آخرين مطالب

ترافیک دغدغه دولتمردان و مسئولان نیست انديشه

ترافیک دغدغه دولتمردان و مسئولان نیست

  بزرگنمايي:

راه نو- محسن هاشمی رییس شورای شهر در پنل حمل و نقل و توسعه زیرساخت در سومین کنفرانس مدیریت شهری ایران، گفت: اگر قرار باشد برای زمان انسان قیمت بگذاریم می توانیم به صورت ساعتی حدودی را در نظر بگیریم. مثلا اگر وقت یک نفر بین پنج هزار تا یک میلیون تومان ارزش داشته باشد، می توانیم ارزش صرفه جویی در وقت مردم را دریابیم.
هاشمی ادامه داد: اگر بتوانیم در موضوع حمل و‌نقل وقت مردم را کمتر هزینه کنیم، سود بسیار زیادی ایجاد و از هدررفت سرمایه بسیار بزرگی جلوگیری کرده‌ایم. این یک نگاه کاربردی به موضوع حمل و نقل و ضرورت بهینه‌سازی آن است.
رئیس شورای شهر با اشاره به جمعیت 8 میلیونی تهران بیان کرد: تهران با شهرک های اقماری‌اش یعنی 61 شهرستان حاشیه‌ای معنا می یابد. با این وصف جمعیت تهران حدود 15 میلیون است و اساسا ترافیک صبحگاهی تهران بخاطر سفر ساکنان شهرهای اقماری به تهران است. با همین استدلال می توانیم به این نتیجه برسیم که ضرورت یافتن یک راهکار پایدار برای حمل و نقل قطعا انکارناپذیر است. این موضوع ان قدر مهم است که حتی می توان آن را در شورای امنیت بررسی کرد چرا که قابلیت تبدیل به موضوع اعتراض را دارد. برای مثال در دولت مرحوم آیت الله هاشمی یکی از اعتراضات بخاطر معضل حمل و نقل شکل گرفته بود.
او با تاکید بر این که بسیاری از شهرهای مهم و توسعه یافته جهان نیز با معضل ترافیک روبرو هستند، توضیح داد: آن ها به طور مرتب در حال تصحیح و بهینه سازی سیستم خود هستند. اما چرا مشکل ترافیک هنوز بحرانی است؟ چون هنوز موضوع حل ترافیک به شکل پایدار هنوز موضوع و ‌دغدغه دولتمردان و حاکمان ما نشده است.
هاشمی به هفت خط مترو در تهران اشاره کرد و اظهار داشت: با فرض هر دو دقیقه یک قطار، هفت میلیون سفر در روز صورت می گیرد. نیاز سفر روزانه در تهران به زودی به بیست میلیون سفر می‌رسد درحالی که متروی ما درنهایت ظرفیت نه تا ده میلیون سفر را دارد.
او تاکید کرد: چون صنعت قطار شهری و مترو کاملا بومی شده است هر گونه برنامه ریزی و سرمایه گذاری در عرصه مترو به معنای تولید شغل بسیار است.
هاشمی ادامه داد: این راه حل یعنی سود خالص. حالا با این وصف چرا این راه حل را قدر نمی دانیم؟ چون خودمان در ماشین ویژه می نشینیم، در خطوط ویژه حرکت می کنیم؛ به عبارت دیگر همان حرفی که پیش تر‌ گفتم که ترافیک هنوز به مساله دولتمردان ما تبدیل نشده است.
رییس شورای شهر ادامه داد: اگر نظام کارآمدی لازم را نداشته باشد بخودی خود مشروعیتش کاهش می یابد یا از بین می رود.
هاشمی تاکید کرد: در قانون این اجازه به دولت داده شده که تا پنجاه درصد از هزینه ساخت و تجهیز مترو را پرداخت کند، پس چرا دولت این کار را نمی کند؟ هر خط مترو حدود پانصد میلیون دلار فاینانس مصوب دولت را دارا است. این یعنی حدود یک و نیم میلیارد یورو یا بعبارتی 17 هزار میلیارد تومان. همین یعنی برای هر خط شهرداری تهران مجوز عمل تا اندازه 17 هزار میلیارد تومان را دارد اما دولت به این تعهد عمل نمی کند.
رئیس شورای شهر تهران از حاضران خواست مطالبه گر سهم شهر تهران از دولت باشند و در پایان گفت: هر سفر مترو برابر 10 سنت صرفه‌جویی در مصرف سوخت است. این یعنی حدود شصت میلیون دلار سالانه تنها از صرفه‌جویی مصرف سوخت حاصل از مترو خواهد بود که خود به تنهایی برای تجهیز و نگهداری مترو کافی است.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

پاسخ رئیس هیأت پارلمانی ایران به اظهارات نماینده یمن

جنتی: امیدواریم عملکرد ما درباره FATF به نفع اسلام و انقلاب باشد

رد پای مؤسسات مالی اعتباری در تلاطم اقتصاد ایران

شورای نگهبان ازنظرات کارشناسی وکلا در بررسی مصوبات استقبال می‌کند

برای مدیریت مصرف، احیای کارت‌های سوخت راهکار مناسبی است

حمایت از بدهکاران مهریه در اولویت پرداخت ستاد دیه نیست

نشتی بازار دارویی و افزایش دسترسی به شبه‌مخدرها/عوارض مصرف خودسرانه «متادون»

تاکید ایران و روسیه برای فراهم کردن حداکثر تسهیلات روادیدی

امکانات بهتری نسبت به سال قبل برای اربعین پیش‌بینی شده است

مسئولان سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با آرمان‌های امام راحل تجدید میثاق کردند

پیشنهاد یک کارشناس برای دور زدن تحریم های نفتی

ایران؛ بزرگ ترین قربانی سلاح‌های شیمیایی

آموزش و پرورش نقطه آغاز تحول در آینده است

کدخدایی: اصلاح فوری قانون انتخابات ضرورتی است انکار ناپذیر

حسینی: دولت کارشناسان اقتصادی را به رسمیت بشناسد

سلیمی: دولت با تعامل با جریان‌های سیاسی می‌تواند از این پیچ تاریخی عبور کند

امروز متقلبین و انقلابی‌نماها در دانشگاه‌ها حضور دارند/مسئولیت گمراهی دانشگاهیان با مسئولان است

لاریجانی درگذشت حجت‌الاسلام شجاعی را تسلیت گفت

مدرسه پادگان نیست / تکالیف در روزهای تعطیل و جمعه‌ها، ممنوع

ترامپ: توافق با ایران باید واقعی باشد

افزایش 50درصدی نرخ کالای اساسی/استفاده غیرایرانیها از یارانه ارزی

مروری بر فعالیت‌های یک انجمن علمی بین‌رشته‌ای/تلاش برای تدوین استاندارد دانشجویی در هر رشته

نامه سرگشاده آیت الله مکارم شیرازی به رییس قوه قضاییه

ضرورت یکپارچه سازی پیگیری ها و رویه های قضایی در سراسر کشور

بدرقه کاروان بهداشت و درمان اربعین حسینی/ توصیه وزیر بهداشت به زائران

آقاپور: دولت در استفاده از کارشناسان فراجناحی عمل می‌کند

بهشتی‌پور: پیوستن به FATF زمینه‌ را برای حل مشکلات اقتصادی فراهم می‌کند

سردار سلامی: در مقابل دشمنان کوتاه نمی‌آییم

تغییر اقلیم و دست اندازی انسان سیل راه می اندازد

مسئول هرج و مرج حاکم در بازار کیست؟

طرح عفو عمومی می تواند نماد اقتدار نظام سیاسی قرار گیرد

اعتراضات کامیون‌داران شنیده شود

سود سهام عدالت سال 96 دی ماه واریز می شود

معرفی شریعتمداری برای وزارت کارنشان‌دهنده«قحط‌الرجال» در دولت است

FATF راهی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی

کاظمی: انتظار نداشته باشیم با تصویب CFT همه مسائل کشور حل شود

دولت دست ثروتمندان را از یارانه ها کوتاه کند

روحانی درگذشت مرحوم حاج عباس اعتصامی فرد را تسلیت گفت

کدخدایی: دغدغه‌های مردم مورد توجه نمایندگان قرار گیرد

پمپئو: پرونده ایران در دادگاه لاهه باید مختومه شود

پیوستن به FATF اعتماد جهانی را به ایران تحکیم می‌بخشد

تعامل رییس‌جمهور با جریانات سیاسی به پیشبرد اهداف کشور کمک می‌کند

مسئولان در اتاق های خود را به روی مردم باز بگذارند

آذری جهرمی: خودی ها از سلاح ناامید کردن مردم استفاده می کنند

نماینده ای که بهCFT رای مثبت داد: از تهدیدبه مرگ هراس ندارم

رشد ناهنجاری‌ها و آسیب‌های درون خانوادگی؛ زنگ خطری برای اجتماع

روا نیست زائران اربعین در مرزها دچار مشکل باشند

موضوع CFT را با عواطف مذهبی درگیر کردند

کاهش آلودگی هوا با درخت مصنوعی هوشمند

هاشم‌زایی: رییس‌جمهور تعامل خود را با مجلس افزایش دهد