ترافیک دغدغه دولتمردان و مسئولان نیست
انديشه
بزرگنمايي:
راه نو- محسن هاشمی رییس شورای شهر در پنل حمل و نقل و توسعه زیرساخت در سومین
کنفرانس مدیریت شهری ایران، گفت: اگر قرار باشد برای زمان انسان قیمت
بگذاریم می توانیم به صورت ساعتی حدودی را در نظر بگیریم. مثلا اگر وقت یک
نفر بین پنج هزار تا یک میلیون تومان ارزش داشته باشد، می توانیم ارزش صرفه
جویی در وقت مردم را دریابیم.
هاشمی ادامه داد: اگر بتوانیم در موضوع
حمل ونقل وقت مردم را کمتر هزینه کنیم، سود بسیار زیادی ایجاد و از هدررفت
سرمایه بسیار بزرگی جلوگیری کردهایم. این یک نگاه کاربردی به موضوع حمل و
نقل و ضرورت بهینهسازی آن است.
رئیس شورای شهر با اشاره به جمعیت 8
میلیونی تهران بیان کرد: تهران با شهرک های اقماریاش یعنی 61 شهرستان
حاشیهای معنا می یابد. با این وصف جمعیت تهران حدود 15 میلیون است و اساسا
ترافیک صبحگاهی تهران بخاطر سفر ساکنان شهرهای اقماری به تهران است. با
همین استدلال می توانیم به این نتیجه برسیم که ضرورت یافتن یک راهکار
پایدار برای حمل و نقل قطعا انکارناپذیر است. این موضوع ان قدر مهم است که
حتی می توان آن را در شورای امنیت بررسی کرد چرا که قابلیت تبدیل به موضوع
اعتراض را دارد. برای مثال در دولت مرحوم آیت الله هاشمی یکی از اعتراضات
بخاطر معضل حمل و نقل شکل گرفته بود.
او با تاکید بر این که بسیاری از
شهرهای مهم و توسعه یافته جهان نیز با معضل ترافیک روبرو هستند، توضیح داد:
آن ها به طور مرتب در حال تصحیح و بهینه سازی سیستم خود هستند. اما چرا
مشکل ترافیک هنوز بحرانی است؟ چون هنوز موضوع حل ترافیک به شکل پایدار هنوز
موضوع و دغدغه دولتمردان و حاکمان ما نشده است.
هاشمی به هفت خط مترو
در تهران اشاره کرد و اظهار داشت: با فرض هر دو دقیقه یک قطار، هفت میلیون
سفر در روز صورت می گیرد. نیاز سفر روزانه در تهران به زودی به بیست
میلیون سفر میرسد درحالی که متروی ما درنهایت ظرفیت نه تا ده میلیون سفر
را دارد.
او تاکید کرد: چون صنعت قطار شهری و مترو کاملا بومی شده است
هر گونه برنامه ریزی و سرمایه گذاری در عرصه مترو به معنای تولید شغل بسیار
است.
هاشمی ادامه داد: این راه حل یعنی سود خالص. حالا با این وصف چرا
این راه حل را قدر نمی دانیم؟ چون خودمان در ماشین ویژه می نشینیم، در خطوط
ویژه حرکت می کنیم؛ به عبارت دیگر همان حرفی که پیش تر گفتم که ترافیک
هنوز به مساله دولتمردان ما تبدیل نشده است.
رییس شورای شهر ادامه داد: اگر نظام کارآمدی لازم را نداشته باشد بخودی خود مشروعیتش کاهش می یابد یا از بین می رود.
هاشمی
تاکید کرد: در قانون این اجازه به دولت داده شده که تا پنجاه درصد از
هزینه ساخت و تجهیز مترو را پرداخت کند، پس چرا دولت این کار را نمی کند؟
هر خط مترو حدود پانصد میلیون دلار فاینانس مصوب دولت را دارا است. این
یعنی حدود یک و نیم میلیارد یورو یا بعبارتی 17 هزار میلیارد تومان. همین
یعنی برای هر خط شهرداری تهران مجوز عمل تا اندازه 17 هزار میلیارد تومان
را دارد اما دولت به این تعهد عمل نمی کند.
رئیس شورای شهر تهران از
حاضران خواست مطالبه گر سهم شهر تهران از دولت باشند و در پایان گفت: هر
سفر مترو برابر 10 سنت صرفهجویی در مصرف سوخت است. این یعنی حدود شصت
میلیون دلار سالانه تنها از صرفهجویی مصرف سوخت حاصل از مترو خواهد بود که
خود به تنهایی برای تجهیز و نگهداری مترو کافی است.
-
سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹:۵۹ PM
-
۴۸۱ بازديد
-
آریا
-
محسن هاشمي
لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/11625/