نفت ميگيريم، ريل ميسازيم!
اقتصاد
بزرگنمايي:
راه نو- دو طرح مهم برقي سازي راهآهن تهران – مشهد و ساخت راهآهن سريعالسير
تهران – قم – اصفهان در حالي از سوي دولت ايران کليد خورده و پيگيري ميشود
که براساس موافقتهاي ابتدايي به نظر ميرسد سرمايهگذاران چيني در تامين
فاينانس آن نقشي جدي خواهند داشت، موضوعي که ميتواند با نهايي شدن مذاکرات
فعلي به مرحله اجرا نزديک شود و البته به ديگر طرحهاي زيربنايي ايران نيز
سرايت پيدا کند.
در اين راستا خيرالله خادمي – مدير عامل شرکت ساخت و معاون
وزير راه ايران – در جريان مذاکرات اخيري که با يکي از هياتهاي سرمايه
گذاري چيني داشته از برنامه ريزي قابل توجه ايران براي ساخت 9000 کيلومتر
خط ريلي جديد خبر داده و اعلام کرده است: امکان ان وجود دارد که اولين خط
سريعالسير ريلي ايران با همکاري طرف چيني انجام شود.
اين مقام ايراني در کنار برقي سازي خط ريلي تهران – مشهد به
برنامه بزرگ برقي شدن مسير 700 کيلومتري تهران – تبريز نيز اشاره کرد که
ميتواند با توجه به اهميت آن در اتصال ريلي به کشور ترکيه در آينده نزديک
در دستور کار قرار گيرد.
نماينده شرکت چيني در اين جلسه ضمن اعلام آمادگي براي حضور در
طرحهاي زيربنايي ايران پيشنهادي جديد ارائه کرده که ميتواند براي دو طرف
اهميتي تازه داشته باشد.
براساس پيشنهاد چينيها احداث اين خطوط ميتواند به روش تهاتر
با نفت ايران انجام شود تا چينيها در ازاي نفتي که دريافت ميکنند نسبت
به سرمايه گذاري در ايران و انتقال تکنولوژي ساخت اين پروژهها به داخل
کشور اقدام کنند.
هرچند طرف چيني اعلام کرده نهايي شدن اين پيشنهادها نياز به
حمايت انجمن توسعه فاينانس چين خواهد داشت و البته طرف ايراني بررسي دقيق
اين پيشنهادها را منوط به کتبي شدن آنها کرده است، اما به نظر ميرسد با
ممکن شدن اجراي اين توافق راهي جديد در مسير سرمايه گذاري کشورهاي خارجي
در ايران باز شود که در کنار تامين نياز ايران به توسعه عمراني بتواند
تقاضاي کشورهاي وارد شده به ايران را نيز پوشش دهد.
-
دوشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲:۴۰:۵۳ PM
-
۱۰۱۶ بازديد
-
ايسنا
-
خط ریلی
لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/10789/