راه ترقی

آخرين مطالب

ایجاد قطب سوم خودروسازی به صادرات خودرو کمک می کند گفتگو

  بزرگنمايي:

راه نو- بهرامی ارض اقدس در مورد اظهارنظر اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ایجاد قطب سوم خودروسازی توسط اتاق بازرگانی و فعالین بخش خصوصی، به خبرنگار آریا گفت: با توجه به شناختی که بنده از ایشان دارم و سابقه طولانی فعالیت با ایشان، هدف وزیر کوچک سازی دولت و به کار گیری توان بخش خصوصی در فعالیت های صنعتی و تولیدی است.
وی ادامه داد: از سویی با توجه به اینکه بخش صنعت، معدن و تجارت کشور از جمله بخش هایی است که بیشترین میزان فعالیت های صنعتی و همچنین بنگاه های تولیدی در آن قرار دارد، توصیه ایشان این بود که دولت سهم کوچکی در سهام ایران خودرو و سایپا دارد، اما دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت سهم بسیار عمده و بزرگی را در مدیریت این دو خودروساز دارند و قبل از اینکه مدیریت را خصوصی کنیم، مالکیت را خصوصی کردیم، این در حالی است که هدف از اجرای قانون اصل 44 خصوصی سازی مدیریت مقدم بر خصوصی مالکیت است و یکی از گرفتاری هایی که بنگاه هایی که مدیریت دولتی بر آن ها حاکم است، نگاه غیر بهره ور حاکم بر آن ها است که خود منشا بسیاری از مشکلات است.
وی تصریح کرد: وقتی که وزیر صنعت ایجاد قطب سوم خودروسازی توسط بخش خصوصی را مطرح کرد، این موضوع به دنبال خود چندین پیام دارد، اول اینکه وزیر صعت به عنوان نماینده دولت اعلام کرده، دولت نباید پیشگام سرمایه گذاری باشد و اگر پتانسیل و ظرفیتی وجود دارد که می تواند ارزش افزوده ای وجود دارد و امکان توان صادراتی را بالا می برد حتما باید از این پتانسیل استفاده شود.
وی ادامه داد: دوم اینکه دولت مایل نیست خودروسازان فعلی با همین مجموعه عملکردی و تولیدی قطب سوم را ایجاد کنند، سوم هم اینکه دولت به دنبال این است که شبه انحصاری که از طریق دو خودروسازی که ایجاد کرده است، با ایجاد قطب سوم این شبه انحصار از بین رود و فضا رقابتی شود.
وی در مورد پیامد های اجرای این طرح به خبرنگار آریا گفت: ایجاد قطب سوم همراه با انتقال دانش، تکنولوژی و سرمایه گذاری خارجی خواهد بود که با مدیریت بخش خصوصی همراه است و با نگاه افزایش توان صادراتی، متنوع کردن محصولات، کم کردن هزینه های سربار تولید و افزایش نگاه بهره ور همراه خواهد شد. از سویی یکی از مزیت های مدیریت بخش خصوصی افزایش بهره وری خواهد بود.
وی تصریح کرد: منظور وزیر این نبوده است که اتاق بازرگانی ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی خود خودروسازی ایجاد کند، بلکه اتاق با توجه به جایگاهی که در ساختار ایران دارد، بلکه وظیفه اتاق در این باره دعوت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی و ایجاد جوینت ونچر های قوی و کارآمد و بزرگ با خودروسازان بزرگ جهان،تسهیل فضا و ایجاد شرایط برای جذب سرمایه گذاری خارجی است.
وی قطب سوم مد نظر وزیر صنعت را مشارکت با یک برند و خودروسازان مشهور جهانی به منظور تولید صادرات محور دانست.
وی با اشاره به موضوع کاهش تعرفه واردات خودرو اظهار داشت: صنعت خودرو از معدود صنایع تولیدی در کشور است که اولا قاچاق پذیر نخواهد بود چرا که باید شماره گذاری شود و شما هر کالایی را که تعرفه آن را بالا ببرید، قاچاق آن افزایش پیدا می کند، اما خودرو حتی با تعرفه 120 درصد نیز قاچاق نمی شود، به همین تولید داخل با اتکا به یک حمایت بلند مدت و برخورداری از یک دیوار بلند تعرفه ای هیچ نگرانی از تولید محصولات خود ندارد و مطمئن است که هر نوع محصولی را تولید کند خیالش جمع است که آن محصول را با یک قیمت مناسب مشتریان می خرند.
وی افزود: اگر یک خودروی مشابه بخواهد وارد کشور شود باید تعرفه 120 و حتی 150 درصدی را بپردازد، در صورتی که اگر تعرفه واردات خودرو به صفر برسد، دیگر تولید کنندگان و خودروسازان داخلی ما دیگر توان رقابت با محصولات خارجی را نخواهند داشت.
وی ادامه داد: خودروسازان خاطرشان جمع است که هر محصولی که تولید کنند، در بازار به فروش می رسد. اما اگر قطب سوم ایجاد شود فضای فعلی صنعت خودرو را از این حالت شبه انحصار در می آورد.
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آریا مبنی بر اینکه اگر قطب سوم خودروسازی در کشور با این مختصاتی که شما به آن اشاره کردید، ایجاد شود، وضعیت صادرات خودرو در کشورمان چگونه خواهد شد؟، گفت: قیمت تمام شده تولیدات فعلی خودروسازی ما، بسیار زیاد است و حداقل قیمت خودروی داخلی ما چهل میلیون تومان است و هیچ کسی در بازارهای صادراتی حاضر نمی شود برای خودروی تولید کشورمان ده هزار دلار بپردازد.
وی افزود: بنده فکر می کنم باید تلاش کنیم یک قطب سوم خودروسازی با سرمایه گذاری خارجی و همچنین مدیریت بخش خصوصی از طریق مشارکت و جوینت ونچر شدن با خودروسازان بزرگ جهانی بتواند محصولاتی با کیفیت و قابل رقابت در بازارهای صادراتی را تولید کند.
وی در مورد رفتار دولت در قبال خودروسازان کشور بعد از ایجاد قطب سوم گفت: در صورتیکه می خواهیم قطب سوم خودروسازی را ایجاد کنیم، باید سایر خودروسازان نیز بهره ور شوند تا شاهد یک فضا رقابتی باشیم و کم کم حمایت خود را مدت دار و جهت دار کنیم، اینکه در چند سال گذشته برای واردات خودرو باید خودرو های فرسوده را واردکنندگان اسقاط می کردند و از سویی با پرداخت عوارض گمرکی و...، هزینه واردات خودرو تا دو سه برابر افزایش پیدا می کرد، در چنین صورتی اگر مقداری تعرفه واردات خودرو کاهش پیدا کند، خودروسازان نگران این موضوع می شوند.
وی تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن وتجارت برای خودروسازان فعلی باید به سمت واگذاری مدیریت خودروسازان به بخش خصوصی برود و در حالی که مدیریت دولتی است که اما سهامداران خصوصی هستند و مدیرانی باید انتخاب شوند که بتوانند فضای رقابتی را ایجاد کنند، از سویی دولت باید در یک برنامه ریزی مدت دار تعرفه را کاهش دهد، چرا که این موضوع سبب می شود خودروسازان به سمت بهره وری و کاهش هزینه های تولید گام بردارند.
وی خاطر نشان کرد: تنها در چنین شرایطی صنعت خودروی ایران به سمت بهبود و افزایش کیفیت پیش خواهد رفت و گرنه مسیر فعلی ادامه پیدا می کند، اما در صورتی که تعرفه ها آرام آرام کاهش پیدا کند، اما خودروسازان خود را با شرایط تطبیق ندهند و تولید با کیفیت و با قیمت رقابتی تولید نکنند از چرخه رقابت حذب خواهند شد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/11073/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

موزیک ویدئوی متفاوت از قطعه وطنیِ همایون شجریان

موسیقی بی‌کلام زیبا و آرامش‌بخش «بهشت» با هنرمندی پیدر بی هلند

نماهنگ تماشایی آرون افشار بنام «شب رویایی»

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

کشف مکان دقیق دفن افلاطون

پیش‌بینی وضعیت آب و هوا؛ سامانه بارشی جدی سه شنبه وارد کشور می‌شود

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969