راه ترقی

آخرين مطالب

صادق کوشکي، تحليلگر مسائل سياسي در گفتگو با آريا:

پيشنهاد آقاي هاشمي درباره احياي روابط با عربستان، اشکال دارد!/ سعودي ها فقط زبان زور را مي فهمند گفتگو

پيشنهاد آقاي هاشمي درباره احياي روابط با عربستان، اشکال دارد!/ سعودي ها فقط زبان زور را مي فهمند
  بزرگنمايي:

راه نو- صادق کوشکي، تحليلگر مسائل سياسي، در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري آريا در تحليل خود از پيام تاريخي رهبر معظم انقلاب به مسلمانان جهان و حجاج بيت الله الحرام گفت: اين پيام به نوعي در امتداد پيام حجي بود که در سال 67 توسط حضرت امام (ره) بيان شد. پيام حضرت امام که يکسال پس از کشتار حجاج در سال 66 داده شد و در آن مواضعي را در خصوص آل سعود مطرح کردند. امام در پيام حج سال 67 مطرح کردند که اگر از صدام بگذريم، از آل سعود نخواهيم گذشت. اين يک راهبرد در سياست خارجي بود که متاسفانه پس از سال 67 دولتها اين سياست را مورد غفلت قرار دادند و حتي تصور کردند مي توان با آل سعود رابطه دوستانه برقرار کرد. حتي برخي دولتها از واژه هايي مانند برادران سعودي استفاده کردند. پيام تاريخي رهبرانقلاب به  مسلمانان سراسر جهان و حجاج بيت الله الحرام نشان داد چقدر اين نگاه غلط است و چقدر راهبردي که امام ترسيم کردند، مي توانست خط مشي ما در برخورد با حاکمان آل سعود باشد و پيام رهبري به نوعي ادامه پيام امام راحل است و در واقع رهبر معظم انقلاب با پيام تاريخي خود استراتژي و راهبرد ما را در تعامل و برخورد با حاکمان رياض مشخص کردند و البته اين پيام و الگوي عملياتي در برخوردي که سال گذشته مقام معظم رهبري با قضيه کشتار حجاج ايراني در منا در دانشگاه علوم و فنون دريايي نوشهر نشان دادند، حاکي از آن بود که رهبري براي برخورد با سعودي ها در صورت لزوم از تهديد نظامي هم استفاده مي کنند و نشان دادند که سعودي ها فقط زبان زور را متوجه مي شوند و زبان ديپلماسي، زبان مهرباني و همکاري را نمي فهمند. اين پيام در امتداد پيام حج امام (ره) در سال 67 نمادي از رفتاري است که رهبر انقلاب در دانشگاه علوم وفنون دريايي در شمال انجام دادند و عملا نشان دادند رژيم آل سعود فقط زبان زور را مي فهمد و زبان ديگري را متوجه نمي شود.
اين استاد دانشگاه در ادامه در خصوص واکنش احتمالي سعودي ها به پيام تاريخي رهبر معظم انقلاب گفت: نکته در اين است که هر چه جدي تر و محکم تر با سعودي ها برخورد کنيم، آنها برخورشان با جمهوري اسلامي تنظيم تر مي شود. در اين مدت روساي جمهور از آقاي هاشمي رفسنجاني گرفته تا رئيس جمهور فعلي هر چه دوستانه و با محبت با سعودي ها برخورد کردند، همه سياست اشتباهي بوده که خواستند با ديپلماسي دوستانه با آل سعود تعامل کنند. نبايد فراموش کنيم که آل سعود يک قبيله صحرانشين است. ذهن آل سعود ذهن قبايل صحرانشين و بدوي است و ذهن متمدن و معقولي نيست. ذهني است که فقط زبان و ديپلماسي زور را مي فهمد و بر خلاف ظاهر امروزين آل سعود، گفتمان حاکمان رياض، گفتمان قبايل بدوي منطقه نجد و حجاز است. تجربه نشان داده است فقط مي توان با گفتمان قاطعيت و اقتدار با آل سعود برخورد کرد و به نتيجه رسيد.
کوشکي در خصوص اظهارات اخير آقاي هاشمي رفسنجاني که گفته بودند "چه اشکالي دارد که دست اول را به‌سوي سعودي‌ها دراز کنيم"، گفت: آقاي هاشمي ظاهرا فراموش کردند که در دوران خود زماني که دست اول را به سوي حاکمان آل سعود دراز کردند و به عربستان سفر نمودند، امام جماعت مسجد النبي چه رفتاري با آقاي هاشمي کرد. اين خاطره از ذهن ايشان پاک شده است. آقاي هاشمي خيلي خوب مي دانند که امام جماعت مسجد النبي فردي نيست که خود سرانه تصميم بگيرد. آقاي هاشمي رئيس جمهور وقت ايران را در نماز جمعه مسجد النبي مورد تحقير و توهين قرار دادند. آقاي هاشمي دست اول را بسوي ملک عبدالله وليعهد وقت عربستان دراز کرد و به عربستان سفر کرد اما چنان تحقير شد که تحقير ايشان تحقير ايران بود و به ايشان در مسجد النبي توسط امام جماعت اهانت شد. اگر آقاي هاشمي اين خاطره را به ياد بياورند، دقيقا مشخص مي شود روش پيشنهادي ايشان چه اشکالي دارد.
 
لازم به ذکر است آقاي هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اخيراً در مصاحبه با دبير سايت شخصي خود (hashemirafsanjani.ir)  درباره امکان‌تکرار تجربه همراه کردن عربستان از جانب ايران گفته است: چه اشکالي دارد که دست اول را به‌سوي سعودي‌ها دراز کنيم.
"من فکر مي‌کنم عربستان را خاضع کردن خيلي سخت نيست. عربستان هم مي‌فهمد که مقابله با ايران برايش سودي ندارد و در همين مدت هم فهميده است و در يمن واقعاً در گل مانده است و مرتباً در آنجا تحقير مي‌شود. کشوري که اين همه تسليحات دارد و اين همه لشگرکشي و يارگيري کرده، هيچ کاري جز کشتن آدم‌ها نمي‌تواند بکند. بالاخره سر عقل مي‌آيند. منتها بايد رفتار و مسايل اخلاقي را در نظر گرفت و کار کرد.
وي در پاسخ به اين سوال که به نظر جناب‌عالي باز هم ما بايد دست اول را به سمت آنها دراز کنيم؟ گفت: اگر لازم باشد، چه اشکالي دارد؟ قبلاً اين کار را کرديم."

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/7066/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد