آخرین اخبار

ترافیک دغدغه دولتمردان و مسئولان نیست انديشه

ترافیک دغدغه دولتمردان و مسئولان نیست

  بزرگنمايي:

راه نو- محسن هاشمی رییس شورای شهر در پنل حمل و نقل و توسعه زیرساخت در سومین کنفرانس مدیریت شهری ایران، گفت: اگر قرار باشد برای زمان انسان قیمت بگذاریم می توانیم به صورت ساعتی حدودی را در نظر بگیریم. مثلا اگر وقت یک نفر بین پنج هزار تا یک میلیون تومان ارزش داشته باشد، می توانیم ارزش صرفه جویی در وقت مردم را دریابیم.
هاشمی ادامه داد: اگر بتوانیم در موضوع حمل و‌نقل وقت مردم را کمتر هزینه کنیم، سود بسیار زیادی ایجاد و از هدررفت سرمایه بسیار بزرگی جلوگیری کرده‌ایم. این یک نگاه کاربردی به موضوع حمل و نقل و ضرورت بهینه‌سازی آن است.
رئیس شورای شهر با اشاره به جمعیت 8 میلیونی تهران بیان کرد: تهران با شهرک های اقماری‌اش یعنی 61 شهرستان حاشیه‌ای معنا می یابد. با این وصف جمعیت تهران حدود 15 میلیون است و اساسا ترافیک صبحگاهی تهران بخاطر سفر ساکنان شهرهای اقماری به تهران است. با همین استدلال می توانیم به این نتیجه برسیم که ضرورت یافتن یک راهکار پایدار برای حمل و نقل قطعا انکارناپذیر است. این موضوع ان قدر مهم است که حتی می توان آن را در شورای امنیت بررسی کرد چرا که قابلیت تبدیل به موضوع اعتراض را دارد. برای مثال در دولت مرحوم آیت الله هاشمی یکی از اعتراضات بخاطر معضل حمل و نقل شکل گرفته بود.
او با تاکید بر این که بسیاری از شهرهای مهم و توسعه یافته جهان نیز با معضل ترافیک روبرو هستند، توضیح داد: آن ها به طور مرتب در حال تصحیح و بهینه سازی سیستم خود هستند. اما چرا مشکل ترافیک هنوز بحرانی است؟ چون هنوز موضوع حل ترافیک به شکل پایدار هنوز موضوع و ‌دغدغه دولتمردان و حاکمان ما نشده است.
هاشمی به هفت خط مترو در تهران اشاره کرد و اظهار داشت: با فرض هر دو دقیقه یک قطار، هفت میلیون سفر در روز صورت می گیرد. نیاز سفر روزانه در تهران به زودی به بیست میلیون سفر می‌رسد درحالی که متروی ما درنهایت ظرفیت نه تا ده میلیون سفر را دارد.
او تاکید کرد: چون صنعت قطار شهری و مترو کاملا بومی شده است هر گونه برنامه ریزی و سرمایه گذاری در عرصه مترو به معنای تولید شغل بسیار است.
هاشمی ادامه داد: این راه حل یعنی سود خالص. حالا با این وصف چرا این راه حل را قدر نمی دانیم؟ چون خودمان در ماشین ویژه می نشینیم، در خطوط ویژه حرکت می کنیم؛ به عبارت دیگر همان حرفی که پیش تر‌ گفتم که ترافیک هنوز به مساله دولتمردان ما تبدیل نشده است.
رییس شورای شهر ادامه داد: اگر نظام کارآمدی لازم را نداشته باشد بخودی خود مشروعیتش کاهش می یابد یا از بین می رود.
هاشمی تاکید کرد: در قانون این اجازه به دولت داده شده که تا پنجاه درصد از هزینه ساخت و تجهیز مترو را پرداخت کند، پس چرا دولت این کار را نمی کند؟ هر خط مترو حدود پانصد میلیون دلار فاینانس مصوب دولت را دارا است. این یعنی حدود یک و نیم میلیارد یورو یا بعبارتی 17 هزار میلیارد تومان. همین یعنی برای هر خط شهرداری تهران مجوز عمل تا اندازه 17 هزار میلیارد تومان را دارد اما دولت به این تعهد عمل نمی کند.
رئیس شورای شهر تهران از حاضران خواست مطالبه گر سهم شهر تهران از دولت باشند و در پایان گفت: هر سفر مترو برابر 10 سنت صرفه‌جویی در مصرف سوخت است. این یعنی حدود شصت میلیون دلار سالانه تنها از صرفه‌جویی مصرف سوخت حاصل از مترو خواهد بود که خود به تنهایی برای تجهیز و نگهداری مترو کافی است.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

وزیر خارجه درگذشت فرزند احمد توکلی را تسلیت گفت

ابتلای سالانه 10 هزار و پانصد زن ایرانی به سرطان سینه

تامین اجتماعی از پیشگامان حمایت ازکارگران است

ارائه گزارش بخشی از تخلفات مدیریت سابق شهرداری به قوه قضاییه

تبدیل آلاینده دی‌اکسیدگوگرد به محصولی باارزش

هیچ بن بستی در جمهوری اسلامی به وجود نمی‌آید

مصوبه شورای شهر درباره طرح ترافیک خبرنگاران، خلاف شعار سیاسی اعضای شورا بود

اتکای بیشتر امریکا بر سلاح هسته ای و نقض ان. پی. تی

سازمان ملل از روسیه ، ترکیه و ایران خواست تا در راستای کاهش تنش ها در سوریه تلاش کنند

واکنش نجفی به زمزمه های استعفا و انتقاد کرباسچی از بودجه شهرداری

اعضای کمیته رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری انتخاب شدند

هدف امریکا از انتقال داعش به افغانستان؛ توجیه حضور در منطقه

تأکید بر نقش نخبگان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر در مدیریت بحران

ایران منتظر 4 ماه آینده نباشد/ برجام باید حفظ شود

سازمان مبارزه با قاچاق کالا: اجرای طرح رجیستری با شرایط بهتر نسبت به سایر کشورها

ترمیم حقوق کارکنان عملیاتی آتش نشانی تا پایان سال

چراغ سبز نجفی به تحقیق و تفحص از شهرداری: موافقم

مسئولان پلاسکوی روی آب را فراموش نکنند / سند پلاسکو می‌تواند مبنایی برای حمایت از بازماندگان حادثه سانچی باشد

ایکاش به جای پرچم ایران مرا آتش می زدند

ترافیک دغدغه دولتمردان و مسئولان نیست

تثبیت مهارت آموزی با همکاری آموزشگاه‌های خصوصی و دانشگاه‌ها

پیام تسلیت دبیر شورای عالی امنیت ملی به مناسبت حادثه کشتی سانچی

کارآفرینی اجتماعی ظرفیت بزرگی برای رشد و توسعه دارد

اجرای 430 کیلومتر کمربند حفاظتی در عرصه های منابع طبیعی استان تهران

رسانه‌ها برای دریافت یارانه بیمه پاییز 96 اقدام کنند

شروط چهارگانه ترامپ برای باقی‌ماندن در برجام/ جزئیات تحریم های جدید آمریکا علیه ایران

درخواست بازدید مجمع نمایندگان تهران از بازداشتگاه اوین

هاشمی اعتدال را در فضای سیاسی کشور نهادینه کرد

در طرح جدید ترافیک به دنبال درآمدزایی نیستیم

شرایط حضور خانواده های بازداشت شدگان در شورای شهر فراهم شود

آشوب‌طلبان و براندازانِ ضدانقلاب نشان دادند مردم برایشان اهمیتی ندارند

مشکل اساسی حکمرانی، کارآمدی قوای سه گانه است

حرکات ضد امنیتی در زمره جرایم عادی نیست

دکتر محقق داماد نمونه روشنی از خردورزی و اعتدال و آرمان بلند همکاری حوزه و دانشگاه است

فضای مثبت مجلس نسبت به پیشنهادهای بودجه‌ای شهرداری

شهروندان به شایعات زلزله در فضای مجازی توجه نکنند

بودجه نویسی در ایران؛ سنتی و بدون هدف

افزایش تعداد دانشمندان برتر کشور در علوم پزشکی

محسن هاشمی: امیدواریم زلزله تهران موجب توجه مسئولان نظام شود

زلزله‌های اخیر هشدار الهی به مسئولین

واکنش اصحاب رسانه به خداحافظی حسین انتظامی از معاونت مطبوعاتی

جای مردان سیاست بنشانید درخت تا هوا تازه شود

نجات برجام؛ آیا اروپا مقابل آمریکا می ایستد؟

احتمال کاهش تعطیلات عید

ظریف: ایران ادعای آمریکا در تحویل تسلیحات به یمن را به سازمان ملل ارجاع می دهد

تحلیل نشریه سوئیس از نمایش ساختگی آمریکا علیه ایران؛ کاخ سفید باید اندکی عقب نشینی کند

دولت مصمم به ادامه طرح تحول سلامت است

مشکل شهر تهران به روایت آقای شهردار

افزایش قیمت بنزین خط قرمز نمایندگان مردم است

ابطحی و گنجی تحلیل کردند