راه ترقی

آخرين مطالب

کدام نيمه تمام‌هاي وزارت نفت در دولت دوازدهم تمام مي‌شود؟ اقتصاد

  بزرگنمايي:

راه نو- يکي از اهدافي که مسئولان وزارت نفت بايد در دولت دوازدهم مورد توجه قرار دهند ادامه توسعه ميدان‌هاي مشترک گازي و نفتي است به طوري که در دولت دوازدهم هيچ يک از ميدان هاي مشترک کشف شده در خشکي و خليج فارس از نظر برنامه توسعه و يا افزايش بازيافت بلاتکليف نماند. در اين راستا عقد قرارداد توسعه ميدان‌هاي مشترک نفتي و گازي آزادگان، يادآوران، ياران، لايه نفتي پارس جنوبي و ميدان‌هاي آذر، دهلران، پايدار غرب، اروند، سهراب، فرزاد A  و B، فاز 11 پارس جنوبي، اسفنديار، بلال، فروزان، سلمان و ميدان‌هاي حوزه درياي خزر در اولويت خواهند بود.

عقد قراردادهاي جديد نفتي با هدف توسعه ميدان‌هاي مشترک و نيز افزايش ضريب بازيافت از مخازن نفت کشور از ديگر اهدافي است که بايد در دولت دوازدهم مورد توجه قرار بگيرد. بخشي از برنامه توسعه و افزايش بازيافت نفت از ميدان‌هاي نفتي و گازي بايد در قالب قراردادهاي جديد نفتي عملي شود. هدف افزايش توليد به ميزان حدود يک ميليون بشکه در روز نفت خام همراه با افزايش ضريب برداشت نفت از ميدان‌هاي هدف و توسعه ميدان‌هاي گازي با هدف افزايش توليد گاز به ميزان حدود 100 ميليون مترمکعب در روز از مواردي است که بايد در اين دولت به نتيجه برسد و قراردادهاي آنها با بهترين شرکت هاي بين‌المللي با همکاري شريک‌هاي ايراني منعقد شده و عمليات اجرايي آنها آغاز شود.

ضرورت اتمام توسعه ميدان گازي پارس جنوبي

ميدان گازي پارس جنوبي که در دولت يازدهم در اولويت قرار گرفت و با به بهره‌برداري رسيدن پنج فاز آن باعث شد ميزان برداشت ايران از اين ميدان با قطر مشترک شود، بايد در دولت دوازدهم نيز مورد توجه قرار بگيرد.

بر اساس اولويت‌بندي انجام شده در فاز آخر توسعه ميدان گازي پارس جنوبي با تخليه طبيعي، فازهاي 13، 14، 22 تا 24 در مراحل آخر توسعه قرار دارند که در سال 1397 به ميزان يک ميليارد فوت مکعب، از هر يک از اين سه فاز به توليد مي‌رسد و در سال 1398 نيز توسعه 27 فاز متعارف تعريف شده (بجز فاز 11) در مرحله تخليه طبيعي به اتمام مي‌رسد.

احداث پايانه نفتي درياي عمان

احداث خط لوله انتقال نفت خام از گوره به جاسک، مخازن ذخيره‌سازي و اسکله همراه با جانمايي تاسيسات پالايشي و پتروشيميايي از طرح هاي راهبردي وزارت نفت است که در حال حاضر نيز بخش‌هاي مقدماتي اين کار آغاز شده و در اين دولت عملياتي خواهد شد.

ادامه اجراي جهش دوم صنعت پتروشيمي

ادامه اجراي جهش دولت صنعت پتروشيمي با هدف تکميل زنجيره ارزش، افزايش توليد و صادرات محصولات پتروشيمي از مواردي است که بايد در دولت دوازدهم مورد توجه قر ار بگيرد. در اين راستا با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده و با توجه به طرح‌هاي در دست اجرا در مراحل مختلف پيشرفت فيزيکي در دولت دوازدهم 45 طرح پتروشيمي با سرمايه‌گذاري نزديک به 35 ميليارد دلار و ارزش توليد نزديک به 23 ميليارد دلار به قيمت سال پايه 90 به بهره‌برداري خواهد رسيد.

تغيير رويکرد از صادرات نفت خام به صادرات فرآورده‌هاي با ارزش افزوده بالا

تغيير رويکرد از صادرات نفت خام به صادرات فرآورده‌هاي با ارزش افزوده بالا با افزايش ظرفيت پالايشي کشور و بهبود الگوهاي پالايشي در پالايشگاه‌هاي موجود با هدف تکميل زنجيره ارزش هدف ديگري است که وزارت نفت در دولت دوازدهم بايد به آن بپردازد.

تکميل فاز اول پالايشگاه ستاره خليج فارس و به مدار آوردن فازهاي 2 و 3 اين پالايشگاه اجراي طرح توسعه و نوسازي پالايشگاه آبادان به بهره‌برداري رساندن طرح 480 هزار بشکه‌اي فراگير پالايشي سيراب، کمک به اجراي طرح‌هاي پالايشگاهي جاسک و آناهيتا و تبديل شدن به صادرکننده بنزين به صورتي که ظرفيت پالايش کشور از حدود 1.7 ميليون بشکه فعلي با افزايش يک ميليون بشکه در روز به 2.7 ميليون بشکه در روز برسد.

همچنين با بهبود الگوي پالايشي پالايشگاه موجود و کاهش توليد نفت کوره و استاندارد کردن محصولات توليدي بايد آمادگي لازم براي مواجهه با محدوديت‌هاي زيست‌محيطي آتي براي صادرات فرآورده‌هاي نفتي کسب شود.

اجراي طرح NO FLARE

يکي از اقداماتي که پس از سال‌ها در دولت يازدهم به نتيجه رسيد، اجراي آماک و خاموش کردن فلرها بود. اجراي اين طرح در دولت دوازدهم بايد به صورتي باشد که در پايان اين دولت بخش عمده و اصلي گازهاي همراه نفت در دريا و خشکي در مشعل‌ها سوزانده نشود.

اجراي طرح‌هاي NGL  3100، 3200 و 2300 و NGL خارگ و پالايشگاه بيدبلند 2 از جمله اقداماتي اساسي در اين حوزه است.

نقش آفريني جدي در صادرات گاز منطقه و شروع صادرات LNG

طبق آخرين آماري که منابع رسمي اعلام کرده‌اند، ايران دارنده بزرگترين مخازن گازي در دنيا است اما سهم ايران از بازارهاي جهاني گاز بسيار کم بوده که برخي کارشناسان دليل اصلي آن را عدم ثبات سياسي در منطقه عنوان کرده‌اند.

پيش بيني مي شود که با تاکيد بر روابط حسنه با همسايگان در پايان دوره دوازدهم صادرات گاز کشور از 10 ميليارد مترمکعب سالانه فعلي (به ترکيه) به رقم نزديک به 40 ميليارد مترمکعب افزايش پيدا کند. علاوه بر اين با راه‌اندازي کارخانه ايران‌ LNG  ظرفيت کامل به معناي صادرات معادل 18 ميليارد مترمکعب در سال خواهد بود. به عبارتي ديگر ظرفيت صادرات ايران از 10 ميليارد مترمکعب سالانه فعلي به حدود 70 ميليارد مترمکعب در سال خواهد رسيد.

تکميل شبکه سراسري گازرساني به کل کشور

 با توسعه پارس جنوبي اين گاز بايد براي مصرف داخلي و صادرات از مبادي توليد به مناطق مصرف منطبق شود که خطوط فعلي جوابگوي اين موضوع نيست. با اتمام خط ششم، خط يازدهم و خط هفتم سراسري در چهار سال آينده زيرساخت‌هاي لازم براي انتقال گاز به سراسر کشور براي مصرف داخلي و صادرات تکميل خواهد شد.

اجراي طرح هاي بهينه‌سازي مصرف سوخت و تغيير در ساختار توزيع سوخت کشور

 اجراي طرح هاي بهينه‌سازي مصرف سوخت در چهارچوب ماده 12 قانون رفع موانع توليد مصوب شوراي اقتصاد براي بخش هاي مختلف و پيگيري اجراي ديگر موارد جمع‌بندي شده مانند کمک به توسعه و نوسازي ناوگان حمل و نقل جاده‌اي و ريلي و توسعه خطوط مترو در کلانشهرها و نوسازي ناوگان کوچک مسافري (تاکسي) از اولويت‌هاي اين بخش خواهد بود. همچنين در راستاي تغيير در ساختار توزيع کشور و کاهش تصدي دولت در اين بخش ارتقاي کيفيت خدمات ارائه شده به مردم در جايگاه‌هاي توزيع سوخت و فرودگاه ها با بهره‌گيري از روش‌هاي متعارف همراه با کاهش تصدي دولت در اين زمينه از اهداف وزارت نفت در دولت دوازدهم خواهد بود.

حمايت از جذب سرمايه

با توجه به نياز صنعت نفت به حدود 200 ميليارد دلار منابع مالي فقط براي سرمايه‌گذاري در برنامه ششم حمايت از جذب سرمايه و سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي همراه با جذب فناوري‌هاي نو از راهبردهاي اساسي وزارت نفت در دولت دوازدهم خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/10683/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

کاسمیرو: امباپه در زمین درست مثل رونالدو است

وقتی جیمی کرگر فکر می‌کند تلویزیون استودیو در حال افتادن است!

واکنش سرخیو آگوئرو به ضربات پنالتی دیدار منچسترسیتی و رئال

چاپ مجله اختصاصی برای یک بازی لیگ برتر!

کدام تیم بیشترین شانس فتح لیگ قهرمانان اروپا را دارد؟

ترین‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران

تمرین منچستریونایتد برای نیمه نهایی جام حذفی مقابل کاونتری

تمامی گل‌های هفته 29 لیگ برتر پرتغال

شبیه‌سازی بازی منچسترسیتی و رئال مادرید با عروسک لگو

تاریخ و روز بازی رئال تغییر کرد

بررسی اتفاقات مهم فوتسال جام ملت‌ها

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان

مقابله پدافند هوایی با چند ریزپرنده در اصفهان سوژه فضای مجازی شد

هاشمی‌طبا: اگر ریشه فساد از بالا خشک نشود، جواب گرفتن واقعاً سخت است

چرا رسانه‌های غربی وقایع امروز ایران را بزرگنمایی کردند؟

واکنش انگلیس به حادثه اصفهان: کاهش تنش‌ها ضروری است

مقامات اسرائیلی نمایش تمسخرآمیز ریزپرنده‌ها را پایان حمله به ایران اعلام کردند

واکنش جالب مردم اصفهان به هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده‌ توسط پدافند

واکنش فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان

واکنش جالب شبنم مقدمی به آهنگ گل پامچال

نماهنگ «زندگی» با صدای محمد علیزاده

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

حدادی‌فر: لیگ عجیب و آشفته‌ای داریم

وزیر ورزش و دبیر به بیشکک نرسیدند

اعزام تیم ملی جودو به هنگ کنگ لغو شد

پشیمانی گوندوگان؛ ستاره بارسا دنبال عذرخواهی!

پیولی: رم باکیفیت‌تر از میلان بود!

شکست نماینده هاکی ایران در کاپ آزاد ترکمنستان

همیلتون: تا سال‌ها در فرمول یک می‌مانم

نصرتی به دنبال فرمول طلایی اوسمار

اولیایی: 33 سال است که به دنبال خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال هستند!

استقبال مردم استان سمنان از رئیس‌جمهور

کنایه سنگین آشنا به اسرائیلی‌ها: موشک یا موش کوچک؟!

امیرعبداللهیان در جلسه شورای امنیت چه گفت؟

افشاگری عجیب امیرعلی نبویان از تقلب در بازی پدرخوانده و شب های مافیا

ماشینش «گاوکنترل» داره!

جزئیاتی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها