راه ترقی

آخرين مطالب

رئيس جمهور در چينش کابينه تعصب جنسيتي ندارد انديشه

رئيس جمهور در چينش کابينه تعصب جنسيتي ندارد
  بزرگنمايي:

راه نو- به کارگيري زنان در رده‌هاي بالاي مديريتي به عنوان يکي از مطالبات مهم فعالان حوزه زنان کشور همواره با جديت دنبال مي‌شود. بعد از برگزاري دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهور ي و پيروزي حسن روحاني، اين مطالبه شکل جدي‌تري به خود گرفته و انتصاب وزير زن در کابينه دولت دوازدهم به انتظار برخي گروه‌ها تبديل شده است.

طي دو سه ماه گذشته گمانه‌زني‌هاي متعددي در اين مورد صورت گرفته است.  آخرين اظهار نظر مربوط به فاطمه ذوالقدر - نايب رييس فراکسيون زنان مجلس شوراي اسلامي است- که اعلام کرد اسامي افرادي چون شهيندخت مولاوردي،معصومه ابتکار به عنوان وزراي زن پيشنهادي براي حضور در کابينه دولت دوازدهم مطرح است.

معصومه ابتکار - در مورد تحقق انتصاب زنان در کابينه دولت دوازدهم، اظهار کرد: تعداد زناني که قرار است در کابينه دولت دوازدهم به کارگرفته شوند، هنوز مشخص نيست ولي واضح است که در کابينه دولت يازدهم  نسبت به حضور زنان، نگاهي منطقي و مثبت وجود داشته است و اين دولت فرصت کم نظيري از اين لحاظ براي زنان ايجاد کرده است. آقاي روحاني چهار خانم را به عنوان معاون رئيس جمهور انتخاب کرد و مسئوليت‌هاي جدي مثل محيط زيست، ميراث فرهنگي، امور زنان و معاونت حقوقي به زنان سپرد همچنين منصب مهمي مثل مديريت کتابخانه ملي را در اختيار يک خانم قرار داد.

وي با بيان اينکه بکارگيري چهار زن در سمت معاونت رئيس جمهور يک اقدام معنادار است، گفت: اين تصميم نشانه اعتماد آقاي رئيس جمهور به توانايي مديران خانم است و کابينه دولت يازدهم يک کابينه مهم به لحاظ حضور خانم‌ها محسوب مي‌شود و اينطور نيست که چون وزير زن در کابينه نبوده بگوييم حضور زنان کمرنگ بوده است. بايد به اين نکته تاکيد کنم که اختيارات و مسئوليت معاونان رئيس جمهور کمتر از وزرا نيست و به لحاظ رتبه و تراز تفاوت چنداني بين معاون رئيس جمهور و وزير وجود ندارد، چه بسا که به لحاظ تشکيلاتي تراز معاون رئيس جمهور بالاتر از وزير است. يک نگاه و تلقي در جامعه ريشه دوانده که وزير با معاون رئيس جمهور خيلي متفاوت است اين درحاليست که از لحاظ حيطه مسئوليت‌ها معاون رئيس جمهور هيچ تفاوتي با وزير ندارد. براي مثال خانم احمدي‌پور به عنوان معاون رئيس جمهور مسئوليت مديريت سازمان مهم ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري را نيز بر عهده دارد يا خود من علاوه بر منصب معاونت رياست جمهوري مسئوليت سازمان حفاظت محيط زيست را برعهده دارم.

در انتصاب زنان در کابينه دولت روحاني شايستگي مبنا قرار مي‌گيرد

معاون رئيس‌جمهور با تاکيد بر اينکه قطعا نگاه منطقي نسبت به انتصاب زنان در کابينه دولت دوازدهم نيز وجود خواهد داشت، گفت: در شرايط حاضر خانم‌هاي توانمندي داريم که امکان حضور در رده‌هاي بالاي مديريتي دارند و اطمينان مي‌دهم که نگاه متعادل جنسيتي در شخص رئيس جمهور وجود دارد. يقين دارم آقاي روحاني همه تلاش خود را در اين کار خواهد کرد چون هيچ تعصبي در مورد جنسيت مديران ندارد اما از آنجا که توانمندي‌ها، شايستگي‌ها و پتانسيل‌ها از اهميت بسياري برخوردار است، در اين گزينش‌ها کارآمدي مبنا و اصل قرار مي‌گيرد.

ابتکار تاکيد کرد: قطعا گزينه‌هاي خانم براي کابينه دولت دوازدهم معرفي شده‌ و حتما اين مسئله مورد توجه آقاي رئيس جمهور بوده است و اصلا اين طور نيست بابت بحث جنسيت تبعيضي قائل شود اما آقاي روحاني دنبال آن هستند که دست به انتخابي بزنند که آسيبي به جايگاه و وجهه زنان وارد نشود بنابراين حساسيت او منطقي و گزينه‌ها در حال بررسي است ولي هنوز چيزي قطعي نشده است. رئيس جمهور بارها در عمل نشان داده‌است که زمينه را براي حضور زنان در مديريت‌ها فراهم مي‌کند و بر انتخاب زنان توانمند، داراي شايستگي‌هاي لازم و تخصص کافي تاکيد دارد اما اگر زني،وزير نشد اين طور نيست که بگوييم هيچ خانمي توانمند نيست چون ممکن است دلايل متعددي مانع انتخاب يک زن براي سمت وزارت شود. قطعا خانم‌هاي توانمند وجود دارند ولي ممکن است با مسئوليت در نظر گرفته شده سازگاري نداشته باشند و لازم است تجربه، تخصص و توانمندي لازم براي برگزيدن افراد در نظر گرفته شود.

نگاه‌هاي جنسيتي به مديران زن وجود دارد

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با انتقاد از نگاه‌هاي جنسيتي به مديران زن در جامعه ايران، تصريح کرد: اگر مديران زن به هر دليلي مشخص شود توانايي کافي براي انجام مسئوليت خود را ندارند، بسيار مورد توجه قرار مي گيرند البته بايد تاکيد کنم که اين ناکارآمدي بين مديران آقا نيز اتفاق مي‌افتد و مديراني بودند که توان مديريت جامع را نداشتند ولي مسئله اينجاست که مشکل و ناکارآمدي يک مدير آقا به گردن همه آقايان نمي‌افتد و نمي‌گويند چون اين آقا در کارش ناتوان بود  پس همه آقايان ناتوان هستند ولي متاسفانه در جامعه ما هنوز نگرش‌هايي وجود دارد که اگر کاري به يک خانم سپرده شود و نقدهايي هم به او وارد شود فورا ناکارآمدي به جنسيت او ارتباط داده مي‌شود و برخي مدام دنبال اين هستند که اثبات کنند خانم‌ها براي کارهاي اجرايي و مديريتي ساخته نشده‌اند و ناتوان هستند.

وي با اشاره به اينکه بحث اصلي بر سر اين است که هنوز نگاه‌هاي جنسيتي و تحقيرها نسبت به مديران خانم وجود دارد،گفت: بارها و بارها منتقدين غيرمنصف به خود من گفته‌اند:«برو خانه و آشپزي‌ات را بکن، برو بچه‌داريت را بکن، برو  آشت را بپز» و من هميشه گفته‌ام آشپزي هم کار خيلي خوبي است و من با کمال افتخار آشپزي مي‌کنم. خانم‌ها با خانه‌داري خدمات بزرگي به خانواده‌ها ارايه مي‌دهند و نبايد با اين کلمات خدمات آنها به خانواده را تحقير کرد. جالب است کساني نقش زنان در خانواده را تحقير مي‌کنند که به ظاهر به نقش خانوادگي آنها تاکيد بسيار دارند. طبيعي است که اگر اصرار دارند زنان در خانه بمانند بايد جايگاه بلند و رفيعي براي نقش خانوادگي زنان قائل باشند و اين خدمات را محترم بشمارند درحالي‌که آنها از يک طرف توقع و تاکيد دارند زنان در خانه بمانند از طرف ديگر از الفاظ تحقيرآميز براي کارهاي خانه‌داري استفاده مي‌کنند. ما به عنوان زن به کارهاي مربوط به خانه و خانواده افتخار مي‌کنيم. از نظر من بچه‌داري يک افتخار محسوب مي‌شود و زماني که فرزندانم کم سن و سال بودند هميشه تاکيد داشتم که فرزندداري را کمتر از مسئوليت اجرايي نمي‌بينم. الان هم مي گويم توفيق آشپزي را ندارم والا آشپزي کار شريف و لذت‌بخشي است و آقايان هم اگر دستشان برسد بايد آشپزي کنند.

پيشگامي سيستان و بلوچستان در انتصاب مديران زن

ابتکار با بيان اينکه پتانسيل استفاده از خانم‌ها در رده هاي مياني مديريت وجود دارد، گفت: در دولت دوازدهم مانعي براي به کارگيري زنان در مديريت‌هاي مياني وجود نخواهد داشت. انتظار مي‌رود وزرا و استانداراني که برسر کار مي‌آيند ضمن حفظ نگاه ملي، با جرياني که رئيس جمهور را حمايت کرده و پاي کار آورده بيشتر همگرايي داشته باشند. اين نگاه به دنبال برقراري نگاه اعتدال و اصلاحات است.

معاون رئيس جمهور در پايان اظهار کرد: استان سيستان و بلوچستان از جهت به کارگيري مديران زن پيش‌رو و موفق عمل کرده است. در اين استان با نگاه مثبت استاندار، براي اولين بار معاون زن انتخاب شده است همچنين فرمانداران، بخشداران و مديران کل از بين زنان انتخاب شده‌اند از جمله مديران خانم در استان سيستان و بلوچستان، خانم پورملايي - مدير کل محيط زيست استان- است که در کار خود توانمند و موفق است البته درسيستان و بلوچستان اين طورنيست که خانم‌ها از لحاظ موقعيت اجتماعي يا تحصيلات در رده بالايي باشند و از اين لحاظ استان متوسطي محسوب مي‌شود با اين وجود توانسته در زمينه به کارگيري زنان خودش را بالا بکشد و در شاخص‌هاي ملي در اين موضوع پيشگام باشد. استان‌هاي ديگر نيز مي‌توانند در اين زمينه پيشرفت کنند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/10579/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

ترکیب دیدار پرسپولیس و صنعت نفت اعلام شد

همای سعادت دوباره در دسترس نکونام

جایگاه روبه روی آزادی برای استقلال سولداوت شد

رقبای ملی‌پوشان ایران مشخص شدند

نمک روی زخم آرسنال؛ لذت بردم که حذف شدید!‏

ورود کنعانی‌زادگان به باشگاه صدتایی‌های پرسپولیس

تراکتور با جت شخصی مقابل نساجی

افول لیگ برتر؛ به لقب لیگ کشاورزان سلام کنید!

جریمه جدید فوتبال ایران برای پرسپولیس

پیکان و هوادار به تساوی رضایت دادند

رهبر انصارالله یمن: متجاوزان فهمیدند که هرگونه تجاوزی بی پاسخ نخواهد ماند

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران فاقد ارزش نظامی بود

واکنش رئیسی به درگذشت پرویز داودی

دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی بخاطر شایعه ازدواج‌!

سریال های معروفی که «لعیا زنگنه» بازی کرده است

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

امروز در فضا ؛ کشف اولین سیارات فراخورشیدی در اندازه زمین توسط تلسکوپ کپلر

آشیانه سری

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

درآمد عجیب از زباله گردی

پیام سپاهان برای تیم و هواداران پس از برد دربی

پاکدل مستقیم به رختکن رفت

شروع ستاره لژیونر با توپ پُر در جام ملت‌ها

شکست عجیب ژاپن در روز اول جام ملت‌های فوتسال آسیا

سپاهان با روش جدید: زکی‌پور حمله کن

جایگاه پرسپولیس در آبادان فعلا خالی است

هشدار ژاوی به بازیکنان بارسلونا درباره ال‌کلاسیکو

سامانه‌های پدافندی ایران برای مقابله با حمله احتمالی اسرائیل

واکنش «علیخانی» به عکس جنجالی: حداقل بگین ادیت کردین!

چگونگی انتخاب اردشیر رستمی برای نقش شهریار

رحمان و رحیم پایتخت و یک اجرای دلی

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

چه شد که ون‌ها برگشتند؟

رسوایی 99 درصدی

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین

10 ادکلن خوشبو و اصل مردانه

رونق صادرات در جزیره جهانی قشم / تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید

لطفی دربی دوم تهران را از دست داد

پاس تماشایی NO LOOK و رونالدینیویی شجاعیان؛ گل اول هوادار توسط سفیدچغایی

گل دوم هوادار به پیکان توسط یونس شاکری در دقیقه 28

واکنش سریع عنایتی؛ تعویض عجیب پاکدل در دقیقه 25

دروازه‌بان ذوب‌آهن: پنالتی‌های مشابه سپاهان برای ما گرفته نشد

تورنمنت بین المللی بیشکک؛ بوکسورهای ایرانی فردا به مصاف حریفان خود می روند

آغاز جدال شهرداری گرگان و مهرام در نیمه نهایی لیگ برتر بسکتبال از فردا

حرکت دیدنی نریمان‌جهان؛گل اول پیکان به هوادار توسط محمدجواد آزاده