راه ترقی

آخرين مطالب

هیچ كس حق ندارد به بهانه مبارزه با فساد تسویه حساب سیاسی كند سياسي

هیچ كس حق ندارد به بهانه مبارزه با فساد تسویه حساب سیاسی كند
  بزرگنمايي:

راه نو- دكتر اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (شنبه) در چهارمین همایش ملی روز روستا و عشایر كه با رویكرد نخبگان روستایی، ظرفیت پنهان توسعه پایدار روستایی در سالن اجلاس سران كشورهای اسلامی در تهران برگزار شد، اظهار داشت: روستاییان و عشایر كشور علاوه بر تولید، مرزداران كشور هستند و از مرزهای كشور حفاظت و حراست می كنند.
معاون اول رئیس جمهور افزود: مسائل روستاها نباید فقط در روز ملی روستا مطرح شود بلكه باید در همه مجامع تصمیم گیری به این موضوع پرداخته شود اما روز ملی روستا و عشایر نیز فرصت مناسبی است تا اقدامات انجام شده و نقدها و پیشنهادات از سوی صاحبنظران، اندیشمندان و نخبگان مورد بررسی قرار گیرد.
دكتر جهانگیری با اشاره به رویكرد این همایش تحت عنوان نخبگان روستایی، ظرفیت پنهان توسعه پایدار روستایی خاطرنشان كرد: البته این رویكرد برای تمام كشور و حتی مناطق شهری نیز صادق است چرا كه توسعه كشور باید با اتكا به نیروی انسانی متخصص و نخبگان فعال كشور دنبال شود .
معاون اول رئیس جمهور با یادآوری اینكه ایران كشوری جوان است و از ظرفیت بالای جوانان تحصیلكرده برخوردار است، خاطرنشان كرد: یكی از مهمترین سرمایه های امروز كشور برای توسعه، سرمایه نیروی انسانی و به طور خاص نخبگان كشور هستند و هنر مدیران كشور باید استفاده مطلوب از این ظرفیت مهم باشد.
دكتر جهانگیری با تأكید بر اینكه تاریخ تمدن و فرهنگ ایرانی مرهون تولید و سبك زندگی روستایی و سلحشوری و جانفشانی عشایر كشور است، گفت: در تاریخ ایران این دو گروه از جامعه یعنی روستاییان و عشایر همواره نقش عمده و پراهمیتی در حفظ استقلال و توسعه كشور داشته اند.
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: وقتی به سرمایه های اجتماعی كشور نگاه می كنیم، هنوز هم بالاترین نقش در سرمایه اجتماعی كشور یعنی در مشاركت، همبستگی و اعتماد و امید به آینده متعلق به روستاهاست و روستاییان و عشایر بیشترین نقش را در افزایش سرمایه اجتماعی كشور دارند.
دكتر جهانگیری گفت: برای اینكه توسعه همه جانبه كشور را به طور متوازن و همزمان پیش ببریم، حتماً باید در برنامه های توسعه، موضوع توسعه روستایی را مورد توجه داشته باشیم و در این زمینه مشاركت خودِ روستاییان در برنامه ریزی برای توسعه روستاها
می تواند نقشی مهم و سازنده داشته باشد.
معاون اول رئیس جمهور با تأكید بر اینكه باید در توسعه روستایی به مدل بومی توسعه در روستاها بیندیشیم تصریح كرد: برنامه ریزان و صاحبنظران نباید اینگونه بیندیشند كه روستایی زمانی توسعه می یابد كه شهری شود .
دكتر جهانگیری ادامه داد: مدل و سبك زندگی روستاهای كشور و نگرش روستاییان به زندگی حتی می تواند در مناطق شهری نیز مورد استفاده قرار گیرد و این تصوری نادرست است كه روستایی زمانی به توسعه می رسد كه شهری شود.
وی ادامه داد: ما باید مدلی ارایه دهیم كه ضمن دارا بودن ویژگی های مثبت زندگی روستایی و عشایری، مسیر مطلوب توسعه نیز در آن لحاظ شده باشد. باید برنامه های توسعه ای در روستاها به گونه ای باشد كه در عین برخورداری از همه خدمات مورد نیاز زندگی و فناوری های جدید، روستا همچنان روستا بماند و نباید روستاها به كاریكاتور كوچكی از شهر تبدیل شوند.
معاون اول رئیس جمهور تصریح كرد: فرهنگ روستایی فرهنگی است كه بدون دخالت های نابجا، مهمترین سیاست های مذهبی و اجتماعی را در درون خود تنظیم می كند و فرهنگ روستاها و عشایر می تواند به جاهای دیگر نیز منتقل شود.
دكتر جهانگیری در ادامه سخنان خود با اشاره به اقتصاد مقاومتی و تأكید این سیاست ها بر توجه به روستاها به عنوان مهمترین كانون های تولید و توسعه گفت: مهمترین پیام اقتصاد مقاومتی این است كه باید بر تمام برنامه های كشور و سیاست های قوای سه گانه، نهادهای عمومی و بخش خصوصی، روح اقتصاد مقاومتی حاكم باشد.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینكه امروز با چالش های مختلفی در كشور روبرو هستیم به سه چالش مهم كه با زندگی روستاییان و عشایر نیز ارتباط دارد اشاره و خاطرنشان كرد: بیكاری، آب و محیط زیست از چالش های مهم كشور هستند كه روستاییان و عشایر نیز با آن دست و پنجه نرم می كنند.
دكتر جهانگیری با تأكید بر اینكه ما باید به دنبال رشد اقتصادی مستمر، پایدار و اشتغال زا باشیم گفت: سیاست های اقتصادی زمانی می تواند موفق باشد كه با اجرای آن هم بتوانیم اقتصاد را بزرگ كنیم و هم فرصت های شغلی ایجاد نماییم.
معاون اول رئیس جمهور با تأكید بر اینكه رشد اقتصادی باید اشتغال زا بوده و امنیت تولیدكننده و سرمایه گذار نیز فراهم شود، افزود: مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود پس از اعلام نام سال جدید تحت عنوان «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال»، بر لزوم سرمایه گذاری و تأمین امنیت سرمایه گذاری تأكید كردند و این یعنی باید امنیت مالی، روانی و اقتصادی در كشور حاكم باشد.
دكتر جهانگیری با یادآوری اینكه امروز بخش خصوصی محور و مدار اقتصاد كشور است، اظهار داشت: بخش خصوصی افرادی آگاه هستند و با هر اقدام مسئولین كشور متوجه
می شوند كه مسئولین تا چه حد پای سخنان و وعده های خود ایستاده اند.
معاون اول رئیس جمهور با تأكید بر اینكه هیچ كس حق ندارد به حریم بخش خصوصی تجاوز كند بر لزوم رعایت حرمت بخش خصوصی تاكید كرد و گفت: هركس در غیر از این مسیر حركت كند حتماً در مسیر آمریكا و دشمنان انقلاب و نظام است.
دكتر جهانگیری با بیان اینكه باید قانون بر همه بخش های كشور حاكم باشد و نهادهای امنینی نیز باید در چارچوب قانون عمل كنند، افزود: مطمئن هستم با حاكمیت قانون و حفظ حریم بخش خصوصی قادر خواهیم بود چالش های مختلف كشور و مسائلی نظیر بیكاری كه خانواده ها را آزار می دهد برطرف كنیم و با اتكا به ظرفیت های درون كشور وضعیت معیشتی مردم را بهبود بخشیم.
معاون اول رئیس جمهور در ادامه چالش آب را از دیگر مسائل جدی كشور برشمرد و افزود: باید راهبردهایی انتخاب كنیم كه توسعه پایدار روستایی با استفاده از بهره وری صحیح از منابع آب دنبال شود و دولت نیز در برنامه ششم توسعه برنامه هایی نظیر آبخیزداری، آبخوان¬داری و استفاده از روش های نوین آبیاری را بیش از سال های گذشته در دستور كار قرار داده است.
دكتر جهانگیری همچنین با اشاره به چالش های محیط زیست كشور، این مسائل را از دیگر چالش های مهم كشور برشمرد و گفت: حفاظت از منابع ارزشمند نظیر خاك حاصلخیز، جنگل ها و مراتع باید به صورت جدی دنبال شود و با زمین خواری كه یكی از مشكلات جدی است نیز مبارزه شود و در این راستا روستاییان نیز باید كمك كنند كه زمین های حاصلخیز كشاورزی به دست عده ای سودجو تغییر كاربری پیدا نكند.
معاون اول رئیس جمهور با تأكید بر اینكه مراتع حاصلخیز نباید از دست ملت ایران خارج شود و باید از جنگل ها كه جزء سرمایه های بزرگ كشور هستند نیز به طور جدی حفاظت شود، خاطرنشان كرد: دولت برای مقابله با هر سه چالش آب، محیط زیست و بیكاری
برنامه های دقیقی تدوین كرده و تلاش می كند كه این چالش ها را از میان بردارد.
دكتر جهانگیری بر ضرورت توجه به خدمات مورد نیاز روستاییان و عشایر تأكید كرد و گفت: خوشبختانه در بخش راه روستایی امروز 92 درصد جمعیت روستایی كشور از راه آسفالت مناسب برخوردار هستند.
وی همچنین با بیان اینكه روستاییان نیازمند برخورداری از آب آشامیدنی سالم هستند، گفت: سال گذشته از منابع صندوق توسعه ملی 500 میلیون دلار و امسال نیز 300 میلیون دلار برای تأمین آب شرب روستایی هزینه شد و سال گذشته به 2950 روستا یعنی معادل ده سال قبل آبرسانی شد.
دكتر جهانگیری گازرسانی و تكمیل شبكه گاز در روستاها را از دیگر برنامه های در دستور كار دولت عنوان كرد و افزود: امروز 77 درصد جمعیت روستایی و 61 درصد روستاهای بالای 20 خانوار از نعمت گاز برخوردار هستند و در تمام روستاها خانه های بهداشت و شبكه درمان نیز وجود دارد و تكمیل خدمات بهداشتی و درمانی در روستاها از اولویت های دولت است.
وی همچنین با اشاره به پوشش خدمات اینترنت پرسرعت در روستاها گفت: برای اینكه مردم و فرزندان تحصیلكرده روستایی و عشایر بتوانند از اینترنت استفاده كنند اقدامات خوبی صورت گرفته و در حال حاضر 26800 روستا از این امكان بهره مند هستند.
دكتر جهانگیری با اشاره به ظرفیت های گردشگری و بوم گردی در برخی روستاهای كشور گفت: هر روستایی می تواند با استفاده از اینترنت و شبكه های اجتماعی، جاذبه های گردشگری خود را معرفی كند و استانداران سراسر كشور نیز باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند چرا كه گردشگری و بوم گردی می تواند زمینه اشتغال زایی و درآمدزایی را در روستاها فراهم كند.
معاون اول رئیس جمهور در ادامه سخنان خود از اختصاص منابع مورد نیاز برای سرمایه گذاری در روستاها و اعطای تسهیلات برای اجرای پروژه های روستایی خبر داد و اظهار داشت: حدود 6 هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی و 6 هزار میلیارد تومان از منابع بانك ها و مؤسسات بانكی با نرخ سود پایین در نظر گرفته شده تا در روستاها سرمایه گذاری شود .
وی افزود: نرخ سود این تسهیلات در روستاهای مناطق مرزی كشور 4 درصد، در سایر روستاها 6 درصد و برای فعالیت شركت های دانش بنیان در روستاها نیز 4 درصد در نظر گرفته شده است و این منابع مالی می تواند جهش مناسب اقتصادی در مناطق روستایی و عشایری كشور ایجاد كند.
دكتر جهانگیری ادامه داد: بخش خصوصی علاقمند به روستاها می تواند از این تسهیلات استفاده كند اما باید در نظر داشته باشیم كه نباید برخی افراد به بهانه استفاده از تسهیلات وارد روستاها شوند ضمن آنكه باید توجه داشته باشیم كه طرح هایی باید در روستاها اجرا شود كه مكمل ظرفیت های روستایی باشد.
در این مراسم با حضور معاون اول رئیس جمهور از سامانه جامع آمار و اطلاعات روستایی و نیز طرح ویژه ارایه خدمات فرهنگی به عشایر رونمایی شد.
دكتر سید ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم كشور هم در این مراسم با اشاره به وعده رئیس جمهور و دستور معاون اول رئیس جمهور برای ساماندهی وضعیت استخدامی دهیاران كشور گفت: متأسفانه سازمان امور اداری و استخدامی تا كنون اقدامی جدی انجام نداده و لازم است برای امنیت خاطر دهیاران كه در واقع مدیران توسعه روستاها هستند توجه جدی به این امر مهم صورت گیرد.
رضوی با بیان اینكه نظام برنامه ریزی كشور، نظامی بزرگ گرا و شهرگرا است، گفت: نظام برنامه ریزی كشور روستاگریز است و این در حالی است كه پایگاه رشد اقتصادی كشور مردم ساكن در روستاها و عشایر هستند كه قطرات اقیانوس اقتصاد كشور را تشكیل می دهند.
وی خواستار افزایش اعتبارات روستایی شد و افزود: متأسفانه وزارت راه و شهرسازی معاونت راه روستایی را حذف كرده كه از دولت درخواست داریم این معاونت مجدداً احیا شود.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم كشور همچنین با اشاره به لایحه دوفوریتی استفاده از منابع صندوق توسعه ملی به میزان 5/1 میلیارد دلار در روستاها گفت: انتظار داشتیم كه این لایحه سال 95 در مجلس شورای اسلامی تصویب شود اما در هر صورت در شهریور سال جاری به تصویب رسید و در حال حاضر در حال تدوین آیین نامه آن با مشاركت دستگاه های اجرایی متولی هستیم.
گفتنی است در این مراسم تعدادی از نمایندگان جامعه روستایی نظرات و دیدگاه های خود را مطرح كردند و پیشنهاداتی در جهت ارتقاء وضعیت روستاها دادند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/10948/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

شانس آخر بوکسورهای ایران برای المپیکی شدن

کنت باید ادعای ویسی را بار دیگر اثبات کند

آمار تحسین برانگیز خیبر برای صعود به لیگ برتر

مک آلیستر: وقت واکنش لیورپول فرا رسیده