راه ترقی

آخرين مطالب

اعتقاد وزارت نیرو به پایداری در برنامه‌های توسعه اقتصاد

  بزرگنمايي:

راه نو- رضا اردکانیان، صبح امروز در هجدهمین دوره مراسم بنیاد جهانی انرژی«مراسم جهانی آب» که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است درسخنانی عنوان کرد: مایه‌ی خوشحالی است که امروز نمایندگانی از ملت‌ها و کشورهای متعدد را در این همایش می‌بینم که برای ارج نهادن به اهدافی والا و تعمیم ارزش‌هایی که درحرکت به‌سوی پایداری و توسعه متوازن نقشی اساسی دارند، گردهم‌آمده‌اند.
وی افزود: درجهانی که منابع‌طبیعی آن محدود بوده و در بسیاری از موارد، پاسخگوی الگوی مصرف اسراف‌کارانه بشر امروز نیست، و در جهانی که مرزهای اکولوژیک آن یکی‌پس‌ازدیگری درحال فروشکستن است، قطعاً پرداختن به‌هریک از موضوعات آب، خاک، هوا، انرژی، جوانان و پسماند که محورهای اساسی فعالیت‌های بنیاد جهانی انرژی را تشکیل می‌دهند، نه‌تنها مفید، بلکه ضروری است.
اردکانیان تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی که بشر امروز و وضعیت طبیعی کره خاکی را تهدید می‌کند، بصورتی که امکان ادامه حیات برای انسان را زیر سوال برده است تغییرات اقلیمی ناشی از الگوی زندگی است که به خصوص پس از انقلاب صنعتی بر جامعه بشری حاکم گشته است، به نحوی که دانشمندان علوم زمین عصر امروز را به عنوان یک عصر جدید نشات گرفته از فعالیت‌های انسانی نامیده‌اند.
وزیر نیرو با اشاره به تاثیر همبسته سیاست‌های حوزه آب، خاک، انرژی و پسماند، تاکید کرد: اکثر مولفه‌های هدف‌گذاری شده ازجانب بنیاد جهانی انرژی و دیگر مواردی که پیشتر به آن اشاره کردم بر یکدیگر تأثیرات متقابل دارند که شناسایی این هم‌بست‌ها و تأکید بر استفاده از هم‌افزایی‌های مثبت و اجتناب از هم‌افزایی‌های منفی آنها یکی از راهبردهای کلیدی تدوین برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها و توفیق در رسیدن به اهدافی است که امروزه سازمان‌های بزرگ بین‌المللی، بسیاری از کشورها، بنگاه‌های خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهادی چون بنیاد جهانی انرژی به آن پرداخته‌اند.
وی خاطرنشان کرد: سازمان ملل متحد دستیابی به اهداف و شاخص‌های متعددی را در دستور کار خود قرار داده است که از آن جمله می‌توان به دستور کار 21 و تصمیمات کاپ 23 و نتایج حاصل از نشست ریو+ 20 و همچنین اهداف توسعه پایدار اشاره کرد.
اردکانیان گفت: وزارت نیروی ایران به‌عنوان یک سازمان دولتی که تأمین‌کننده خدمات مرتبط با برق و انرژی و آب و فاضلاب برای جمعیت بیش از 80 میلیونی جمهوری اسلامی ایران و برخی از کشورهای همسایه بر عهده دارد، درجایگاه وظایف حاکمیتی خود، بر پایداری در برنامه‌های توسعه و ارتباط تنگاتنگ تمامی ابعاد آن با دو مؤلفه آب و انرژی معتقد و واقف است.
وزیر نیرو با اشاره به تحقق اهداف توسعه پایدار، اظهار کرد: محوریت ملی در تحقق دو هدف توسعه پایدار SDG2 وSDG7 و همچنین SDG6 در تامین دسترسی پایدار به آب با کیفیت و خدمات بهداشتی مرتبط با آب (Sanitation) و همینطور دسترسی به انرژی پایدار برای همگان برعهده وزارت نیرو است.
وی ادامه داد: تحقق این اهداف ارتباط مستقیمی با تغییر الگوی زندگی و مصرف ما در سطوح فردی، سازمانی، ملی و بین المللی دارد. دقیقاً درهمین راستاست که وزارت نیرو با همکاری بنیاد جهانی انرژی، پروژه داوطلبانه‌ای را برای الگوسازی در سطح جامعه با دو موضوع محاسبه، پایش و کاهش ردپای آب و کربن در ساختمان ستادی وزارت نیرو آغاز کرده است.
اردکانیان اضافه کرد: بررسی‌های اولیه نشانگر آن است که در میان مدت امکان کاهش 32 درصدی ردپای آب (ازجمله آب مجازی) و کاهش 37 درصدی ردپای انرژی در این ستاد وجود دارد.
وزیر نیرو با اشاره به طرح‌های وزارت نیرو در زمینه بهره‌وری انرژی، گفت: این وزارتخانه درمقیاس کلان نیز با اجرای طرح هایی درسطح ملی، پروژه‌های افزایش بهره‌وری انرژی را در سطوح بالادستی، میان‌دستی و پایین‌دستی برق دردست اجرا دارد که در هر بخش در چارچوب اهداف ملی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای درراستای مقابله با آثار تغییراقلیم و همچنین سازگاری با آن، اهداف مشخصی را برنامه‌ریزی کرده و درحال اجرای آنهاست.
وی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش آب در راستای کاهش مخاطرات تغییرات اقلیم در ایران، اظهار کرد: همینطور در بخش آب نیز در راستای کاهش تنش‌های ناشی‌از ازدیاد جمعیت و تغییراقلیم، نه ‌تنها برنامه‌های جلوگیری از هدررفت آب و افزایش بهره‌وری در مصرف آن را دنبال می‌کند، بلکه اجرای پروژه‌هایی که در آن استفاده از هم‌افزایی‌های مثبت در هم‌بست‌های آب، انرژی و محیط زیست تقویت می‌شود.
اردکانیان افزود: نمونه‌ای از این فعالیت‌ها، پروژه شرکت آب و فاضلاب استان تهران از زیرمجموعه‌های وزارت نیرو است که جایزه جهانی بنیاد جهانی انرژی را در دی ماه 1394 (ژانویه 2016) به خود اختصاص داد.
وزیر نیرو تصریح کرد: در آن پروژه نیز با اجرای طرح‌های نوآورانه در ساخت مراکز تصفیه فاضلاب استان تهران نه ‌تنها از انتشار گازگلخانه‌ای به میزان قابل ملاحظه‌ای در سال جلوگیری شده است، بلکه با تولید پساب تصفیه شده در سال، امکان تغذیه آبخوان‌ها و استفاده از آن را در آبیاری فضاهای سبز شهری فراهم آورده است. در این پروژه، با ایجاد ظرفیت‌ تولید برق معادل 24 مگاوات، امکان تأمین برق جمعیتی 300 هزار نفری را فراهم کرده است.
وی با اشاره به نقش کلیدی جوانان در فعالیت‌های بنیاد جهانی انرژی، گفت: یکی از اصلی‌ترین سرمایه‌های ما برای توفیق در تغییر الگوی مصرف و الگوی زندگی، حضور ارزشمند جوانانی است که مصداقی از آن را در این برنامه شاهدیم و تمایل دارم مجدداً حضور این عزیزان جوان‌تر را خوشامد گفته و برنقش کلیدی آنان تأکید کنم.
اردکانیان تصریح کرد: زمانی که فهرست پروژه‌های انتخاب‌شده از 177 کشور جهان را بررسی می‌کردم، عناوین بسیار جذاب و نوآورانه‌ای را مشاهده کردم که این امر نشان‌دهنده‌ اقبال بین‌المللی به امر مهم توسعه‌پایدار است.
وزیر نیرو در پایان از تمامی کسانی که با فکر و اعتقاد قلبی سهم خویش را در مسئولیت اجتماعی و مسئولیت بین نسلی در ایجاد تغییر مثبت در اصلاح روندهای موجود ایفا کرده‌اند تا جهانی سالم‌تر و پایدارتر را به نسل بعدی تحویل دهد قدردانی کرد.
گفتنی است بنیاد جهانی انرژی در 6 حوزه آب، خاک، هوا، انرژی، طرح های اجتماعی و پلاستیک پایدار در حال فعالیت است و اجلاس‌های سالیانه خود را با تمرکز بر موضوعات یاد شده در کشورهای مختلف دنیا برگزار می‌کند.
بدین منظور در روز نخست این رویداد بین‌المللی نیز از طرح های برتری که در جهت رفاه و سلامت مردم در کشور خود مقام نخست را کسب کرده‌اند تقدیر شد.
براین اساس شرکت آب و فاضلاب استان تهران به جهت انجام طرح ارتقای کیفیت آب شرب تهران(طرح سلامت) موفق به دریافت جایزه بنیاد جهانی انرژی شد.
همچنین دیشب در این مراسم طرح تصفیه‌خانه فاضلاب شماره دو آبفای شیراز نیز از جانب بنیاد جهانی انرژی مورد تقدیر قرار گرفت.
در بخش دیگری از این همایش طرح محاسبه ردپای کربن و ردپای آب در ساختمان مرکزی وزارت نیرو موفق به دریافت جایزه بنیاد جهانی انرژی شد.
این محاسبه به عنوان الگو و ایده جدید برای سایر ساختمان‌های اداری در این مراسم معرفی شد تا در زمینه کاهش مصرف انرژی و کاهش مصرف آب مجازی و فیزیکی مورد استفاده قرار بگیرد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/11633/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

شانس آخر بوکسورهای ایران برای المپیکی شدن

کنت باید ادعای ویسی را بار دیگر اثبات کند

آمار تحسین برانگیز خیبر برای صعود به لیگ برتر

مک آلیستر: وقت واکنش لیورپول فرا رسیده

سه پست مختلف برای بازیکن مورد علاقه ساکت!

عیسی به دنبال رکورد دست نخورده شهاب زاهدی

هت‌تریک هجومی عبدی برای گلزنی به ذوب آهن

پوریا سرآبادانی گربه سیاه فولاد خوزستان

لحظه تکل شدید عالیشاه روی پای عمری

کنعانی‌زادگان به دنبال عنوان گلزن‌ترین مدافع لیگ

ماشاریپوف وظایف مهدی‌پور را بر عهده گرفت!