راه ترقی

آخرين مطالب

روحاني: دولت دوازدهم دولتي فراجناحي خواهد بود/آمريکا که به امضاي خود پايبند نيست نمي تواند ديگران را به ثبات دعوت کند سياسي

روحاني: دولت دوازدهم دولتي فراجناحي خواهد بود/آمريکا که به امضاي خود پايبند نيست نمي تواند ديگران را به ثبات دعوت کند
  بزرگنمايي:

راه نو- دکتر حسن روحاني روز چهارشنبه در جلسه هيات دولت، درباره رفتار ناصحيح آمريکا در قبال تعهدات بين المللي اش گفت: عظمت و جايگاه سياسي هر کشوري در دنيا، به اعتماد نسبت به آن کشور و احترامي که آنان به تعهدات خودشان دارند، مربوط مي شود.
رييس جمهور با بيان اينکه آمريکايي ها در دوران جديد، بسياري از تعهداتشان را زيرپا مي گذارند، افزود: آنها تعهد پاريس، تعهد با کوبا و بسياري از تعهداتي که در قراردادهايشان با آمريکاي شمالي و نيز بخشي از تعهداتي که نسبت به آسياي شرقي دارند را زير پا گذاشته اند و اين نشان مي دهد که آمريکا نمي تواند مروج حقوق بشر، قانونگرايي و ثبات و امنيت در جهان باشد.
روحاني تاکيد کرد: کسي که خودش داراي ثبات نبوده، به قوانين و مقررات احترام نگذاشته و به امضاي خودش پايبند نيست، نمي تواند ديگران را دعوت به ثبات، امنيت و آرامش کند.
رييس جمهور حضور آمريکايي ها در منطقه را موجب تشديد اختلافات و درگيري ها دانست و گفت: آنها نتوانستند در برابر تروريست ها اقدام خاصي انجام داده و ثبات را به منطقه بياورند، بلکه اين ملت عراق و سوريه بود و کشورهاي همجوار و رزمندگان فداکار بودند که با همه وجود اين مردم مظلوم را ياري و کمک کردند و منطقه را از تروريسم نجات داده و در آينده به طور کامل نجات خواهند داد.
روحاني خاطرنشان کرد: جمهوري اسلامي ايران همواره نسبت به تعهدات خود پايبند بوده و خواهد بود. رييس جمهور با اشاره به اينکه امروز يکي از توطئه هاي آمريکايي ها اين است به گونه اي برخورد کنند که ايران بگويد دست از تعهدات خود برداشته و به امضاي خود متعهد نيست، اظهار داشت: اين توطئه اخيري است که آمريکا طراحي کرده و به اعتقاد من هرگز موفق نخواهد بود.
روحاني تاکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران همواره به تعهدات بين المللي خود پايدار خواهد ماند هرچند که آمريکايي ها با دست پس مي زنند و با پا به پيش مي کشند و از سويي با گزارش رسمي به کنگره اعلام مي کنند که ايران به تعهداتش کاملا متعهد بوده و بنابراين ناچارند به برجام احترام بگذارند و نمي توانند برجام را نقض کنند و از سويي ديگر به بهانه هاي مختلف بدنبال اعمال يکسري تحريم هاي جديد هستند که با هيچ منطق و روح و متن برجام هم سازگار نبوده و در تعارض است.
رييس جمهور با اشاره به اينکه بايد هوشيار باشيم تا در دام آنها نيفتاده و در زمين آمريکا بازي نکنيم و در عين حال متعهد به تعهداتمان بوده و راه خودمان که مسير پيشرفت است ادامه دهيم، افزود: امروز آمريکايي ها از فضايي که بعد از برجام ايجاد شده ناراحتند و نسبت به اينکه ايران با آسيا و اروپا روابط اقتصادي بهتري دارد نگران هستند و طبيعي هم هست که نگران باشند چون از اين وادي سودي نصيب آنها نمي شود.
روحاني خاطرنشان کرد: خوشحاليم که تا امروز شرکاي ما در 1+5 با قدرت براي حراست از برجام ايستادگي کردند و آمريکايي ها هم مثل هميشه، دوپهلو و دوچهره وارد عمل شدند، اما مطمئنا اگر آمريکايي ها بخواهند تحريم هايي را تحت هر عنوان و بهانه عليه ما اعمال کنند، ملت بزرگ ايران پاسخ مناسب به آنها داده و نسبت به مصوبات کنگره، مجلس شوراي اسلامي نيز متقابلا مصوباتي خواهد داشت.
رييس جمهور اظهار داشت: از تخلفات آمريکا نمي گذريم و در برابر آنها مي ايستيم اما در عين حال حواسمان جمع است که بايد چگونه از اين فضاي بوجود آمده بهره برداري کنيم.
روحاني تاکيد کرد: ملت ايران با رهنمودهاي مقام معظم رهبري و با حمايتشان کار بزرگي را در زمينه برجام انجام دادند و توانستند با يک قرارداد چندجانبه و بين المللي موفقيت بزرگ و کم نظير و حتي بي نظيري را در تاريخ سياسي ايران بدست آورده و در برابر قدرتهاي بزرگ از حقوق خودشان دفاع کنند.
رييس جمهور ادامه داد: ملت ايران با برجام توانستند قطعنامه هاي ظالمانه شوراي امنيت و مصوبات شوراي حکام را لغو و موضوع PMD را حل وفصل کرده و مساله تحريم هاي تسليحاتي را محدود کنند و تحريمهايي که نسبت به برنامه موشکي بود را به صورت ديگري درآوردند که تحريم قبلي را از بين ببرند.
روحاني گفت: ملت ايران کار بسيار بزرگ و عظيمي انجام داد و امروز فضاي خوبي براي ما ايجاد شده است که بايد ملت و مسئولين از اين فضا به خوبي استفاده کنند و نبايد تحت تاثير توطئه هاي آمريکا قرار بگيريم. رييس جمهور با بيان اينکه امروز برخي از اينکه مي خواهيم از اين فضا به درستي استفاده کنيم، ناراحت مي شوند، ادامه داد: چرا بايد از بهره برداري درست از فضايي که ملت ايجاد کرده ناراحت شويم؟ نبايد چنين باشد و همه بايد نسبت به منافع ملي متحد باشيم و راهي را که انتخاب کرديم به خوبي ادامه دهيم.
روحاني در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تشکيل دولت دوازدهم در آينده نزديک گفت: به هر حال کابينه دوازدهم در چارچوب مقررات در حال شکل گرفتن است و رييس جمهور موظف است در اين راستا با افراد مختلف مشورت کند و بنده هم با افراد مختلف در جناح هاي گوناگون اصولگرا، اصلاح طلب، ميانه رو يا اعتداليون مشورت کرده و نظرات آنها را جويا شده ام و همچنين به دوستان ديگر هم گفتم اگر نظر خاصي نسبت به کابينه دوازدهم دارند، بگويند و اين در حالي است که نظرات برخي افراد در بعضي از روزنامه ها، سايتها و رسانه ها منعکس شده اما در عين حال بايد همه بدانند که دولت دوازدهم مانند دولت يازدهم، دولتي تک جناحي نبوده و فراجناحي خواهد بود.
رييس جمهور اظهار داشت: افرادي که در دولت دوازدهم عهده دار مسئوليت مي شوند بايد خواسته و نظر اکثريت مردم که در انتخابات راي دادند را به طور کامل باور و قبول داشته باشند و اگر کسي اينطور نيست نمي تواند مسئوليت سنگين را برعهده بگيرد.
روحاني با تاکيد بر اينکه مبناي دولت بر دموکراسي، راي مردم و قانون اساسي است، گفت: بحث اين و آن جناح نيست، اما شيوه و تفکري که مردم در انتخابات به آن راي دادند بايد در دولت، استاندارها، فرماندارها، مديرکل ها و در مسئوليت هاي سنگين و حساس حاکم شود.اين بدان معنا نيست که غير از 24 ميليوني که به دولت تدبير و اميد راي دادند، حق حيات ندارند؛ آنها هم حقوق دارند و حقوق اساسي شان محفوظ و مي توانند فعاليت کنند، اما امروز در مسئوليت هاي رده بالا نوبت اين 24 ميليون است و اگر غير از اين باشد پس براي چه راي داديم و انتخابات برگزار کرديم.
رييس جمهور افزود: انتخابات براي آن بود که دو تفکر به راي مردم گذاشته شود. مردم به اين دو تفکر راي دادند يکي شد اقليت و ديگري اکثريت و ما طبق قانون اساسي و طبق رويه دمکراسي بايد به راي اکثريت احترام بگذاريم و بر مبناي آن عمل کنيم. اقليت هم حقوق دارد و بايد به حقوق او احترام بگذرايم.
روحاني با اشاره به اينکه همه حق صحبت و انتقاد دارند اما هيچ کس حق تخريب ندارد، گفت: تخريب هيچ کس نسبت به دولتي که از طرف ملت انتخاب شده و نماينده مردم است، قابل قبول نيست. رييس جمهور تنها کسي در کشور است که با آراي مستقيم مردم از سراسر کشور انتخاب مي شود و ما ديگر چنين انتخاباتي نداريم.
رييس جمهور با تاکيد بر اينکه فردي که به عنوان رييس جمهور و با راي اکثريت برگزيده مي شود ، منتخب و نماينده کل ملت ايران است ، گفت: رييس جمهور از طرف مردم حرف مي زند و اقدام مي کند و وظيفه اش نيز احترام به افکار عمومي است.
دکتر روحاني افزود: درست است که 24 ميليون نفر به رييس جمهور راي دادند، اما رييس جمهور، نماينده همه ملت است هر چند که بايد اين نکته نيز مورد توجه قرار گيرد که ما در انتخابات، انديشه، راه و تفکري را به راي گذاشتيم و بارها در مناظرات و سخنراني ها نيز گفته ام که انتخابات ، انتخاب بين دو و يا چند فرد نيست بلکه انتخاب بين دو تفکر و انديشه است و مردم به يکي از دو انديشه راي دادند و ما براساس آن انديشه، پيش خواهيم رفت.
رييس جمهور در ادامه با اشاره به موضوع انتخاب کابينه دوازدهم ، اظهارداشت: معرفي کابينه به مجلس و در نهايت راي نمايندگان محترم و تشکيل دولت، بايد مايه اميد، آرامش و وحدت بيشتر براي مردم ما باشد و نبايد به يک اختلاف و فاصله تبديل شود و همه بايد تسليم افکارمان باشيم.
روحاني افزود: به عنوان رييس جمهور، وزرا را انتخاب و در نهايت به مجلس معرفي مي کنم و اين حق نمايندگان مجلس است که به وزرا راي بدهند و يا راي ندهند.
رييس جمهور با بيان اينکه "ما تسليم قانون اساسي هستيم و برمبناي قانون اساسي حرکت مي کنيم"، گفت: همه بايد به پيام انتخابات توجه داشته باشيم. در اين انتخابات بزرگ و عظيم بيش از 41 ميليون نفر به پاي صندوق هاي راي آمدند و اگر اجازه مي داديم يک ساعت ديگر هم مردم راي بدهند حتما اين آمار به 45 ميليون نفر مي رسيد. اين افتخار بزرگ براي کشور و ملت ما است.
روحاني در ادامه همگان را به پرهيز از حاشيه سازي فرا خواند و تاکيد کرد: در اين ايام از همه دوستان ، قواي مختلف و رسانه ها خواهش مي کنم که لطفا حاشيه نسازند.
رييس جمهور افزود: خيلي از اقدامات را مي توان در موقع خود انجام داد. ما که با قواي ديگر مخالف نيستيم و با همه رابطه خوب داريم. فرض کنيد امروز که نزديک دولت است مجلس طرح سه فوريتي بدهد که دولت را به هم بريزد. البته به هر حال اکثريت مجلس که به سه فوريتي راي نمي دهد، اما آيا اين حرکت خوب است؟ معلوم است که پسنديده نيست و ما همه يکي هستيم و يا اينکه قوه قضاييه بيايد حاشيه سازي کند.
روحاني تصريح کرد: اکنون وقت حاشيه سازي نيست. بايد حاشيه ها را کنار بگذاريم و به فکر وحدت، مردم و آينده مملکت باشيم . همانطور که مقام معظم رهبري تاکيد فرمودند اولويت ما توليد ، رونق اقتصادي واشتغال است و همه بايد اهداف و منافع ملي را مدنظر قرار دهيم و اگر هم کسي خواست برايمان حاشيه بسازد در متن حرکت کنيم و بدون توجه به جاده هاي فرعي، به راهمان تا رسيدن به مقصد ادامه دهيم.
رييس جمهور در ابتداي سخنان خود نيز با تسليت شهادت بنيانگذار مذهب شيعه امام جعفر صادق(ع)، گفت: امام صادق(ع) در دوران امامت خود با استفاده از شرايطي که در دنياي اسلام وجود داشت، توانستند راه امام باقر(ع) را براي ترويج اسلام واقعي در فقه، کلام و تفسير و حتي علوم طبيعي با تربيت شاگرداني همچون جابرابن حيان ادامه دهند.
روحاني با اشاره به اينکه امام صادق (ع) در مدينه کرسي هاي بحث در زمينه هاي گوناگون و افراد مختلف برگزار مي کردند، اظهار داشت: آزادي انديشه و فکر و فضاي علمي که در مدينه آن دوران بود و افرادي که حتي به خدا و پيامبر اعتقادي نداشتند مي آمدند با امام صادق(ع) و شاگردان ايشان بحث مي کردند و امام نيز با احترام پاسخ آنها را مي دادند و بسياري از آنها را قانع مي کردند.
رييس جمهور ادامه داد: امام صادق(ع) به ما ياد داد که چگونه بايد عمل کنيم و ما بايد امروز آن راه و شيوه را مورد عمل قرار دهيم.
روحاني با اشاره به اينکه در مکتب علمي و سياسي امام صادق(ع) علوم و دانش هاي مختلف تدريس مي شد، خاطرنشان کرد: افتخار ما اين است که پيرو مذهب شيعه جعفري اثني عشري هستيم و اين به صراحت در قانون اساسي کشور آمده و يکي از وظايفي که در قسم نامه براي رييس جمهور تعيين شده، پاسداري از اين مذهب رسمي، نظام جمهوري اسلامي و قانون اساسي است.
رييس جمهور افزود: حراست از استقلال اقتصادي، سياسي و فرهنگي کشور هم بر اساس قسم نامه بر عهده رييس جمهور است.
روحاني با بيان اينکه نام امام صادق(ع) با انقلاب اسلامي عجين است، گفت: روز شهادت امام صادق(ع) در سال هاي 42 و 56 از روزهاي اوج نهضت و انقلاب اسلامي به شمار مي رود و اولين خوني که در راه نهضت اسلامي بر زمين ريخته شد در مدرسه فيضيه در ايام شهادت امام صادق(ع) در سال 42 بود.
رييس جمهور با اشاره به اينکه نام امام صادق(ع) همواره در انقلاب براي ما پيام داشته و راه را به سمت پيروزي گشوده است، تصريح کرد: امروز ياد، نام و مکتب امام صادق(ع) مي تواند بهترين راهنما براي حوزه هاي علميه و دانشگاه هاي ما باشد.
روحاني با بيان اينکه ما بايد بتوانيم همان شيوه و سعه صدري که امام صادق(ع) نسبت به افکار و مذاهب ديگر داشتند را در جمهوري اسلامي داشته باشيم، گفت: بايد بياموزيم که با هم به خوبي و با لحني دوستانه و برادرانه سخن گفته و از هم فاصله نگيريم و اختلافات جزيي را که معمولا به خاطر اساس انقلاب، دين و منافع ملي نيست و بيشتر در راستاي منافع حزبي، گروهي و جناحي است ، فراموش کرده و در مسير اهداف اصلي انقلاب تلاش کنيم و گام برداريم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/10546/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد