راه ترقی

آخرين مطالب

آيا عربستان درصدد بازنگري سياست هاي خود در قبال ايران است؟ نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه نو- اسپوتنيک روسيه در تحليلي آورده است عربستان سعودي در صدد ورود مجدد به عرصه سياسي عراق است و از آن جهت که اين اقدام به تقابل مستقيم اين کشور و ايران در عراق منجر خواهد شد، براي جلوگيري از حرکت تلافي جويانه ايران در کشورهاي واقع در شبه جزيره عربستان، يا به اعطاي امتياز به تهران پرداخته که سفر حجاج ايراني به مکه مي‌تواند نمونه‌اي از آن باشد يا در صدد رفع نگراني‌هاي تهران برآمده که عادل الجبير در اين راستا به مذاکره احتمالي با جواد ظريف پرداخته است.
سفر مقتدي صدر در زماني رخ داده که احزاب سياسي عراق در حال يارگيري داخلي و منطقه‌اي در جهت شرکت در انتخابات آتي عراق هستند. سعودي‌ها در اين ديدار خواستار گسترش روابط با عراق، ايجاد کنسولگري در نجف و ايجاد خط هوايي مستقيم از عربستان به نجف شده‌اند و در مقابل با درخواست 10 ميليون دلاري صدر به بهانه کمک به آوارگان عراقي موافقت کرده‌اند.
در بحبوحه چند دستگي نيروهاي شيعه عراق يعني عمار حکيم، نوري مالکي، حيدر العبادي و مقتدي صدر، محمد بن سلمان با نزديکي به مقتدي صدر در صدد نفوذ ميان طيفي از شيعيان عراق، کم کردن نفوذ ايران در ميان شيعيان عراق و کم رنگ کردن نقش تهران در انتخابات آتي عراق است، نه نزديکي و عادي سازي روابط با تهران! عراق يکي از صحنه‌هاي نبرد حداکثري هژموني ايران و عربستان است که در سال‌هاي اخير برتري جريان نزديک به ايران در ابعاد سياسي، نظامي و اجتماعي در عراق باعث تضعيف شديد عربستان سعودي در شامات شده و رياض نيز از مهره مقتدي صدر در جهت نفوذ مجدد به عراق و کاهش هژموني ايران در عراق بهره مي‌جويد.
خبرگزاري آريا در خصوص موضع نرم عربستان در قبال ايران و امکان بهبود مناسبات ايران و عربستان با کارشناسان به گفتگو پرداخته است.

روابط ايران و عربستان در حال تغيير وضعيت است
مصيب نعيمي، تحليلگر مسائل خاورميانه، در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي آريا در تحليل خود از برخي مواضع نرم عربستان در قبال تحولات منطقه و ايران گفت:روابط ايران و عربستان به رغم چالش هاي گذشته و احتمالا پيشرو و با توجه به تحولات منطقه اي در حال تغيير وضعيت است اما به معناي بازگشت به وضعيت اوليه نيست؛ چون عربستان در برخي جنگ ها و بحران هاي خودساخته درگير است و اکنون که در شرايط دشواري به سر مي برد تلاش مي کند از اين مسير پيروز خارج شود که غير ممکن است. آنچه که اکنون مورد اختلاف است، اصل رابطه با عربستان نيست بلکه اختلاف در خصوص خط مشي دو کشور است. عربستان خط مشي متناقضي اتخاذ کرده و تا زماني که وضعيت اين امر مشخص نشود، شايد شرايط به حالت اوليه باز نگردد. سعودي ها علامت داده اند که در حال بازنگري در گذشته خود هستند و در رابطه با موضوعات مي خواهند که از بحران خارج شوند. همچنين پيام هاي ديگري توسط مسئولين بلندپايه عراقي به عربستان داده شده است اما آنچه که اکنون مانع اين ارتباط است عدم اعلام موضع جديد عربستان در ارتباط با مسائل منطقه است. حتما بايد عربستان يک مسير آشکار را در حل و فصل مسائل بپذيرد. همه اين موارد نياز به مرحله اي از مبادلات فکري- سياسي است. به رغم اينکه رابطه مستقيم برقرار نيست اما مي توان از اين طريق اميدوار بود که احيانا عربستان با بازنگري و تغيير مسير گذشته خود، راه به سوي ايران باز مي کند.

روابط ايران و عربستان شکننده است
حسين کنعاني مقدم، تحليلگر مسائل سياسي، در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي آريا در تحليل خود از برخي مواضع نرم عربستان در قبال تحولات منطقه و ايران گفت: روابط ايران و عربستان در چند زمينه بايد متحول شود تا يقين پيدا کنيم که روابط دو کشور رو به بهبود است. نخست آنکه تغيير لحن سياستمداران عربستان نسبت به ايران مي تواند نشان هايي در اين زمينه باشد. سعودي ها در نقاطي که جنگ هاي نيابتي از سوي آنها در حال شکل گيري است مانند يمن، سوريه، بحرين و نقاطي که در واقع با ايران تقابل دارد، بايد تحولاتي ايجاد کند که اکنون تغييراتي را در اين مواضع مشاهده نمي کنيم. متاسفانه عربستان همچنان به اقدامات خود در يمن، بحرين و سوريه ادامه مي دهد. موضوع ديگر مسئله حج است که دادن ويزا و اعزام حج به مکه مي تواند گامي در عادي سازي روابط باشد. مسئله ديگر در روابط ايران و عربستان مسائل مشترک در خليج فارس است. عربستان تبديل به پايگاه نظامي آمريکا شده و به طور مرتب اقدام به تهديد مي کنند که بايد پروژه ايران هراسي کاهش پيدا کند تا روابط دو کشور به حالت عادي برگرداند. همچنين بايد در خصوص موضوع اوپک و رفتاهاي ماجراجويانه عربستان در خليج فارس و در مسئله کشتيراني، تغييراتي صورت گيرد.

عربستان به دنبال فتنه شيعه ايراني- شيعه عربي در عراق است
دکتر حسن هاني زاده،تحليلگر مسائل خاورميانه،در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي آريا در تحليل خود از برخي مواضع نرم عربستان در قبال تحولات منطقه و ايران گفت: موضع گيري عربستان نسبت به بشار اسد مبني بر حفظ بشار اسد در قدرت موضع گيري سخيفي است چون بشار اسد منتخب مردم سوريه است و هيچ کشوري نمي تواند درباره امور سوريه تصميم گيري کند، حتي ايران و روسيه نمي توانند بر سرنوشت کشور ديگري نظر خود را تحميل کند. عربستان سعودي به لحاظ حجم سياسي و جغرافيايي و تاريخي کوچکتر از آن است که بخواهد درباره مسائل کلان سوريه و باقي ماندن رئيس جمهور سوريه در قدرت اظهارنظر نمايد. اين تغيير موضع اساسا تاکتيکي است چون پس از اين اظهارات، مقتدا صدر طي روزهاي گذشته به عربستان سفر کرد و با محمد بن سلمان وليعهد عربستان ديدار کرد. اين ديدار در حالي صورت گرفت که دستان محمد بن سلمان به خون مردم مستضعف يمن آلوده است و همچنان عربستان به کشتار مردم يمن و بحرين ادامه مي دهد. سفر مقتدي صدر به عربستان و ديدار با محمد بن سلمان در چارچوب ايجاد فتنه جديد شيعه-شيعه در عراق است، به اين مفهوم که عربستان سعودي پس از شکست هاي خود در حوزه نظامي-سياسي در يمن، سوريه، عراق و لبنان اکنون درصدد ايجاد فتنه جديد در عراق است تا شيعيان عراق را به دو شيعه ايراني و شيعه عربي تقسيم نمايد و نوعي تقابل ميان اين دو جريان شيعه ايجاد کند. همچنين ماموريت جديدي که به مقتدي صدر واگذر شده اين است که با فشار بر دولت حيدر العبادي، بسيج مردمي عراق يا الحشد الشعبي را منحل کند. لذا اين يک ديدار بسيار خطرناکي است و عراق در آينده با فتنه جديدي مواجه مي شود و آن فتنه شيعه-شيعه و درگيري ميان جريان هاي شيعه است که توسط عربستان طراحي شده است

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/10684/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مصوبات کمیسیون اصل نود برای افزایش کیفیت نان

خاندوزی: تمام بدهی های کشور تا سال 1402 را به صفر رساندیم

واقعیت پیامکی که تهرانی ها را نگران کرد

نماینده کارگران در شورای عالی کار: تولید، دلاری محاسبه می شود حقوق کارگران ریالی!

درویش، اولین مدیرعامل دوران خصوصی پرسپولیس

نوری: واگذاری استقلال و پرسپولیس دغدغه هواداران را برطرف می‌کند

حسن‌زاده: پرسپولیس می تواند فصل را با قهرمانی به پایان برساند

بلیت فروشی دیدار تراکتور و ذوب‌آهن آغاز شد

حیدری: پیشنهاد مدیریت آکادمی استقلال را قبول نکردم

همه احتمالات توپ طلا؛ برنده را حدس بزن

ایتالیانو جدی‌ترین گزینه هدایت تیم فوتبال ناپولی

نسل طلایی استقلال با حضور حیدری، جباری و آندو

وحید مرادی سرپرست تیم ملی والیبال شد

ناراحتی آرتتا برای پوچتینو

رهبر انقلاب: هدف از تحریم در تنگنا گذاشتن نظام جمهوری اسلامی است تا از خطوط استعماری و استکباری آنها تبعیت کند

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

فرار لحظه آخری اسماعیل

ویدئویی زیرخاکی از هنرمندان بزرگ تاریخ سینمای ایران

گزارشی از تک آهنگ‌های جدید/ شنیدن فهرست بهاری خوانندگان در اردیبهشت

ارکستر نوای آفتاب سال جدید را با موسیقی بی کلام آغاز می‌کند

آخرین وضعیت پرونده مهسا امینی از زبان وکیل خانواده

آخرین جمع‌بندی احتمالی کمیسیون اجتماعی؛ توافق برای تعطیلی شنبه‌ها

امشب ماه کامل صورتی را رصد کنید

ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها

داعش خراسان؛ پیمانکاران ارزان قیمت تروریسم

رقیب سرسخت ایران در عراق

قیمت عینک شنا هم نجومی شد؛ حدود 10 میلیون کنار بگذارید!

دلیل کاهشی شدن قیمت سکه

حضور بازیان، سرپرست سازمان خصوصی‌سازی در آیین واگذاری

فن‌پرسی در آستانه نخستین تجربه سرمربیگری

بهترین زوج‌های خسرو حیدری در دوران فوتبال

ورزشگاه اراک در حال بازسازی؛ حضور هواداران لغو می‌شود؟

آیین واگذاری مالکیت سرخابی‌ها به بخش خصوصی

مسیر اینتر تا قهرمانی بیستم در سری‌آ

خاطره جالب خسرو حیدری از دی‌ماریا

هوشمند: پرسپولیس و استقلال کار سختی برابر نساجی دارند

چگونه پل پوگبا از فوتبال محروم شد

فرصت‌طلبی مسی به رونالدو چربید!

داوران یک هشتم نهایی جام حذفی مشخص شدند

خطیب نماز جمعه این هفته تهران مشخص شد

بخش‌هایی از هم‌خوانی کارگران در دیدار با رهبر انقلاب

عکس یادگاری افراد حاضر در اجلاس بین‌المللی مقامات عالی امنیتی در سن‌پترزبورگ با حضور احمدیان

روزهای برگزاری جلسات علنی مجلس تغییر کرد

طرح چندمنظوره اومااویا در سریلانکا با حضور رئیسی افتتاح شد

استاد دانشگاه پاکستان خطاب به رئیسی: شما ایرانی‌ها پادشاه و شیر جهان اسلام هستید

دلیل اصلی تحصیل مسعود ده‌نمکی در حوزه علمیه چه بود؟

اشک امیرعلی نبویان بخاطر عشق زیاد به همسرش

آهنگ جدید/ «بارون بارونه» با صدای سینا درخشنده

معاون وزیر کشور: "طرح نور" با قوت و تدبیر به کار خود ادامه خواهد داد

بازدید مجدد استاندار سیستان و بلوچستان از مناطق سیل زده