راه ترقی

آخرين مطالب

اتاق‌های شیشه‌ای پشت درهای فولادی! گفتگو

  بزرگنمايي:

راه نو- کیوان فرزین یکی از اهالی موسیقی است که سال گذشته همراه با حدود 700 نفر دیگر از اهالی موسیقی با عنوان منتقدان جشنواره موسیقی فجر به وزیر ارشاد نامه نوشت و پس از آن هم جزو گروهی انتخاب شد که پیش‌نویس اساسنامه این جشنواره را تدوین کردند و به دفتر موسیقی تحویل دادند.

فرزین یادآور شد: منتقدانی که سال گذشته نامه‌ای را به وزیر نوشته بودند ضمن اشاره به مواردی که در دوره قبلی اشکال و ابهام به نظر می‌رسید، این پرسش را داشتند که چرا این جشنواره بعد از بیش از سی سال برگزاری هیچ چارچوبی ندارد؟ بعد از کش و قوس‌هایی نهایتا این قول از جانب مسئولان وزارت فرهنگ داده شد که مشترکا روندی اتخاذ شود که برای جشنواره سال بعد اساسنامه داشته باشیم.

او ادامه داد: در همین ارتباط نمایندگانی از سوی منتتقدان جهت مذاکره و هماهنگی با دفتر موسیقی مشخص شدند و دی‌ماه سال گذشته جلسه‌ای برگزار شد که در آن قرار شد دفتر موسیقی در گام اول با تهیه پیش‌نویسی برای اساسنامه و ارسال آن برای منتقدان نظرات آن‌ها را هم در اساسنامه مدنظر قرار دهد و در گام‌های بعدی این اساسنامه به رویت و نظرخواهی عموم اهالی موسیقی نیز برسد.

فرزین اضافه کرد: بعد از اینکه پیش ازعید پیش‌نویس توسط دفتر موسیقی فرستاده شد، تقریبا همه منتقدان متفق‌القول بودند که این پیش‌نویس پاسخ حداقل انتظارات را نمی‌دهد، در آن پیش‌نویس در آن تنها به ذکر مباحث کلی و بیشتر اداری و ساختاری آنهم نه به صورت جامع اشاره‌هایی شده بود.

او اظهار کرد: بر این اساس بین خود منتقدان بر اساس یک نظرسنجی هیاتی تشکیل شد و این هیات با رایزنی‌ها و نظرسنجی از اهالی موسیقی و حقوق‌دانان و... اساسنامه‌ای را تهیه کردند که اواسط بهار امسال به دفتر موسیقی تحویل داده و متن آن نیز منتشر شد؛ هرچند فکر می‌کنم به مناسبت نزدیکی با انتخابات ریاست جمهوری و فضای حاکم بر جامعه و رسانه‌ها زیاد دیده نشد.

فرزین گفت: از این به بعد ادامه کار در حوزه اختیارات دفتر موسیقی و وزارتخانه قرار می‌گرفت و ما تنها میتوانستیم در برهه‌های مختلف پیگیر باشیم.

او ادامه داد: هرچند از ابتدای راه و با معرفی مدیر جشنواره سال بعد در اختتامیه جشنواره سال 95 و تناقض این اقدام معاونت هنری با وعده او مبنی بر عمل بر اساسنامه معهود، به نظر می‌رسید که وعده‌های معاونت هنری تنها برای کم کردن شدت انتقادها در آن برهه و خرید زمان برای فروکش کردن اعتراضات باشد اما از این پس نیز در هربار پیگیری اخذ نتیجه با ذکر دلایل مختلف از سوی دفتر موسیقی و معاونت هنری به تعویق افتاد، یکبار فضای انتخاباتی، بار دیگر نامشخص بودن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، و دفعه بعد عدم استقرار کامل وزیر و نهایتا هم پس از همه اینها کار را به مقام‌های بالادست و نامشخص ارجاع داده و هیچ زمانبندی و روال خاصی هم برای آن متصور نیستند.

او با بیان اینکه الان چند ماه است که وضعیت به همین منوال است، گفت: مشکل ما در انتقادات به خانه موسیقی نیز همین بود؛ موارد که به سطح معاونت امور هنری می‌رسید معمولا به شکلی برخورد می‌شد که دیگر نمی‌شد آن را پیگیری کرد، با وعده‌هایی زمان می‌خریدند که نهایتا هیچکدام از آن وعده هاعمل نمی‌شد و تمام تماس‌ها و پیگیری‌ها هم بی‌پاسخ می‌ماند.

او با تاکید اظهار کرد: اهالی موسیقی دیگر از وضعیت ناامید شدند و انگیزه‌ای ندارند؛ زیرا هر حرکتی کردند، ابتر مانده است؛ به صراحت به ما قول دادند انتخابات خانه موسیقی روالی شفاف خواهد یافت، چه شد؟ رسما وعده دادند اساسنامه جشنواره برای دوره بعد اجرایی می‌شود، آیا منطقا همچین چیزی الان امکان‌پذیر است؟ همین کشتن انگیزه‌ها برای اصلاح اموری که به جامعه موسیقی مستقیما مربوط است باعث شد اهالی موسیقی و به تبع آن رسانه‌ها کمتر و کمتر پیگیر مشکلاتشان و از جمله وضعیت این اساسنامه شوند و در رخوت و بی‌تفاوتی ناامیدانه‌ای فرو روند که دقیقا عملکردی خلاف مهمترین شعار دولت فعلی یعنی تدبیر و امید بود.

او اظهار کرد: امروز دیدگاه من متاسفانه این است که تمام این روند با قصد اولیه بوده و تمام این بحث‌ها و وعده‌ها و مشمول مرور زمان کردن‌ها با قصد قبلی و از روی برنامه‌ریزی انجام گرفته تا نهایتا هم‌آنچه آقایان می‌خواهند مجددا تکرار شود و دقیقا نظام‌مند کردن و شفافیت با این رویکرد در تضاد است.

فرزین در پاسخ به این پرسش که آیا این انتقادها در دوره جدید این رویداد ادامه خواهد داشت؟ بیان کرد: انتقادها هنوز پابرجاست اما نمی‌دانم در دوره جدید واکنشی وجود خواهد داشت یا خیر؛ مدیران ما سر وعده‌های خودشان نمی‌ایستند و برایش اهمیت قائل نیستند و حرف‌ها نه از روی صداقت و دلسوزی برای موسیقی که از روی سیاسی‌کاری و منافع شخصی و جناحی گفته می‌شود.

اوبا بیان اینکه هنوز هم جشنواره موسیقی فجر چارچوبی ندارد، اظهار کرد: هزینه زیادی به نام آن یک جشنواره ملی و بین‌المللی انجام می‌شود و قاعدتا انتظار داریم همه اهالی موسیقی به طور یکسان بر اساس شرایطی شفاف و اعلام شده امکان استفاده از این موقعیت را داشته باشند. یکی از ایرادهای ما این بود که باید فراخوان داده شود، الان شنیده می‌شود که برنامه جشنواره بعدی بسته شده اما اهالی موسیقی ما از شرایط شرکت در این رویداد با خبر نیستند، بخشهای این جشنواره و شرایط حضور هنرمندان کجا منتشر یا اعلام شده؟

این منتقد موسیقی گفت: کلا گویا نبود شفافیت در این روزها شاخص کارهای فرهنگی و هنری دولتی شده، هیچ روندی مشخص نیست و هرچه ابعاد رویداد یا مطلبی بزرگتر باشد این ابهام‌ها و بی‌قاعدگی‌ها بیشتر دیده می‌شود. همین می‌شود که مهمترین جشنواره موسیقی کشور نه قاعده مشخصی دارد، نه رویکردی مشخص و نه مدیران آن نیازی به پاسخگویی و شفاف‌سازی احساس می‌کنند.

او با اشاره به وعده مدیر جشنواره موسیقی فجر درباره اتاق شیشه‌ای این جشنواره از منظر مالی در دوره سی‌ویکم، ادامه داد: اگر تمامی اتاق‌های شیشه‌ای وعده داده شده، وجود داشته باشند لابد در پشت دیوارهای فولادی ساخته می‌شوند. پاسخگویی‌های احتمالی هم از سر جبر اتفاق می‌افتد و آن هم به صورت گزارش‌های یکطرفه. مثل جشنواره سال 94 که بعد از چندین ماه با فشار اهالی موسیقی و رسانه بالاخره گزارشی آنهم نه چندان کامل، منطقی و مستند داده شد و در سال 95 همین هم چون پیگیری‌ها کمتر بود کلا گزارشی داده نشد.

فرزین تاکید کرد: همین‌هاست که به اصطلاح مهمترین رویداد موسیقایی سال پس از 30 دوره اجرا و صرف هزینه‌های هنگفت هنوز نتوانسته کمترین جریانی موثر و قابل ذکر در هنر موسیقی کشور را باعث شود؛ اگر به آن انتقاد هم بکنی می‌شوی «موبسیقی‌دان»، می‌شوی دست پشت پرده، می‌شوی عضو جریان‌های معلوم‌الحال یا در بهترین حالت جزو مشتی هنرجوی موسیقی.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/11250/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

بدشانس‌ترین بازیکن استقلال

تیم داوری ایران برای قضاوت بازی جام ملت‌های آسیا انتخاب شد

مناف هاشمی: حذف 500 میلیارد از بودجه کمیته ملی المپیک

کریستین بنتکه: منتظر درخشش دی‌بروینه در آمریکا باشید

کدام کشتی‌گیران سهمیه المپیک را کسب کردند؟

محسن ربانی: دوومیدانی ایران به تک ستاره‌ها متکی است

سورپرایز آنچلوتی؛ تغییرات مهم در ال‌کلاسیکو!

گلزنی شهاب زاهدی در بازی آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

صعود قایقرانان ایران به فینال قهرمانی آسیا

فیفا در جریان اقدامات مربوط به پیشرفت فوتبال ایران قرار گرفت

میزان موفقیت‌ ‌عملیات وعده صادق از زبان جانشین فرمانده‌ کل سپاه

چالش مرندی برای مجری معروف انگلیسی: در برنامه‌ات فیلم سرهای بریده‌شده اسرائیلی‌ها را نشان بده!

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

اکران آنلاین «آخرین تولد» با بازی الناز شاکردوست

رونمایی از پوستر رسمی جشنواره فیلم «کن»

مدیر مدرسه‌ دختر یا نامزد سابق پدر؟

آهنگ جدید/ «ماه من» از بابک جهانبخش منتشر شد

متن تلخ دخترِ حسین زمان درباره مرگ پدرش

افزایش 2 میلیون تومانی حقوق سرایداران مدارس

تصاویری عجیب از خسارت سیل امارات

دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین در فضای مجازی

پیست مسابقات فرمول یک با آسفالت نانویی روکش شد

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

کارواش خانگی مدل Gunjet

سرمربی پیشین فوتسال: بازیکنان با استرس بازی کردند

پیشنهاد پزشکی به بیرانوند برای بازگشت به دروازه پرسپولیس

باشگاه تراکتور: سرمربی امروز مشخص می‌شود

رویه‌های امنیتی مراسم افتتاحیه المپیک پاریس

رضایت کادر فنی نساجی از لوان پولی

قد کشتی ایران از آسیا بلندتر است

هافبک استقلال زیر تیغ جراحی

قربانعلی‌پور: قلعه‌نویی سعی در کمترین تعطیلی دارد

نورنیوز: خبرسازی رسانه‌های غربی درمورد آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران تکذیب شد

ناوگروه‌های ایران در کدام دریاها هستند؟

دستورکار هفته جاری مجلس

چهره بازیگر سریال «پایتخت» در 50 سالگی

«مارال»؛ روایت دختری 15 ساله که مجبور به ازدواج است

متلک بانمک سریال «نون خ» به قیمت طلا

قیمت بلیت کنسرت‌ها ارزان می‌شود؟

مرد ثروتمند قربانی طلب یک میلیارد تومانی‌اش شد