راه ترقی

آخرين مطالب

عملیات نجات برجام؛ فشار آمریکا و بازی اروپا علیه توافق هسته ای ایران نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه نو- هدر ناورت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ایرادهای برجام از جمله محورهای گفتگوهای تیلرسون و جانسون بود.
در همین حال وزیر امور خارجه آمریکا اذعان کرد شاید آمریکا نتواند در دوره‌ای که مد نظر رئیس جمهور این کشور است نقائص برجام را رفع کند!
به گزارش نشریه هیل؛ رکس تیلرسون گفت: ممکن است آمریکا نتواند نقائص در توافقنامه هسته‌ای ایران را به موقع رفع کند تا به ضرب الاجل کاخ سفید برسد. این اظهارات رکس تیلرسون اندک زمانی قبل از شروع گفتگو‌های وی با سه کشور اروپایی درباره ایران، مطرح شده است.
وقتی که رئیس جمهور ترامپ تحریم‌ها ضد ایران را در اوایل ماه جاری میلادی تعلیق کرده بود - الزامی که براساس توافقنامه هسته‌ای سال دوهزار و پانزده میلادی ایجاد شده بود - تاکید کرد که او بار دیگر تحریم‌های آمریکا را در ماه مه تعلیق نخواهد کرد مگر اینکه اروپا با کمک به محدود کردن آزمایش موشکی ایران و تولید آن و نیز با بازرسی‌ها، موافقت کند.
رکس تیلرسون در پاسخ به خبرنگارانی که وی را در سفر لندن به پاریس همراهی می‌کردند گفت: «آمریکا اندکی تحت (فشار) جدول زمانی قرار دارد تا وعده‌ای را که رئیس جمهور ترامپ به دنبال آن است محقق کند، اما ما نمی‌توانیم، ما نمی‌توانیم برای دیگران جدول زمانی تعیین کنیم».
وزیر امور خارجه آمریکا گفت: قصد دارد با میزبانی یک ناهار کاری این موضوع را حل کند.
وی گفت: در اینجا می‌توان دیدگاه‌ها درباره چگونگی پرداختن به نقائص توافقنامه هسته‌ای و ساز و کار‌ها را مورد بررسی قرار داد، اما همچنین می‌توان درباره چگونگی همکاری بیشتر برای مقابله با فعالیت‌های ایران که به برنامه هسته‌ای مربوط نیست، بحث و گفتگو کرد.
این نشریه می‌افزاید رکس تیلرسون به نگرانی‌هایی اشاره کرد که به صادرات تسلیحات ایران به یمن و دیگر مکان‌ها مربوط می‌شد.
همزمان با سفر تیلرسون به اروپا، معاون ترامپ گفت رئیس جمهور آمریکا این مسئله را عنوان کرده است اگر متحدانمان به ما نپیوندند، ما فورا از توافقنامه هسته ای با ایران خارج خواهیم شد.
مایک پنس در دیدار با رئیس رژیم صهیونیستی گفت: زمان تغییر توافقنامه هسته ای ایران فرا رسیده است. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا این مسئله را عنوان کرده است اگر متحدانمان به ما نپیوندند، ما فورا از توافقنامه هسته ای خارج خواهیم شد.
وی همچنین در ارتباط با توافق هسته ای ایران اعلام کرد جامعه اروپا باید تصمیم بگیرد یا با آمریکا همگام شود یا در توافق هسته ای که کاملا ناقص است باقی بماند.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز که خود را وارد این بازی کرده، گفته است: در داووس به مرکل و مکرون خواهم گفت که این آخرین فرصت آنها خواهد بود که در هفته‌های پیش رو برای ارائه تغییرات واقعی در توافق هسته‌ای خطرناک با ایران تلاش کنند.
دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی با انتشار چند پیام در صفحه توئیتر خود به نقل از بنیامین نتانیاهو نوشت: «اکنون عازم مجمع جهانی اقتصاد داووس هستم. امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان از جمله رهبرانی هستند که با آنها دیدار خواهم کرد؛ به آنها خواهم گفت که این آخرین فرصت آنها خواهد بود که در هفته‌های پیش رو برای ارائه تغییرات واقعی و نه صوری در توافق هسته‌ای خطرناک با ایران تلاش کنند. به هر شکل، چه توافقی باشد یا نه، سیاست ما این است که نگذاریم ایران خودش را به تسلیحات هسته‌ای که ما، خاورمیانه و کل دنیا را به خطر می‌اندازد، تجهیز کند».

مواضع کشورهای اروپایی

همراهی انگلیس با آمریکا
جانسون تاکید کرد انگلیس با آمریکا، اروپا و شرکای بین المللی کار خواهد کرد تا آنچه که به ادعای وی، مشکل «رفتار مخرب ایران در منطقه» است را رفع کند.
وزارت امور خارجه انگلیس با انتشار گزارشی درباره دیدار روز دوشنبه بیست و دوم ژانویه دوهزار و هجده در لندن بین رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا و بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس نوشت: بوریس جانسون میزبان رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا بود.
در جریان دیدار بین این دو مقام، که در اقامتگاه رسمی وزیر خارجه انگلیس در کارلتون گاردنز برگزار شد، این دو وزیر درباره موضوعات مختلف مربوط به روابط دوجانبه و موضوعات بین المللی بحث و گفتگو کردند. در این دیدار بر تقویت روابط بین آمریکا و انگلیس تاکید شد. دیدار امروز ادامه دیدار بین رکس تیلرسون و بوریس جانسون در ونکوور است که هفته گذشته صورت گرفته بود.
در ادامه این بیانیه درباره ایران آمده است: این دو مقام درباره تحولات اخیر تامل کردند و دیدگاههای انگلیس و آمریکا درباره توافقنامه هسته ای ایران را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. وزیر امور خارجه انگلیس با اظهار اینکه انگلیس معتقد است توافقنامه هسته ای ایران دارد کار می کند، تاکید کرد انگلیس با آمریکا، اروپا و شرکای بین المللی کار خواهد کرد تا آنچه که به ادعای وی، مشکل «رفتار مخرب ایران در منطقه» است را رفع کند.

انتقاد روسیه از بازی اروپا و آمریکا درباره برجام
معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: بازیهای واشنگتن و سه کشور اروپایی درباره توافق هسته ای ایران تاثیری بر تعهدات ما در اجرای این توافقنامه نخواهد داشت.
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: بازیهای واشنگتن و سه کشور اروپایی درباره توافق هسته ای ایران(برجام) تاثیری بر تعهدات ما در اجرای این توافقنامه نخواهد داشت.
معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت طرح آمریکا و اتحادیه اروپا درباره توافق هسته ای، شامل تشکیل یک کارگروه برای رسیدگی به دغدغه‌های مربوط به این توافق، بعید است که به نتایج مثبتی منجر شود.
ریابکوف خاطر نشان کرد: «در پی چنین تصمیمات و توافقات احتمالی، (مسکو) انتظار هیچگونه تحولات مثبتی را ندارد...ما عقیده داریم که هرگونه توافق یا تفاهم که ممکن است در این چارچوب حاصل شود ، بدون حضور ایران و دیگر طرف های برجام ، با توجه به موضع ما در حمایت از اجرای کامل این توافق بدون هیچ اصلاحاتی، بی اثر خواهد بود».
وی تاکید کرد مسکو بارها اعلام کرده است که مسئله «تعدیل» بالقوه توافق هسته ای «به روشنی به خطر انداختن این توافق را هدف قرار داده و ادامه اجرای آن را پیچیده کرده است».
سرگئی ریابکوف ادامه داد: «با این حال البته ما این (مسئله) را دنبال می کنیم ، اگرچه می دانیم که این بازی های آمریکا و هم پیمان های اروپایی آن، هیچ تاثیری بر مواضع، رویکرد ما در قبال برجام و اهمیت تضمین اجرای عادی آن در شکل کنونی، نخواهد داشت».
ریابکوف تاکید کرد در صورتی که روسیه پیشنهادی برای عضویت در گروه تماس در خصوص ایران دریافت کند آن را بررسی خواهد کرد اما نگران گرایش به سمت مذاکرات به شکل جداگانه است که آمریکا و شرکای غربی این کشور اخیرا به آن متوسل شده اند.

تردید فرانسه
 پایگاه اینترنتی سی بی اس نیوز نوشت: رکس تیلرسون در ادامه تلاش خود برای اعمال فشار بر متحدان آمریکا در زمینه توافق هسته ای ایران، دچار نوعی تردید شده است.
تیلرسون در ادامه تلاش برای متقاعد کردن متحدان اروپایی کشورش برای در پیش گرفتن الزامات سختگیرانه جدید در زمینه توافق هسته ای ایران، در فرانسه با تردید بزرگی مواجه شد، چرا که وزیر امور خارجه این کشور در دیدار با تیلرسون اصرار کرد که امضاء کنندگان این توافق باید به وعده های خود عمل کنند.
یک روز پس از مذاکرات مشابه در لندن با مقامات انگلیس، رکس تیلسون، وزیر امور خارجه آمریکا با ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه دیدار کرد، دیداری که انتظار می رفت که در آن مذکرات سختی صورت گیرد. هر چند دیدار دو وزیر خارجه صمیمانه بود اما قبل از این نشست، وزیر خارجه فرانسه از اینکه آمریکا سعی دارد برای ممانعت از خروج ترامپ از توافق هسته ای ایران بر اروپا فشار آورد تا این توافق را از نو باز طراحی کند، ابراز نگرانی کرد. وی بدون اشاره به اینکه ناظران سازمان ملل پایبندی ایران را به توافق هسته ای تایید کرده اند، گفت: یک اصل اساسی وجود دارد که ما به شدت درباره آن مصمم هستیم و آن حفظ این توافق هسته ای تا جایی است که به آن احترام گذاشته شود.
وزیر خارجه فرانسه اضافه کرد: اگر این توافق از سوی ایران محترم شمرده شود - همان چیزی که آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید و ما دلیلی بر عدم باور آن نداریم - وقتی توافقی امضا می شود، تمامی امضا کنندگان باید به آن احترام بگذارند و تیلرسون این را می داند. وی همچنین این سوال را مطرح کرد که چرا دولت ترامپ توپ را به زمین کنگره و اروپایی ها می اندازد در حالیکه روسیه و چین هم این توافق را امضا کرده اند.
این تلاش های تیلرسون در حالی صورت می گیرد که ترامپ تهدید کرده که توافق هسته ای ایران را کنار خواهد گذاشت ،مگر اینکه به دلخواه او اصلاح شود. از این رو تیلرسون طی هفته اخیر به دنبال جلب حمایت کشورهای اروپایی از توافق جنبی است که بر اساس آن در صورت ادامه آزمایش موشک های بالستیک ایران، ممانعت این کشور از بازدید بازرسان از مکان های حساس و یا از سر گیری فعالیت های هسته ای در سطوح پیشرفته حتی اگر این اقدامات در توافق هسته ای مجاز شمرده شده باشد، اروپایی ها مجددا با اعمال تحریم ها علیه ایران از سوی آمریکا، همراهی کنند.
دولت آمریکا همچنین با کنگره این کشور در تلاش است تا قوانین تعیین کننده چارچوب مشارکت این کشور در توافق هسته ای ایران را اصلاح و یا جایگزین کند، توافقی که جزء دستاوردهای سیاست خارجی دولت اوباما محسوب می شد اما ترامپ آن را به عنوان بدترین توافقی دانست که تا کنون آمریکا درباره آن مذاکره کرده و امضای این توافق را محکوم کرد.
پس از گفتگو با مقامات انگلیسی در روز دوشنبه، تیلرسون تا حدودی درباره حمایت اروپایی ها در این زمینه خوشبین به نظر می رسید. او گفت: درباره اینکه توافق هسته ای باید تکمیل شود آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان دیدگاه مشترکی دارند. تیلرسون افزود: چهار کشور موافقت کرده اند که کارگروهی متشکل از کارشناسان بر روی اصلاح آنچه از دیدگاه ترامپ معایب توافق هسته ای به شمار می آید، کار کنند و انتظار می رود که نشست این کارگروه اوایل هفته آینده برگزار شود. تیلرسون گفت، این کارگروه احتمالا به دنبال رسیدن به نوعی توافق جانبی و یا سازوکاری است که نگرانی های آمریکا را مد نظر قرار می دهد.
ایران هر گونه مذاکره مجدد بر سر توافق هسته ای را رد کرده است. در مقابل انگلیس، فرانسه و آلمان به نوعی تمایل خود را به همکاری با آمریکا برای ممانعت از فروپاشی این توافقنامه اعلام کرده اند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/11723/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انیمیشن فان عمر مومنی از پنالتی برناردو سیلوا مقابل رئال مادرید

کنایه باشگاه پاری سن ژرمن به برد مقابل بارسلونا؛ قاب عکس بازی در کنار تابلوی منا لیزا!

برتری 5-2 آژاکس مقابل بایرن مونیخ و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

4 گل برتر دور برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل 2023/24

ریو فردیناند و چالش انتخاب های دوگزینه ای از بین بازیکنان آرسنال و بایرن مونیخ

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک