راه ترقی

آخرين مطالب

اصلاح طلبان از فرصت پاسخگویی به مردم استفاده کنند گفتگو

  بزرگنمايي:

راه نو- مهدی مطهرنیا، کارشناس سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با خبرنگار سیاسی آریا در خصوص مصوبه شورای عالی سیاستگذاری جریان اصلاحات برای تشکیل کارگروه انسجام بخشی به فعالیت اصلاح طلبان، گفت: اساسا جهت گیری های سیاسی و فکری نیازمند تبادل و تعامل بیشتر افکار است. اصلاح طلبی در ذات خود متکی بر ایجاد فضای مناسب برای گفتگوهای بیشتر، تعاملات فزون تر و همگرایی های هدفمند و هوشیارانه برای دستیابی به توان بیشتر در اثرگذاری است. لذا اصل گفتگو برای بسیاری از اصلاح طلبان یک امر بسیار قابل اتکا و یک استراتژی معنادار است. در جامعه شناسی غرب اساسا چند "ه" دو چشم را دارای جایگاه ویژه ای برای رسیدن به اراده ای مشترک و همگانی بر می شمارند. معتقدم 5 "ه" را باید  در این زمینه مورد توجه قرار داد، که هر "ه" بر "ه" دیگر ارجحیت دارد. اولین "ه" همنشینی، دومین "ه" همفکری، سومین "ه" همراهی، چهارمین "ه" همدلی و پنجمین "ه" همبختی یا رسیدن به بخت مشترک است. اصلاح طلبان بر اساس ویژگی تاکید بر تکثر نگرش ها و احترام به صداهای متکثر و سپس اجتماع صداهای متکثر در یک اراده واحد باید به اصل گفتگو و نگرش های ناشی از آن ساختارها و همچنین فضای گفتگو و شیوه های گفتگو در این چارچوب رغبت بیشتری داشته باشند و بتوانند کثرت دیدگاه های موجود در میان اصلاح طلبان را به رسمیت شناخته و در عین حالی که به رسمیت می شناسند، زمینه ساز ایجار یک حرکت طبیعی و درونی در جهت رسیدن به وحدت در اراده جمعی خود برای حصول به اهداف تعریف شده باشند. لذا هر جایی که بخواهند به طور رسمی و در چارچوب های مشخص و شفاف قانون به همنشینی برای همفکری، همگامی و همدلی دست یافت باید این چارچوب ها مورد توجه و احترام قرار گیرد. با توجه به تجارب به دست آمده در انتخابات های اخیر، اصلاح طلبان به ساز و کارهای گروهی روی آوردند و بدین ترتیب اگر بتوانند این سازوکارها را متناسب با بافت موقعیتی که در آن قرار گرفتند و نیازهای موجود جامعه اصلاح طلبان ایران باز آفرینی کنند، می توانند امید بهتری نسبت به آینده در روبروی خود تصویر سازی کنند.
مطهرنیا در ارزیابی خود از وضعیت جبهه اصلاحات بعد از انتخابات ریاست جمهوری، تعیین کابینه دوم آقای روحانی و انتخاب شهردار تهران، گفت: جریان اصلاحات در پی دستیابی به مدیریت اجرایی کشور به عنوان یک هدف تعیین شده برش ناپذیر نیست. جریان اصلاحات به دنبال آن است که مسیر حرکت ملی در واقع به گونه ای اصلاح شود که همگان بتوانند در یک جامعه رو به جلو و در عین حال متکی بر اصول و ارزش های برخواسته از انقلاب ملت ایران که با جهت گیری اسلامی تحت رهبری معماری رهبر انقلاب اسلامی انجام شد ، حرکت کند و بتواند به هدف های تعریف شده خود در چارچوب تعریف اثباتی و ایجابی در گفتمان مثبت نسبت به انقلاب اسلامی دست یابد. جامعه اصلاح طلبان و اصالت اصلاح طلبی ایجاب می کند، بیش از آنچه به فکر دستیابی به مدیریت های اجرایی کشور باشند، به فکر دستیابی به راه و روش های کم هزینه و پر منفعت برای ملت ایران  در چارچوب استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی به عنوان شعار ملت ایران باشد. اگر در این مسیر دستیابی به مدیریت های اجرایی می تواند زمینه پرور عملیاتی شدن یک تفکر به صورت بهتر و شایسته تر شود، آنگاه است که حمایت مردم، انتخاب مردم و گرایش مردم به اصلاح طلبان خواهد توانست زمینه های دستیابی بیشتر آنها و مستحکم تر آنها را به مدیریت های اجرایی کشور ایجاد کند. اکنون اگر شورای شهر را اصلاح طلبان در دست دارند ، این آرایی است که تمام ملت ایران به آنها داده اند. اصلاح طلبان در این زمینه با پذیرش مسئولیت باید پاسخگوی ملت ایران باشد و چون ملت را ولی نعمت می دانند، همانطور که معمار انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) بیان کردند که این ملت است که ولی نعمت است، آنها نیز باید در مدیریت های اجرایی که مردم به آنها سپرده اند، بیشترین کارایی را نشان داده و بدین ترتیب کارآمدی نظام جمهوری اسلامی برخاسته از انقلاب اسلامی را به مردم نمایش دهند.
وی در پایان در خصوص رابطه اصلاح طلبان با آقای روحانی، گفت: آنچه که مسجل است، اصلاح طلبان حدود خود را از یک طرف با مردم و از طرف دیگر با هدف گذاری های خود در جریان اصلاح طلبی باید مشخص کنند. شاخص اصلاح طلبان افراد و شخصیت ها نیستند، شاخص اصلاح طلبان رضایت مردم به عنوان عامل مشروعیت ساز حکومت است. اگرچه نظام جمهوری اسلامی ایران مبنای مشروعیت خود را از خداوند می گیرد، مبنای مشروعیت بر طبق اصل 56 قانون اساسی، حاکمیت را از آن خدا می داند اما حکومت به نام ملت است و به مردم سپرده شده است. لذا مشروعیت حکومت ها از طریق آرای مردم بدست می آید. پس رضایت مردم و مطلوبیت رفتارها و کنش های گوناگون مسئولان در ارتباط با نهادها، سازمان ها، ارکان، شخصیت ها و حتی اشخاص در این چارچوب باید برای اصلاح طلبان مورد توجه قرار بگیرد. اینجاست که نه تنها در خصوص آقای روحانی بلکه در باب شخصیت هایی که دارای تابلو صریح اصلاح طلبی هستند، اصلاح طلبان باید به نقد و بررسی عملکرد بپردازند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/10867/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

درگیری اسطوره‌های یونایتد و آرسنال بر سر برونو!

پرسپولیس با دو مصدوم مهم مقابل آلومینیوم

پاسخ کوبنده مدیر تراکتور به یک برنامه تلویزیونی

سالگرد زادروز یوهان کرویف؛ منتخب حرکات دوران بازی نابغه هلندی

ستاره چلسی فصل را از دست داد، آرژانتین نگران کوپا!‏

ژاوی اشک خوان لاپورتا را در آورد

به حذف رئال از لیگ قهرمانان باور دارم

شاگردان محرم آماده برای جدال با پیکان

عنایتی با پیکان جوانان مقابل تیم محرم

غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم

2 خبر خوش فوتبالی رئیس صداوسیما

شوخی با سیدجواد هاشمی در فضای مجازی!

رونمایی از فصل جدید «آقای قاضی» با بازی بهزاد خلج

تصادف زنجیره‌ای عجیب در ارومیه

سردار رادان: موضوع حجاب اصلا موضوع امنیتی نیست

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

مژده 500 میلیاردی وزیر در دیدار با ورزشکاران

بارسلونا به ستاره پی‌اس‌جی باخت!

وعده لاپورتا به هواداران بعد از ماندنی شدن ژاوی

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

آخرین تمرین پرسپولیس برای بازی حذفی

عصبانیت و انتقاد میرسلیم از دولت

عصبانیت پسر معاون سابق از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش!

باقری: کلید برقراری آرامش در منطقه توقف جنایات رژیم صهیونیستی است

زادگاه مسعود ده نمکی کجاست؟

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

آبگرفتگی خیابان‌های شهر کرمان پس از بارش شدید باران

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

نامه وزیر دفاع به قالیباف

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدیدنظر کنید

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره منوچهر متکی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

آرایش سحر دولت‌شاهی در «افعی تهران» دردسرساز شد!

بوی عجیبی داره بلالش چی زدین بهش؟

سوال و پاسخ کوتاه با سیدجواد هاشمی

«بی معرفت» با اجرای زیبا و احساسیِ بهنام بانی