راه ترقی

آخرين مطالب

وزیر پیشنهادی علوم در مجلس: برآمده از جریان اصلاحات هستم/ هرگز از هیچ امتیاز ویژه‌ای برخوردار نبودم انديشه

  بزرگنمايي:

راه نو- منصور غلامی، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در نشست علنی امروز (یکشنبه 7 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح برنامه های خود گفت: به عنوان معلمی کوچک از خانواده بزرگ دانشگاهی وظیفه می دانم از حسن نظر ریاست جمهور برای معرفی اینجانب به عنوان وزیر پیشنهادی علوم قدردانی کنم.
غلامی با گرامیداشت یاد امام راحل و شهدا و آرزوی تندرستی برای رهبر معظم انقلاب گفت: در صورت اینکه شما نمایندگان مجلس به بنده رأی اعتماد بدهید در معرض آزمون دشواری قرار خواهم گرفت که تنها عنایت خداوند یکتا و مشارکت و حمایت دانشگاهیان و دانشجویان و پشتیبانی تمامی نهادها و جامعه می تواند عبور از آن را برای من آسان کند.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: وظیفه خود دانستم که اعتبار، داشته ها و تجربه های خود را در این مقطع حساس تاریخی در خدمت دولت تدبیر و امید و جامعه فهیم دانشگاهی قرار دهم. پیش از بنده بزرگانی عهده دار این مسئولیت حساس بوده اند که میراث آن این بوده نظام علمی کشور به جایگاه قابل قبولی رسیده است.
وی افزود: حافظه تاریخی دانشجویان نام نیک عزیزانی که در پیشرفت دانش نقش داشتند به ویژه اساتید دانشگاهی که در دولت یازدهم و در شرایط سخت مسئولیت علم آموزی به جوانان را برعهده داشتند همواره به خاطر خواهد سپرد و در این راستا بنده خود را متعهد به قانون و اتخاذ رویکردهای تحول آفرین به تناسب اولویت ها و مسائل دانشگاه و جامعه می دانم.

سرمایه ای جز سادگی، صراحت و صداقت ندارم
غلامی تصریح کرد: سرمایه ای جز سادگی، صراحت و صداقت ندارم هرگز از هیچ امتیاز ویژه ای برخوردار نبودم و فرزند جهاد سازندگی، جهاد دانشگاهی و نهادهای علمی هستم، خدمت را از پایین ترین سطوح مسئولیت آغاز کردم و اکنون با تجربه 12 سال مدیریت در یکی از دانشگاه های بزرگ کشور نامزد مسئولیت وزارت شده ام.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: از این بابت خوشحالم که نمایندگی مناطق محروم و دور از مرکز را در دولت یافته ام اما باید بگویم از دل دانشگاهی برآمده ام که این تجربه ایرانی را در نظام جدید آموزش عالی برای مسئله بنیادی آموزش بر مبنای نیاز محوری در نظام اسلامی دارد، اندیشه تحول در دانشگاه ایرانی با دانشگاه بوعلی سینا آغاز شد و امروز طرح تاسیس دانشگاه مورد توافق کشورهای در حال توسعه جهان اسلام موسوم به D8 در دانشگاه بوعلی سینا آغاز شد.
وی با اشاره به تجربه مدیریت در واحدهای دانشگاهی چند استان ادامه داد: بر مشکلات اجرایی دانشگاه ها واقف هستم بنابراین سعی می کنم به رفع مشکلات اهتمام ورزم، رویکرد اصلی بنده دانشگاه محوری بر مبنای عمل است، قطعاً این کار با تاکید بر استقلال دانشگاه ها در انجام وظایفشان محقق خواهد شد.
غلامی با بیان اینکه من فرزند انقلابم گفت: برای پیشبرد آرمان های انقلاب، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی همواره کوشیده و خواهم کوشید تا در چارچوب قانون اساسی و رهنمودهای مقام معظم رهبری علاوه بر مسئولیت های علمی و دانشگاهی نسبت به نیازها و تحولات زمانه مسئولیت پذیر باشد.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: بنده دانشگاه را عقل نقاد جامعه، محل اصلی گفتگو و تضارب اندیشه و مکان امن رشد و توسعه علمی می دانم، آزادی های علمی و اجتماعی، رعایت همه حقوق شهروندی و احساس امنیت استاد و دانشجو و کارکنان خدوم آموزش عالی و فراهم آوردن محیطی با نشاط و سرشار از امید، اعتقاد از نظر ایجاد لازمه حیات علمی در دانشگاه ها است.
وی با بیان اینکه دانشگاه محل همبستگی، تفاهم و وحدت ملی می دانم، افزود: نهاد دانشگاه در باور من عبادتگاهی است که در آن هرکس که وارد می شود باید ارتقاء اخلاقی یابد و زیستن با تفاوت را یاد بگیرد و با وجود اینکه برآمده از جریان اصلاحات هستم اما معتقدم اصلاح طلب و اصولگرا می تواند دور یک میز با تکیه بر حق و انصاف و قانون و مدارا بنشیند و برای سربلندی ایران بکوشد، بر همین اساس تلاش خواهم کرد گوش شنوا برای همه نقد ها باشم و چشم را بر هیچ حقیقتی نبندم.
غلامی گفت: در این روزها که پس از معرفی به عنوان وزیر پیشنهادی پشت سر نهادم جلسات فراوانی با فراکسیون ها و نمایندگان مجلس و اساتید و دانشجویان برگزار کردم، دغدغه ها و نگرانی آنها را در رسانه ها پیگیری کردم، با عمده نگرانی های به حق منتقدین احساس همدلی می کنم اگر چه در بسیاری از موارد به اعتبار اعتقاداتم و پیشینه ام، خود رامصداق آن نمی دانم.

اصولگرا و اصلاح طلب حق دارند حساس و منتقد باشند
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: به صراحت می گویم اصولگرا و اصلاح طلب، استاد و دانشجو، نماینده ومدیر در همه جا حق دارند حساس و منتقد باشند و باید قدردان این حساسیت ها و صراحت ها بود، راه درست پیش روی ما گفتگو است و باید برسر مسائل خرد و کلان بیاموزیم و بیاموزانیم که گفتگو درمانگر هرگونه سوء تفاهم است.
وی ادامه داد: باید دیدگاه ها را به یکدیگر نزدیک کرد و فرصت های نو را برای غلبه بر همه مشکلات فراهم کرد تا بر مشکلات غلبه کرد، بنده امروز آمده ام تا باری از مسئولیت های آموزش عالی را بردارم، برادر عزیزم دکتر سید ضیاء هاشمی وزارت را در روزهای نخست سال تحصیلی به خوبی سرپرستی کرد و اینک در صورت رأی اعتماد شما نمایندگان مسئولیت اداره مهمترین دستگاه علمی کشور و خروج آن از بلاتکلیفی به عهده من خواهد بود.

صرفا برای حفظ وضع موجود نیامده‌ام
وزیر پیشنهادی علوم دولت دوازدهم ادامه داد: در مسئولیت باید همه دست به دست هم دهیم تا این وزارت محور توسعه علمی کشور شود چراکه بی‌تردید زیربنای توسعه همه جانبه محسوب می‌شود، اینجانب صرفا برای حفظ وضع موجود نیامده، بلکه آمده‌ام در این بخش مهم کشور با همکاری مدیرانی متعهد، توانا، اندیشمند، شایسته و... تحول ایجاد کرده و کیفیت آموزش و پژوهش را ارتقاء دهم.
غلامی با بیان اینکه توان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی را در خدمت حل مشکلات جامعه بکار خواهد گرفت بر بهره گیری از ظرفیت‌های موجود آموزش عالی در کمک به دولت برای رفع چالش‌های ملی، به‌ویژه اشتغال، اقتصاد و اجرای طرح اقتصاد مقاومتی تاکید کرد.  
وی با بیان اینکه برای پیشبرد آنچه امروز گفته است، برنامه مفصلی تدوین و تقدیم نمایندگان کرده است، افزود: این برنامه ماهیت عملیاتی داشته و بر بنیاد برنامه اجرایی برای تحقق اهداف آموزش عالی و نظام پژوهشی کشور استوار است.

در تدوین برنامه از تجارب و پیشنهادات رؤسای13دانشگاه سطح اول کشور بهره برده‌ام  
وزیر پیشنهادی علوم دولت دوازدهم ادامه داد: در این راستا علاوه بر اخذ نظرات صائب و راهگشای برخی از رؤسای دانشگاه‌های کشور در نشستی حضوری با رؤسای13دانشگاه سطح اول کشور، از تجارب و پیشنهادات سازنده آن‌ها نیز به‌طور مستقیم بهره ‌برده‌ام.
وی با بیان اینکه رویکردهای اجرای برنامه‌هایش بر مبنای اسناد فرادستی اتخاذ شده، گفت: این برنامه‌ها مستخرج از مصوبات مجلس بوده و برای اجرای آن‌ها راهکارهای عملی با بکارگیری کارگروه‌های تخصصی ایجاد می‌شود تا با توجه به شرایط روز اجرایی شوند.

مهمترین رئوس برنامه‌های غلامی؛ حذف رشته‌های ناکارآمد و راه‌اندازی رشته‌های جدی
غلامی به بیان مهمترین رئوس برنامه‌های خود پرداخت و افزود: ارتقاء کیفی آموزش با تاکید بر افزایش مهارت‌آموزی در دانش‌آموختگان، حذف رشته‌های ناکارآمد و راه‌اندازی رشته‌های جدید بین رشته‌ای متناسب با رشته‌های جامعه، استفاده از توان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری در کمک به دستگاه‌های مسئول برای رفع بحران‌های پیشه‌رو همچون اشتغال، آسیب‌های اجتماعی، مشکلات اقتصادی.
وزیر پیشنهادی علوم به سرفصل‌های دیگر برنامه‌های خود اشاره کرد و افزود: ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری به ویژه مراکز تازه تاسیس، سوق دادن تدریجی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به سمت دانشگاه‌های جامع محور، کارآفرین و خلاق که حل مشکلات جامعه را مدنظر قرار دهند، از اهم برنامه های اینجانب است.

نهادینه کردن کرسی‌های آزاداندیشی
وی  از  اهتمام ویژه به علوم انسانی به‌عنوان زیرساخت تولید فکر و اندیشه و پیشران هدایت و راهبردی جامعه و نهادینه کردن کرسی‌های آزاداندیشی و تقویت پارک‌های علم و فناوری برای تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و فناوری، انتقال دانش فنی و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان متناسب با شرایط هر منطقه و  استان، به عنوان دیگر برنامه‌های خود نام برد.

توسعه دیپلماسی علمی با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری
غلامی توسعه دیپلماسی علمی را به‌عنوان مسئله مورد تاکید مقام معظم رهبری  یکی از سرفصل‌های برنامه‌های برنامه خود برشمرد و افزود: توسعه همکاری‌های بین‌المللی به ویژه با کشورهای همسایه و منطقه و استفاده از ظرفیت‌های علمی ایرانیان متخصص مقیم خارج از کشور و همچنین افزایش جذب دانشجوی خارجی برای  تحصیل در جمهوری اسلامی ایران را باید به این برنامه‌ها افزود.  
وزیر پیشنهادی علوم در دولت حسن روحانی در این رابطه ادامه داد: تداوم و تقویت و توسعه بنیادهای خیرین و نیکوکاری به منظور کمک به توسعه علم و فناوری، توسعه مشارکت بخش غیردولتی در حوزه علم و فناوری با رعایت قانون‌مندی همراه با نظارت و رعایت استانداردهای آموزش عالی، توسعه تشکل‌های دانشجویی، فرهنگی، سیاسی و صنفی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن‌ها در کمک به اداره بهتر دانشگاه‌ها به ویژه در عرصه‌های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی جامعه دانشجویی را مد نظر خواهم داشت.

نقش‌آفرینی جامعه زنان در توسعه همه جانبه اهمیت بالایی برخوردار است
وی رشد قابل توجه دانشجویان دختر را فرصتی مهمی برای تحول و توسعه اجتماعی در کشور دانست و توضیح داد: بر همین اساس نقش‌آفرینی جامعه زنان در توسعه همه جانبه و فراگیر از اهمیت بالایی برخوردار بوده و مستلزم توجه ویژه است.
وزیر پیشنهادی علوم همچنین بر ایجاد فضای ضابطه‌مند و امن‌سازی محیط دانشگاه، رونق بخشیدن به فعالیت‌های قانون‌مند فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برای اعضای هیات علمی و دانشجویان و اجتناب از برخوردهای انضباطی با رویکرد سیاسی و امنیتی، تاکید کرد و افزود: هیچ تشکل دانشجویی به شرط رعایت قانون نباید با محدودیت فعالیت دانشگاه‌ها رو به رو شوند.
وی تاکید کرد: تلاش من برای ارتقاء وضع موجود دانشگاه‌ها و جلب مشارکت تمامی اعضای خانواده بزرگ آموزش عالی، تاکید بر محوریت قانون، تفاهم و تعامل همگانی، ایجاد و توسعه امنیت محیط دانشگاهی و کاستن نگاه امنیتی به آن است.   
غلامی با اعتقاد به اینکه بدیهی است که دغدغه‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه  دانشگاه و علوم و تحقیقات دارای جامعیت و شفافیت لازم بوده و راهگشا است، افزود: به پیوندهای هم‌سنگ میان شرایط مساعد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی تحرکات علمی، آموزشی و پژوهشی اعتقاد دارم و تعالی بخشی و نهادینه‌سازی آن را از رسالت‌های انقلابی در کشور می‌دانم.

ضرورت استفاده از ظرفیت مجلس در آینده
وی به حضور چند روزه خود در مجلس شورای اسلامی و گفت وشنود با نمایندگان اشاره کرد و گفت: دلسوزی و علاقه‌مندی در کمیسیون‌های گوناگون به ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات و تجربه همکاری با نمایندگان مجلس در  12 سال مسئولیت احساس خوب و نویدبخشی را دررابطه با ضرورت بهره گیری از این ظرفیت برای آینده در من ایجاد کرده است.

تشکر از نمایندگان مخالف و موافق
غلامی ادامه داد: از نمایندگان محترمی که به‌عنوان مخالف نطق کردند برای  تذکر نکات خوب تشکر می ‌کنم البته بسیاری از این نکات در برنامه‌ها آمده و ان شاءالله آیین نامه های اجرایی مورد توجه قرار می‌گیرد.
وزیر پیشنهادی علوم همچنین با تشکر از نمایندگان موافق وی، اضافه کرد: از نمایندگان موافقی که با امید را در بنده برای پیگیری برنامه‌ها در من زنده کردند آرزومندم ان‌شاءالله در صورت کسب توفق نمایندگان محترم در تمامی برنامه‌ها به صورت تشکیل کارگروه‌های تخصصی، فکری و اجرایی برای تحقق آن‌ها  حرکتی وسیع و جدید آغاز کنم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/11075/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

امیدوارم مدیران تراکتور تصمیم عجولانه‌ای برای نیمکت تیم نگیرند

آذرپیرا مقتدرانه از سد آزادکار ژاپنی گذشت

حواشی جذاب برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی

ستاره جنجالی: سرنوشتم بود که اخراج نشوم!

نامزدهای کسب عنوان بهترین گل هفته لیگ اروپا

معرفی برترین‌های مسابقات آزاد اسکیت سرعت مردان

ستاره سیتی: به احترام رئال کلاه از سر برمی‌دارم

روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک

واکنش فرمانده ارتش به امروز صبح حادثه اصفهان

عضو دفتر نشر آثار رهبر انقلاب: برخی مسئولان به دلیل کارهای بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر گرفتند

موزیک ویدئوی «خط قرمز» با صدای سهراب پاکزاد

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

فریاد مهاجم سابق لیورپول بر سر داور

پرده‌برداری از تراکتور بدون خمس در قائمشهر

دروسی: لورکوزن شکست‌ناپذیر نیست

هشدار کاپلو به یوونتوس با تمجید از طارمی

پرسپولیس کار سختی نسبت به استقلال دارد

کارشناس فوتبال: تجربه استقلال تعیین کننده است

علی چینی: نباید به استقلال ایراد گرفت

بازیکن سابق فوتسال: ایران منطقی بازی کرد

ایتالیا برای فصل آینده لیگ قهرمانان 5 سهمیه‌ای شد

ابراز نگرانی انگلیس نسبت به امنیت افتتاحیه المپیک پاریس

عباس‌زاده: تاریخ رژیم صهیونیستی به دو مقطع قبل و بعد از حمله تلافی‌جویانه ایران تقسیم شده است

دستورات رئیس جمهور در نشست پیگیری موضوعات ویژه استان سمنان

طعنه وزیر صهیونیست به گزارش‌ها درباره انفجارهای اصفهان: مسخره است

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

آرزوی مایکل داگلاس برای مرگ در «مرد مورچه‌ای»

هجدهمین شماره «همساز» با دونوازی تنبک منتشر شد

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

درگیری هواداران با ستاره‌های میلان

دستاورد جدید ژرمن‌ها در اروپا پس از 29 سال

استقلال در اندیشه پایین کشیدن پرسپولیس

دانشگر با کتف در رفته تمرین می‌کند!

پاس گل‌ هفته به نام جانشین گلسازترین بازیکن گل‌گهر!

حریف تراکتور نصف تیمش را ندارد!

برد راحت امامی مقابل حریف کره‌ای و صعود به نیمه‌نهایی

بهترین موقعیت‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر

آمادگی ایران برای کمک به مردم در معرض سیل در امارات

فرانسه: به درخواست اردن موشک‌ها و پهپادهای ایران رهگیری کردیم

آژانس اتمی: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است

جایزه «چهره سال هنر انقلاب اسلامی» وظیفه هنرمند را بیشتر می‌کند

2 خبر از فیلم کوتاه؛ آخرین وضعیت «ابله» و«آخرین شیهه»