راه ترقی

آخرين مطالب

هماهنگی بغداد، آنکارا و تهران برای مقابله با نغمه جدایی طلبی نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه نو- الاخبار (لبنان)، در گزارشی نوشت:
یک هفته پس از برگزاری همه پرسی جدایی کردستان از عراق و تشدید لحن سخنان درباره مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان که بر گزینه جدایی از عراق پافشاری می کند، به نظر می رسد هماهنگی مشترک میان بغداد، آنکارا و تهران برای مقابله با "تغمه جدایی طلبی" روندی تصاعدی به خود می گیرد.
دیروز تهران از طریق هماهنگی با بغداد و انکارا در دو سطح سیاسی و عملیاتی پیام های متعددی به اربیل ارسال کرد و در دو روز آینده به این کار ادامه می دهد به این ترتیب که پایتخت ایران میزبان فرماندهان ارتش ترکیه برای بحث و گفتگو درباره پیامدهای این همه پرسی در کنار برگزاری رزمایش های مشترک با بغداد بود، رزمایش هایی که در نوع خود از سال ١٩٧٩ تاکنون برای نخستین برگزاری می شوند.
هلوسی آکار، رئیس ستاد ارتش ترکیه و محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران مخالفت خود را با این همه پرسی ابراز کرده و بر ضرورت تقویت همکاری و هماهنگی در مبارزه با تروریسم و تامین امنیت مرزهای مشترک تاکید کردند.
آکار پس از دیدار با باقری "روابط دوستانه و برادری تاریخی میان دو کشور " را ستود و اشاره کرد " ما برای هماهنگی و همکاری متقابل در چارچوب مشترکات در پرتو حوادث حساسی که منطقه در معرض آن قرار گرفته، اقدام می کنیم". وی افزود درباره مبارزه با تروریسم و تامین امنیت مرزها توافق کردیم". وی در کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد" دیدارهای ما با طرف ایرانی برای تقویت هماهنگی نظامی در کنار همکاری سیاسی و اقتصادی جاری میان دو کشور ادامه دارد".
باقری نیز به نوبه خود اشاره کرد بحث و گفتگوها بر پیامدهای همه پرسی اقلیم کردستان متمرکز است ... به این ترتیب که بر یکپارچگی سرزمینی عراق تاکید و با نتایج این همه پرسی مخالفت کردیم" وی اظهار امیدورای کرد" همکاری میان نیروهای نظامی ایران و ترکیه پس از سفر قریب الوقوع رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در روز چهارشنبه به تهران پیشرفت کند".
اردوغان در پی افتتاح دوره [جدید] پارلمان ترکیه گفت روز چهارم اکتبر به ایران سفر خواهد کرد و توضیح داد "آکار ترکیه را به مقصد ایران برای انجام مذاکرات اولیه با همتایان ایرانی ترک کرده است". وی در ادامه افزود"این همه پرسی در هر صورت برای او هیچ معنایی ندارد" و اربیل را به ضرورت عقب نشینی از آن دعوت کرد. وی در حاشیه افتتاح دوره مجلس قانون گذاری با فرماندهان نظامی خود دیدار کرد و گفت آنکارا "نمی خواهد چشمان خود را به روی کندن چاه فتنه در مقابل مرزهای خود ببندد" و این مسئله تهدید دائمی برای دو ملت عراق و ترکیه است" و به آنان هشدار داد در هر لحظه آماده باشند.
گام های آنکارا و تهران برای مقابله با پیامدهای این همه پرسی حاکی از آن است که همکاری نظامی میان این دو همسایه بیشتر و تاثیرگذارتر خواهد شد به ویژه درباره مرزهای مشترک و در اینجا طبق اطلاعات روزنامه الاخبار اشاره به انزوای این اقلیم و آغاز محکم کردن محاصره آن است.
در همین راستا، نیروهای ایران و عراق دیروز رزمایش مشترکی را در داخل خاک عراق آغاز کردند و خبرگزاری فرانس پرس از یک مسئول کرد نقل قول کرد" این رزمایش در فاصله ٢٥٠ متری از مرزهای اقلیم انجام می شود". ارتش ایران در سایت رسمی خود از "ساماندهی رزمایش هایی با مشارکت یگان هایی از نیروهای مسلح وابسته به جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در مناطق مرزی" خبر داد در حالی که مسعود جزایری، سخنگوی نیروهای مسلح ایران بر یکپارچگی سرزمینی عراق و قانونی نبودن همه پرسی استقلال" تاکید کرد.
در سطح داخلی، حکومت عراق از مقامات اقلیم خواست اقدامات تحریک آمیز را در مناطق مورد اختلاف متوقف کنند، سخنگوی دولت عراق ، سعد الحدیثی بر این مسئله پافشاری کرد که " اقلیم کردستان تحرکات نیروهای پیشمرگه در مناطقی را متوقف کند که اربیل بر آن ها پس از پیشروی داعش در سال ٢٠١٤ سیطره دارد و خواستار بازگردادن آن ها به بغداد شد" و از بارزانی خواست همه پرسی را لغو و در گفتگویی جدی برای تقویت وحدت عراق مشارکت کند.
در مقابل، "شورای عالی همه پرسی" اقلیم کردستان عراق از دو روز پیش گفتگو با دولت مرکزی در بغداد را اعلام کرد و گفت ماموریت این شورا به پایان رسیده و شورای سیاسی برای گفتگوها میان کردستان- عراق تشکیل شده است". این شورا در بیانیه ای بر ضرورت ادامه گفتگو با بغداد تاکید کرد و از " طرح مرجع دینی علی سیستانی در این باره" استقبال و تاکید کرد پاسخ رسمی به این طرح صورت خواهد گرفت.
به موازات نیت کردها برای بازگشت به میز مذاکرات با بغداد بیانیه جریان" ائتلاف نیروهای عراقی" در مجلس (بیشتر نمایندگان اهل سنت را تشکیل می دهد) به عنوان نشانه ای بر پافشاری بیشتر جریان ها بر گفتگو به منظور بیرون رفت از این بحران جاری منتشر شد.
رئیس این فراکسیون صلاح الجبوری گفت طرح ها و میانجیگری ها با هدف حل و فصل اختلاف میان بغداد و اربیل تا کنون راه حلی ارایه نداده است، راه حلی که به ریشه یابی مسایل بپردازد و بتواند به بحران پایان دهد. وی بر ضرورت تمکین از قانون اساسی و قانون برای حل و فصل تمام مسائل داخلی اشاره کرد. الجبوری " تمکین و تبعیت از فهرستی از نکات را پیشنهاد کرد که در راس آن ها تاکید بر وحدت عراق و شریک کردن تمامی عناصر عراق در گفتگو و دیدارها قرار دارد، بر این اساس که یک مشکل با بعد ملی است و برای همه اهمیت دارد و نمی توان حل این مشکل را در ائتلاف ملی (ائتلافی که بیشتر نمایندگان شیعه و کرد را تشکیل می داد) مانند گذشته خلاصه کرد. وی افزود این نکات دربردارنده لغو و تعلیق همه پرسی، نتایج و پی آمدهای آن و نیز بازگردادن مناطق مورد اختلاف به قدرت مرکزی و استقرار نیروهای فدرال برای حفظ امنیت و ثبات در آن است و این که مدیریت بخش نفت و صدور آن با نظارت حکومت مرکزی طبق قانون و قانون اساسی انجام شود و حاکمیت مرکزی بر گذرگاه های مرزی و فرودگاه ها و ادارات به صورت جدی و شفاف بسط داده شود".

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/10936/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

گواردیولا: سرافکنده نیستیم، فوتبال باخت دارد

مسعود شجاعی یک ستاره غیرمنتظره در تیمش دارد

ترکیب ابتدایی فولاد برای تقابل با مس رفسنجان

تراکتور در وطنی هم تنها نیست

تصاویر باورنکردنی؛ کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

خاص‌ترین خوش و بش هفته در دربی کوچک

یک اشتباه دیگر از حسین پورحمیدی

گل اول استقلال به شمس‌آذر توسط مهرداد محمدی

گل اول نساجی از روی نقطه پنالتی توسط باقری

گزارش زنده؛ استقلال 0-0 شمس‌آذر قزوین

سی ان ان: حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر پایان یافته است

رئیسی شاهرود را به مقصد تهران ترک کرد

تصاویری از محل حادثه نزدیک سفارت ایران در پاریس

فرانسه، کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

وزیر خارجه اردن در تماس با امیرعبداللهیان: مصممیم در تحولات غزه، آسمان اردن مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد

واکنش ظریف به «آتش بازی‌های بی‌پروای امروز در اصفهان»

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

خاطره تلخ ملیکا شریفی‌نیا از تصادفش

موزیک ویدئوی «با تو» با صدای ماکان بند

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

بایدن در آستانه شکست؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

اعلام ترکیب استقلال برای گذر از پرسپولیس

واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا

کنایه همتی به رئیسی با انتشار این ویدئو: مردم همچنان در انتظار چنین دولت کارآمدی هستند

گفتگوی امیرعبداللهیان و فیدان؛ تاکید ایران و ترکیه بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه

جزئیات حادثه امنیتی در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم، نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

علت عدم حضور نبویان در پدرخوانده3

وقتی مثل عمه جونت به آشپزی علاقه نداری!

دف نوازی زیبا و شنیدنی در برنامه «معرکه»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

نه فرانسه و نه پی‌اس‌جی؛ مقصد زیدان مشخص شد

باقری تک و تنها در جنگ با آلوز و حسینی

در آستانه ال‌کلاسیکو؛ کاپیتان رئال تمرین نکرد

اقدام حمایتی دولت انگلیس از ورزشکاران روسی

زوج دفاعی جدید شجاع؛ حضور کمرنگ اما موثر!

دانشجو: حادثه امنیتی سفارت ایران در پاریس پایان یافت