راه ترقی

آخرين مطالب

پاسخ وزارت امور خارجه به شبهات الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو سياسي

پاسخ وزارت امور خارجه به شبهات الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو

  بزرگنمايي:

راه نو- متن پاسخ وزارت خارجه به این شرح است :
چهارشنبه گذشته 5 بهمن 1396 لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مقابله با جرائم سازمان یافته فراملی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ایران مطرح و به تصویب اکثریت نمایندگان محترم مجلس رسید. این کنوانسیون در تاریخ 25 آبان 1379 توسط جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای شرکت کننده در مذاکرات منتهی به تدوین امضا شده و در طول 17 سال گذشته کارشناسان برجسته نهادهای ذیربط کشور از قوای سه گانه نظام، فرصت کافی برای بررسی عملکرد این سند حقوقی بین المللی در صحنه عمل بین کشورها، مطالعه مواد مختلف آن در ارتباط با قوانین و رویه جاری حقوقی داخلی و نیز اثر بخشی تحفظات کشورها در روابط بین متعاهدین داشته اند. 
وسواس و دقت زیادی که در عبارت بندی حق شرط ها و بیان نقطه نظرات کشورمان بکار رفته گویای تسلط و احاطه کافی حقوقدانان داخلی نسبت به همه جوانب این سند بین المللی است. 
با این وجود و متعاقب تصویب این سند در مجلس محترم، انتقادات و شبهاتی در برخی رسانه ها در مورد تاثیر و پیامدهای منفی الحاق به کنوانسیون مذکور مطرح شد که تنویر افکار عمومی توسط وزارت امور خارجه را ضروری ساخت:
1. کنوانسیون مقابله با جرائم سازمان یافته فراملی با عضویت 189 کشور از 193 کشور عضو سازمان ملل متحد و به عنوان یکی از کنوانسیون های جهانشمول، مهمترین سند بین المللی در زمینه مقابله با جرائم سازمان یافته فراملی است و ابزاری برای هماهنگی بین دولتها در مقابله مؤثر با جرائم مختلف می باشد. 
2. هدف و دامنه شمول مفاد این کنوانسیون تنها محدود به جرائم به قصد انتفاع مالی و یا مادی است. به عبارتی، موضوعات ذیل کنوانسیون پالرمو، کاملا فنی و درحوزه مقابله با جرائم سازمان یافته فراملی از جمله قاچاق مواد مخدر، قاچااق انسان، قاچاق مهاجرین غیر قانونی و قاچاق اموال و آثار فرهنگی و تاریخی و عواید مالی ناشی از اینگونه جرائم می باشد که همواره یکی از موارد تهدید علیه امنیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه بوده و کماکان این تهدید ادامه دارد. بدیهی است کنوانسیون به هیچ عنوان به جرائم تروریستی، تامین مالی تروریسم و دیگر جرائم با ماهیت سیاسی نمی پردازد. 
3. بنابراین و با توجه به هدف و موضوع کنوانسیون، ارتباط دادن این کنوانسیون با فعالیت های نهضت های آزادیبخش و گروه های مقاومت بلاموضوع است. مبارزات نهضت های آزادیبخش و گروه های مقاومت علیه اشغالگری خارجی، طبق قواعد حقوق بین الملل عام در چارچوب اصل حق تعیین سرنوشت مورد شناسایی قرار گرفته است. با این حال، به منظور رفع دغدغه ها و نگرانی های مطروحه، دولت جمهوری اسلامی ایران در لایحه الحاق، در قالب ارائه حق تحفظ، اعلام نموده که اجرای این کنوانسیون خدشه ای بر حق مشروع و پذیرفته شده ملت های تحت سلطه استعمار و اشغال خارجی برای مبارزه با تجاوز و اشغالگری و حق تعیین سرنوشت وارد نخواهد کرد. مضافا اینکه تلقی تروریستی از فعالیت مشروع جریان های اصلی مقاومت در منطقه، تلقی مورد نظر دولت آمریکا و ناآگاهانه در راستای منویات رژیم صهیونیستی بوده و ظلم آشکاری به آنهاست. 
4. این کنوانسیون که توسط گروه بی شماری از کشورهای در حال توسعه مذاکره و نهایی شده است، تحفظ پذیر است. بسیاری از کشورهای عضو به هر دلیل نگرانی ها و دغدغه های حاکمیتی و امنیتی خود را از طریق اعمال حق تحفظ بر کنوانسیون برطرف نموده اند. کنوانسیون همچنین اهمیت خاصی برای حفط حاکمیت، استقلال سیاسی و تمامیت ارضی کشورهای عضو قائل است. این اهمیت در ماده 4 کنوانسیون منعکس شده است. طبق ماده مذکور، «کشورهای عضو تعهدات خود را طبق این کنوانسیون به نحوی انجام می دهند که منطبق با اصول برابری حق حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها و عدم مداخله در امورداخلی سایر کشورها باشد.» اعتراض به تحفظات کشورها که امری معمول ذیل اسناد بین المللی است و به هیچ وجه به معنای مردود شدن تحفظ اعمال شده از سوی یک حاکمیت مستقل توسط حاکمیت مستقل دیگری نیست. 
5. در بسیاری از مواد کنوانسیون، اجرای تعهدات کشورهای عضو بویژه تعهدات اساسی، منوط به تطابق با قوانین و مقررات داخلی و نظام حقوقی کشورهای عضو است. به عنوان مثال، تعهدات مندرج در ماده 6 (جرم انگاری تطهیر عواید حاصله از جرم)، ماده 9 (تدابیر مقابله با فساد)، ماده 10 (مسئولیت اشخاص حقوقی)، ماده 12(مصادره و توقیف)، ماده 13 (همکاری بین المللی به منظور مصادره )، ماده 14 (اموال یا عواید حاصل از جرم )، ماده 19 ( تحقیقات مشترک) منطبق با قوانین اساسی و نظام های حقوقی کشورهای عضو اجرا می گردد.
6. در حوزه مسائل و موضوعات مرتبط با پولشویی از جمله موارد مربوط به جرم انگاری و مجازات مجرمین که یکی از حوزه ها و تعهدات همکاری کشورهای عضو می باشد، همین تعهدات در کنوانسیون مقابله با فساد سازمان ملل متحد نیز ذکر شده است. جمهوری اسلامی ایران عضو سند اخیر بوده و تعهدات ناشی از آن نیز در قوانین و مقررات داخلی پیش بینی شده است. 
7. درخصوص ارتباط کنوانسیون پالرمو با موضوعات گروه ویژه اقدام مالی (فاتف)، ذکر این نکته ضروری است که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از امضا کنندگان کنوانسیون پالرمو، از زمان تصویب و اجرای کنوانسیون مذکور در سال 2000 میلادی همواره به دلیل منافع عضویت، لایحه الحاق به کنوانسیون مذکور را در دستور کار قرار داده است. این درحالی است که دور جدید تعامل رسمی جمهوری اسلامی ایران با نهاد فاتف و تعهد به اجرای برنامه اقدام آن، عملا از ابتدای سال گذشته شروع گردیده است. 
8. جمهوری اسلامی ایران در پیوستن به کنوانسیون پالرمو دارای منافعی مهمی می باشد از جمله اینکه عضویت در کنوانسیون مذکور زمینه مناسبی برای همکاری های دوجانبه و چندجانبه و منطقه ای با دیگر کشورهای عضو در مقابله با تهدیدات ناشی از جرائم سازمان یافته بویژه در همکاری های قضایی و استرداد مجرمین فراهم می نماید، با توجه به اهمیت روزافزون برخی از مصادیق جرائم سازمان یافته فراملی مانند قاچاق اموال و اشیاء تاریخی برای کشورمان، جمهوری اسلامی ایران می تواند با بهره گیری از ظرفیت های کنوانسیون، اقدامات قضایی خود را در سطح بین المللی ارتقاء دهد.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

رفتار آمریکا نسبت به خبرنگار پرس تی وی نمونه سیاست ورزی دروغین آنهاست

لایحه پالرمو به کمیسیون های مجمع تشخیص ارجاع شد

دادگاه آمریکا: مرضیه هاشمی به هیچ جرمی متهم نیست/ مجری پرس تی وی همچنان در بند

حضور ظریف در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام

پیام اروپا به ایران در نشست دیپلمات‌های اروپایی با مقامات ایرانی در تهران

همراهی نکردن اروپا با آمریکا بر سرنشست ضدایرانی لهستان

بی انصافی به هاشمی از قبل انقلاب تاکنون ادامه دارد

چهل سالگی فجر انقلاب با افتخار به گذشته، امید به آینده

پیشنهادهای صادق خرازی به جهانگیری

ظریف: شریک مطمئنی برای همه شرکا و اقلیم کردستان عراق هستیم

روحانی: ترسی از تحریم نداریم

ظریف و نیچروان بارزانی دیدار کردند

پیام تسلیت معاون اول رییس‌جمهور در پی سانحه هواپیمای نیروی هوایی ارتش

افتتاح مرکز تروما و اورژانس 152 تختخوابی شهید نبوی گرگان

ظریف وارد اربیل شد

نمایندگان اقوام و ادیان مختلف عراق با وزیر خارجه ایران دیدار کردند

قاسمی: برای پرتاب ماهواره معطل نظر و خواست دیگران نخواهیم بود

دولت از انتقاد سازنده و راهگشا صمیمانه استقبال می‌کند

روحانی: ماهواره پیام به‌زودی به فضا پرتاب می‌شود

رییس جمهوری وارد گلستان شد

ظریف: روحانی اسفندماه به عراق سفر می‌کند

رییس جمهوری فردا عازم استان گلستان می شود

وزیر امور خارجه تهران را به مقصد بغداد ترک کرد

برنامه‌های ظریف در سفر به عراق

کاردار لهستان به وزارت امور خارجه فراخوانده شد

علت انتقادات و دلخوری این روزهای اصلاح طلبان از آقای رئیس جمهور/ واعظی باعث جدایی روحانی از اصلاح طلبان می شود؟

ظریف فردا عازم عراق می شود

جهانگیری فردا به کاشان می رود

شهروندان ایرانی تا اطلاع ثانوی به گرجستان سفر نکنند

در جهاد بی‌نیاز کردن کامل کشور از بیگانگان پیشگام باشید

فلاحت‌پیشه: آمریکا به‌دنبال جنگ روانی است/ایران با لهستان برخورد قاطع کند

گزارش برجامی وزارت خارجه 26 دی به مجلس ارائه می شود

جـزئـیـات طـرح اسـتـانـی شـدن انـتـخابـات مـجلـس و مـزایـا و مـعـایـب آن

تعادل بودجه و منطق حکمرانی

دمکرات های سنای آمریکا لایحه تحریم جدید علیه ایران را تایید نکردند

اشتغال جوانان و معیشت مردم دو اولویت دولت است

در مقابل توپ و تشر های آمریکا و اروپا بایستید

برخورد شدید وزارت خارجه با دیپلمات‌های اروپایی

سی‌ان‌ان مدعی شد: ایران برای پرتاب ماهواره آماده می‌شود

بروجردی: سخنان وزیر خارجه آمریکا درباره تحریم‌های ایران سخیف و بی‌ارزش است

برگزاری جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه

جهانگیری: قول می‌دهم که با تمام وجود بمانم

روحانی به اصلاح‌طلبان رودستی زد/گسترش اختلاف با پارلمان اصلاحات

ظریف: منتظر اروپا نمی‌مانیم

دستور صریح رئیس‌جمهور برای رسیدگی به ادعای «اسماعیل بخشی»

بخشی از تامین امنیت جامعه به دست کشاورزان است

ملت ایران در برابر فشارهای ظالمانه آمریکا سر فرود نمی آورد

آمریکایی ها در افغانستان دوبار برای مذاکره به من پیام دادند

بخشی از تامین امنیت جامعه به دست کشاورزان است

گسترش همکاری‌های ایران و هند در پی تحریم‌های آمریکا