راه ترقی

آخرين مطالب

تغيير اولويت وزارت امور خارجه به سمت ديپلماسي اقتصادي سياسي

  بزرگنمايي:

راه نو- محمدجواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان در خصوص هفته دولت با اشاره به روز ازدواج و آرزوي سعادت و خوشبختي و آرامش براي جوانان، در خصوص وضعيت تأهل شاغلين در دستگاه ديپلماسي گفت: اکثر همکاران ما در دستگاه ديپلماسي متاهل هستند و اساسا يکي از مقررات وزارت خارجه براي رفتن به ماموريت براي همکاران مرد و خانم، متاهل بودن است.  

وي در ادامه با تاکيد بر اينکه ديپلماسي يک امر دفعي نيست که به صورت آني اتفاق بيافتد، اظهار داشت: ديپلماسي دو وظيفه رفع موانع و بستر سازي را دارد. در حوزه رفع موانع، برجام کار مهمي را انجام داده و موانع را رفع کرده است. البته اين بدان معنا نيست که با رفع موانع ناگهان همه چيز اتفاق بيافتد بلکه موانع رفع و شرايط عادي شده و مي توان در شرايط عادي عمل کرد.

وزير امور خارجه در رابطه با بسترسازي در دستگاه ديپلماسي بيان داشت: وظيفه دستگاه ديپلماسي اين است که با توجه به حضور دستگاه سياست خارجي در خارج از کشور اين امکان را مخصوصا براي بنگاه ها و بخش خصوصي و کار آفرينان فراهم کند تا هم با بنگاه هاي خارجي، بازار سرمايه، بازار فنآوري، بازار صادرات کالاهاي غير نفتي و هم با بازار صادرات خدمات فني و مهندسي آشنا شوند و هم اينکه فرصت ها براي آنها مشخص شود تا ظرفيت هايي که جمهوري اسلامي در حوزه هاي مهم دارد به کار گرفته شود.

وي با تاکيد بر اينکه براي بهبود شرايط توليد بايد هم ورود سرمايه و هم ورود فناوري را داشته باشيم، اظهار داشت: اين مجموعه مي تواند بستر سازي خوبي باشد براي اينکه اهدافي که مقام معظم رهبري براي اقتصاد مقاومتي ترسيم فرمودند و مخصوصا براي امسال حاصل شود.

ظريف با اظهار به اينکه به دنبال تغيير نگاه در دستگاه ديپلماسي هستيم، عنوان کرد: از ابتداي انقلاب که کشور مورد حمله صدام قرار گرفت تا اقداماتي که دولت آمريکا عليه ايران از ابتداي انقلاب اسلامي انجام داده، شرايط به گونه اي بود که نگاه وزارت خارجه نگاه سياسي امنيتي بود تا نگاه اقتصادي. ما بايد اين نگاه را عوض کنيم و اولويت ها را تغيير دهيم و در صورت لزوم بايد آموزش نيز دهيم.

وي با اشاره به اظهار نظر برخي افراد در خصوص عدم کارايي سفرا در حوزه اقتصاد، يادآور شد: برخي ها به ناحق بي انصافي مي کنند که سفراي ايران اقتصاد بلد نيستند در حاليکه ما در بين سفرايمان وزير سابق بازرگاني، قائم مقام سابق بانک مرکزي، معاون سابق وزارت نفت را داريم يعني افرادي که اتفاقا تخصص ويژه اقتصادي داشته اند.  

رئيس دستگاه ديپلماسي کشور خاطر نشان کرد: در دوره آينده هم از سفرايي استفاده مي کنيم که اين تخصص را داشته باشند به ويژه اينکه آموزش ضمن خدمت براي همکاران وزارت خارجه نيز مي گذاريم تا ديدگاه اقتصادي داشته باشند.  

وي با اشاره به اينکه همکاري خود را با بخش خصوصي بسيار گسترش داده ايم، گفت: در دوره قبل در سفرهاي خارجي هيئت هاي بزرگي از بخش خصوصي همراه بنده بودند، حضور اين هيئت ها باعث مي شد تا هم توانمندي هاي جمهوري اسلامي مورد شناسايي قرار بگيرد و هم دوستان ما در بخش خصوصي با شرايط بين المللي آشناتر شوند لذا اين سياست ها را ادامه خواهيم داد ضمن اينکه در دانشکده وزارت خارجه رشته اقتصاد بين الملل را اضافه کرديم و هم در جذب نيروهاي جديدمان از نيروهاي فارغ التحصيلان اقتصاد استفاده مي کنيم.

ظريف ادامه داد: مجموعه کارهايي که مي کنيم با اين هدف است که گرايش به سمت ديپلماسي اقتصادي گسترش پيدا کند و حالا هم با اقدام ساختاري که انجام داديم و معاونت ديپلماسي اقتصادي را شروع کرديم اميدواريم بتوانيم بيشتر در خدمت اهداف پيشرفت کشور و کمک به معيشت مردم قرار بگيريم.

وي در رابطه با حضور بانوان در دستگاه ديپلماسي کشور ابراز داشت: در دولت يازدهم براي اولين بار در تاريخ سياست خارجه معاون زن در وزارت خارجه آورديم و افتخار دارم که در دوران مسئوليت بنده اولين سفير زن در جمهوري اسلامي منصوب شد و اميدواريم در اين دوره هم بتوانيم هم از مديران ارشد زن در وزارت امور خارجه استفاده کنيم و هم سفراي جديد از بانوان داشته باشيم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/10753/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟