آخرين مطالب

ترافیک دغدغه دولتمردان و مسئولان نیست انديشه

ترافیک دغدغه دولتمردان و مسئولان نیست

  بزرگنمايي:

راه نو- محسن هاشمی رییس شورای شهر در پنل حمل و نقل و توسعه زیرساخت در سومین کنفرانس مدیریت شهری ایران، گفت: اگر قرار باشد برای زمان انسان قیمت بگذاریم می توانیم به صورت ساعتی حدودی را در نظر بگیریم. مثلا اگر وقت یک نفر بین پنج هزار تا یک میلیون تومان ارزش داشته باشد، می توانیم ارزش صرفه جویی در وقت مردم را دریابیم.
هاشمی ادامه داد: اگر بتوانیم در موضوع حمل و‌نقل وقت مردم را کمتر هزینه کنیم، سود بسیار زیادی ایجاد و از هدررفت سرمایه بسیار بزرگی جلوگیری کرده‌ایم. این یک نگاه کاربردی به موضوع حمل و نقل و ضرورت بهینه‌سازی آن است.
رئیس شورای شهر با اشاره به جمعیت 8 میلیونی تهران بیان کرد: تهران با شهرک های اقماری‌اش یعنی 61 شهرستان حاشیه‌ای معنا می یابد. با این وصف جمعیت تهران حدود 15 میلیون است و اساسا ترافیک صبحگاهی تهران بخاطر سفر ساکنان شهرهای اقماری به تهران است. با همین استدلال می توانیم به این نتیجه برسیم که ضرورت یافتن یک راهکار پایدار برای حمل و نقل قطعا انکارناپذیر است. این موضوع ان قدر مهم است که حتی می توان آن را در شورای امنیت بررسی کرد چرا که قابلیت تبدیل به موضوع اعتراض را دارد. برای مثال در دولت مرحوم آیت الله هاشمی یکی از اعتراضات بخاطر معضل حمل و نقل شکل گرفته بود.
او با تاکید بر این که بسیاری از شهرهای مهم و توسعه یافته جهان نیز با معضل ترافیک روبرو هستند، توضیح داد: آن ها به طور مرتب در حال تصحیح و بهینه سازی سیستم خود هستند. اما چرا مشکل ترافیک هنوز بحرانی است؟ چون هنوز موضوع حل ترافیک به شکل پایدار هنوز موضوع و ‌دغدغه دولتمردان و حاکمان ما نشده است.
هاشمی به هفت خط مترو در تهران اشاره کرد و اظهار داشت: با فرض هر دو دقیقه یک قطار، هفت میلیون سفر در روز صورت می گیرد. نیاز سفر روزانه در تهران به زودی به بیست میلیون سفر می‌رسد درحالی که متروی ما درنهایت ظرفیت نه تا ده میلیون سفر را دارد.
او تاکید کرد: چون صنعت قطار شهری و مترو کاملا بومی شده است هر گونه برنامه ریزی و سرمایه گذاری در عرصه مترو به معنای تولید شغل بسیار است.
هاشمی ادامه داد: این راه حل یعنی سود خالص. حالا با این وصف چرا این راه حل را قدر نمی دانیم؟ چون خودمان در ماشین ویژه می نشینیم، در خطوط ویژه حرکت می کنیم؛ به عبارت دیگر همان حرفی که پیش تر‌ گفتم که ترافیک هنوز به مساله دولتمردان ما تبدیل نشده است.
رییس شورای شهر ادامه داد: اگر نظام کارآمدی لازم را نداشته باشد بخودی خود مشروعیتش کاهش می یابد یا از بین می رود.
هاشمی تاکید کرد: در قانون این اجازه به دولت داده شده که تا پنجاه درصد از هزینه ساخت و تجهیز مترو را پرداخت کند، پس چرا دولت این کار را نمی کند؟ هر خط مترو حدود پانصد میلیون دلار فاینانس مصوب دولت را دارا است. این یعنی حدود یک و نیم میلیارد یورو یا بعبارتی 17 هزار میلیارد تومان. همین یعنی برای هر خط شهرداری تهران مجوز عمل تا اندازه 17 هزار میلیارد تومان را دارد اما دولت به این تعهد عمل نمی کند.
رئیس شورای شهر تهران از حاضران خواست مطالبه گر سهم شهر تهران از دولت باشند و در پایان گفت: هر سفر مترو برابر 10 سنت صرفه‌جویی در مصرف سوخت است. این یعنی حدود شصت میلیون دلار سالانه تنها از صرفه‌جویی مصرف سوخت حاصل از مترو خواهد بود که خود به تنهایی برای تجهیز و نگهداری مترو کافی است.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

جلسه هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت

ظریف خواستار تحقیقات بین المللی درباره جنایات صهیونیست ها شد

نخست وزیر هلند: اروپا برجام را حفظ می کند

انتقاد از ارائه آمارهای غیرواقعی خروج نخبگان/استارت‌آپ‌ها بهترین زمینه برای بازگشت دانشجویان

هشدار وزیر بهداشت نسبت به بروز فاجعه انسانی در غزه

رویترز: آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای، متحدان اروپایی‌اش را مایوس کرد

آمریکا دچار بحران تصمیم‌گیری راهبردی شده است

خروج آمریکا از برجام قابل پیش بینی بود/ رویکرد اعتدالی در برابر آمریکا باید کنار گذاشته شود

ترامپ نقش دزدان سرگردنه را پیدا کرده است/ چند هفته فرصت برای حیات توافق هسته‌ای وجود دارد

واکنش ها در آمریکا به خروج ترامپ از برجام؛ از ابراز تاسف اوباما تا اختلاف نظر مقامات کنگره

افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان با اصلاحیه مجلس اجرایی می‌شود

صدای رسای ملت‌ها؛ پاسخ فشار علیه مردم منطقه

انتقاد تند فعال رسانه ای از روحانی

احتمال باقی ماندن ترامپ در برجام/ ادامه رایزنی های ایران و اروپا برای حفظ برجام

لغو یک طرفه‌ای روادید با طرف آذری به صلاح نیست

سرگشتگی استراتژیک امریکا درباره برجام

عملکرد دکتر ظریف خوشایند مخالفان وی در داخل و خارج کشور نیست/صدای واحدی از سوی دستگاه دیپلماسی باید به جهان مخابره شود

واکنش ظریف به ادعای جدید ضدایرانی نتانیاهو

ظرفیت بالای دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای اشتغال

در دولت افرادی داشتیم که می‌گفتند مشکلات را حل می‌کنند ولی اتفاقی نمی‌افتاد

امید است بودجه مقابله با ریزگردها اصلاح شود

نباید حاشیه امن برای خودروهای بی کیفیت ایجاد شود

پاسداری از انقلاب اسلامی هرگز ایستایی و توقف ندارد

امروز، روز مهمی برای منطقه مکران است

سرقت در خلأ

لفاظی های جدید نتانیاهو و لیبرمن علیه ایران/ علت تهدیدهای جدید رژیم صهیونیستی چیست؟

افزایش رضایت مردم باید اولویت همه باشد

دشمن به دنبال تضعیف قدرت سپاه است

آیا عربستان به دنبال جنگ مستقیم با ایران است؟

حمایت قوه قضاییه از سیاست‌های ساماندهی بازار ارز

از حرفهای عجیب رئیس کمیته بازاریابی تا واکنش های توئیتری؛ وقتی که یوز ایرانی منقرض می شود!

مراسم رونمایی از 83 دستاورد هسته‌ای

شبهات درباره پیام‌رسان‌های داخلی بی‌اساس است

کالای ایرانی باید امکان عرض اندام در بازار جهانی را داشته باشد

اظهارات جدید ضدایرانی ولیعهد سعودی/ حمایت منافقین از بن سلمان/ هشدار شدید اللحن تهران

هشدار مسکو درباره تبعات وخیم تغییرات اخیر در تیم حاکمیتی آمریکا

هشدار سازمان امور اراضی در زمینه خرید زمین و ویلاسازی همزمان با تعطیلات نوروز

امضای تفاهم نامه دانشگاه‌های ترکیه و صنعتی امیرکبیر

تعرض به سفارت ایران؛ پاسخ به خاصه‌خرجی بن‌سلمان

نقش ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه خاورمیانه

رویکرد مجلس در حمایت از قشرهای آسیب‌پذیر قابل تقدیر است

ایران مقام نخست تولید علم در نشر مقالات منطقه خاورمیانه را دارد

استیضاح هر سه وزیر این هفته برگزار می‌شود

حضور رهبر انقلاب در منزل شهیدان حدادیان و اندرزگو

نگاهی به تغییرات برانکو در بازی مقابل الوصل؛ از بازگشت مهندس تا نیمکت نشینی ربیع خواه

گیتس: پول‌های مجازی منجر به مرگ می‌شوند

نمایندگان رئیس جمهور برای بررسی سوال دوم معرفی شدند

تحلیل رسانه ها از شکست انگلیس و آمریکا در صدور قطعنامه ضد ایرانی

معناشناسی کفر نکوهیده از منظر قرآن کریم

ناجا و بسیج در خیابان پاسداران با تدبیر عمل کردند