راه ترقی

آخرين مطالب

ترافیک دغدغه دولتمردان و مسئولان نیست انديشه

ترافیک دغدغه دولتمردان و مسئولان نیست

  بزرگنمايي:

راه نو- محسن هاشمی رییس شورای شهر در پنل حمل و نقل و توسعه زیرساخت در سومین کنفرانس مدیریت شهری ایران، گفت: اگر قرار باشد برای زمان انسان قیمت بگذاریم می توانیم به صورت ساعتی حدودی را در نظر بگیریم. مثلا اگر وقت یک نفر بین پنج هزار تا یک میلیون تومان ارزش داشته باشد، می توانیم ارزش صرفه جویی در وقت مردم را دریابیم.
هاشمی ادامه داد: اگر بتوانیم در موضوع حمل و‌نقل وقت مردم را کمتر هزینه کنیم، سود بسیار زیادی ایجاد و از هدررفت سرمایه بسیار بزرگی جلوگیری کرده‌ایم. این یک نگاه کاربردی به موضوع حمل و نقل و ضرورت بهینه‌سازی آن است.
رئیس شورای شهر با اشاره به جمعیت 8 میلیونی تهران بیان کرد: تهران با شهرک های اقماری‌اش یعنی 61 شهرستان حاشیه‌ای معنا می یابد. با این وصف جمعیت تهران حدود 15 میلیون است و اساسا ترافیک صبحگاهی تهران بخاطر سفر ساکنان شهرهای اقماری به تهران است. با همین استدلال می توانیم به این نتیجه برسیم که ضرورت یافتن یک راهکار پایدار برای حمل و نقل قطعا انکارناپذیر است. این موضوع ان قدر مهم است که حتی می توان آن را در شورای امنیت بررسی کرد چرا که قابلیت تبدیل به موضوع اعتراض را دارد. برای مثال در دولت مرحوم آیت الله هاشمی یکی از اعتراضات بخاطر معضل حمل و نقل شکل گرفته بود.
او با تاکید بر این که بسیاری از شهرهای مهم و توسعه یافته جهان نیز با معضل ترافیک روبرو هستند، توضیح داد: آن ها به طور مرتب در حال تصحیح و بهینه سازی سیستم خود هستند. اما چرا مشکل ترافیک هنوز بحرانی است؟ چون هنوز موضوع حل ترافیک به شکل پایدار هنوز موضوع و ‌دغدغه دولتمردان و حاکمان ما نشده است.
هاشمی به هفت خط مترو در تهران اشاره کرد و اظهار داشت: با فرض هر دو دقیقه یک قطار، هفت میلیون سفر در روز صورت می گیرد. نیاز سفر روزانه در تهران به زودی به بیست میلیون سفر می‌رسد درحالی که متروی ما درنهایت ظرفیت نه تا ده میلیون سفر را دارد.
او تاکید کرد: چون صنعت قطار شهری و مترو کاملا بومی شده است هر گونه برنامه ریزی و سرمایه گذاری در عرصه مترو به معنای تولید شغل بسیار است.
هاشمی ادامه داد: این راه حل یعنی سود خالص. حالا با این وصف چرا این راه حل را قدر نمی دانیم؟ چون خودمان در ماشین ویژه می نشینیم، در خطوط ویژه حرکت می کنیم؛ به عبارت دیگر همان حرفی که پیش تر‌ گفتم که ترافیک هنوز به مساله دولتمردان ما تبدیل نشده است.
رییس شورای شهر ادامه داد: اگر نظام کارآمدی لازم را نداشته باشد بخودی خود مشروعیتش کاهش می یابد یا از بین می رود.
هاشمی تاکید کرد: در قانون این اجازه به دولت داده شده که تا پنجاه درصد از هزینه ساخت و تجهیز مترو را پرداخت کند، پس چرا دولت این کار را نمی کند؟ هر خط مترو حدود پانصد میلیون دلار فاینانس مصوب دولت را دارا است. این یعنی حدود یک و نیم میلیارد یورو یا بعبارتی 17 هزار میلیارد تومان. همین یعنی برای هر خط شهرداری تهران مجوز عمل تا اندازه 17 هزار میلیارد تومان را دارد اما دولت به این تعهد عمل نمی کند.
رئیس شورای شهر تهران از حاضران خواست مطالبه گر سهم شهر تهران از دولت باشند و در پایان گفت: هر سفر مترو برابر 10 سنت صرفه‌جویی در مصرف سوخت است. این یعنی حدود شصت میلیون دلار سالانه تنها از صرفه‌جویی مصرف سوخت حاصل از مترو خواهد بود که خود به تنهایی برای تجهیز و نگهداری مترو کافی است.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

جدایی آموزش پزشکی از وزارت بهداشت، با تفکرات من در تضاد است

در گزینش دانشجو باید بهترین‌ها و عصاره را انتخاب کرد

ساخت سنسوری برای کمک به درمان ضایعات حاد نخاعی/آغاز فاز کارآزمایی بالینی

همان قلدر، همان قلدری، همان توهم

خروجی بلندمدت استانی شدن انتخابات توسعه پایدار سیاسی و پا گرفتن تحزب است

تقویت احزاب، نگاه فرابخشی و افزایش نخبگی از مزایای انتخابات استانی است

ماهواره‌بر «سیمرغ»، ماهواره «پیام» را با موفقیت به فضا پرتاب کرد

خطرات ماده غذایی دوست داشتنی/با «نمک» ها مراقب باشند

ستاری: پژوهش با پول دولتی محکوم به شکست است

در شرایط کنونی به یک مدیریت کارآمد نیازمندیم

جاسمی: هدف آمریکا براندازی نظام جمهوری اسلامی است

چرایی انتخاب لهستان برای برگزاری کنفرانس ضد ایرانی توسط آمریکا!

مراقب ورود خرافات در هیپنوتیزم باشیم

شمخانی: برگزاری اجلاس لهستان به معنای باختن قافیه است

در حوزه فرهنگی کشور ضعف داریم/ با زندانی کردن و شلاق زدن به دنبال حل مسائل فرهنگی نیستیم

واعظی: رییس جمهور و هیات دولت با جدیت از ظریف حمایت می کنند

روایت آیت الله نوری همدانی از قیام 19 دی مردم قم

لاریجانی سالروز قیام 19 دی56 قم را گرامیداشت

آیت الله مکارم شیرازی: مرجعیت حذف شدنی نیست

توسعه سیستم های تصفیه فاضلاب با جاذب های پلیمر و گرافن

تصحیح روش‌های آموزش در خانه‌های ریاضیات

ایران برای توسعه صنعت صلح آمیز فضایی از کسی اجازه نمی گیرد

تکیه به توانمندی‌های داخلی ضامن حفظ اقتدار کشور است

درمان زوج‌های نابارور با پزشکی شخصی

سامانه اطلس زنان و خانواده در مرحله نهایی است

معلولان نمی خواهند قانون روی زمین بماند

تولید نانورنگ با پایه حلال آب توسط محققان دانشگاه حکیم سبزواری

توسعه سیستم هوشمند کنترل گلخانه؛ صرفه جویی در آب و انرژی

جز بازگشت وجوه، مانع دیگری در پرونده بابک زنجانی وجود ندارد

سردار سلیمانی: کربلای 4 عملیات فرعی نبود

قلب چگونه موجب سکته مغزی می شود؟

کواکبیان: مسئولان اصلی دانشگاه درباره حادثه دانشگاه آزاد به نمایندگان توضیح دهند

آیا هیدروژن راهکار آینده خودروسازی است؟

ایران؛ رتبه نخست فیزیک و نجوم خاورمیانه

هیچ کجای دنیا آموزش و پرورش خود را دست بخش خصوصی نمی‌دهد

رمز موفقیت در چهل سال گذشته نرم افزار انقلاب است

شب علوم انسانی در باره پسااستعمارگرایی

بنزین تلویزیون در آتش کنکوری‌ها/ نسل بی‌خلاقیت و تستی تربیت نکنیم

یک فعال سیاسی: اگر گشاده‌دست نیستید، ابروگشاده باشید

وزیر علوم: رئیس جمهوری به دانشگاهیان اعتماد دارد

تاثیر زردچوبه بر داروهای شیمی‌درمانی

آیت الله شاهرودی پل ارتباط مراجع نجف، امام و انقلاب بود

برترین دستاوردهای فنی سال 2018 میلادی

اقدامات سازنده هاشمی‌شاهرودی بیانگر توان بالای علمی و مدیریتی ایشان بود

رفاه حق مردم است

همکاری سمن ها با مجلس در مبارزه با فساد تقویت شود

در آستانه چهل سالگی انقلاب باید ارزیابی صحیحی از عملکرد خود داشته باشیم

آیت الله مکارم شیرازی: ناجا در مبارزه با فساد قاطع باشد

73 طرح فناورانه رونمایی شد

ایران رتبه 16 تولیدات علمی جهان را دارد