راه ترقی

آخرين مطالب

قاسمی در پاسخ به آریا:ایران رایزنی اتحادیه اروپا با آمریکا در ارتباط با برجام را رصد می کند سياسي

  بزرگنمايي:

راه نو- بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار آریا در خصوص رایزنی کشورهای 5+1 با مقامات کنگره آمریکا در ارتباط با برجام گفت:ایران به دقت رایزنی کشورهای اروپایی با آمریکا در خصوص برجام را رصد می کند و در این خصوص با کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا گفتگو کرده ایم و دکتر ظریف نیز چند دیدار با عالی ترین مقام سیاسی اتحادیه اروپا انجام داده و جریان رایزنی های کشورهای اروپایی با مقامات کنگره درباره برجام قرار گرفته است.  
وی در پاسخ به سوالی درباره نتایج سفر بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس به تهران و این که آیا در این سفر در مورد مساله نازنین زاغری صحبتی شد، افزود: این سفر از پیش تعیین شده و به دعوت وزیر خارجه ایران انجام شد.
وی ادامه داد: طیف وسیع و مجموعه زیادی از مسایل در حوزه های مختلف وجود داشت که در این سفر باید میان ایران و انگلیس مورد بحث و بررسی قرار می گرفت.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات که وزیر خارجه انگلیس در تهران مطرح کرد موضوع خانم زاغری بود که با توجه به این که ایشان دو تابعیتی است و از نظر ما ایرانی تلقی می شوند و از نظر سیستم قضایی ایران محکوم هستند، دوران محکومیت خود را طی می کنند.
قاسمی افزود: در نهایت وزیر امور خارجه اعلام کرد با توجه به مسایل انسان دوستانه این موضوع را دنبال و با مقامات سیستم قضایی ایران پیگیری خواهند کرد اما این مساله یک موضوع قضایی است و نهایتا با توجه به تفکیک قوا در ایران این موضوع در سیستم قضایی دنبال می شود و باید ببینیم چه خواهد شد.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که انگلیس همواره نسبت به ملت ایران ستم کرده است آیا در سفر جانسون به تهران قولی داده شده که دیگر این کشور یا کشورهایی مثل آمریکا علیه ایران ستم نکنند، گفت: ایران دیگر ایران چند دهه پیش نیست و ما از دهه 50 عبور کردیم و موازین و چهارچوب سیاست خارجی و روابط خارجی ما با سایر دول بر اصول خاص خودمان تدوین شده و اجرا می شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: قطعا یکی از شرایط ما احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها است و با انگلستان نیز از این قاعده مستثنی نیستیم و در این چارچوب با کشور انگلیس و سایر دول می توانیم همکاری های معقول داشته باشیم.
وی ادامه داد: تاریخ گذشته روابط ایران و انگلیس شاهد فراز و فرودهای بسیاری بوده است، امیدوارم گذشته و تجاربی که لندن از روابط با ایران پیدا کرده فضای لازم و مناسب را برای گام مثبت تر و عملی تر در همکاری های دوجانبه ایجاد کرده باشد.
وی افزود: اما قطعا ایران بر اصول و موازین خود پابرجاست و به عنوان یک کشور مقتدر و مستقل و موثر در منطقه مناسبات خود را براساس شرایط با سایر کشورها تنظیم می کند.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با توجه به تفکیک قوا، حضور مجلس شورای اسلامی و افکار عمومی و حتی رسانه ها فکر می کنم یک نظارت کافی بر مجموعه سیاست خارجی وجود دارد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: سیاستمداران ما با آگاهی و خردورزی لازم تصمیمات مقتضی را در زمان مقتضی و لازم اتخاذ می کنند.
قاسمی همچنین در پاسخ به این سوال که برخی رسانه ها «پوشه قرمز جانسون» را تیتر کردند، چرا وزارت امور خارجه برنامه دیدار وزیران خارجه ایران و انگلیس را به پوشش تصویری خلاصه کرد، گفت: در هیچ مذاکرات جدی سیاسی در هیچ جای دنیا رسانه ها حضور ندارند و این امر پذیرفته شده در همه جهان است.
وی افزود: نشست خبری بعد از دیدارها نیز براساس تفاهم طرفین است که برخی هیات ها به این موضوع علاقه مند و برخی علاقه مند نیستند و اجبار و قاعده مشخصی که حتما باید نشست خبری وجود داشته باشد نداد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: پرداختن به حاشیه برخی سفرها در رسانه ها می تواند جالب و قابل توجه باشد اما گاهی خیال پردازی ها و اغراق گویی های زیادی صورت می گیرد و از چهره، لباس، کلاه ،کیف و کفش تفسیرهای عمیقی می شود که با واقعیت فاصله زیادی دارد.
قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی درباره خبرهای منتشر شده از نتیجه کارگروه های تخصصی سازمان ملل مبنی بر این که موشک پرتاب شده از سوی یمن به عربستان ساخت ایران بوده است، گفت: در مورد گزارشی که به یکی از گروه های تحقیقاتی سازمان ملل منتسب کردید، خبری بود که در برخی از رسانه ها منتشر شد که یک نوع خبرسازی با اهداف خاص است و هیچ اعتبار و سندیتی ندارد.
وی ادامه داد: مواضع ما درمورد مساله یمن روشن است و دخالتی در مسایل این کشور نداریم، صرفا تلاش ما برای بیان مظلومیت مردم یمن است تا بتوانیم صدای این مظلومیت را در عرصه جهانی مطرح کنیم و این گونه اتهامات تکذیب می شود.
قاسمی گفت: هر آنچه در داخل یمن اتفاق می افتد به مردم و مقاومت یمن مربوط است و ارتباطی با جمهوری اسلامی ایران ندارد.
وی افزود: در مورد کمیته اشاره شده چنین کمیته ای وجود ندارد و آنچه در خبرها بود، خبرسازی است و پایه و اساسی ندارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره تصمیمات اتخاذ شده در نشست وزیران خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر اظهارداشت: این نشست که در روزهای 13 و 14 آذرماه در مسکو برگزار شد نشست مهمی بود.
قاسمی افزود: 21 سال از آغاز مذاکرات در مورد رژیم حقوقی دریای خزر می گذرد و در نهایت موفقیت های مناسبی حاصل شده که بیشتر در مورد کنوانسیونی است که باید بعد از برگزاری تعداد دیگری جلسات فنی و کارشناسی به اجلاس آستانه برود و تکلیف کنوانسیون در آنجا روشن شود.
وی تصریح کرد: فکر می کنم اگر وضعیت به همین شکل پیش برود، بتوانیم در اجلاس آستانه و اجلاس سران به نقاط مشترک ملموس تری در این خصوص نایل شویم.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: این کنوانسیون یک کنوانسیون خاص است که تنها اصول اساسی کلیات مربوط به دریای خزر و تکالیف کشورها در قبال وظایفی که در قبال آن دارند، مشخص می کند و جزییات تمامی موضوعات در آن قید نخواهد شد و در پروتکل های ضمیمه و جانبی دیگر موضوعاتی که لازم است در آینده تنظیم خواهد شد.
قاسمی یادآور شد: گام های مهمی برداشته شده و تا حد زیادی کشورها با توجه به تفاهمی که در بخش های مهمی از کنوانسیون داشتند، توانسته اند راه طولانی را طی کنند و بعد از 21 سال نهایتا به نقاط مشترکی برسند اما کار هنوز باید ادامه یابد.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که اخیرا یکی از رسانه های کویتی ادعا کرده ایران از تونس خواسته برای میانجی گری با عربستان اقدام کند آیا این خبر را تایید می کنید، گفت: سیاست ما در خصوص مسایل منطقه و هر کشوری که بتواند گام موثر و مثبت و سازنده در جهت افزایش ثبات و امنیت و مبارزه با تروریسم و ایجاد آرامش بردارد روشن است و از آن استقبال می کنیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: در مورد بحث تونس در چند هفته گدشته در یک موضع گیری مشخص این موضوع را رد کردم که موضع خاصی در این زمینه نداشتیم.
قاسمی یادآور شد: البته ما مذاکراتی را با مقامات تونسی داشتیم و در خصوص مسایل دوجانبه و جهانی و مسایل جهان اسلام و مسایل منطقه گفت و گو کردیم اما در مورد بحث عربستان میانجی گری بین ما نبوده و فعلا نیست.
وی همچنین گفت: در کلیت موضوع ما از هر گام مثبتی که نهایت بتواند به ثبات و امنیت در منطقه کمک شایانی کند قطعا خیر مقدم خواهیم گفت.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: هیچ تحولی در روابط ایران و عربستان وجود ندارد، عربستان کماکان بر همان طبل سابق خود می کوبد و نهایتا با بی درایتی و بی دقتی مسایل منطقه رادنبال می کند و خطاهای قبلی خود را در مورد منطقه و سایر همسایگان خود انجام می دهد.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که رییس جمهوری گفتند در خصوص دزدان دریایی سومالی با دولت خارجی مواجه نیستیم و با یک گروهک تروریستی مواجه هستیم آیا این پرونده همچنان در وزارت خارجه پیگیری می شود؟، اظهارکرد: در خصوص شهروندان ایرانی که مدتی در اسارت قرار دارند ما برای وضعیت آن ها متاسف هستیم و تلاش های زیادی در این زمینه صورت گرفته است.
قاسمی افزود: این موضوع بحث یک وزارتخانه یا سازمان مشخصی نیست و به مساله نظام و کشور تبدیل شده و تمامی کسانی که می توانند در این خصوص کمک حال و کمک رسان باشند در این پرونده دخالت دارند.
وی ادامه داد: با توجه به وضعیت خاص سومالی و نبودن یک دولت مستقر و اسارت ایرانیان عزیز توسط گروه های ناشناخته کار دشوار شده است اما ما هنوز امیدوار هستیم و با امیدواری موضوع را دنبال می کنیم و یکی از وظایف اصلی کشور از جمله وزارت خارجه می دانیم که برای آزادی این افراد و بازگرداندن آنان به کشور تلاش کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/11324/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی