راه ترقی

آخرين مطالب

گزارش گاردين درباره طرح بيمه سلامت دولت روحاني؛ موفقيت قدرناشناخته رئيس جمهور ايران! نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه نو- سعيد کمالي دهقان، در گزارشي در روزنامه گاردين (انگلستان)، نوشت:
وزارت بهداشت آقاي روحاني در خلال سه سال گذشته، حدود يازده ميليون نفر از مردم ايران را تحت پوشش بيمه قرار داده و اين به آن معناست که افرادي که پيش از اين فاقد بيمه درماني بودند يعني کساني چون بيکاران يا افراد فقرا، اکنون تحت حمايت قرار گرفته اند. در طرح بيمه سلامت دولت، به ازاي هر فرد ماهانه مبلغ ٣٨٠ هزار ريال حق بيمه پرداخت مي شود و باعث مي شود بيشتر افراد تحت پوشش اين طرح، تنها بخشي از هزينه درمان را بپردازند.

طرح بيمه سلامت روحاني: موفقيت قدرناشناخته رئيس جمهور ايران در داخل کشور
سال گذشته هنگامي که پدر زن علي درشهر شيراز دچار سکته قلبي شد، اين مغازه دار ٦٧ ساله را به سرعت به بيمارستان نمازي منتقل کردند و به مدت بيست روز از جمله شش روز در بخش مراقبت هاي ويژه ، تحت درمان قرار گرفت .
هنگامي که پدر زن علي بهبودي خود را باز يافت، علي به اين فکر فرو رفت که چگونه هزينه درمان را تامين کند. او با گرفتن قرض، مبلغ صد ميليون ريال ( ٢هزار پوند) گردآوري کرد ولي هنگامي که براي پرداخت هزينه به بيمارستان رفت، تنها ٥,٨ ميليون ريال (١١٦ پوند) بابت هزينه ها پرداخت.
علي در مصاحبه با گاردين گفت:"ما فکر کرديم شايد آنها يک صفر جا انداخته اند. من به برادر زنم نگاه کردم و هردو خنديديم. مبلغ بسيار ناچيزي بود يعني تقريباً هيچ."
پدر زن علي پيش از بيمار شدن تحت پوشش طرح مراقبت هاي بهداشتي ارائه شده در دوره نخست رياست جمهوري آقاي حسن روحاني قرار گرفته بود. طرحي که در سال ٢٠١٤ به ياد طرح "اوباما کر"- قانون مراقبت هاي بهداشتي باراک اوباما - به "روحاني کر" معرف شد. اين طرح به آن معنا بود که علي و خانواده اش تنها بايد مبلغ اندکي از مجموع ١٢٨ ميليون ريال را مي پرداختند.
وزارت بهداشت آقاي روحاني در خلال سه سال گذشته، حدود يازده ميليون نفر از مردم ايران را تحت پوشش بيمه قرار داده و اين به آن معناست که افرادي که پيش از اين فاقد بيمه درماني بودند يعني کساني چون بيکاران يا افراد فقرا، اکنون تحت حمايت قرار گرفته اند. در طرح بيمه سلامت دولت، به ازاي هر فرد ماهانه مبلغ ٣٨٠ هزار ريال حق بيمه پرداخت مي شود و باعث مي شود بيشتر افراد تحت پوشش اين طرح، تنها بخشي از هزينه درمان را بپردازند.
علي مي گويد به اعتقاد او، طرح مراقبت هاي بهداشتي بزرگ ترين دستاورد داخلي رئيس جمهور است که قدر آن ناشناخته مانده و طرحي است که به پيروزي چشمگير او در انتخابات رياست جمهوري در ماه مه انجاميد. آقاي روحاني در اين انتخابات با کسب پنج ميليون راي بيشتر از رقيب خود، موقعيتش را تثبيت کرد. وب سايت مستقل "روحاني متر" Rouhanimeter - پيگيري کننده وعده هاي انتخاباتي آقاي روحاني – اعلام داشته است که وعده هاي او در مورد سلامت و بهداشت به طور کامل محقق شده است.
آقاي روحاني در مراسم تحليف خود در ماه گذشته اظهار داشت:" ما گام هاي بزرگي را براي حمايت از رفاه اجتماعي اقشار کم درآمد بر داشته ايم. اجراي طرح سراسري سلامت به آن معناست که همه مردم ايران اکنون تحت پوشش بيمه درماني قرار دارند." به موجب برآوردهاي اوليه، انتظار مي رفت که پنج ميليون نفر از مردم ايران در اين طرح گنجانده شوند، ولي بيش از دو برابر در آن ثبت نام کردند – که بسياري از آنها پيش از اين و از ترس هزينه ها، به پزشک مراجعه نمي کردند.
مادر شهرام شهبازي، مربي ايروبيک در تهران، چند سال پيش به علت ضايعه در ستون فقرات خود خانه نشين شد. شهبازي ٢٧ ساله مي گويد:"اين طرح سلامت واقعاً به نجات ما آمد. در غير اين صورت، ما نمي توانستيم از عهده هزينه ٥ هزار پوندي عمل جراحي برآئيم."
"اين يعني اگر مادرم بيمه نبود، نمي توانست عمل جراحي انجام دهد و هنوز هم در رنج و عذاب به سر مي برد و ما بايد پس از اولين عمل جراجي دست نگاه مي داشتيم ، زيرا به موجب قانون بيمه، شما بايد سالانه فقط يک بار از حق عمل جراحي استفاده کنيد ولي مادرم دوبار عمل کرده است و هنوز هم مي تواند از بيمه خود استفاده کند."
با وجود موفقيت و محبوبيت طرح بيمه سلامت، مشکلاتي نيز در مسير اجراي آن وجود داشته است. اين طرح گران و پرهزينه است – طرح مراقبت هاي بهداشتي روحاني سالانه ٧٧٠ ميليون پوند هزينه در بردارد، درحالي که ديگر اصلاحات بزرگ بهداشتي مانند نظام ارجاع به پزشک خانواده به آن معناست که طرح سالانه مراقبت هاي بهداشتي به سه برابر اين رقم هزينه نياز خواهد داشت. بودجه طرح " روحاني کر" از محل يک درصد از نرخ ٩ درصد ماليات بر ارزش افزوده و ده درصد از محل ذخيره کاهش يارانه ها تامين مي شود.
خبرگزاري نيمه رسمي فارس همگام با مخالفان آقاي روحاني، سال گذشته مدعي شد طرح بيمه سلامت "روحاني کر" در آستانه فروپاشي قرارد زيرا فاقد کارشناسي و منابع مالي لازم است.
در مقاله اي منتشره در خبرگزاري فارس آمده است:" طرح مراقبت هاي بهداشتي سراسري با مشکلات مالي جدي مواجه است و سازمان هاي بيمه دولتي مي گويند نمي توانند بدهي خود را به بيمارستان ها بپردازند و بيش از ده ماه است که آنها با اين بدهي مواجه هستند." مقامات در سال هاي نخست، به فقدان منابع مالي دراين طرح اشاره کرده بودند.
حسين نفيس مفرد، دانش آموخته مديريت بازرگاني در دانشگاه وار ويک ، که پژوهش هايي را در مورد طرح تغيير نظام سلامت ايران انجام داده است، در مورد موفقيت اين طرح اندکي ترديد دارد و مي گويد ارزيابي او نشان مي دهد که هدف از سياست تامين منابع از سوي دولت جلوگيري از ناآرامي هاي سياسي بود، ولي در بلند مدت و به علت هزينه آور بودن آن، ناکارآمد و غيرقابل داوم خواهد بود .
اگرچه آقاي روحاني افتخار اجراي طرح بيمه سلامت را نصيب خود کرده است، ولي اين طرح بيش از دو دهه پيش در قانون پيش بيني شده بود و در دوره رياست جمهوري محمد خاتمي اصلاح طلب به صورت محدود اجرا شد.
ايرج حريرچي، معاون وزير بهداشت و سخنگوي اين وزارتخانه، گفت تاکيد آقاي روحاني بر طرح بيمه سلامت در خلال مراسم تحليف، نشان داد که عزم سياسي لازم براي تداوم تامين منابع مالي آن وجود دارد.
حريرچي به گاردين گفت :" ما مفتخريم اعلام کنيم هيچ فرد ايراني بدون بيمه پزشکي در کشور وجود ندارد که ما از فراهم آوردن پوشش درماني او خودداري کنيم. شايد افرادي وجود داشته باشند که مايل نيستند بيمه شوند يا مشکلاتي در مورد کارت هويت آنها وجود داشته باشد، در غير اين صورت هرکس که ثبت نام کند، تحت پوشش قرار خواهد گرفت."
حدود نيمي از جمعيت ايران از طريق طرح "روحاني کر" يا روش هاي ديگر، بيمه شده اند و دولت هزينه پرداخت حق بيمه حدود ٣٨ ميليون نفر را تقبل کرده است. بقيه شهروندان نيز از سوي کارفرمايان خود تحت پوشش بيمه قرار دارند.
بيشتر مردم که از طرح بيمه سلامت دولت استفاده مي کنند تنها ٦ درصد از هزينه هاي درمان و بين ١٠ تا ٣٠ درصد از هزينه بسياري از داروهاي مورد نياز خود را پرداخت مي کنند. افرادي نيز که فاقد توانايي مالي تشخيص داده شوند، از پرداخت معاف هستند.
حريرچي گفت:" پيش از طرح تغيير نظام سلامت {آقاي روحاني}مردم به طور ميانگين ٣٧ درصد از هزينه ها را پرداخت مي کردند ولي اکنون تنها ٦ درصد و از طريق نظام ارجاع، تنها ٣ درصد را پرداخت مي کنند." او افزود اين اصلاح همچنين باعث کاهش شديد فساد مالي و رشوه در بخش بهداشت و سلامت شده است.
حدود ٩٠ درصد از يازده ميليون ايراني تحت پوشش بيمه سلامت، در حاشيه شهرها زندگي مي کنند. دولت به تازگي تصميم گرفته است که افراد داراي توانايي مالي بايد بين ١٥ تا ١٠٠ درصد از حق بيمه را مبتني بر ميزان درآمد خود پرداخت کنند. ولي معلوم نيست که چه زماني اين سياست تازه اجرايي خواهد شد.
حريرچي اذعان کرد هنوز هم تامين مالي اين طرح با مشکل مواجه است ولي اطمينان داد که دولت اين پول را تامين خواهد کرد."هرم جمعيتي ايران به سمت پيرشدن پيش مي رود و اين مساله هزينه هاي سلامت و درمان را افزايش خواهد داد، بنابر اين ما به پول بيشتري نياز داريم."
وحيد رسوخي، پيمانکار و متخصص نرم افزار فعال در بخش سلامت و درمان شهر تبريز، مي گويد اصلاحات اخير به نفع افراد کم درآمد بوده ولي افزود براي برآورده ساختن انتظارات به پول بيشتري نياز است.
رسوخي با اشاره به تصميم تابستان جاري هيات دولت که افراد تحت پوشش طرح "روحاني کر" را تنها به بيمارستان ها و پزشکان دولتي محدود کرده است، گفت:"مشکل بزرگ مورد مواجهه طرح سلامت گستره حوزه آن است. ما از همان ابتدا با انتقادات پزشکان مواجه شديم که به فشار مالي عظيم آن و دسترسي محدود دولت به منابع مالي اشاره مي کردند .به همين علت است که از آغاز سال جاري، دولت برخي از وظايف خود تحت بيمه سلامت را واگذار و دامنه آن را به مراکز درماني دولتي محدود کرد."
صدها پرستار در برابر مجلس ايران دست به اعتراض زده اند. آنها در ماه فوريه چنين شکايت کردند که طرح روحاني کر فشار بر آنها را افزايش داده درحالي که حقوق آنها همچنان اندک است.
ولي ديگر افراد خارج از حرفه پزشکي طرح روحاني کر را يک موفقيت مي دانند - حتي کساني مانند روشنک ٢٩ ساله مهندس کامپيوتر ساکن تهران، که به رئيس جمهور راي ندادند.
او مي گويد :"من نمي دانم چرا او توجه خود را در رقابت هاي انتخاباتي بر توافق هسته اي معطوف کرد، درحالي که طرح بيمه سلامت بيشترين تاثر مثبت را بر اقشار کم درآمد داشته است."
" پيش از اين طرح، بسياري از مردم جرات مراجعه به پزشک يا درمان خود را نداشتند، زيرا از هزينه آن مي ترسيدند، ولي اکنون به مردم نگاه کنيد. هرکسي يک دفترچه بيمه دارد."

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/10845/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟