راه ترقی

آخرين مطالب

عربستان متوجه نيست با چه آتشي در منطقه بازي مي کند گفتگو

عربستان متوجه نيست با چه آتشي در منطقه بازي مي کند
  بزرگنمايي:

خبرگزاري آريا-  اگر با هوشمندي رفتار نکنيم عربستان مي تواند براي ايران يک تهديد محسوب شود.
فياض زاهد، تحليلگر مسائل سياسي، در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري آريا در خصوص فاز جديد اقدامات عربستان عليه برجام گفت: عربستان سعودي و رژيم اشغالگر اسرائيل در خاورميانه از حمايت دولت آمريکا در شرايط فعلي نااميد شده اند و اراده دولت آمريکا و کشورهاي اروپايي براي نيل به توافق هسته اي با ايران را کنار گذاشتن اهرم فشار عربستان و اسرائيل عليه ايران مي دانند. عربستان به هيچ وجه نمي خواهد اين مديريت را از دست بدهد ضمن اينکه مولفه هاي اقتصادي در اين ميان هم تامين کننده است. ايران کشور قدرتمند خاورميانه است در حالي که ساير کشورها نشان داده اند که از بي ثباتي برخوردارند. ايران تحت رهبري مقام معظم رهبري و فداکاري فرزندان خود و دولت برآمده از خواست اکثريت مردم ايران از يک ثبات قدرتمند برخوردار است. برخلاف کشورهاي ديگر که اين ثبات را نرم افزاري ايجاد کرده اند، در جمهوري اسلامي افکار عمومي در داخل کشور با انقلاب شان همکاري مي کنند و نظام را مورد تصديق قرار مي دهند  و اين چيزي است که در مورد کشورهايي مانند ترکيه و عربستان به طور مشخص در ماه هاي اخير شاهد بوديم که به سهولت به دست نمي آيد. لذا اگر ايران بتواند به يک چارچوب منطقي با قدرتهاي بزرگ دسترسي پيدا کند، عربستان به يک کشور درجه دوم تبديل خواهد شد. احساس عربستان اين است که ما در حال بلند شدن هستيم و تمام توانش را بکار مي گيرد تا اين بلند شدن اتفاق نيفتد. لذا عربستان از توان مالي گسترده خود و از لابي هاي فاسد و آلوده که در اروپا و آمريکا برخوردار است و همچنين از منافع اقتصادي خود در حوزه هاي نفت و گاز عليه ايران استفاده مي کند. علاوه بر اين متاسفانه در داخل کشور مخالفان حسود و بدخواه برجام وجود دارند که در رابطه با فرورفتن چشمان خود با واقعيت هاي عرصه بين المللي درصدد تخريب دستاوردهاي گام بسيار مهم برجام هستند و اميدوارند بتوانند دولت نظام جمهوري اسلامي ايران را در تحقق فاز جديد پسابرجام زمين بزنند. به اين معنا که در فعاليت بانکهاي بزرگ، آمدن سرمايه گذاران خارجي، سرازيرشدن توريست ها، اصلاح و بهبود زيرساخت ها ، ساختار اقتصادي و اتمام پروژه هاي نيمه تمام که نيازمند دريافت وام ها، اعتبارات و معاملات برابر ميان ايران و شرکتهاي بزرگ است، مانع ايجاد کنند. به نظر مي رسد اگر با هوشمندي رفتار نکنيم عربستان مي تواند براي ايران يک تهديد محسوب شود.
وي در پاسخ به اين سوال که آيا سعودي ها با فشار  و پول خود  مي توانند اجراي برجام را مختل کنند؟، گفت: برخي از گزارش ها حاکي از آن است که در طول مذاکرات عربستان رقمي معادل 500 ميليون دلار براي لابي با چهره هاي سياسي اروپا و آمريکا هزينه کرد تا برجام به نتيجه نرسد. قدرت و ثبات ايران و درايتي که در طول برجام با حمايت قاطع مقام معظم رهبري و هوشياري فرزندان انقلاب صورت گرفت، فراتر از حوزه اثرگذاري عربستان سعودي است. سعودي ها پشت درهاي بسته دولت عربستان با اتهامات بسيار گسترده اي رو به رو هستند و يک بي اعتمادي آشکار نسبت به سران آمريکا و کاخ سفيد در ميان آنها وجود دارد. فراموش نکنيم ماجراي 28 صفحه اي گزارشي که کنگره درباره 11 سپتامبر منتشر کرد، تنها امسال محل انتشار پيدا کرد. عربستان تهديدهاي بسياري کرده بود اما آمريکايي ها اين گزارش را بدون سانسور منتشر کردند. از طرفي مقامات آلمان بارها دولت عربستان را به حمايت از تروريسم متهم کردند. آخرين بار اظهارات معاون خانم مرکل در آلمان در اين خصوص بود. اين ابهام و ترديد از سوي فرانسه و انگليس هم درباره سرويس هاي امنيتي عربستان وجود دارد. لذا عربستان دولتي است که از سويي با چالش هاي دروني رو به روست و از سوي ديگر چندان ادعاهاي سعودي ها درباره مبارزه با تروريسم پذيرفتني نيست. اساسا آموزه هاي مذهبي وهابيت مهمترين پايگاه و توليدکننده انديشه هاي سلفي و تکفيري در جهان است. در طول سالهايي که آمريکا و دول غربي تمرکز خود را بر جلوگيري از گسترش تشيع گذاشته بودند، عربستان با توزيع ميلياردها دلار پول در مساجد کشورهاي اروپايي، شبه مجاهدان دروغيني را تربيت کرده که کارشان تنها استفاده از جليقه هاي انفجاري، پيوستن به داعش، کشتن زنان و مردان بيگناه در ايستگاه هاي قطار، اتوبوس و هواپيماست و اين چيزي نيست که از چشم دول غربي پنهان مانده باشد. لذا بايد با هوشياري از نقاط ضعف عربستان در اين زمينه استفاده کرد و پايه هاي حکومت عربستان اين ابزارهاي نرم افزاري را قلقلک داد. دولت عربستان نقاط ضعف بسيار زيادي دارد که يک مورد آن ماجراي دخالت و کشتار زنان و کودکان بيگناه در يمن و مداخله در يک کشور ثالث است. تصور مي کنم که اين ظرفيت بالقوه در داخل ايران وجود دارد و بايد در ارتباط با مفهوم برجام از يک يکپارچگي ملي استفاده کنيم و البته بايد دستگاه هاي امنيتي به ويژه وزارت اطلاعات و شوراي عالي امنيت ملي و نهادهاي نزديک به رهبري نظارت جامع بر عملکرد رسانه ها، افراد و رجل با نفوذ داشته باشند که با قيافه به ظاهر حزب اللهي اظهاراتي را به زبان مي آورند که در نهايت به نفع عربستان و اسرائيل تمام مي شود.
زاهد در تحليل خود از آينده روابط تهران و رياض گفت: عليرغم اينکه پيش بيني من اين بود که در سال جاري با عربستان مي توان باب جديدي براي گفتگو باز کرد، اما چنين دورنمايي به زودي امکانپذير نيست. البته موضع دولت ايران بسيار هوشمندانه است. به اين معنا که دولت ايران پالس و فرهنگي را به جامعه جهاني مخابره مي کند که خوهان ايجاد تنش نيست. پس از حمله عده اي نادان به سفارت عربستان که البته به نفع منافع عربستان تمام شد و متاسفانه برخورد شايسته با حمله کنندگان به سفارت عربستان در تهران و مشهد صورت نگرفت، ايران در موضع ضعف قرار گرفت و عربستان دست بالاتري پيدا کرد. هر چند عربستان با حمله به يمن و اعدام مظلومانه شيخ نمر مقصر بود اما چهره ايران در افکار عمومي جهان مخدوش شد. اکنون ايران تلاش مي کند اين ذهنيت را مرتفع کند و از يک کشور مهاجم، مداخله گر و ماجراجو به يک کشور عاقل و اهل تدبير و مدارا تبديل شود. اين چهره، چهره بسيار مهمي است. مهم آن نيست چگونه عمل شود بلکه حداقل بايد در حوزه رسانه اي دقت کنيم که چهره مطلوب و صلح طلب از خود نشان دهيم. نکته دوم به راهبردي بر مي گردد که چندي پيش در سخناني در جمع ديپلمات ها در وزارت خارجه بر آن تاکيد کردم  و آن اهميت اين ماجراست که درک کنيم که جايگزين فعلي دولت عربستان يک دولت دموکراتيک نيست. اگر دولت عربستان سقوط کند، جانشين آن در شرايط فعلي داعش خواهد بود و اين بي ثباتي و افسار گسيختگي را در منطقه به شدت افزايش خواهد داد. لذا اگر رهبران جاه طلب، جوان، مغرور و نادان عربستان متوجه نيستند با چه آتشي در منطقه بازي مي کنند اما  مقامات ايران که نشان دادند از چه هوش و کارآمدي در اداره تحولات منطقه برخوردار هستند، بايد متوجه اين خطر باشند.

لازم به ذکر است منابع ديپلماتيک از فاز جديد اقدامات عربستان عليه برجام خبر مي دهند. رياض به سفارتخانه‌هاي خود در اروپا ماموريت داده تا با سه ترفند در روند بهره‌برداري ايران از منافع حاصل از برجام، اخلال ايجاد کنند. «دادن پيشنهادهاي پرسودتر»، «تهديد به ممنوعيت معامله» و «تهديد به لغو قراردادهاي موجود با عربستان» اقدام به سنگ اندازي در مسير اجراي برجام کنند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/6956/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

گل اول آرسنال به چلسی توسط تروسار

حمایت ونگر از ژاوی؛ دوست دارم در بارسا بمانی

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

گل سالم الدوساری به العین

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

نماهنگ زیبای بهاری با تصاویر گلهای زیبا و طبیعت

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان