راه ترقی

آخرين مطالب

اجازه ورود به حوزه‌هاي منع شده در تفاهمات برجام را نمي‌دهيم سياسي

اجازه ورود به حوزه‌هاي منع شده در تفاهمات برجام را نمي‌دهيم
  بزرگنمايي:

راه نو- بهرام قاسمي سخنگوي وزارت امور خارجه در خصوص برخي اظهارنظرات از سوي نماينده آمريکا در سازمان ملل و ارتباط آن با آژانش بين المللي انرژي اتمي، اظهار کرد: ما تسليم زياده خواهي دولت هاي خاص نخواهيم شد، آژانس نيز با توجه به استقلالي که دارد و صيانتي که از جايگاه بين المللي خود بايد داشته باشد، بعيد است که به خواسته هاي غيرمنطقي و غيرواقع بينانه که ديگران ممکن است بر آنان تحميل کنند، تن دهد.  

وي گفت: نماينده امريکا پس از ديدار با مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي در نشستي خبري، مذاکراتش را با آمانو موفقيت آميز دانست و مدعي شد برجام هيچ تمايزي ميان بازديد از سايت هاي نظامي و غيرنظامي ايران قائل نشده است.

سخنگوي وزارت امور خارجه تأکيد کرد: هيچگونه اجازه اي را به ديگران براي ورود به حوزه هاي منع شده در تفاهمات برجام نمي دهيم و بازرسي هاي آژانس قطعاً در چارچوب سياست هاي داخلي خودمان انجام خواهد شد.

قاسمي با تأکيد بر دفاع آژانس بين المللي انرژي اتمي از استقلال و جايگاه اين نهاد بين المللي در برابر خواسته هاي غيرمنطقي و غيرواقع بينانه آمريکا تصريح کرد: مطمئن هستيم که آنان نمي توانند خواسته هايشان را تحميل کنند گرچه هشدارهاي لازم را به آژانس داده و توصيه هاي لازم را کرده ايم و در آينده هم اين رويه را ادامه خواهيم داد.

وي همچنين درباره اظهارات نماينده آمريکا در سازمان ملل مبني بر موفقيت آميز بودن مذاکراتش با آمانو درباره فعاليت هاي هسته اي ايران گفت: ما اصطلاحي در وزارت خارجه داريم که مي گوييم هيچ سفر ناموفقي نداريم او هم مي تواند ادعا کند که سفر موفقي داشته است اما مسلماً چارچوب هاي حاکم بر برجام مشخص است که بر آن تفاهم کرده ايم و با تأييد سازمان ملل با صدور قطعنامه اي از آن حمايت شده است.  

سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: چارچوب هاي کار با آژانس تغيير ناپذير است و ما بهترين همکاري ها را با اين نهاد داشته ايم و آژانس نيز در بيانيه هاي متعدد مؤکداً اعلام کرده است که ايران پايبندي کاملي به برجام داشته و بهترين همکاري ها را با اين نهاده کرده است.  

قاسمي گفت: با توجه به مجموعه شرايط حاکم بر منطقه و جهان، آمريکا علاقمند است با اتخاذ روش هاي قديمي و بي حاصل، ايران را به سمت و سويي هدايت و ادعا کند که کشورمان با آژانس همکاري نداشته و برجام را نقض کرده است اما خوشبختانه با درايت و هوشمندي نظام، اين بهانه و ابزار از دست آنان گرفته شده است.  

وي تأکيد کرد: به همين علت مي بينيم وقتي با روش هاي قبلي نتوانستند به اهدافشان برسند از روش هاي ديگري استفاده مي کنند و نماينده شان در سازمان ملل را به وين فرستادند تا بر دبيرکل آژانس تأثير بگذارد اما با ويژگي هايي که ما از آژانس مي شناسيم و کاري که اين نهاد به عنوان کار حرفه اي و تخصصي بايد انجام دهد و از جايگاه بين المللي اش دفاع کند اين فشارها و تلاش ها مذبوحانه خواهد بود و نمي توانند بر آژانس تأثير بگذارند.

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: با اين حال با خردمندي مسئولان و پيش بيني هايي که داشتيم قبل از سفر نماينده آمريکا به وين، وزير امور خارجه و رئيس سازمان انرژي اتمي در نامه هايي به آقاي آمانو، وي را آگاه کردند و هشدارهاي لازم را در خصوص فشارها و اقداماتي که ممکن است از جانب برخي آمريکايي ها اعمال شود اطلاع رساني شد و اين رصد و دقت ما همچنان ادامه خواهد داشت.  

قاسمي افزود: ما کاملاً سعي مي کنيم که از برجام صيانت شود زيرا به هر حال تفاهمي چند جانبه است که بايد به آن متعهد باشيم و ديگران نيز بايد تعهداتشان را به دقت اجرا کنند.  

وي خطاب به اعضاي اروپايي 1+5 تأکيد کرد: لازم است که آنان با اين نوع سياست هاي يک جانبه گرايانه و تک روانه آمريکا مقابله کنند و اجازه ندهند که يک کشور بخواهد يک سويه در مسير تضعيف برجام گام بردارد.

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: جهانِ امروز، جهان متفاوتي است که حتي با 5 سال و 10 سال پيش متفاوت است، پيش از اين شايد يک کشور مي توانست سياست هاي خود را در برخي مناطق جهان ديکته کند اما امروز اکنون دوراني که شاهد سياست هاي کلاسيک رايج در قرون گذشته بوديم سپري شده است و مردم جهان در هر نقطه از عالم با توجه به اقتضائات عصر ارتباطات از دولت هايشان درباره نحوه هزينه کرد ماليات ها سؤال مي کنند که آيا در داخل کشورشان صرف شده است يا آن را صرف تسليحات، کشتار ديگران و هرج و مرج کرده اند.  

قاسمي تصريح کرد: اکنون ديگر به نحوي نيست که يک کشور با حق يک رأي در سازمان ملل متحد بخواهد اقتدارگرايي و يک جانبه گرايي داشته باشد و سياست هاي معمولاً غلط خود را ديکته کند و در نهايت کشورها ديگر نيازي به برادر بزرگتر ندارند و خودشان تصميم مي گيرند.

وي افزود: در يک سال گذشته در منطقه خودمان، اروپا و ديگر مناطق جهان به خوبي مي بينيم که مردم جهان با نقد سياست دولت هايشان، طبق عملکرد دولت ها به آنان رأي مي دهند يا نمي دهند.  

سخنگوي وزارت امور خارجه با ديگر تأکيد کرد: بر اين اساس تلاش هاي نماينده آمريکا در سازمان ملل متحد در سفر به وين و تقلايي که براي تخريب ذهنيت آژانس به عمل آورد يا خواهد آورد نابجا و هزينه بي جاست که مي پردازند و جمهوري اسلامي ايران با خردمندي تمام، سياست هايش را در قبال برجام ادامه خواهد داد و قطعاً در نقض آن پيش قدم نخواهد شد و سعي مي کند که از آن صيانت کند.  

قاسمي در پايان بار ديگر خطاب به دولت هاي اروپايي هشدار داد: اروپايي ها بيش از گذشته و با جديت بيشتر در مقابل زياده خواهي دولت آمريکا، بايستند زيرا اگر در اين توافق چند جانبه بين المللي نتوانند در مقابل اين زياده خواهي ها ايستادگي کنند شايد فردا براي آنان هم دير باشد و آنان هم بايد بهاي بيشتري پرداخت کنند. 

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/10781/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

هاشمی: نیم همت برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها درنظر گرفتیم

عبدی: جذب حمایت داخلی از حمله به اسرائیل با برخورد با زنان در خیابان‌ها، تعارض دارد

تیپ متفاوت محسن رضایی و لاریجانی در یک عکس زیرخاکی

نگرانی امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان آمریکایی

ماجرای عکس تکان دهنده «آلن دلون» چه بود؟

خطر از بیخ گوش «گلنار» گذشت

ازدواج بدون حلقه ازدواج!

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

تو این همه خواستگار یواشکی داشتی؟!

اجرای زیبای آهنگ ناصر عبداللهی توسط پسرش

بازداشت 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

واکنش رنگرز به رقابت حساس گرایی و اسماعیلی

سیتسیپاس: نادال در زمین بی‌رحم است

10 مدافع برتر تاریخ فوتبال

نشانه‌گیری اتفاقی اما بسیار دقیق فران تورس در پایان ال‌کلاسیکو

مطهری: تراکتور همیشه مدعی بوده

آزمون در ترکیب اصلی رُم برابر اودینزه

واکنش دین محمدی به قهرمان لیگ برتر امسال

واکنش رجب زاده به اتفاقات بازی با استقلال ملاثانی

مطهری: همه تیم‌ها را می‌شناسم

مطهری: در تراکتور باید کمتر حرف زد، بیشتر عمل کرد

امیر آشتیانی برای شرکت در اجلاس وزرای دفاع شانگهای به قزاقستان سفر کرد

زهره الهیان: از اقدام پلیس برای اجرای طرح «نور» حمایت می‌کنیم

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

سخنگوی دولت روحانی: وقتی خودتان تیک آبی و خاکستری می‌گیرید، بستن فضای مجازی چه خاصیتی دارد؟

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

نگاهی به آنونس سریال دوپینگ

فحش کم آورد!