راه ترقی

آخرين مطالب

در انتخاب وزرا هيچ بده بستاني بين دولت و مجلس نيست دانش

در انتخاب وزرا هيچ بده بستاني بين دولت و مجلس نيست
  بزرگنمايي:

راه نو- رئيس مجلس شوراي اسلامي که در همايش سراسري هيات‌هاي امناي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي سراسر کشور سخن مي‌گفت،‌ تصريح کرد: من در يکي از روزنامه‌ها ديدم که وزرا براي رسيدن به وزارت دست به دامان مجلس و بهارستان شدند و معاملاتي کردند و اين اساسا خلاف واقع است. اين موضوع بوده است که وزير موفقي به بنده مراجعه کرده و اعلام کرده که نمي‌خواهد در دولت آينده باشد که آقاي هاشمي وزير بهداشت از اين جمله افراد بود،‌ اما اينکه ما توصيه کنيم و معامله‌اي براي انتخاب وزرا باشد وجود ندارد و سطح روابط قوا در جمهوري اسلامي به اين سطح نازل نيست.
وي افزود: کشور ما با وجود بسياري از مشکلات به حواشي سياسي مشغول است و ذهن مردم و مسئولان درگيري اين حواشي است و اين باعث مي‌شود از اصل جا بمانيم. در حالي که بايد از اين حاشيه‌ها فاصله گرفت و به مسائل اصلي رسيد.
در مصرف انرژي ارتباط بين دانشگاه و صنعت و در هزينه‌هاي جاري کشور شرايط مناسبي نداريم و کشور ما گران اداره مي‌شود و آمارها نشان مي‌دهد با اين وضع به سند چشم انداز 20 ساله نمي‌رسيم.
لاريجاني در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با ارائه آماري از وضع اقتصادي و توليدي گفت: رتبه رشد ناخالص داخلي ما در منطقه رتبه مناسبي نيست و در دنيا نيز بين 191 کشور صد و هشتاد و چهارم هستيم. همچنين در توليد ناخالص داخلي در بين 22 کشور منطقه ما رتبه چهاردهم را داريم و در بخش جذب سرمايه گذاري خارجي از 182 کشور در جهان رتبه صد و شصت و دوم را دارا هستيم و در حمايت و جذب سرمايه گذاري به نسبت 20 کشور ديگر منطقه رتبه نوزدهم را داريم، چرا که اصل 44 و توجه به بخش خصوصي به درستي اجرا نشد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: در رقابت پذيري در بين 20 کشور منطقه سيزدهم هستيم و در دنيا نيز رتبه هفتاد و ششم را در بين 138 کشور داريم و متاسفانه بايد بگويم در آزادي اقتصادي نيز در بين 22 کشور منطقه جايگاه بيست و دوم را دارا هستيم و در 181 کشور جهان،‌ صد و هفتاد و چهارم هستيم و اين نشان مي‌دهد اقتصاد سوسياليستي هنوز در کشور حاکم است و ما بايد اين وضع را اصلاح کنيم در نرخ بيکاري نيز بين 10 کشور منطقه نهم هستيم و در 105 کشور جهان جايگاه نودم را داريم، البته بر نرخ تورم وضع مناسب‌تري داريم و در سال‌هاي اخير شرايط نسبت به قبل مطلوب‌تر شده است.
وي تصريح کرد: در مصرف انرژي ارتباط بين دانشگاه و صنعت و در هزينه‌هاي جاري کشور شرايط مناسبي نداريم و کشور ما گران اداره مي‌شود و آمارها نشان مي‌دهد با اين وضع به سند چشم انداز 20 ساله نمي‌رسيم در حالي که مي‌بايد براساس سياست‌هاي ابلاغي رهبري ما رتبه اول را در منطقه در بسياري از شاخص‌ها دارا مي‌بوديم و اينکه تاکيد مي‌کنيم که از نظر اقتصادي کابينه آينده همت مضاعفي به خرج دهد و تقويت شود از همين روست.
رئيس قوه مقننه با انتقاد از وابستگي دانشگاه‌ها به بودجه نفتي گفت: واقعيت اين است که دانشگاه‌ها و بخش توليدي نسبت به هم احساس نياز نمي‌کنند و اطمينان دارند نياز خود را از منابع بودجه‌اي تامين مي‌کنند و به فکر درآمد توسعه پايدار نيستند،‌ در حالي که لازم است توليد و دانشگاه رابطه تنگاتنگ و درآمدزايي داشته باشند.
وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با بيان اينکه اختيارات قانوني براي استقلال دانشگاه‌هاي علوم پزشکي وجود دارد،‌ گفت: دانشگاه‌ها به سطحي از نخبگي رسيده‌اند که اختيار اداره خود را در دست بگيرند و قانون پيش بيني‌ها لازم را در اين بخش انجام داده اما در حال حاضر به شکل مطلوبي از آن بهره گرفته نمي‌شود و بايد دانشگاه‌ها به سمت استقلال در اداره پيش بروند و هيچ مانعي به لحاظ قانوني در پيش روي آنها نيست.
مي‌بايد براساس سياست‌هاي ابلاغي رهبري ما رتبه اول را در منطقه در بسياري از شاخص‌ها دارا مي‌بوديم و اينکه تاکيد مي‌کنيم که از نظر اقتصادي کابينه آينده همت مضاعفي به خرج دهد و تقويت شود از همين روست.
لاريجاني ادامه داد: ما در آمار مرتبط با بخش بهداشت و درمان وضع مطلوب‌تري نسبت به وضع اقتصادي داريم و آمار مرگ و مير نوزادان و همچنين واکسيناسيون شاخص مطلوبي را نشان مي‌دهد. همچنين در مرگ و مير کودکان زير 5 سال و بزرگسالان نيز با نقطه ايده‌آل فاصله چشم گيري نداريم، اما در مقابل در زاد و ولد و فرزندآوري وضع مناسبي نداريم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: اينکه بخش درمان تصور کند ما منابع غني در اختيار داريم و مي‌شود منابع بيشتري به اين بخش اختصاص دهيم خلاف است، بلکه بايد سرمايه گذاري و استفاده از ظرفيت‌هاي بخش خصوصي و ترغيب اطباء به حضور در عرصه‌هاي مديريتي و توسعه‌اي پيش روي قرار گيرند. همچنين بايد توجه کرد هيچ دستگاهي موفق نخواهد بود،‌ مگر اينکه رضايتمندي در همه بخش‌ها وجود داشته باشد، اما شاهد هستيم برخي از درآمدهاي بخش بهداشت و درمان متوازن نيست و بخش‌هايي از بدنه خانواده بهداشت و درمان از درآمدهاي خود نارضايتي‌هايي را دارند که بايد به اين بخش نيز توجه شود و درآمدها به شکل متوازن توزيع گردد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/10585/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انیمیشن فان عمر مومنی از پنالتی برناردو سیلوا مقابل رئال مادرید

کنایه باشگاه پاری سن ژرمن به برد مقابل بارسلونا؛ قاب عکس بازی در کنار تابلوی منا لیزا!

برتری 5-2 آژاکس مقابل بایرن مونیخ و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

4 گل برتر دور برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل 2023/24

ریو فردیناند و چالش انتخاب های دوگزینه ای از بین بازیکنان آرسنال و بایرن مونیخ

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک