آخرين مطالب

بانک‌ها و مؤسسات اعتباری هم به شهرداری مالیات بدهند مقالات

بانک‌ها و مؤسسات اعتباری هم به شهرداری مالیات بدهند

  بزرگنمايي:

راه نو- این نهاد علمی همزمان با تقدیم بودجه سال 96 از سوی شهرداری تهران به شورای شهر، اقدام به ارائه راهکارهایی برای افزایش درآمدهای پایدار شهرداری است که به نظر می‌رسد می‌توان برخی از آنها را در قانون بودجه 97 گنجاند.
آنطور که انجمن علمی اقتصاد شهری ایران تاکید کرده است؛ عوارض نوسازی، یکی از محل‌های اصلی درآمد پایدار شهرداری‌ها در دنیاست و به طور میانگین در جهان 37 درصد درآمد شهرداری‌ها از این محل به دست می‌آید و  27 درصد درآمد کلان‌شهرهای امریکا از همین محل است که نرخ آن در جهان معمولاً بین 5/1 تا 5/2 درصد ارزش ملک است.
در کلانشهر تهران، مبلغ مصوب آن در بودجه 400 میلیارد تومان است که همان هم محقق نمی‌شود؛ برای مثال در سال 95، 115 میلیارد تومان و در نه ماهه نخست سال 96، 135 میلیارد تومان آن محقق شده است؛ به عبارتی، کمتر از 1 درصد کل منابع بودجه سالانه از این طریق به دست می‌آید.
در این زمینه، اشکالات متعددی به چشم می‌خورد. طبق ماده 2 قانون نوسازی و عمران شهری مصوب 1347، عوارض سالانه ساختمان‌ها و مستحدثات، پنج در هزار بوده است که این قانون در سال 1387 مورد بازنگری قرار گرفته و میزان عوارض نوسازی (طبق ماده 50 قانون مالیات بر ارزش‌افزوده) به 1 درصد قیمت آنها ارتقا یافت و در بودجه‌های سالانه به 5/1درصد رسید که مسئله اساسی، اجرا نشدن و وصول نشدن همین یک درصد است و رقم واقعی این عوارض، امروزه 02/0 درصد است و شهرداری، مجوز قانونی اخذ 5/1 درصد قیمت واقعی ملک را دارد اما بنا به دلایل متعدد، به آن ورود نمی‌کند.
در بخش دیگری از این راهکارها آمده است؛ راهکار دوم در این زمینه مربوط به عوارض کسب و پیشه است. بر مبنای ماده 14 قانون نظام صنفی، افراد هر صنفی مکلفند در هر سال، عوارض کسب و پیشه خود را بپردازند. شهر تهران بیش از 100 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی دارد اما عوارض کسب و پیشه آن چشمگیر نیست و مبلغ آن 70 میلیارد تومان است که برای شهری با چنین سطح GDP می‌تواند 1000 میلیارد تومان باشد. ضمن اینکه در این زمینه، هم قانون باید اصلاح شود و هم مبنای تقسیم‌بندی پیشه‌ها عوض شود و همچنین معافیت‌ها در بسیاری از مشاغل برداشته شود. به چارچوب مدونی برای محاسبه و اخذ آن نیازمندیم. در برخی شهرهای آمریکا این عوارض بر مبنای تعداد افراد شاغل در آن واحد صنفی محاسبه می‌شود؛ مثلاً در شهر شیکاگو ماهانه دو دلار به ازای هر شاغل و در برخی شهرهای دیگر بر مبنای درآمد آن واحد محاسبه می‌شود؛ مثلاً یک و نیم  تا 5 دلار به ازای هر 1000 دلار درآمد. این میزان در نیویورک نزدیک به 9درصد درآمد خالص است.  

فقدان شفافیت درآمدهای کسب شده توسط دارایی است
به عقیده انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، راهکار دیگر، در زمینه مالیات بر ارزش‌افزوده است. در بودجه سال 1396 حدود 5/2 هزار میلیارد تومان از درآمدهای شهرداری از این بخش بوده که 1600 میلیارد تومان آن در 9 ماهه نخست محقق شده و در بودجه پیشنهادی 97 نیز مقدار آن 2800 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، از جمله قوانینی است که چنانچه برخی اصلاحات و جرح و تعدیل‌ها در آن صورت بگیرد می‌تواند به کسب درآمد پایدار برای شهرداری بیانجامد. دولت، هم‌اکنون 9درصد مالیات بر ارزش‌افزوده دریافت می‌کند و به نظر می‌رسد سهم شهرداری نیز از این محل باید به موازات دولت و مانند اول، پنجاه به پنجاه می‌بود؛ در حالی که یک‌سوم است و چنانچه سهم شهرداری از این محل افزایش یابد بر پایه سال 1395 نزدیک به 1000 میلیارد تومان به درآمدهای پایدار شهرداری تهران اضافه خواهد شد. علاوه بر این، برخی مواد این قانون؛ از جمله معافیت‌های موضوع ماده 12 نیازمند بازنگری و اصلاح است؛ زیرا نهادهایی مانند بانک‌ها و مؤسسات اعتباری را از این قانون معاف کرده، این در حالی است که این مؤسسات که به دولت مالیات می‌دهند روزانه از شهرداری خدمات می‌گیرند و عوارض هم پرداخت نمی‌کنند. توجیه نهادهای مذکور و دیگر دستگاه‌های دولتی این است که آنها مالیات بر ارزش‌افزوده پرداخت می‌کنند؛ در حالی که این مالیات از مردم گرفته می‌شود و خود این نهادها باید عوارض را بابت حضور در شهر و استفاده از شهر بپردازند. از جمله ایرادات دیگر وارد بر این قانون به موضوع ماده 16 برمی‌گردد که از برخی کالاهای خاص مانند سیگار 12 درصد ارزش‌افزوده دریافت می‌شود و تنها 3 درصد آن به شهرداری اختصاص پیدا می‌کند؛ در حالی که اهم مسائل مربوط به سیگار مانند آلودگی و نظافت گریبان شهر را می‌گیرد. عوارض مصرف بنزین نیز به همین صورت است.
دولت 10 درصد از بنزین مالیات می‌گیرد اما تنها 3 درصد آن را به شهرداری می‌دهد این در حالی است که حدود 20 درصد کل بنزین مصرفی کشور در تهران مصرف می‌شود و تمام عارضه و مسائل آن مربوط به تهران می‌شود. یکی دیگر از ابهامات این قانون، فقدان شفافیت درآمدهای کسب شده توسط دارایی است؛ زیرا دارایی، هیچ اطلاع و آمار و ارقامی را مبنی بر آنکه چه میزان درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده کسب کرده است به شهرداری نمی‌دهد؛ به عبارتی ماده 31 همین قانون، شهرداری را مکلف به ارائه پایگاه‌های داده و اطلاعات خود در اختیار سازمان امور مالیاتی کرده اما قید نشده است که سازمان امور مالیاتی و دیگر سازمان‌های مربوطه، داده و اطلاعات را در اختیار شهرداری قرار دهند و این فقر آمار و اطلاعات و نبو‌د سترسی به بانک‌های اطلاعاتی، یکی از معضلات شهرداری است که در تمامی عوارض؛ از جمله نوسازی، کسب و پیشه و ارزش‌افزوده به وضوح به چشم می‌خورد.
مسئله دیگر در این خصوص این است که متأسفانه سهم کلانشهرها از محل عوارض موضوع ماده 38 قانون مالیات بر ارزش‌افزوده که قبلاً 20درصد بود، در ماده ششم قانون برنامه ششم به 12درصد تقلیل داده شد و هیچ‌گاه معلوم نشد که منطق آن چه بوده است. این در حالی است که بیش از 25درصد جمعیت کشور در کلانشهرها زندگی می‌کنند و نزدیک به 15 درصد جمعیت شهری کشور در تهران زندگی می‌کنند؛ بنابراین نگاه به کلانشهرها و به خصوص تهران به عنوان پایتخت ملی، باید متفاوت باشد.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تحلیل رسانه ها؛ چرا توطئه جدید ترامپ علیه ایران محکوم به شکست است؟

آیا پروتز سینه موجب سرطان می‌شود؟

حمله هکرها به حافظه جانبی هارد اکسترنال

آمریکا غیر قابل اعتماد است

معرفی اپلیکیشنی برای پیشنهاد فیلم‌های مورد علاقه شما

جوهر تاتو سرطانزاست؟

تحلیل رسانه های جهان از جنگ اقتصادی ترامپ علیه ایران؛ چرا ایران چندان نگران تحریم های آمریکا نیست؟

اذعان به انزوای واشنگتن در روز حمایت فایننشال تایمز از برجام

اشخاص مزاحم را به جای شماره‌ها شناسایی کنید

کاسبکاری با ازدواج مجدد مردان

روش‌های خلاقانه برای صرفه‌جویی در مصرف آب

روزنامه توکیو شیمبون ژاپن : استبداد آمریکا بیش از حد شده است

تحریم های آمریکا علیه ایران؛ آیا اروپا قادر خواهد بود، ترامپ را متوقف کند؟

ادعای مقامات آمریکایی درباره آزمایش موشک بالستیک در ایران

جامعه بین الملل مخالف تحریم های آمریکا علیه ایران است

خشم علت بروز بسیاری از خشونت‌ها در جامعه/راه‌های مقابله با خشم

آکادمی علوم آمریکا: زمین در آستانه نامسکون شدن است

وقتی موبایل داغ می‌کند چکار کنیم؟

این لایحه را نقد کنید

تجمع در اعتراض به وضعیت اقتصادی راهگشا نیست!

ایران توان دریایی خود را برای بستن مسیر انتقال نفت از خلیج [فارس] به نمایش گذاشت

ترامپ از گفتگو با تهران چه می خواهد؟

10 علت مهم ریزش مو / عارضه خطرناک کراتینه کردن

تحلیل یک روزنامه روس ازاحتمال جنگ ایران و آمریکا

رایحه‌ای که ممکن است سرطان را شکست دهد

سالروز شهادت سرلشکر خلبان عباس بابایی

سردرگمی برای حل ورشکستگی آب

ژن خوب در ادبیات ایران

لبخندهای هالیوودی و کسانی که نباید "لمینت" کنند

مرغ 3000 تومان گران‌تر از قیمت مصوب/ ناظران پاسخ نمی‌دهند!

طلا تعطیل شد!

طلا تعطیل شد!

پیوستن به توافق پاریس سدی بالقوه جلوی رشد اقتصادی آینده است

اقتصادمان آرایش جنگی گرفته‌است؟

تحلیل رسانه های جهان؛ متحدان قابل اعتماد ایران برای رهایی از تحریم های آمریکا

پیام امن بدون «تیک سوم»

تحلیل رسانه های جهان؛ سیاستی که ترامپ در قبال ایران دنبال می کند؟

پنیر موشی که مورد علاقه ایرانی‌هاست

تغییرات آب‌وهوایی چه تاثیری بر گردشگری می‌گذارد؟

جنگ نفتی ایران و آمریکا/ انصارالله نقشه ترامپ را نقش بر آب کرد

لکه چربی روی لباس؛ معضل دهه نودی خانواده‌های ایرانی

مدینه از احد تا قبا

طرح جدید ترامپ برای مقابله با ایران/ پشت پرده ایجاد ناتوی عربی

کرم‌های ماقبل تاریخ زنده شدند!

تهران و مسکو دوستان روزهای سخت

بنزینی که به پای افزایش نرخ ارز می‌سوزد

توقف صادرات نفت ایران اقتصاد جهانی را مختل می کند

نان آوران مرگ

دولت؛ طلایه دار شفافیتِ مبارزه با فساد

واشنگتن جنگی روانی برای ناآرام کردن ایران تدارک دیده است