راه ترقی

آخرين مطالب

تصميم ترامپ درباره برجام در واکنش به هشدار روحاني سياسي

  بزرگنمايي:

راه نو- کاوه افراسيابي، در گزارشي در يورو آسيا ريويو (آمريکا)، با عنوان "توافق هسته اي ايران در وضعيتي نيمه بحراني" نوشت:
فضايي نويد بخشي که زماني حول و حوش توافق هسته اي تاريخي با ايران شکل گرفته بود، اکنون بيش از پيش جاي خود را به حالتي بحراني مي دهد و به همين علت ترديد هايي درباره آينده اين توافق به وجود آمده است.
ترديدهاي تازه درباره توافق هسته اي که به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) موسوم است، خود اثري منفي به ويژه بر ايران داشته که همچنان به بهره برداري از منافع اقتصادي «برجام» در دوره دوم دولت رئيس جمهور حسن روحاني، اميد بسته است.
[آقاي] روحاني که با فشار سياستمداران تندرو در داخل رو به رو است، اکنون با تهديد به احياي چرخه سوخت ايران در مقياس صنعتي در صورت پافشاري آمريکا بر تحريم هاي جديد، [اين کشور] را به مبارزه طلبيده است. نيکي هلي، نماينده آمريکا در سازمان ملل متحد، با اظهاراتي عجيب درباره اين که ايران اجازه نخواهد داشت «جهان را گروگان بگيرد» واکنش نشان داده است، اما با توجه به اين که هفت گزارشي که تا کنون از سوي اين آژانس منتشر شده، پايبندي کامل ايران را به برجام تأييد کرده است، شايد ديدار قريب الوقوع هلي با مقامات آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين در هفته آينده براي وي آموزنده باشد.
با توجه به تلاش آشکار دولت ترامپ براي عدم تأييد پايبندي ايران به برجام در اکتبر آينده، اکنون فضا براي بحراني تمام عيار آماده شده است؛ بحراني که در نتيجه اشتياق دولت آمريکا به کنترل قدرت فزاينده ايران در خاورميانه از طريق فسخ توافق هسته اي که تا حدودي موجب عادي سازي روابط ايران و غرب شد، به وجود آمده است.
هر طور که حساب کنيم، اگر کاخ سفيد در گزارش يکي دو ماه آينده خود به کنگره از تأييد پايبندي ايران به توافق هسته اي خودداري کند، با توجه به گزارش هاي گسترده از اختلافات عميق و شايد برطرف نشدني ميان اعضاي دولت آمريکا درباره راهبرد کاخ سفيد در قبال ايران، نتيجه احتمالي تبديل بحران هسته اي به بحراني داخلي در تصميم گيري در درون خود دولت آمريکا خواهد بود؛ اختلافات در درون دولت ترامپ درباره راهبرد ايران برخي از مشاوران مهم رئيس جمهور را در برابر افراد بانفوذ سازماني در وزارت خانه هاي دفاع و امور خارجه و نيز شوراي امنيت ملي قرار مي دهد.
حتي رکس تيلرسون، وزير امور خارجه آمريکا، آشکارا اختلافات خود را با کاخ سفيد بر سر برجام تأييد کرده است؛ اختلافاتي که اين شايعات را در پي داشته است که اگر ترامپ پايبندي ايران را در ماه اکتبر تأييد نکند، تيلرسون به احتمال زياد استعفا خواهد کرد.
با وجود اين، در حال حاضر، آمريکا با وجود اتخاذ اقدامات و تدابيري بر ضد توافق هسته اي و با هدف به حداقل رساندن بهره برداري ايران از منافع اقتصادي آن، به پايبندي به اين توافق ادامه مي دهد؛ به تازگي يکي از سناتورهاي آمريکايي به نام دايان فينشتين در ستون نظرات به راحتي اذعان کرده است که لابي اخير ترامپ با سران کشورهاي عضو «گروه ٢٠» بر ضد تجارت با ايران، نقض آشکار برجام است.
در واقع، تلاش هاي ترامپ تا کنون نتيجه اي در پي نداشته است و شرکت ها و حتي بانک هاي اروپايي بيشتر و بيشتري سرگرم تعامل با ايران هستند و از اين طريق الگويي بسيار غير قابل بازگشت را از تعامل با ايران در دوران جديد «پساتحريم» منعکس مي کند.
کاخ سفيد که هيچ توجيه درستي براي قبولاندن سياست ايران هراسي خود به متحدان غربي اش ندارد، ميان بد و بدتر گرفتار شده است و در حالي که براي ضربه زدن به ايران با تحريم هاي جديد و فشارهاي ديگري از اين دست تبليغ مي کند، در ظاهر به برجام پايبند است.
همان طور که پيشتر اشاره شد، ترامپ، که در ميان ديدگاه هاي مخالف درباره سودمند بودن و ارزش برجام به دام افتاده و با توجه به مشغول بودن شديد ذهن خود به بحران فوري و واقعي تر کره شمالي، چنين به نظر مي رسد که در پائيز سال جاري (نود روز سوم) به تأييد دوباره پايبندي ايران به برجام تن در دهد.
در واقع، سناريو محتمل تر همان طور که به احتمال زياد رئيس جمهور روحاني و تيم سياست خارجي او که به خوبي از آسيب هاي احتمالي براي منافع امنيت ملي خود آمريکا در صورت پاره شدن توافق هسته اي آگاه هستند، پيش بيني کرده اند، اين است که به [آقاي ] روحاني آزادي عمل داده شود تا در برابر کاخ سفيد و کنگره آمريکا دست به اقدام متقابل بزند.
حاصل کار اين فضاي پيچيده در نهايت، تداوم بخشيدن به حالت پرمخاطره نيمه بحراني درباره برجام است که در سرتاسر دوره نخست رياست جمهوري ترامپ ادامه خواهد داشت.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/10741/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

اتهام بزرگ به هالند و دی‌بروینه

کاسمیرو اشک آنچلوتی را درآورد!

واقعیت مصدومیت‌های جنجالی‌‌ترین تنیسور ATP

ترابی، اثرگذاری روی صد گل لیگ برتر!

معرفی تیم داوری بازی ملوان و سپاهان

اتلتیکومادرید، بارسلونا را پولدار می‌کند

با شگفتی‌سازان دقیقی علیه استقلال

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

دستور فرمانده به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

فیلمسازی در حوزه اقوام یک گام بزرگ است

بازخوانی زیبا از ترانه دلنشین علیرضا افتخاری

پدر گلاب ایران درگذشت

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

واکنش جالب سرمربی رم وقتی یورنته از او زمان باقی مانده بازی رو میپرسه!

اصرار آل‌کثیر برای زدن پنالتی و قبول نکردن کنعانی‌زادگان

ری‌اکشن‌های جالب رضا عنایتی و مسعود شجاعی حین بازی

ستاره یونایتد: با بازی رئال-سیتی زجر کشیدم

قطع تمرین گرندپری چین به دلیل آتش‌سوزی

ترکیب احتمالی استقلال برای دیدار با شمس آذر

دلیل شادی نکردن کنعانی مشخص شد

ترکیب احتمالی شمس‌آذر مقابل استقلال

اولین واکنش شمسایی به احتمال تقابل زودهنگام با ژاپن

آینده مبهم قهرمان رئال در اتحاد

عالیشاه بازی‌های مهم پرسپولیس را از دست داد

یوفا بارسلونا را نقره‌داغ کرد

کرملین: از ایران و اسرائیل می‌خواهیم خویشتن‌داری کنند

حاج‌علی‌اکبری: عملیات وعده صادق یک طوفان‌الاقصی ایرانی بود

درخواست وزرای خارجه گروه 7 از ایران و اسرائیل: از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنید

پسر صدیقه خانم که اروپایی‌ها را شگفت زده کرد

جشن 30 سالگی «داستان عامه‌پسند»

نماهنگ «گل رز» با خوانندگی امید نصری

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

گرم کردن جالب مارادونا پیش از بازی مقابل بایرن مونیخ

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی‌فر پس از گلزنی به نفت آبادان

رئیسی‌کیا: وضعیت واگذاری با دهه پیش متفاوت است

کنایه مدافع ذوب‌آهن به پنالتی سپاهان!

اولین سالروز درگذشت فوتبالیست بابلی

صعود شفیعیان به فینال کایاک 500 متر

واکنش سرمربی فوتسال ژاپن به احتمال تقابل با ایران

طلسم‌شکنی 120 ساله با آلونسو عبرتی برای چرخه تکراری لیگ برتر

چین با پذیرش شکست مقابل ویتنام حذف شد

گران‌ترین لیگ فوتبال دنیا در بن بست!

باهنر: وحدت شکنی بلای مجلس است

آذری جهرمی: در صورت اعلام جهاد توسط فرماندهی کل قوا، لباس سربازی خواهم پوشید

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق در مشهد، گرگان و کرمان