راه ترقی

آخرين مطالب

نجات برجام؛ آیا اروپا مقابل آمریکا می ایستد؟ انديشه

  بزرگنمايي:

راه نو- مسعود خدابنده، در تحلیل خود در روزنامه هافینگتون پست (آمریکا)، به این نکته اشاره می کند که اروپای کاملاً متحد مدعی کسب رهبری گفتگوها برای روابط با ایران است.
در خلال هفته ای که آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سخنان قابل توجهی را در مورد توافق هسته ای ایران ایراد کردند، اشاره صریح رئیس جمهور دونالد ترامپ به این توافق به عنوان "یک توافق بد"، برای جامعه جهانی تنها این معنا را داشته است که ترامپ هیچ تلاشی برای درک چگونگی انعقاد توافق و مفاد آن نکرده است. ظاهراً سیاست وی شامل خروج از این توافق و انعقاد توافقی بهتر است. ولی هیچ نشانه ای حاکی از این وجود ندارد که توافق بهتر چگونه به دست خواهد آمد. ضرب الاجل ٦٠ روزه به کنگره برای رأی دادن به اعمال دوباره تحریم ها، در روز ١٢دسامبر به پایان رسید.
پیام هایی که ترامپ در مورد سیاست خارجی خود در توئیتر قرار می دهد، اکنون به وسیله کارشناسان مسائل سیاست خارجی به عنوان بخشی از سیاست بلوف زدن و انحراف توجه ها از هر مسئله ای تحلیل می شود که او به احتمال باید در مورد آنها پاسخگو باشد. تصمیم ترامپ در عدم تأیید پایبندی ایران به توافق هسته ای در ماه اکتبر باعث ایجاد بی اعتمادی شد و عاری از توانمندی های مدیریتی بود. در عوض، نوع خاصی از ناتوانی آمریکا در برابر دیدگان همه آشکار شده است.
این اقدام فرصتی را برای اتحادیه اروپا برای پر کردن این فضای خالی، فراهم ساخته است .اتحادیه اروپا درحمایت از توافق هسته ای کاملاً منسجم است. برجام یک تعهد الزام آور و یک نقطه شروع در مورد همه زمینه هایی است که بر اساس آن می توان به دیگر مسائل قابل توجه را نیز پرداخت.
این مسائل شامل برنامه موشکی ایران و همچنین حقوق بشر و نفوذ منطقه ای این کشور است.
در حال حاضر، هیچ اجماعی میان اعضای اولیه گروه پنج + یک در مورد چگونگی برخورد با ایران وجود ندارد. اظهارات اثبات نشده نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، مبنی بر این که ایران موشک های بالستیک را در اختیار حوثی های یمن قرار داده است، شاید باعث تهییج آمریکا و عربستان سعودی شود، ولی موضع روسیه این است که موشک های مذکور هرگز بخشی از توافق برجام نبوده اند که در ماه ژوئیه ٢٠١٦ منعقد شد.
در حالی که روس ها شاید با اتحادیه اروپا و آمریکا بر سر مسئله هسته ای توافق کرده باشند، ولی کمک های نظامی روسیه در کنار ایران به رهبر سوریه، این کشور را در مخالفت با مواضع اتحادیه اروپا و آمریکا قرار می دهد. چین نیز از روابط تجاری مطلوبی با اتحادیه اروپا و ایران برخوردار است و بعید است که بخواهد این توازن را به علت آن چه که رجزخوانی های ایدئولوژیک از سوی آمریکا به نظر می رسد، بر هم بزند.
اتحادیه اروپا در تلاش برای حل اختلافات و ادعای رهبری بر مذاکرات بعدی با ایران قصد دارد دست بالا را در این فرایند اتخاذ کند. اروپایی ها به ویژه معتقدند که آمریکا به علت حمایت خود از مجازات اعدام، فاقد مشروعیت در زمینه مسائل حقوق بشر است. این مسئله همچنین در مورد روسیه و چین نیز صدق می کند. موگرینی اعلام کرده است اتحادیه اروپا در برخورد با دیگر کشورها همواره مسئله حقوق بشر را مطرح می کند. اتحادیه اروپا در این مورد رهبری جهان را بر عهده دارد.
اتحادیه اروپا همچنین معتقد است که مسئله هسته ای حل شده و ایران به مفاد توافق هسته ای پایبند است و تحت بازرسی های شدید آژانس بین المللی قادر به گریز هسته ای نخواهد بود. به همین علت، عقیده پاره کردن توافق هسته ای که دوازده سال انعقاد آن طول کشید، مضحک به نظر می رسد. این اقدام مشروعیت آژانس را در هنگامی که برای پرداختن به بحران های هسته ای دیگر به ویژه در مورد کره شمالی به آن نیاز است، تضعیف خواهد کرد.
آمریکا از این بابت ناراضی است که مسائل دیگر – مانند مسئله موشکی – که در توافق گنجانده نشده، اقدامی نادرست بوده است. نقطه شروع ایران در مذاکرات این بود که همه چیز بر روی میز قرار گیرد ولی هنگامی که مسائلی مانند مجهز کردن صدام حسین به جنگ افزار شیمیایی در خلال جنگ ایران و عراق یا نقض های حقوق بشر به عنوان موضوعات احتمالی گفتگو مطرح شد، این آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج [فارس] بودند که مخالفت کردند.
در حالی که آمریکا مخالف مداخله ایران در مناقشات منطقه ای است، بی انصافی است که سخنگویان آمریکا نقش کشور خود در مناقشات در عراق، یمن، سوریه و اسرائیل را نادیده بگیرند. برخورد سیاستمداران اروپایی صادقانه تر و صریح تر است. کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای برخورد کارآمدتر و معتبرتر با ایران باید هرچه بیشتر از حمایت و پذیرش گروه های تروریستی مانند سازمان مجاهدین خلق به رهبری مریم رجوئی که خواستار تغیر خشونت بار رژیم در ایران است، فاصله بگیرند. آنا گومز، نماینده پارلمان اروپا بر نقض امنیتی اخیر مرتبط با دیدار رجوی از پارلمان اتحادیه اروپایی که طی آن عوامل سازمان مجاهدین حمله ای را علیه دو نفر از منتقدان خود در این پارلمان انجام دادند، تاکید کرده است .
این اعتماد تازه بنا شده در اروپا در تقابل آشکار – و به احتمال نتیجه – مواضع سیاسی ناکارآمد و آشوب طلبانه دولت ترامپ است. هدف ترامپ که فاقد هرگونه سیاست عملی در قبال ایران است، بسیار مخرب به نظر می رسد. در عوض، اتحادیه اروپا موضع شفافی در قبال ایران اتخاذ کرده و اکنون قصد خود را برای هدایت گفتگوهای دیپلماتیک با هدف تغییر رفتار ایران در زمینه های حقوق بشر و راهبردهای نظامی نشان داده است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/11384/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی