چه کسي شاخ غول آلودگي هواي پايتخت را بايد بکشند؟
نوشتارها
بزرگنمايي:
به گزارش خبرنگار اجتماعي آريا، پس از اينکه بحران بيست و چند روزه آلودگي هواي پايتخت تمام شد به نظر مي رسد بايد حالا مسئولين امر ديگر با جديت بيشتري به عوامل توليد آلودگي پرداخته و يکي يکي آنها را رفع کنند ؛ موضوعي که گويا بازهم مثل گذشته به فراموشي سپرده خواهد شد.
يکي از عوامل توليد آلاينده ها در پايتخت خودروهاي فرسوده است که همواره براي سلامت و زيبايي شهر مشکل زا بوده و هنوز هم هست.
مشکلات پليس با خودروهاي فرسوده
سردار مهري رييس پليس راهور در اين باره مي گويد:در قانون نحوه برخورد پليس با اين دسته از خودروها مشخص نشده و بايد برنامهاي براي از رده خارج کردن اين خودروها به صورت يک سياست روشن اتخاذ شود ولي تاکنون پاسخي دريافت نکرده ايم.هر نوع خودرويي که دودزا باشد هم جريمه و هم فک پلاک ميشود و اين موضوع براي تمام خودروها اعم از دولتي و غيردولتي نيز اعمال ميشود و وسايل نقليه سرويس کارکنان دستگاههاي دولتي نيز اگر دودزا باشد با آنها نيز برخورد ميشود.
سردار مهري درمورد وظايف پيشبيني شده براي پليس در رابطه با خودروهاي فرسوده گفته که از جمله وظايف پيشبيني شده براي پليس طبق آيين نامه جلوگيري از تردد آنها؛ اين است كه پليس حق توقيف و اعزام به پارکينگ را ندارد.براي خودرويي که به سن فرسودگي رسيده نبايد برگ معاينه فني و حتي برگه بيمه صادر شود؛ همچنين در رابطه با سوخت اين دسته از خودروها بايد تجديد نظر شود و ماليات يا عوارض اين دسته از خودروها افزايش يابد تا صاحب آن بداند که استفاده از اين نوع خودرو برايش بهصرفه نيست.
سردار مهري نوع برخورد پليس با خودروهاي دودزا را اعمال جريمه 30 هزار توماني عنوان و تصريح کرد:اين خودروها بعد از فک پلاک اعزام به تعميرگاه ميشوند و پليس آنها را به پارکينگ اعزام نميکند.
اصلي ترين منبع آلاينده ها و ضعف در از رده خارج کردن ناوگان فرسوده
اما دکتر وحيد حسيني، مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران اظهار مي کند:تهران در بيشتر روزهاي سال هواي سالم ندارد و کاهش آلودگي هوا در تهران با اجراي يک برنامه ممکن نمي شود چرا که منابع توليد آلاينده در تهران متعدد است و با توجه به اينکه اصلي ترين منبع آلاينده ها ناوگان سواري متحرک در تهران به ويژه خودروهاي فرسوده اند، اگر سياست هاي کلان کشور از رده خارج کردن ناوگان فرسوده را در دستور کار قرار دهد به ميزان قابل توجهي از غلظت آلاينده هاي هواي تهران کاسته مي شود و شاهد تعداد روزهاي ناسالم کمتري در تهران خواهيم بود.طرح و برنامه هاي متعددي براي کاهش آلودگي تهران آماده شده اما اجرايي شدن آنها نيازمند همگرايي سازمان هايي متعددي است که در اين زمينه مسووليت دارند اما متاسفانه براي اجراي برنامه ها هماهنگ عمل نمي کنند و همه به طور يکساني به ضرورت کاهش آلودگي هوا اولويت نمي دهند.
تردد 300 هزار خودروي کابراتوري و فرسوده
از سوي ديگر قاليباف شهردار تهران نيز با تاکيد بر اينکه ساليانه 800هزارتن آلاينده وارد هواي تهران مي شود،مي گويد:براساس تجزيه و تحليلي که از نوع آلاينده ها داشته ايم متوجه شديم که حدود 82 درصد آنها توسط منابع متحرک (وسايل حمل ونقل شخصي، غير شخصي و موتورسيکلت ها)و 18 درصد آنها توسط منابع ساکن توليد مي شود.در گذشته عنوان مي شد که وسايل گرمايشي خانگي يکي از عوامل آلايندگي در پايتخت هستند اما درحال حاضر طبق تحقيقات انجام گرفته معلوم شد که اين وسايل كمتر از 4 درصد آلودگي را توليد ميكنند.
شهردار تهران با اشاره به اينکه بايد بتوانيم منبع توليد کننده آلاينده را بشناسيم و بدانيم ذرات معلق ناشي از آنها چه هستند،گفت:يک بخش از آلاينده ها طبيعي هستند مانند:گرد و خاک که خيلي اثرات سوء ندارند، اما درمقابل منبع اصلي آلودگي هوا که داراي اثرات سوء بسياري نيز هستند وسايل متحرک مي باشند که بايد در برنامه ريزي ها در اولويت قرار بگيرند.
قاليباف ادامه داد:در حال حاضر بيش از 3.5 ميليون خودرو در پايتخت تردد دارند که از اين تعداد؛ 300 هزار خودرو کابراتوري و فرسوده هستند که اينها 50 درصد آلودگي را توليد مي کنند.بايد اعلام کنم که در همين راستا موتورسيکلت ها نيز تا 8 برابر يک خودرو آلايندگي توليد مي کنند که بايد مورد توجه قرار بگيرند.
ضرورت خارج کردن خودروهاي فرسوده از چرخه
از طرفي تشکري هاشمي معاون شهردار تهران با برشمردن راههاي غلبه بر بحران آلودگي هوا مي گويد:خروج خودروهاي فرسوده،ممانعت از تردد خودروهاي کاربراتي در مناطق آلوده،الزام آور کردن معاينه فني ،تاکيد بر توسعه حمل و نقل عمومي و استفاده از خودروهاي پاک مي تواند اثر بخش شود.متاسفانه از مجموع چند ميليون خودروي در حال تردد تهران در حدود 300 هزار دستگاه فقط معاينه فني دارند و وسايط نقليه بدون معاينه نبايد اجازه تردد داشته باشند.وي اضافه کرد:متاسفانه کارخانه هاي موتورسازي نيز، موتورهايي را توليد مي کنند که ايجاد آلودگي مي کند در صورتي که بايد از خودروهاي برقي و استاندارد بهره گرفت.اين مقام مسوول در شهرداري تهران، علت ديگر افزايش آلودگي هوا را ذرات 2.5ميکرون است که به طور طبيعي بايد مد نظر قرار بگيرد.وي ادامه داد:کيفيت سوخت، گازوييل،تردد خودروهاي فرسوده و از رده خارج نشدن اين خودروها از جمله عوامل مهم ديگردر آلودگي هواي کلانشهرها است.
معاون شهردار تهران تصريح کرد:اين اقدام مهم يعني خارج کردن خودروهاي فرسوده از چرخه بايد از جانب ستاد سوخت انجام بگيرد؛ اين ستاد نيز به وزارتخانه اي واگذار شده و بايد فعاليت اش بيشتر باشد
قانون داريم اما اراده اي براي اجراي آن وجود ندارد
اما قاليباف با تاکيد براينکه وقتي مساله روشن شود حل آن بسيار راحت تر انجام مي شود، عنوان کرد:معتقدم هم اکنون مهم ترين تصميم بايد خروج خودروهاي کاربراتوري از پايتخت باشد.امروز هر ماشيني که از عمرش بيش از 20 سال گذشته باشد حق تردد در تهران را ندارد.جالب است که بدانيد ما براي اين کار قانون هم داريم اما اراده اي براي اجراي آن وجود ندارد.
وي گفت:يکي از انتقاداتي که ما به دولت محترم داريم ،اين است که چرا نوسازي ناوگان حمل ونقل عمومي بخصوص تاکسي ها و اتوبوس ها را در اولويت برنامه هاي خود قرار نمي دهد.درحال حاضر ناوگان حمل ونقل برخي از دستگاه هاي دولتي بسيار فرسوده است و حتي ديده مي شود که اتوبوس هايي که نمي توانند در خارج از شهر تردد کنند به راحتي در پايتخت تردد مي کنند!
اقدامي به نفع مردم و خودروسازان
به هر حال در حال حاضر بيش از 3.5 ميليون خودرو در پايتخت تردد دارند که از اين تعداد؛ 300 هزار خودرو کابراتوري و فرسوده هستند که اينها 50 درصد آلودگي را توليد مي کنند و اين معضل بسيار محسوس است و لازم است دولت با عزمي راسخ درباره نوسازي خودروهاي فرسوده و ارائه تسهيلات به دارندگان اين خودروها نسبت به رفع بخش مهمي از آلودگي هواي تهران اقدام کند تا ديگر نوع نگاه به موضوع فروش يکصد هزار خودرو فقط به نفع خودروسازان قلمداد نشود و نگاه دولت به مردم در جهت رفاه و سلامت مردم را نيز هم شهروندان مشاهده کنند و هم منتقدان دولت.
لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/5169/