آخرين مطالب

هشدار درباره فرونشست دشت‌های جنوب تهران مديريت

هشدار درباره فرونشست دشت‌های جنوب تهران

  بزرگنمايي:

راه نو- علی بیت اللهی ضمن هشدار نسبت به وضعیت فرونشست زمین در دشت های جنوب تهران، گفت: محدوده رویداد فرونشست، جنوب شهر تهران و گستره ­های جنوبی و جنوب غرب آن را تا اراضی پایین دست ورامین و پیشوا تهدید می ­کند و زون فرونشست در جنوب شهر تهران علاوه بر مناطق شهری تهران، نسیم ­شهر، صباشهر، اسلامشهر، باقرآباد، کهریزک، چهاردانگه و نصیرآباد را نیز در بر می­ گیرد.
وی افزود: قسمتی از راه ­آهن تهران - جنوب و تهران - تبریز در این محدود قرار دارد و آزادراه امتداد کمربندی تهران (آزادگان)، جاده قدیم کرج، اتوبان تهران- ساوه و جاده قدیم ساوه و جاده احمدآباد مستوفی، بلوار رسول اکرم، بلوار غدیر و جاده شهریار و بزرگراه کمربندی دوم تهران، از بزرگراه­‌ها و جاده­‌های مهمی است که در این محدوده واقع شده است.
بیت‌اللهی خاطرنشان کرد: وجود پالایشگاه نفت تهران و نیز کارخانه­‌های بسیاری نظیر ایران خودرو دیزل، سایپا و شیر پاستوریزه تهران و شهرک­‌های‌ صنعتی متعدد، این منطقه (جنوب تهران) را بسیار با اهمیت کرده ­است.
این محقق و استاد دانشگاه، ایجاد چاه‌های آب را در جنوب تهران، از دیگر چالش‌های آن منطقه عنوان کرد و گفت: وجود دشت­ های متعدد در جنوب غرب، جنوب و جنوب‌شرق تهران از یک­ طرف و نیمه خشک بودن این گستره از طرف دیگر و تمرکز جمعیتی در این منطقه، احتمال حفر چاه­ های متعدد را متصور می­‌سازد. این واقعیتی است که از توزیع چاه­‌های منطقه به وضوح می­ توان به دست آورد.
وی همچنین با ارائه آمار از وضعیت چاه‌های آب در جنوب تهران، از توزیع گسترده آنها در آن منطقه خبر داد و افزود: بر اساس آمار رسمی تا سال 1391 حدود 50 هزار حلقه چاه در استان تهران وجود داشت که از فیروزکوه  تا اخترآباد و از چرمشهر تا فشم توزیع شده­‌اند.
بیت‌اللهی ادامه داد: علاوه بر این تعدادی از چاه‌های موجود، چاه ­های غیر مجازی نیز وجود دارند که بدون پروانه حفر شده­‌اند و تعداد دقیق آنها معلوم نیست. اما درصد عمده‌ای از چاه­‌های مجاز را برابری می­‌کند که به دلیل عدم وجود کنترل بدون کارشناسی، اقدام به استخراج آب زیرزمینی می‌­کنند و به‌ علت سرعت پمپ در برخی موارد موجب ماسه‌دهی چاه‌ها و تشکیل حفره های ریز و درشت در آبرفت می­‌شوند که مهاجرت این حفرات به سطح زمین سبب تشکیل فروچال را فراهم می­‌سازد.
حفر چاه‌های غیرمجاز در سال‌های 79 تا 83 شدت گرفت
همچنین رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: آمار صدور پروانه‌های چاه‌های آب نشان می‌دهد که بر اساس آن ، تنها 10 درصد از چاه‌های موجود، سال صدور پروانه معینی دارند و بر اساس آمار، حفر چاه های غیرمجاز در سال 1379 تا 1383 شتاب بیشتری گرفت.
وی نتایج بررسی‌های مرکز تحقیقات راه را در خصوص فرونشست جنوب تهران در 11 محور به شرح زیر برشمرد:
- بر اساس اطلاعات رقومی موجود و در دسترس، طول خط راه آهن قرار گرفته در زون فرونشست حدود 120 کیلومتر است. همچنین بر همین اساس 25 کیلومتر از خطوط مترو در همین زون واقع‌اند.
- اتوبان های بین شهری نیز در محدوده فرونشست گستردگی طویلی دارند که جمع طول آنها حدود 200 کیلومتر است.
- راه‌ها و معابر شهری و بین‌شهری اصلی و فرعی نیز جمعا طولی در حدود 2300 کیلومتر را در محدود فرونشست دارند.
- حدود 21 دهنه پل در منطقه فرونشست قرار گرفته است که به عنوان نقاط مهم ارتباطی مسیرها به هم تلقی می‌شود. برخی از این پل‌ها در منطقه فرونشست دچار ترک و شکاف در اثر فرونشست شده‌اند.
- فرودگاه مهرآباد در جوار زون فرونشست قرار دارد.
- دو انبار مواد نفتی و سوختی و حدود 44 جایگاه پمپ بنزین و 15 جایگاه پمپ گاز در زون فرونشست واقع شده‌اند.
- در زون فرونشست حدود 7 ایستگاه گاز قرار دارد. طول لوله نفت بر اساس داده‌های موجود 30 کیلومتر، خطوط فشار قوی بیش از 70 کیلومتر و خطوط اصلی گاز دارای طولی بیش از 200 کیلومتر هستند. 
- در پهنه فرونشست تعیین شده بر اساس مطالعات تصویربرداری راداری، 5 منطقه شهری تهران، 8 شهر، 99 آبادی واقع شده‌اند. جمعیت شهری تهران که بر روی زون فرونشست و حواشی آن زندگی می کنند، یک میلیون و 264 هزار و 382 نفر و جمعیت غیر شهر تهران آن 582 هزار و 882 نفر هستند. بدین ترتیب جمعیت کل بر اساس اطلاعات مرکز آمار که در زون فرونشست ساکن هستند، حدود یک میلیون و 793 هزار و 264 نفر خواهد بود.
- بر اساس آمار و اطلاعات موجود، تعداد ساختمان‌های شهر تهران که در زون فرونشست واقع اند، 251480 دستگاه است. مراکز آموزشی شهر تهران نیز 288 و تعداد بیمارستان و مراکز بهداشتی شهر تهران که در محدوده فرونشست واقع شده‌اند، 57 واحد است و در محدوده فرونشست کارگاه های تولید و یا حاوی مواد خطرزا حدود 66 کارگاه موجود هستند.
- قرارگیری فرودگاه مهرآباد در حاشیه اراضی و زون فرونشست زمین یکی از مهمترین عوامل ریسک فرونشست را در این محدوده به وجود آورده است. قرارگیری فرودگاه در حاشیه زون فرونشست امکان پدیداری ترک‌ها و شکاف‌های سطح زمین را در این محدوده فراهم می‌سازد.
- نکته مهم دیگر واقع شدن تعدادی از گسل‌های لرزه‌زای منطقه در زون فرونشست است. طول گسل‌های موجود در محدوده فرونشست حدود 165 کیلومتر برآورد شده است.
- قسمت عمده‌ای از بافت فرسوده شهر تهران در زون فرونشست قرار گرفته است.
وی همچنین در ادامه در خصوص اقداماتی که مرکز تحقیقات در زمینه فروریزش‌های شهر تهران انجام داده است، گفت: ارائه نتایج بررسی‌های فرو ریزش تهران به شورای‌ عالی معماری و شهرسازی، ارائه گزارش‌ های تهیه شده به وزرای راه و شهرسازی و کشور، استاندار تهران، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، تشکیل کمیته قنوات با هدف تدوین ضوابط ساخت و ساز در حریم قنوات، تشکیل گروه کارشناسی با دعوت از اساتید دانشگاهی دانشگاه‌های برتر شهر تهران و کارشناسان خبره با هدف ارزیابی فروریزش‌های شهر تهران بخشی از فعالیت‌های مرکز در این زمینه است.
بیت‌اللهی از دیگر اقدامات مرکز تحقیقات را ارائه در کمیسیون فرعی امور زیربنائی دولت، ارائه نتایج برای وزیر کشور و ارائه نتایج برای استاندار تهران و مدیران کل استانی عنوان کرد.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

یادداشت تفاهم همکاری‌های گردشگری ایران و ژاپن به زودی نهایی می‌شود

جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی

خلیج‌فارس به ثبت جهانی رسید

ساماندهی صندوق تعاون روستائیان ایرانیان

نشست تخصصی «جایگاه حقوقی هیئت عالی نظارت مجمع» فردا برگزار می‌شود

همکاری تیم‌های بهداشتی و اورژانسی ایران با عراق در مراسم اربعین

عملکرد استانداران و شهرداران در حوزه سلامت ارزشیابی می شود

طرح اصلاح قانون برنامه و بودجه 6 ماه مسکوت ماند

بررسی کارنامه وزرای معرفی شده در فراکسیون ولایی

موافقت مجلس با کلیات طرح ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت زندان‌ها

ابلاغ سرلشکر جعفری به فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان

نبوی: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یک سند بالادستی است

پروژه های عمرانی پایتخت 12هزار میلیارد تومان اعتبار نیازدارد

بخشنامه بودجه آماده شد/اختصاص قیربه پیمانکاران رانت‌ ایجاد می‌کند

گزارش «تخلفات ثبت سفارش خودرو» این هفته در مجلس قرائت می‌شود

بهره‌برداری از کف‌پوش‌های نانوساختار محققان کشور در فرودگاه مهرآباد و بندر چابهار

بررسی فعال سازی کارت‌های سوخت در دستور کار هفته آتی کمیسیون انرژی

آیا ایران شرایط جدیدی برای مذاکره با آمریکا دارد؟

گزارش راه اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا مقامات رؤسا و مدیران کلیه دستگاه های اجرایی قوا ارائه

حجتی: درمورد تعیین نرخ خرید تضمینی گندم با جهانگیری مکاتبه کردیم

ارسال پرونده‌های قابل رسیدگی شهرداری، با قید دقت و سرعت به مراجع قضایی

تهران و مسکو تبادلات تجاری را سرعت می بخشند

تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران بستگی به بسته پیشنهادی اروپا دارد

پذیرش دانش‌آموزان اتباع خارجی در بیش از یک سوم مدارس کشور

آئین نامه اردوهای دانش آموزی در انتظار امضای رئیس جمهوری

بخشنامه رییس قوه قضاییه برای جلوگیری از زندانی شدن محکومین مهریه

اتکا به ظرفیت داخلی برای کاهش واردات تجهیزات مترو

آخرین اظهار نظر زنگنه درمورد تحریم‌های نفتی

امضای تفاهم‌نامه همکاری‌ میان گمرک ایران و دولت ژاپن

معاون امنیتی وزیر کشور وارد ایلام شد

وارد شدن داروی ضد سالک داخلی به لیست داروهای حمایتی وزارت بهداشت/تقدیر از تیم تحقیقاتی

شفافیت آرا نمایندگان با عبور از ملاحظات جناحی

آغاز بررسی‌های فوق تخصصی برای تعیین بسته خدمتی بیماران SMA

لزوم همراه داشتن روادید سفر برای زائران اربعین حسینی

قیمت بلیت قطارهای اربعین نهایی شد/ آغاز فروش از فردا

مولاوردی: در دوران تحریم باید به سمت برندسازی داخلی برویم

بررسی وضعیت تامین گاز کشور در آستانه‌ی زمستان

هاشمی: منتظر نظر معاونت حقوقی دولت درباره وضعیت شهردار هستیم

رسوخ فناوری نانو در صنایع نساجی با امضای تفاهم‌نامه مشترک

هجمه علیه جامعه پزشکی به مردم آسیب می‌رساند

شرکت مخابرات: قبض های جدید تلفن را نپردازید

تاکید بر رفع موانع حوزه اقتصاد و معیشت در مجمع تشخیص مصلحت نظام

ثبت برند خاویار ایران در سازمان جهانی مالکیت فکری

ارجاع پرونده مفسدان اقتصادی به دیوان عالی کشور

مصوبه تامین هزینه بیمه درمان تکمیلی ایثارگران ابلاغ شد

«تن - کیلومتر» مبنای محاسبه کرایه حمل بار شد

شهردار تهران مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان می‌شود؟

ابوترابی: دستگاه‌های نظارتی باید با اعمال نظارت جدی قیمت‌ها را کاهش دهند

برخی به خبر کذب انتخاب دبیر جدید شورای نگهبان دامن زدند

انسجام «امید» مصادره به مطلوب نمی شود