آخرين مطالب

ترافیک دغدغه دولتمردان و مسئولان نیست انديشه

ترافیک دغدغه دولتمردان و مسئولان نیست

  بزرگنمايي:

راه نو- محسن هاشمی رییس شورای شهر در پنل حمل و نقل و توسعه زیرساخت در سومین کنفرانس مدیریت شهری ایران، گفت: اگر قرار باشد برای زمان انسان قیمت بگذاریم می توانیم به صورت ساعتی حدودی را در نظر بگیریم. مثلا اگر وقت یک نفر بین پنج هزار تا یک میلیون تومان ارزش داشته باشد، می توانیم ارزش صرفه جویی در وقت مردم را دریابیم.
هاشمی ادامه داد: اگر بتوانیم در موضوع حمل و‌نقل وقت مردم را کمتر هزینه کنیم، سود بسیار زیادی ایجاد و از هدررفت سرمایه بسیار بزرگی جلوگیری کرده‌ایم. این یک نگاه کاربردی به موضوع حمل و نقل و ضرورت بهینه‌سازی آن است.
رئیس شورای شهر با اشاره به جمعیت 8 میلیونی تهران بیان کرد: تهران با شهرک های اقماری‌اش یعنی 61 شهرستان حاشیه‌ای معنا می یابد. با این وصف جمعیت تهران حدود 15 میلیون است و اساسا ترافیک صبحگاهی تهران بخاطر سفر ساکنان شهرهای اقماری به تهران است. با همین استدلال می توانیم به این نتیجه برسیم که ضرورت یافتن یک راهکار پایدار برای حمل و نقل قطعا انکارناپذیر است. این موضوع ان قدر مهم است که حتی می توان آن را در شورای امنیت بررسی کرد چرا که قابلیت تبدیل به موضوع اعتراض را دارد. برای مثال در دولت مرحوم آیت الله هاشمی یکی از اعتراضات بخاطر معضل حمل و نقل شکل گرفته بود.
او با تاکید بر این که بسیاری از شهرهای مهم و توسعه یافته جهان نیز با معضل ترافیک روبرو هستند، توضیح داد: آن ها به طور مرتب در حال تصحیح و بهینه سازی سیستم خود هستند. اما چرا مشکل ترافیک هنوز بحرانی است؟ چون هنوز موضوع حل ترافیک به شکل پایدار هنوز موضوع و ‌دغدغه دولتمردان و حاکمان ما نشده است.
هاشمی به هفت خط مترو در تهران اشاره کرد و اظهار داشت: با فرض هر دو دقیقه یک قطار، هفت میلیون سفر در روز صورت می گیرد. نیاز سفر روزانه در تهران به زودی به بیست میلیون سفر می‌رسد درحالی که متروی ما درنهایت ظرفیت نه تا ده میلیون سفر را دارد.
او تاکید کرد: چون صنعت قطار شهری و مترو کاملا بومی شده است هر گونه برنامه ریزی و سرمایه گذاری در عرصه مترو به معنای تولید شغل بسیار است.
هاشمی ادامه داد: این راه حل یعنی سود خالص. حالا با این وصف چرا این راه حل را قدر نمی دانیم؟ چون خودمان در ماشین ویژه می نشینیم، در خطوط ویژه حرکت می کنیم؛ به عبارت دیگر همان حرفی که پیش تر‌ گفتم که ترافیک هنوز به مساله دولتمردان ما تبدیل نشده است.
رییس شورای شهر ادامه داد: اگر نظام کارآمدی لازم را نداشته باشد بخودی خود مشروعیتش کاهش می یابد یا از بین می رود.
هاشمی تاکید کرد: در قانون این اجازه به دولت داده شده که تا پنجاه درصد از هزینه ساخت و تجهیز مترو را پرداخت کند، پس چرا دولت این کار را نمی کند؟ هر خط مترو حدود پانصد میلیون دلار فاینانس مصوب دولت را دارا است. این یعنی حدود یک و نیم میلیارد یورو یا بعبارتی 17 هزار میلیارد تومان. همین یعنی برای هر خط شهرداری تهران مجوز عمل تا اندازه 17 هزار میلیارد تومان را دارد اما دولت به این تعهد عمل نمی کند.
رئیس شورای شهر تهران از حاضران خواست مطالبه گر سهم شهر تهران از دولت باشند و در پایان گفت: هر سفر مترو برابر 10 سنت صرفه‌جویی در مصرف سوخت است. این یعنی حدود شصت میلیون دلار سالانه تنها از صرفه‌جویی مصرف سوخت حاصل از مترو خواهد بود که خود به تنهایی برای تجهیز و نگهداری مترو کافی است.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

رویکرد بغداد در قبال تحریم های ایران/ العبادی تغییر موضع داد؛ آمریکا، عراق را تهدید کرد

شریف پور: ریشه فساد اقتصادی در کشور سست است

کرامت انسانی در جلسه استیضاح وزیر تعاون حفظ نشد

سیاست های افراطی کنار گذشته شود

رفع محدودیت زنان برای خروج از کشور نباید مختص عده‌ خاصی باشد

مطهری: نباید به هر بهانه‌ای متوسل به حکم حکومتی شویم

نماینده بستان‌آباد: وزیر جدید کار برنامه‌ای مدون داشته باشد

انزوای برجامی آمریکا؛ اروپایی‌ها به تحریم ایران «نه» گفتند

وقت مناسبی برای طرح سوال از رئیس جمهور نبود

مسیح بی‌معجزه

کاهش نگرش منفی آمریکایی‌ها نسبت به ایران

سخنان تلویزیونی رئیس‌جمهور تاثیری در سوال نمایندگان ندارد

تحقق اقتصاد دانش بنیان در گرو نقش آفرینی دانشگاهیان

ملکی با انتقاد از مقامات اقتصادی در اعلام نرخ تورم: آمار دروغ به مردم ندهید

بدانیم که دشمن از کجا به کجا رسیده و چه اهدافی در سر دارد

اگر زحمات خبرنگارها نباشد، لحظه‌ها هرگز ماندگار نمی‌شود

توضیحات نعمتی درباره اتفاق جلسه استیضاح «علی ربیعی»

آقاپور: مردم از وعده دادن خسته شده‌اند، وارد عمل شوید

تا وفاق عمومی به وجود نیاید مشکل حل نمی‌شود/ضرورت ریشه‌یابی اعتراضات

رسانه آزاد از بروز فساد جلوگیری می کند

پاسخ کوبنده به ناامن کنندگان مرز‌ها خواهیم داد

بعیدی‌نژاد: مردم نقش مهمی در ثبات بازار ارز دارند

تاج‌الدین: آشتی ملی را سرلوحه سیاست داخلی قرار دهیم

نبی حبیبی:مدیرانی در دولت کار نفوذی دشمن را انجام می دهند!

اگر مسائل را با مردم در میان بگذاریم بسیاری از مشکلات حل می‌شود

تکرار دومینوی استیضاح وزیر کارگران ...

ضرورت تصویب قانونی جدید برای حمایت از اقشار ضعیف

راه ترقی- امیر عبداللهیان: مذاکره با آمریکا هرگز تابو نبوده است

«گفت‌وگوی ملی» راهکار نماینده تهران برای خروج از نابسامانی‌های اقتصادی

اصرار بر ماندن وزرایی که عملکرد خوبی ندارند به ضرر دولت است

شتاب در اجرای یک مصوبه/اجرای قانون نیاز به دستورالعمل دارد

تدوین استراتژی همراه با عزت برای مذاکره احتمالی با آمریکا از سوی وزارت خارجه

بادامچی: مجلس به‌جای تغییر ساختار بر تغییر عملکرد مدیران اقتصادی تاکید دارد

مطهری: مسئول وضع امروز کسانی هستند که کاری کردند تا برجام اجرا نشود

گودرزی: آمریکا برای مذاکره با ایران اعتمادسازی کند

مقدسی: آقای روحانی آیا اولویت مردم موضوع تفکیک وزارتخانه‌هاست؟

صادقی مقدم ازنامزدی برای انتخابات حقوقدان شورای نگهبان انصراف داد

هشدار شرمن؛ ترامپ نمی‌فهمد ایران فرهنگ مقاومت دارد

حداد عادل:هستی خود را فدای پیروی از تفکر غربی نمی کنیم

بجای بررسی مشکلات اقتصادی، موضوعات بی‌اهمیت درمجلس ارزیابی می‌شود

احتمال تجدید نظر دادستانی کل در خصوص فیلترینگ تلگرام

وزیر علوم: عملکرد ورزش دانشگاهی قابل قبول است

45 درصد استفاده‌کنندگان از تلفن همراه زنان هستند

محمودی‌شاهنشین: بیش از 35 درصد آب‌های تولیدی در شبکه‌های فرسوده به هدر می‌رود

تحریم کنندگان داخلی را بشناسیم

میرزایی نیکو: با عدم اطلاع رسانی نمی‌توان جلوی بحران‌ها را گرفت

تغییر گسترده مدیران به مصلحت نیست

نعمتی: همتی بانک مرکزی را کاملا شیشه‌ای کند

پژوهشگران ایرانی دستگاه کنترل چاه های کشاورزی ساختند

نامه رییس دیوان بین المللی دادگستری به آمریکا کم سابقه است