راه ترقی

آخرين مطالب

کاهش نرخ ارز در راه است اقتصاد

کاهش نرخ ارز در راه است
  بزرگنمايي:

راه نو- ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در آیین افتتاحیه هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت که در برج میلاد برگزار شد، اظهار کرد: واگذاری امور مرتبط به فناوری به یک واحد جداگانه و تصویب تصمیم‌گیری برای عملیاتی شدن فناوری در یک بانک باید به رویکردی همه جانبه برای بهره‌برداری از حداکثر منافع و مواجه راهبردی با تسهیلات فناوری تحول یابد.

وی افزود: سامانه‌های پرداخت که سال‌ها در بستر‌ها، استانداردها و ساختارهای‌ جا افتاده مسیر تکاملی خود را طی می‌کرد و با امواج چندگانه یا فناوری‌های نوین مشتمل بر شبکه‌های اجتماعی ابزارهای هوشمند و دفاتر توزیع شده روبه‌رو شد.

سیف با اشاره به اینکه تغییر در نگرش سیاست‌گذار و مدیران کسب و کار مستلزم پذیرش هوشمندانه و کنش فناوری، گفت: مدیران بانک‌ها و مؤسسات بیش از پیش باید نسبت به ماهیت تغییرات فناوری محور و اثرات آن بر کسب و کار پولی و بانکی آگاهی شناخت دقیقی کسب کنند و به صورت مستقیم در تصمیمات راهبردی مشارکت کنند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه رویکرد آغازین نظام پولی و بانکی به صورت شکلی تبلور یافت، افزود: این بدان معناست که امکانات به فناوری ‌های نوین در تحول مسیرهای خدمت‌رسانی و دسترس پذیری بیشتر آسان‌تر مشتریان به کار گرفته شد در حالی که تجربه نشان داده که ورود فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات هرگز به صورت تغییر شکلی ثبات نیافته و به سرعت تغییرات ماهوی سبب می‌شود.

این مقام مسئول با انتقاد از رویکرد منفعلانه فضای کسب و کار در به کارگیری فناوری‌های نوین، گفت: مواجه با پذیرش اثرات فناوری می‌تواند تدعی و واکنشی یا هوشمندانه و کنشی باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع فناوری‌های مالی پرداخت و گفت: موضوع روز جهان و ایران در حوزه پولی و بانکی، ظهور فناوری‌های مالی است فرصت‌ها و افق‌های جدیدی را برای بهره‌گیری حداکثری از امکانات فناوری در نظام مالی فراهم می‌کند.

سیف ادغام و ترکیب‌ شدن بخش‌های مختلف بازارهای مالی و ارائه محصولات و خدمات ترکیبی را تغییر مهم دیگر دانست و افزود: بازارها‌ی پول سرمایه خدمات مالی و بیمه و بازارهای مستقلات و ترهین در فرآیند‌های نوآورانه به یکدیگر اتصال یافته و نظم جدیدی را در بازارهای مالی ایجاد می‌کنند که سیاست‌گذاران را به لحاظ کیفیت و نگرش نظارت بر آن با چالش روبه‌رو می‌سازد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی با توجه به تحولات فناوری‌های نوین رویکرد نسبتا جدیدی را برای ترسیم نقش‌های بازار پول به کار گرفته است گفت: الگوی جدید مبتنی بر چرخه دائم از فرایند رصد، سیاست و مراقبت است که با تعامل و مشارکت ذی‌النفعان بازار و فناوری‌های مالی صورت می‌پذیرد.

به گفته وی در سپهر فناوری مالی ،هیچ تغییر و نو آوری قابل پیش بینی قطعی نیست و سیاستگذار باید از قالب صلب خود خارج شده و پویایی بازار را در فرآیند مقررات گذاری خود وارد کند.

سیف به اقدام بانک مرکزی درباره تنظیم سیاست فناوران مالی اشاره کرد و گفت: تنظیم و انتشار سیاست بانک مرکزی در قبال فناوری و فناوران مالی اولین گام برای ترسیم چنین فضایی بود که در مهر ماه امسال برداشته شد.

تدوین چارچوب کاری رویکرد اساسی بانک مرکزی

وی رویکرد اساسی بانک مرکزی، تدوین چارچوب کاری و ایجاد ساختار سلسله مراتبی از نظارت است که امکان پایش بازار را با ظرفیت‌های نوآورانه فراهم می کند.

سیف با اشاره به اینکه بانک مرکزی به جای قالب سنتی اعطای مجوز ایجاد را در چارچوب های مدنظر قرار داده است،گفت: براین اساس فضای نوآورانه را در عین کنترل بازار پولی حفظ و مراقبت می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه سیاست بانک مرکزی در حوزه رمزینه پول‌ها، فناوری‌ها زنجیره بلوک و دفاتر توزیع یافته است، افزود: اگرچه ظرفیت‌های فناوری زنجیره بلوک برای اولین بار در رمزینه پول‌ها تبلور یافت، اما افق های نوینی را برای تحول در روش های بانکداری گشود.

وی ادامه داد: سیاست فعلی بانک مرکزی رصد تحولات همواری تعامل با سایر بانک های مرکزی و نهادهای سیاستی و اتخاذ رویه‌های است که با نظر داشت ریسک و مخاطره بالای رمزینه پول ها بتوان از فناوری های پشتبان آنها برای کاربرد جدید بهره برداری کرد.

رئیس شورای پول و اعتبار، تصریح کرد: با این حاله نباید از قابلبت فناوری‌های زنجیره بلوک و دفاتر توزیع یافته و امکانات بی نظیر در ایجاد زیرساخت‌ها و انکار ناپذیری معاملات و مبادلات غافل شد و فضا برای نو آوری های در حوزه‌های قرارداد هوشمند تسهیلاتی و سپرده ای، تعاملات ترهینی، اعتبارات اسنادی و تضامین و وثایق هوشمند پدید آمده است که انتظار می رود به فضل الهی گره‌های مهمی از کلاف نیازمتدی های اقتصاد از نظام بانکی خواهد گشود.

آخرین وضعیت بازار ارز و اقدامات بانک مرکزی

سیف در حاشیه هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت در جمع خبرنگاران درباره وضعیت بازار ارز و اقدامات بانک مرکزی برای بازگشت آرامش به این بخشِ، اظهار کرد: من قبل از پاسخ به این سوال بهتر است به وضعیت اقتصادی کشور اشاره ای داشته باشیم، چرا که در تورم و رشد اقتصادی هم اکنون اقتصاد کشور در مسیر درست قرار گرفته و به سمت تحرک و رونق بیشتر حرکت می کند.

وی با اشاره به بهبود درآمد ارزی نسبت به گذشته، افزود: با توجه به اینکه قیمت هر بشکه نفت به 70 دلار رسیده است دلیلی ندارد که در بلند مدت وضعیت ارزی دستخوش نوسانات قرار گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: فضای فعلی اقتصاد کشور خوب است و بانک مرکزی بازار را کنترل می کند، همانطور که قبلا گفتم در دو ماه پایانی سال نرخ ارز روند نزولی خواهد داشت.

سیف با اشاره به ورود بانک مرکزی به بازار ارز، تأکید کرد: سرمایه‌گذاری در بازار ارز به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد و در نهایت کسانی که منابع خود را به ارز تبدیل می کنند متضرر می شوند.

به گفته این مقام مسئول گر وضعیت سپرده گذاری در سیستم بانکی را در سه چهار سال قبل با بازار ارز مقایسه کنیم به این نتیجه می رسیم که منابع سپرده گذاران 80 درصد اضافه شده درحالی که بازدهی ارز 50 درصد بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی به مردم توصیه کرد که ریسک و خطر پذیری بازار ارز را مورد توجه قرار داده و سرمایه گذاری امن و مطئنی داشته باشند چرا که در روزهای آتی قیمت ارز کاهش می یابد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/11701/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

شانس آخر بوکسورهای ایران برای المپیکی شدن

کنت باید ادعای ویسی را بار دیگر اثبات کند

آمار تحسین برانگیز خیبر برای صعود به لیگ برتر