راه ترقی

آخرين مطالب

آیا اروپایی ها در مسیر نجات برجام گام بر می دارند؟ سياسي

آیا اروپایی ها در مسیر نجات برجام گام بر می دارند؟
  بزرگنمايي:

راه نو- تهدیدهای ترامپ و تعیین شروط چهارگانه غیرممکنش برای حفظ برجام که علاوه بر ایران، کشورهای اروپایی را تحت فشار قرار می دهد، این سئوال مهم را مطرح می کند که در اولتیماتومی که رئیس جمهور آمریکا درباره توافق هسته ای ایران داده است، اروپایی ها در چه مسیری گام بر می دارند؟
در حالی که برخی از چهره های افراطی در آمریکا از پایان برجام سخن می گویند و از مواضع ترامپ دفاع می کنند، اروپایی ها بر حمایت از برجام و حفظ توافق هسته ای ایران تاکید دارند.
جان بولتون نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل در حساب توئیتری خود نوشته است  بیش از حد درباره اینکه آیا ایران توافق هسته ای را نقض کرده یا نکرده، بحث شده است. نکته این است که این توافق از همان ابتدا بد بود و الان هم توافق بدی است و باید به آن خاتمه داده شود.
وزیر خارجه اتریش گفته است برجام اثبات کرد بهترین راه حل برای مناقشات، گفتگو و مذاکرات مستمر است و هیچ جایگزین معتبری برای دور نگاه داشتن ایران از مسیر هسته ای وجود ندارد.
«کارین کنایسل» وزیر خارجه اتریش در گفتگو با تایمز آو اسرائیل درباره دیدگاهش درخصوص توافق هسته ای ایران گفت برنامه جامع مشترک اقدام (برجام) با ایران اثبات می کند بهترین راه حل برای مناقشات، گفتگو و مذاکرات مستمر است. هیچ جایگزین معتبری برای دور نگاه داشتن ایران از این مسیر هسته ای وجود ندارد. اجرای سختگیرانه این توافق عاملی کلیدی است؛ این توافق مبتنی بر اعتماد نیست بلکه بر ساز و کار کنترل، نظیر ساز و کار "بازگشت تحریم ها" در صورت نقض توافق استوار است. ما معتقدیم این توافق امنیت بیشتری را برای کشورهای منطقه به همراه دارد. آژانس بین المللی انرژی اتمی به تازگی یک بار دیگر در تازه ترین گزارش خود پایبندی کامل ایران را به تعهداتش بر اساس برجام تایید کرده است.
در همین حال زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان گفته است این حق ایران است که از مزایای اقتصادی توافقنامه هسته ای که در سال 2015 امضا و موجب لغو تحریم های اقتصادی این کشور شد، بهره مند شود.
گابریل همچنین بر اهمیت توافقنامه هسته ای در جلوگیری از شکل گیری مسابقه تسلیحاتی در جهان تاکید کرد.
وزیر امور خارجه آلمان، این سخنان را روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتایان خود از انگلیس و فرانسه و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل پس از دیدار آنان با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بیان کرد.
گابریل گفت: این حق ایران است که از نظر اقتصادی از مزایای توافقنامه هسته ای بهره مند شود. او افزود: برای جلوگیری از شکل گیری مسابقه برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای در جهان باید از توافقنامه هسته ای حمایت شود.
وزیر امور خارجه آلمان افزود: از آمریکا می خواهیم به ما کمک کند تا از توافقنامه هسته ای محافظت کنیم.
به گزارش خبرگزاری آریا، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیروز دوشنبه با شرکت در کنفرانس خبری در مسکو اعلام کرد روسیه از تلاش های واشنگتن در جهت اصلاح و تغییر متن توافق هسته ای ایران حمایت نخواهد کرد زیرا وارد کردن مسائل دیگر به این توافق به طور کامل برای ایران غیر قابل قبول خواهد بود. »‌
وزیر امور خارجه روسیه همچنین ضمن تاکید بر تلاش مسکو در جهت حفظ توافق هسته ای موجود با ایران هشدار داد فروپاشی برجام ممکن است بر روند مذاکرات با کره شمالی تاثیر منفی بگذارد و برای سرنوشت این گفتگوها با پیونگ یانگ تعیین کننده باشد.
لاوروف گفت : « اگر توافق هسته ای کنار گذاشته شود و یا به ایران گفته شود که یا به تعهدات خود پایبند باقی خواهی ماند یا اینکه ما بار دیگر تحریمها را بر ضد شما اعمال خواهیم کرد ، آنگاه باید کره شمالی را هم در آینده جای ایران بگذارید. »
وی تصریح کرد دورنمایی که پیش روی کره شمالی ترسیم می شود این خواهد بود، به کره ای ها قول داده می شود که اگر شما از برنامه هسته ای خود چشم پوشی کنید و آن را کنار بگذارید ، تحریمها علیه شما برچیده خواهند شد . کره ای ها از برنامه هسته ای خود چشم خواهند پوشید ولی هیچکس تحریمها ضد پیونگ یانگ را بر نخواهد چید.
لاوروف گفت: متاسفانه آمریکایی ها به این درک نرسیده اند که صداهای دیگری هم در جهان هست که باید بشنوند.
امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه بر « ضرورت رعایت » مفاد توافقنامه هسته ای ایران تاکید کرده است.

اختلاف نظر آمریکا و اتحادیه اروپا جدی است؟
 آلکسی پوشکوف، سناتور روس در صفحه خود در «توییتر» در واکنش به موضع دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره «توافق هسته ای» با ایران نوشت اختلاف نظر آمریکا و اتحادیه اروپا در خصوص این توافق می تواند به بحران بیانجامد.
ترامپ از اتحادیه اروپا خواست در «تصحیح» برجام مشارکت کند و تاکید کرد این آخرین فرصت برای تصحیح توافق هسته ای با ایران است.
سناتور روس نوشت: «اختلاف نظر بین آمریکا و اتحادیه اروپا در خصوص معامله هسته ای با ایران می تواند به بحران منجر شود. ترامپ می خواهد برجام را تصحیح کند، اما هرگونه «تصحیح» باعث فروپاشی آن خواهد شد. در اروپا این موضوع را به خوبی درک می کنند».
در همین حال علی واعظ کارشناس ارشد موسسه تحقیقاتی موسوم به گروه بین المللی بحران در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، گفت:مواضع جدید رئیس جمهور آمریکا علیه ایران، مطالبات حداکثری بی نتیجه است و کسی با دونالد ترامپ همراهی نخواهد کرد. به نظرم، دولت ترامپ با طرح یک سری مطالبات حداکثری برای تحمیل بر کشورهایی اروپایی و دیگر کشورها در یک بازه زمانی بسیار کوتاه یعنی یکصد و بیست روز، اشتباه کرده است.باید به خاطر داشت که رسیدن به توافق هسته ای پس از 13 سال مناقشه هسته ای و دو و نیم سال مذاکرات بسیار فشرده حاصل شد و درنهایت، توافقی حاصل شد که به گونه ای بسیار ظریف متوازن است.حالا رئیس جمهور آمریکا می خواهد یک سری درخواست های حداکثری را بر همه طرفهای دیگر تحمیل کند. در دو ماه گذشته برخی از اقدامات و طرحهایی که رئیس جمهور ترامپ در ذهن دارد، در کنگره به بحث گذاشته شد.هم اروپایی ها و هم دموکراتها در کنگره آمریکا به صراحت به دولت ترامپ گفته اند که این اقدامات ازقبیل تمدید برخی محدودیتها درباره برنامه هسته ای ایران برای ابد یا مرتبط کردن برنامه موشکی ایران به مسئله هسته ای، عملی نیست و نقض برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) تلقی می شود.با همه این اوصاف، فکر نمی کنم برای مهلت تعیین شده بعدی تا دوازدهم ماه مه، هیچ پیشرفتی حاصل شود.»
واعظ در ادامه افزود:اگر هدف آمریکا این است که درباره توافق هسته ای مذاکرات مجددی انجام شود یا درباره توافق تکمیلی مذاکره شود که به دنبال برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) باشد، دولت آمریکا بایستی راهبردی کاملا متفاوت در پیش می گرفت طوری که این توافق را با حسن نیت اجرا می کرد و با متحدانش همکاری می کرد تا توافق تکمیلی حاصل شود.مشکل مطرح این است که دولت کنونی آمریکا همه اصول مطرح شده در اجرای توافق را به فضای عدم قطعیت تبدیل کرده است.این وضع سبب ناراحتی شدید اروپایی ها و باعث شده است همه اعتمادی که در روند مذاکرات با ایران بوجود آمد دود شود و به هوا برود.اگر به رویکرد ترامپ نگاه کنید می بینید که مسئله، دیگر به مذاکرات چندجانبه با ایران و روسیه و چین و اروپا مربوط نمی شود بلکه ترامپ از این سخن می گوید که کنگره آمریکا ، قوانین داخلی آمریکا را تغییر بدهد تا اینکه آمریکا بتواند به صورت یکجانبه توافقی چندجانبه را تغییر بدهد که درواقع به نقض برجام منتهی خواهد شد.رئیس جمهور آمریکا درواقع به دیگر کشورهای جهان می گوید آنها یا به ترامپ ملحق می شوند و توافق را نقض می کنند یا اینکه او به تنهایی این کار را انجام خواهد داد.در چنین شرایطی، اگر توافق از هم پاشیده شود و آمریکا از این توافق خارج شود، ایران و اروپا بیش از همه متضرر خواهند شد. اروپا و ایران در تلاش هستند صبر کنند تا ادمهای معقول در واشنگتن در مسند امور قرار بگیرند.»

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/11623/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انیمیشن فان عمر مومنی از پنالتی برناردو سیلوا مقابل رئال مادرید

کنایه باشگاه پاری سن ژرمن به برد مقابل بارسلونا؛ قاب عکس بازی در کنار تابلوی منا لیزا!

برتری 5-2 آژاکس مقابل بایرن مونیخ و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

4 گل برتر دور برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل 2023/24

ریو فردیناند و چالش انتخاب های دوگزینه ای از بین بازیکنان آرسنال و بایرن مونیخ

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک