دارد .
وي افزود: اين قرارداد دو طرف دارد که يک طرف شرکت ملي نفت و طرف ديگر توتال ، شرکت چيني و شرکت پتروپارس است که با اين قرارداد به دنبال سرمايه گذاري خارجي وانتقال تکنولوژي هستيم .
سخنگوي دولت تصريح کرد: اين قرارداد کم نظيري در تاريخ ايران بويژه بعد از برجام است که همگان آن را مورد تمجيد قرار مي دهند .
نوبخت اظهارداشت: عده اي ديگر نيز منتقد هستند که که چرا ميزان سهم ايران در قرارداد 19.9 درصد است ، در حالي که يک طرف اين قرارداد طرفهاي خارجي و شرکت پتروپارس و طرف ديگر شرکت ملي نفت قرار دارد .
وي خاطر نشان کرد: ضمن احترام به کساني که دلسوزانه نسبت به منافع ملي نظر مي دهند بويژه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي که همه در راستاي تعهد قانوني و احترام به مردم نظر مي دهند و دولت بايد بشنود وپاسخ دهد ، ولي روش برخورد با اين موضوع طرح سه فوريتي نيست .
سخنگوي دولت گفت: قانون پيش بيني هايي لازم را در اين زمينه انجام داده است البته ممکن است کساني از سر دقت صحبت نکنند ولي ما انتظار داريم سخنان منطقي ارائه شود .
نوبخت افزود: قرارداد توتال با توجه به چارچوب هاي جديد نفتي تنظيم شده است و با قانون مغايرتي ندارد ونظارتهاي لازم نيز از سوي مراجع مرتبط صروت گرفته است.
وي ادامه داد: طرح موضوع محرمانگي و رازداري نيز بحث ديگري است که قرار شده است در اين زمينه شوراي عالي امنيت ملي و هيات عالي نظارت به اين موضوع رسيدگي کنند. بنابراين همه ارکان نظام ونظارتي و قوه قضاييه بالاي سر اين قرارداد حضور دارند .
سخنگوي دولت تصريح کرد: هر سخني در اين موضوع گفته شود که مانع فعاليت شود در جهت منافع ملي نيست وبايد از پيش داوري ها دوري کنيم وتوجه داشته باشيم اتهاماتي را که در اين زمينه نسبت به دولت مطرح مي کنند جنبه سنگيني خواهد داشت.
نوبخت در ارائه گزارش عملکرد دولت در خريد تضميني گندم نيز گفت: تا امروز شش ميليون و600 هزار تن ندم به ارزش هشت هزار و 600 ميليارد تومان خريداري شده که چهار هزار و 600 ميليارد آن به کشاورزان پرداخت شده است.
وي در باره ارائه تسهيلات به بنگاه هاي کوچک ومتوسط نيز اظهارداشت: تا امروز 17 هزار و 831 ميليارد تومان تسهيلات به 25 هزار و396 بنگاه توليدي پرداخت شده است .
سخنگوي دولت در باره نوسازي ناوگان شهري نيز گفت: تا امروز51 هزار و 910 دستگاه تاکسي جايگزين تاکسي هاي فرسوده شده است.
نوبخت در پاسخ به اين که حسين فريدون چند مرحله احضار شده بود و علت چنين وثيقه بالايي چيست، گفت: آقاي فريدون در مورد موضوعات مختلف مرتب به مرجع قضايي مراجعه مي کردند و به سوال هاي پاسخ مي گفتند و اين بار هم مثل گذشته رفتنند ولي براي ايشان قرار صادر شد که در آن موقع امکان تامين چنين قراري ميسر نبود.
سخنگوي دولت اظهارکرد: نمي توانم درباره بالا بودن قرار وثيقه داوري کنم ولي ايشان که نمي توانستند فرار کنند يا جايي بروند بنابراين علت بالا بودن وثيقه را نمي دانم و اين که زندان بروند و رسانه اي بشود.
وي ادامه داد: اميدواريم عدالت نسبت به همه جاري شود و مردم اميدوار باشند که عدالت در امر قضا به طور مستقل براي همه اجرا مي شود، نظر رييس جمهوري همواره اين بوده که همه افراد بايد به قانون پايبند باشند.
نوبخت افزود: اگر انسان محترمي يک ساعت هم به زندان برود يا بازداشت شود و بعد باز گردد نکته اي قابل تامل است.
وي خاطرنشان کرد: از برادرانمان در قوه قضاييه انتظار قضاوت عادلانه داريم، آقاي رييس جمهوري نيز در اين موضوع بسيار صبور و خويشتن دار بودند همان طور که مرامشان بود.
سخنگوي دولت با بيان اين که اين باعث قوت قلب ما است، گفت: اين مسئله بايد براي رئيس قوه قضائيه يا قوه مقننه نيز اين گونه باشد و قوه قضائيه مستقل همانطور که با برادر رئيس جمهوري برخورد کرد با ديگران نيز برخورد خواهد کرد، در نظامي هستيم که بايد عدالت نسبت به همه اجرا شود.
نوبخت در پاسخ به اين که نحوه تامين وثيقه آقاي فريدون به چه صورت بوده است،يادآور شد: بخشي از طريق ملک شخصي ايشان و بخشي نيز قطعا ايشان دوستاني دارند که در اين زمينه تلاش کردند و مردم ما نشان دادند در چنين مواقعي اگر لازم باشد کمپين هايي را تشکيل مي دهند.
سخنگوي دولت در پاسخ به اين که چه اتفاقي افتاد که حسين فريدون دچار عارضه قلبي شد، افزود: اينکه فرد سالمي به زندان برود و به چنين وضعيت جسمي عارض شود بايد پزشک اظهار نظر کند ولي بايد ديد چه اتفاقي افتاده است و انتظار داريم چيزي غير از عدالت و انصاف در ايام بازداشت صورت نگرفته است و فشارهاي ويژه اي نبوده و ما نمي توانيم چنين اظهار نظر بکنيم.
نوبخت گفت: ما انتظار داريم هيچ يک از اين موضوعات جنبه سياسي پيدا نکند که قضاوت و عدالت مخدوش خواهد شد و ضابطين قضايي هم در نظر داشته باشند که در اقدامات خود جنبه سياسي را وارد نکنند و از سوي ديگر خوشبين هستيم که ديگر چنين اتفاقي براي کس ديگري نمي افتد.
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص تشکيل دولت دوازدهم و شائبه فشار از سوي جريان ها سياسي و حجم تخريب ها و اتفاقاتي که تاثير گذار در اين مسئله مي شود، گفت: رخداد بزرگي در کشور در 29 ارديبهشت ماه اتفاق افتاد و مردم براي اجرايي شدن مطالبات خود آقاي روحاني را انتخاب کردند، حال ما خود را جاي ايشان بگذاريم، چه بايد کرد؟
سخنگوي دولت افزود: از يک سو مردم راي دادند و رييس جمهوري خود را انتخاب کردند و از طرفي جريان هاي سياسي هم کمک کردند اما کنشگران و جريان هاي سياسي به نيابت،رضايت مردم و پيشرفت کشور به آقاي روحاني کمک کردند و اصالت در اين خصوص با مطالبات مردم است.
نوبخت به شرايط اقتصادي، سياسي، منطقه اي و بين المللي اشاره و خاطرنشان کرد: بايد همه اقدامات در زمينه انتخاب وزيران به گونه اي باشد که منافع مردم تامين شود و افرادي در دولت آينده حضور يابند که بتوانند منافع مردم را تامين کنند و ياري دهنده به رييس جمهوري باشند.
وي تصريح کرد: با توجه به چنين شرايطي رييس جمهوري بايد قوي ترين افراد را برگزيند تا پاسخگوي مطالبات مردم باشد و ايشان علاقه مند است تا فضايي را ايجاد کند که در تاريخ از وي به نيکي ياد شود.
سخنگوي دولت افزود: در انتخاب کابينه دو گروه قرار دارند، يک گروه افرادي که در دولت يازدهم هستند و رييس جمهوري از آنان ارزيابي دقيق دارد و گروه ديگر عده اي هستند که از بيرون استفاده خواهد شد.
نوبخت تاکيد کرد: البته ممکن است عده اي از وزراي فعلي به دلايلي آمادگي ادامه خدمت را نداشته باشند که اين موضوع در حال بررسي است.
وي ادامه داد حتما جريان هاي سياسي هم افرادي را معرفي مي کنند و رييس جمهوري پس از بررسي افراد را انتخاب مي کند تا بتواند بار سنگيني را که بر دوشش قرار داده شده، بکشد و در اين زمينه هيچ مضايقه اي نخواهد کرد.
سخنگوي دولت خاطرنشان کرد البته رييس جمهوري معتقد است بايد افراد معتدل از اصولگرايي هم به کار گرفته شود ولي يکي از شاخص هايش همراهي، همدلي و هم عقيده بودن است که به اهداف اصلي کمک خواهد کرد.
نوبخت با طرح اين سوال که اگر گله کنيم که چرا رييس جمهوري تاکنون به جمع بندي کابينه نرسيده است، گفت: تا جايي که اطلاع دارم اين ليست کامل نشده استو هر زمان کامل شود اطلاع رساني مي شود.
وي تصريح کرد: در حال حاضر هيچ موردي قطعي نيست و رييس جمهوري در حال ارزيابي افراد بر اساس ملاک هاي مختلف است تا کابينه اي کارآمد و قوي براي پاسخگويي به مطالبات مردم تشکيل دهد.
سخنگوي دولت درباره اين که گفته شود عده اي در اين زمينه رييس جمهوري را تحت فشار قرار مي دهند ، يادآور شد: با شناختي که از ايشان دارم وي انساني مقاوم است و در برابر فشارها و پاسخگويي به مطالبات مردم هيچ يک از اين فشارها موثر نخواهد بود.
نوبخت در پاسخ به اين که اگر برخي اتفاقات اين روزها منجرشود تا رييس جمهوري از اراده خود در تنظيم کابينه بازگردد، گفت: معتقدم ايشان هر آنچه را که لازم باشد انجام خواهند داد و همواره بر تعامل با قوا، خويشتنداري و صبوري عمل خواهد کرد.
نوبخت افزود: رييس جمهوري بسيار زيرک است وهمه اين اقدامات را مي فهمد که اقدامي ممکن است در جهت بر هم زدن آرامش باشد ولي هيچگاه از اعتدال و هدف خود خارج نخواهد شد.
وي در پاسخ به اين سوال که باتوجه به اين که محمد جواد ظريف وزير امور خارجه در نيويورک به نقض روح و متن برجام توسط ترامپ اشاره کرد آيا ايران در اين زمينه شکايتي مطرح کرده است يا خير، اظهارکرد: همانطور که در خصوص قراردادهاي نفتي قانون همه موارد را پيش بيني کرده است، در بحث برجام هم شوراي عالي امنيت ملي کارگروه ويژه اي براي نظارت بر اين موضوع دارد و هر آنچه جمع بندي شود مبني بر اين که نقض برجام است آن را پيگيري مي کند.
وي ادامه داد: اگر اين موضوع در داخل کشور رسما اعلام نشده شايد اين موارد آنقدري نيست که بايد مورد پيگيري قرار گيرد و کارگروه تشکيل داد، بنابراين اجازه دهيم سياستمداران حرف هاي سياسي خود را بزنند.
سخنگوي دولت اظهارکرد: نبايد اين موضوعات را داخل تيتر کرد، اين موضوع عرصه را به سياستمداران تنگ مي کند و استناد کردن به جمله يا حرفي که وزير امور خارجه کشورمان نسبت به کسي مطرح کرده را خرج فردي نکنيم.
نوبخت ادامه داد: با توجه به شرايطي که امروز سردمداران آمريکا دارند و اين مسئله نيز براي اروپايي ها ملموس شده چه لزومي دارد وزير امور خارجه ايران با همتاي آمريکايي بنشيند. ما اصلا با اينگونه افراد نمي نشينيم و تا اين افراد به عقلانيت نرسند و سايسته طرف صحبت با ما نباشند با آن ها سر يک ميز نخواهيم نشست.
سخنگوي دولت در پاسخ به اين که آيا دولت در برخورد با فساد خط قرمز دارد، گفت:دولت هيچ خط قرمزي در اين زمينه قائل نيست و معتقد است بايد با هرعامل فسادي با جديت برخورد شود .
نوبخت در پاسخ به اين که آيا دولت در زمينه شفافيت پرداخت مالي قصد ارائه لايحه اي را به مجلس دارد، اظهارکرد: براي اين موضوع لايحه تشکيل و در دولت به تصويب رسيد و به مجلس شوراي اسلامي تقديم شده است که مجلس مي تواند پس از طي شدن مراسم تحليف و انتخاب وزراء در دستور کار قرار دهد .
وي در پاسخ به اين که رييس جمهوري پيشتر وعده آزادي بيان را مطرح کرده بودند ولي امروز موضوع فيلترينگ شبکه هاي اجتماعي مطرح است نظر دولت در اين زمينه چيست، نصريح کرد: دولت ضمن اينکه خواهان دسترسي همه شهروندان در چارچوب حقوق شهروندي به همه فضاهاي مجازي است بايد قبول کنيم که نه تنها ايران بلکه همه کشورها در خصوص مسايل ضد اخلاقي حساسيت دارند.
سخنگوي دولت خاطرنشان کرد: دولت هرآنچه که آزادي سياسي افراد را مخدوش کند مقاومت مي کند و اين موارد را در حقوق شهروندي اعلام کرده است.
نوبخت در پاسخ به اين که مشاور اقتصادي رييس جمهوري اخيرا اعلام کرده که براي خروج از رکود هفت سال زمان نياز داريم ، برنامه دولت براي اين موضوع چيست،گفت: دولت از دومسير براي فعال کردن چرخ اقتصاد و رشد توليد فعاليت مي کند يکي ارائه تسهيلات به بخش خصوصي و ديگرگي مقررات زدايي است .
وي افزود: دولت در راستاي کاهش نرخ تورم و افزايش رشد اقتصادي از روش هاي مختلف استفاده مي کند و اين مساله تنها نظر يک اقتصاد دان است .
سخنگوي دولت درمورد اين که دولت چه برنامه اي براي اعطاي تابعيت به فرزندان زنان ايراني که با افراد خارجي ازدواج مي کنند همانند مرحوم خانم ميرزاخاني خواهد داشت، افزود: در اين موضوع خاص دولت براي ا استاد برجسته و خوشنام ايراني شادروان مريم ميرزاخاني مراتب تسليت خود را به جامعه علمي و هموطنان اعلام کرد.
نوبخت گفت: براي بانوان ايراني که همسران خارجي دارند در مجلس طرحي مطرح است که دولت هم در مراحل رسيدگي کمک خواهد کرد تا به گونه اي انجام شود که انگيزه بيشتري براي تابعيت ايراني صورت گيرد.
وي در پاسخ به اين که لايحه دولت در خصوص تعيين تکليف جداسازي سه وزارتخانه از سوي مجلس ايراداتي گرفته شده است دولت قصد ادامه مسير را دارديا خير ،گفت: جمع بندي اين است که وزارتخانه ها تفکيک شود تا کار آمدتر عمل کنيم .
سخنگوي دولت ادامه داد: دولت تلاش خواهد کرد تا اين اتفاق بيافتد.
نوبخت در پاسخ به اين که اخيرا فراکسيون اميد ديداري را با رئيس جمهوري داشته است و اين موضوع مطرح شد که اصلاح طلبان بناي سهم خواهي در کابينه دوازدهم دارند، گفت: اين ديدارها تنها رايزني و هم فکري است که در حال انجام است .
وي اضافه کرد: اين ديدارها جنبه فشار ندارد و تنه نظرات خود را به رييس جمهوري مي دهند و بعد از آن هم بايد به رئيس جمهوري حق بدهند که سخنان را بشنود وبهترين ها را انتخاب کند .
سخنگوي دولت در پاسخ به اينکه موضوع شکايت از ائمه جماعات مربوط به چند نفر بوده و به کدام شهرستان ها مرتبط است، گفت: اين موضوع از طريق معاونت حقوقي رئيس جمهوري در حال پيگيري است .
نوبخت در پاسخ به اين که آيا در ارتباط با پرونده مربوط به روز هاني قدس و اهانت برخي افراد به رييس جمهوري پيگيري صورت مي گيرد، خاطرنشان کرد: بايد منتظر باشيم تا اقدام قاطع نسيبت به افراد متخلف که از سوي دادستاني به عنوان جرم مشهود ياد شده است صورت گيرد .
وي در پاسخ به اين که رييس جمهوري در ايام طرح موضوع حقوق هاي نجومي دستور داد تا حقوق مديران در سايت هاي اطلاع رساني اعلام شود ، اين موضوع انجام شد، گفت: دولت براي اين منظور با ارائه لايحه به مجلس شوراي اسلامي پيش از تصويب ميزان حقوق هاي مديران و مقامات سياسي و غير سياسي را مشخص کرد .
سخنگوي دولت در پاسخ به وضعيت آزادسازي پول هاي بلوکه کشور نيز اظهارکرد: بعد از برجام به هر آنچه داريم امکان دسترسي وجود دارد.
نوبخت همچنين در پاسخ به اين سوال که آمريکا ايده ارتباط بين نيروهاي نظامي خود و ايران را در خليج فارس مطرح کرده است نظر دولت در اين زمينه چيست، يادآور شد: اين موضوع در حال بررسي و نظارت است و هر موردي که به منافع ملي مربوط باشد دنبال خواهيم کرد.
وي در پاسخ به اين که وکيل شرکت ملي نفت از پيش نويس قرارداد با شرکاء بابک زنجاني سخن گفته است آيا اين موضوعات نوعي وقت کشي از سوي اين متهم نيست، گفت: در اين زمينه بي خبر هستم.
سخنگوي دولت افزود: قوه قضاييه مصمم است در اين رابطه منافع ملي را تامين کند و دولت نيز پيگير موضوع مي باشد چراکه عدد بالايي از پول مردم نزد اين فرد است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/10530/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

تاج : امیدوارم بتوانیم از کشور چین VAR را خریداری کنیم.

تاج: واگذاری باشگاه‌ها (استقلال و پرسپولیس) روز دوشنبه انجام می‌شود

فولاد در تیم ملی جوانان رکورددار شد

گواردیولا: پارسال لوکاکو ما را قهرمان اروپا کرد

وضعیت مبهم سنگربان پرسپولیس؛ بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

حسینی یاد ذوبی‌های محبوب زنده نگه داشت

استقلال و پرسپولیس یک قدم تا واگذاری

کنایه تاج به باشگاه‌های معترض سقف قرارداد

استراتژی استقلال خوزستان برای بقا جواب داد

محل برگزاری فینال جام حذفی مشخص شد

نام پتروشیمی‌های خریدار باشگاه استقلال مشخص شد

توصیه میرسلیم به دولت رئیسی درباره ریشه‌کنی فساد: جرأت‌مندانه عمل کنید!

تحسین حمله تنبیهی ایران توسط نمایندگان پارلمان ترکیه

گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره میزان خسارات عملیات تنبیهی «وعده صادق»

بررسی چالش‌های رژیم صهیونیستی با مستندهای افق

چه هوای دل‌انگیزی دارد این خانه!

عماد گَند زد!

حسین رفیعی: سیامک حرف میزنه من میخندم

هنرنمایی زنده یاد رضا داوودنژاد در «زندگی به شرط خنده»

خیام خوانی زیبا و تماشایی با خوانندگی آکا صفوی

واکنش سازمان ثبت احوال به حذف نام پدر از کارت هوشمند ملی

فرود فضانورد روسی با سرعت ونتاج کوپه استون مارتین بر روی قطب شمال!

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

تصمیم سخت ستاره چلسی؛ تردید برای جراحی

10 سال از یکی از سوپرگل‌های دیمیتار برباتوف با پیراهن موناکو گذشت

پس از یک سال؛ ستاره ناکام لیورپول جدا می‌شود

آنچلوتی: اگر نیاز باشد با 7 مدافع و دو گلر بازی می‌کنیم

آمار نیما کار پیام برای بازگشت را سخت کرد

ژاوی: براوو رئال، این صعود حلالشان باشد

انریکه: اول دورتموند را ببریم، به رئال هم می‌رسیم

تمدید قرارداد دی‌جورجی با ایتالیا

شوخی های جالب کاربران فضای مجازی با حمله اسرائیل به اصفهان

شورای ائتلاف در مرحله دوم انتخابات، لیست 16 نفره می‌دهد

کدام چهره‌های سیاسی در مراسم ترحیم معاون اول احمدی‌نژاد حضور داشتند؟

اعلام زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

ارسال اقلام مورد نیاز به سیستان و بلوچستان توسط سپاه و ارتش

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

تیزر جدید شب‌آهنگی با حضور بازیگر زن جوان

پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین روز سینمایی فروردین 1403