راه ترقی

آخرين مطالب

پيام هاي سخنراني روحاني در مراسم تحليف نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه نو- عادل السالمي، در گزارشي در روزنامه الشرق الاوسط (انگلستان)، نوشت:
حسن روحاني رئيس جمهور ايران در نخستين سخنراني خود لحظاتي پس از اداي سوگند طبق قانون اساسي براي آغاز دومين و آخرين دوره رياست جمهوري اش، پيشبرد سياست هاي خارجي و داخلي خود و بهبود اوضاع اقتصادي ايران را به موفقيت توافقنامه هسته‌اي گره زد و آمادگي کشورش را براي توسعه همکاري با ديگر کشورها و آغاز «مادر مذاکرات» اعلام کرد که اشاره اي ضمني به چشمداشت ايران به برقراري تماس با دولت جديد آمريکا است. روحاني در عين حال تأکيد کرد از تقويت زرادخانه تسليحاتي ايران به عنوان ابزاري براي «تضمين صلح» کوتاه نخواهد آمد. او همچنين «توافق عملي» را بين طرف هاي داخلي به منظور حفظ منافع ملي خواستار شد در حالي که محمد علي جعفري فرمانده سپاه پاسداران انقلاب و قاسم سليماني فرمانده نيروي قدس سپاه در مراسم تحليف روحاني در پارلمان ايران شرکت نداشتند.
روحاني با ارسال سيگنال هاي متعدد به خارج از ايران که پيام هايي داخلي در خود داشت، تلاش کرد سخنراني همه جانبه اي ايراد کند و توافقنامه هسته‌اي را محور نخستين سخنراني خود خطاب به ايراني ها از تريبون پارلمان قرار داد.
روحاني در مراسمي که با سخنراني برادران علي لاريجاني رئيس پارلمان و صادق لاريجاني رئيس قوه قضائيه آغاز شد، براي دومين بار طبق قانون اساسي ايران سوگند ياد کرد. او در دومين مراسم تحليف خود با حضور هيئت هاي خارجي تلاش کرد دولت خود را دولتي «ميانه‌رو» معرفي کند. بر اساس گزارش خبرگزاري هاي دولتي ايران، شمار ميهمانان خارجي اين مراسم به ١٤٠ مسئول و شخصيت سياسي رسيد که فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، فؤاد معصوم رئيس جمهور عراق، اشرف غني رئيس جمهور افغانستان، و کيم يونگ نام رئيس مجلس خلق و مرد شماره دو کره شمالي از جمله آنان بودند.
روحاني آمادگي کشورش را براي همکاري با کشورهايي که در مراسم تحليف او شرکت کرده بودند، به منظور توسعه منافع مشترک اعلام کرد و افزود همکاري تهران با ديگر کشورها عليه هيچ کشور ديگري نيست. روحاني پس از اداي سوگند، محورهاي سياست دومين کابينه خود را در دو سطح داخلي و خارجي در چهار سال آينده تشريح و تأکيد کرد به مسيري که در نخستين دوره رياست جمهوري در پيش گرفته بود پايبند است. او بخش بيشتر سخنراني خود را به دفاع از عملکردش در دوره نخست رياست جمهوري اختصاص داد و رويکردهاي دولت خود را در سياست خارجي تشريح کرد و گفت به تشکيل دولتي ميانه‌رو چشم دوخته است که «نه در برابر هر پرخاشي تسليم شود و نه از هر هيجاني برآشفته شود و بجنگد». روحاني دولت خود را «صلح جو» در دو سطح داخلي و خارجي توصيف کرد و گفت: «سياست خارجي متکي بر صلح به جاي جنگ، و اصلاح به جاي جمود» را ترجيح مي‌دهد. وي افزود: «معتقد نيست که دفاع کردن فقط با سلاح امکان پذير است».
در همين چارچوب روحاني گفت رويکرد دولت او «تعامل سازنده با کشورهاي جهان به منظور تعميق روابط با کشورهاي همسايه و منطقه و ارتقاء سطح همکاري» است و آن را براي کشورش ضروري دانست.
روحاني در زمان مبارزات انتخاباتي اش به امضاي توافقنامه هسته اي که موجب دور شدن شبح جنگ از ايران شد افتخار کرده بود که اين سخنان او با انتقادات گسترده مواجه شد. رهبر ايران در رأس منتقدان او قرار گرفت که گفت: «قدرت نظامي و ملت» موجب دور شدن شبح جنگ شد.
دفاع روحاني از سياست خارجي خود فرصتي براي دفاع مجدد او از توافقنامه هسته‌اي بود تا راه را به روي منتقدان اين توافقنامه در روزهاي اخير ببندد. اين انتقادات پس از آن که دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا هفته گذشته قانون تحريم ها را پس از تصويب شدن در کنگره امضا کرد تا اجرايي شود و به موجب آن دولت آمريکا تحريم هاي جديدي عليه تهران اعمال کرد، تشديد شد.
در حالي که واشنگتن و سه کشور اروپايي عليه اقدام ايران به نقض قطعنامه ٢٢٣١ به شوراي امنيت سازمان ملل شکايت برده اند، روحاني در پيامي به دولت ترامپ گفت ايران «آغازگر نقض توافقنامه هسته‌اي نخواهد بود ولي در برابر تداوم عمل نکردن به تعهدات نيز ساکت نخواهد نشست». وي افزود: زمان رونمايي از «مادر بمب ها» گذشت، بياييد از «مادر مذاکرات» رونمايي کنيم.
روحاني گفت: «کساني که خواستار پاره کردن توافقنامه هسته‌اي هستند بايد بدانند طومار عمر سياسي خود را پاره مي‌کنند و جهان بدعهدي ها را نخواهد بخشيد».
«مادر بمب ها» نام بمبي به وزن ده تن و طول ٩ متر است که نيروهاي آمريکايي اواسط آوريل امسال براي حمله به مواضع داعش در افغانستان از آن استفاده کردند. تهران استفاده [آمريکا] از اين بمب را پيامي به خود تلقي کرد و اين اقدام آمريکا با انتقاد گسترده فرماندهان نيروهاي مسلح ايران مواجه شد. اميرعلي حاجي زاده فرمانده يگان موشکي سپاه پاسداران انقلاب در واکنش به اين اقدام آمريکا گفت: «اگر آمريکا «مادر بمب ها» را دارد ما هم «پدر بمب ها» را داريم».
روحاني داشتن «اقتصاد قدرتمند و پويا» را در گرو ادامه يافتن برجام دانست که اشاره اي به وعده هاي او درباره لغو بيشتر تحريم ها است. به اين منظور لازم است روحاني مذاكرات جديدي با دولت آمريکا که از زمان به قدرت رسيدن ترامپ تحريم هاي سختي بر تهران تحميل کرده است آغاز کند. روحاني در دفاع از توافقنامه هسته اي به احياي سهم ايران در بازار نفت با افزايش توليد حدود يک ميليون بشکه نفت خام در روز و ايجاد ٦٠٠ هزار فرصت شغلي اشاره کرد.
روحاني در حالي از سياست خارجي خود دفاع مي کند که اين سياست با انتقادات گسترده محافل داخلي مواجه است. به گفته متخصصان سياست خارجي، دولت روحاني اکنون در زمينه سياست خارجي در ضعيف ترين شرايط قرار دارد. با اين حال پيش بيني مي شود محمد جواد ظريف وزير امور خارجه کنوني طي چهار سال آينده نيز سمت خود را حفظ کند.
روحاني که پيش از اين در زمان مبارزات انتخابات رياست جمهوري از تأثير برنامه موشکي بر سياست خود انتقاد کرده بود، همچنين تلاش کرد وجود دو دستگي بين مقامات ايراني را بر سر توافقنامه هسته‌اي تکذيب کند. او صلح و سلاح را با يکديگر مرتبط دانست و گفت: «صلح ما متکي بر سلاح و سلاح ما متکي بر صلح است». او افزود: «توافقنامه هسته‌اي الگوي همبستگي ملي در ايران است».
قانون جديد آمريکا، تحريم هاي گسترده اي بر فعاليت هاي سپاه پاسداران براي تقويت زرادخانه موشک هاي بالستيک خود و همچنين فعاليت بازوي خارجي آن «نيروي قدس»، تحميل مي‌کند.
روحاني به موازات پيام هاي خارجي، پيام هايي نيز به داخل ايران به ويژه مخالفان سياست هايش در محافل نظام ارسال کرد آن هم در شرايطي که اختلافات داخلي طي شش ماه اخير به سطح بي‌سابقه اي در تاريخ نظام ايران افزايش يافته است. روحاني اوضاع کنوني ايران را به يک کشتي با يک ناخدا در دريايي ناآرام تشبيه کرد و از مسئولان خواست تلاش کنند در جهتي که قطب نماي ملت نشان مي‌دهد حرکت کنند. وي بر ضرورت دستيابي به درک مشترک و توافق عملي بر سر مسائل ملي و منافع ملي و فرصت ها تأکيد کرد و تفاهم ملي و همکاري را ضرورتي گريزناپذير دانست. روحاني گفت انتخاب شدن مجدد او به معناي انتخاب «يک راه و يک مسير» است و بر پايبندي به شعارهاي انتخاباتي خود تأکيد کرد.
در مراسم تحليف روحاني، برخلاف مراسم سال هاي گذشته، محمد علي جعفري فرمانده سپاه پاسداران و قاسم سليماني فرمانده نيروي قدس حضور نداشتند که نشان دهنده ادامه کدورت بين دو طرف به رغم ديدار اخير فرماندهان ارشد سپاه پاسداران با روحاني است که در انتقاداتي نيشدار، اين نهاد نظامي را دولتي «تفنگ به دست» توصيف کرد. همچنين رقباي اصلي روحاني در انتخابات اخير يعني محمد باقر قاليباف شهردار تهران و ابراهيم رئيسي دادستان کل سابق در اين مراسم حضور نداشتند.
رسانه هاي ايراني تصاوير حسين فريدون برادر روحاني را دو هفته پس از بازداشت شدن او به اتهام تخلفات مالي پخش کردند.
بعد از پايان مراسم، روحاني و صادق و علي لاريجاني روساي قوه قضائيه و مجلس، در کنفرانسي مطبوعاتي شرکت کردند و علي لاريجاني بر همکاري مجلس با دولت روحاني تأکيد کرد. صادق لاريجاني نيز گفت فضاي سياسي در ايران وارد مرحله جديدي شده است و از دولت خواست به اوضاع فرهنگي توجه کند. برخلاف پيش بيني ها در خصوص اعلام اسامي کابينه در روز برگزاري مراسم تحليف روحاني، مسعود پزشکيان نايب رئيس پارلمان گفت روحاني روز سه شنبه فهرست اعضاي کابينه خود را تقديم پارلمان خواهد کرد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/10661/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

گل اول آرسنال به چلسی توسط تروسار

حمایت ونگر از ژاوی؛ دوست دارم در بارسا بمانی

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

گل سالم الدوساری به العین

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

نماهنگ زیبای بهاری با تصاویر گلهای زیبا و طبیعت

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است