راه ترقی

آخرين مطالب

ظريف: مراسم تحليف نشانه‌اي از اقتدار نظام بود سياسي

  بزرگنمايي:

راه نو- نشست امروز چهارشنبه 18 مرداد فراکسيون مستقلين ولايي با حضور وزير پيشنهادي امور خارجه با هدف بررسي برنامه هاي محمدجواد ظريف برگزار شد.
محمدجواد ظريف وزير امور خارجه درخصوص آزادي زندانيان ايراني در زندان هاي ترکمنستان اظهار داشت: در اين زمينه تلاش مي کنيم ولي متاسفانه هر روز دولت ترکمنستان زنداني مي گيرد و در اين زمينه لازم است با نيروي انتظامي و مرزباني همکاري کنيم تا مانند کاري که براي ممانعت از خروج مواد مخدر در زمان حج انجام شود که البته با مقداري سرمايه گذاري اين امکان وجود دارد و با سردار اشتري نيز جلساتي را برگزار کرده ايم.
وي افزود: در 4 سال اخير، 300 نفر را آزاد کرديم ولي باز هم تعداد زيادي از ايرانيان آنجا دستگير شده اند که البته توافق براي تبادل محکومين انجام شده است.
ظريف با بيان اينکه در برنامه خود براي دولت دوازدهم دو ابر اولويت را براي وزات خارجه تعريف کرده ايم، تصريح کرد: ضمن مراقبت از برجام، بايد مانع از اين شويم که آمريکايي ها دستاوردهاي ما را از توافق هسته اي کاهش دهند.
وزير امور خارجه ادامه داد: بايد مانع شويم از اينکه آمريکا براي بدعهدي هاي خود هزينه نپردازد و همچنين مانع از اين شويم که آمريکا هزينه هاي سياسي و اقتصادي نقض برجام را به گردن ما بيندازد که اين هدف مخصوصاً با فضاسازي هايي که در کشور ايجاد مي شود، وقت زيادي را از ما مي گيرد.
وي با بيان اينکه وظيفه اصلي ما بحث مسائل منطقه اي و اقتصادي در وزارت خارجه است، ادامه داد: براي اين دو بخش هم در وزارت خارجه و هم در بيرون از وزارت خارجه بايد اقداماتي انجام شود.
ظريف تصريح کرد: در بيرون از وزارت خارجه بايد مشخص شود که آيا وزارت خارجه مسئول روابط خارجي در حوزه اقتصاد و ساير حوزه ها است يا خير؟ هيچ ادعايي بر انحصار روابط خارجي نداريم، اما بر مسئوليت روابط خارجي ادعا داريم و بايد با هماهنگي وزارت خارجه اقدامات اقتصادي انجام شود تا با توجه به منافع ملي مانع از به وجود آمدن رقابت هاي بي مورد بين بنگاه هاي ايراني در خارج از کشور شويم.
وزير پيشنهادي امور خارجه با بيان اينکه براي انجام وظيفه در وزارت خارجه دو نياز وجود دارد، گفت: يکي از نيازها، نياز  تقنيني است که در برنامه ششم يک بند به آن اضافه شد و بر اين اساس وزارت خارجه مسئول هماهنگي روابط خارجي است، فرهنگ هماهنگي در دستگاه هاي دولت و دستگاه هاي حاکميتي خارج از دولت بايد بپذيرد که مسئوليت روابط خارجي با وزارت خارجه است.
وي با بيان اينکه  نياز بعدي، نياز بودجه اي است، گفت: ديپلمات هاي ما هم تعداد و همه امکاناتشان در بسياري از نمايندگي ها کمتر از نمايندگان ساير دستگاه ها است، حدود 140 نمايندگي داريم ولي امکانات ما در شأن ظرفيت هايي که ما بايد پر کنيم، ديده نشده است.
ظريف با بيان اينکه در بسياري از نمايندگي ها يک سفير و يک کاردار داريم، گفت: کشورها را طبقه بندي کرده ايم ولي در کشورهاي کوچک هم بايد حضور داشته باشيم که در خيلي از جاها نتوانسته ايم نمايندگي داشته باشيم.
وزير پيشنهادي امور خارجه با بيان اينکه مراسم تحليف نشانه اي از اقتدار نظام بود و از همه جاي دنيا به طور متوازن براي اولين بار بعد از انقلاب 27 نماينده سطح بالاي اروپايي، به ايران آمدند، گفت: تعداد قابل توجهي از آمريکا، آفريقا و آسيا با ايران سفر کردند و اين يک شرايط ويژه است و به حضور ما نياز دارند.
وي با بيان اينکه ساختار وزارت خارجه را تغيير داده ايم، گفت: دو هفته است که بعد از حدود يک سال مطالعه در ساختار وزارت خارجه تغييراتي را ايجاد کرده ايم تا دستور برنامه پنجم و خواست مجلس محقق شود، علي رغم اضافه کردن معاونت اقتصادي به وزارت خارجه، 6 معاون وزارت خارجه به 5 معاون  کاهش يافته است.
ظريف با بيان اينکه در وزارت خارجه هيچگاه رسم نداشته ايم که بر بودجه دولت، هزينه اي تحميل شود، گفت: برنامه هاي اقتصادي وزارت خارجه براي فعال کردن ديپلماسي اقتصادي و اقتصاد مقاومتي پيگيري مي شود.
وزير پيشنهادي امور خارجه گفت: وزارت خارجه همزمان که يک دستگاه سياسي- امنيتي است، اولويت خود را پيشبرد ديپلماسي اقتصادي تعريف مي کند، ولي نمي توان جنس وزارت خارجه را تغيير داد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/10674/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟