راه ترقی

آخرين مطالب

fiogf49gjkf0d
شکاف و اختلاف نظر در سنا و کنگره آمريکا بر سر برجام؛ قانون تحريم هاي 10 ساله عليه ايران تمديد مي شود؟
سياسي

<div style="display:none">fiogf49gjkf0d</div>شکاف و اختلاف نظر در سنا و کنگره آمريکا بر سر برجام؛ قانون تحريم هاي 10 ساله عليه ايران تمديد مي شود؟
  بزرگنمايي:

واشنگتن پست آمريکا در تحليلي به قلم "کارون دميرجيان" به اختلاف نظرها در سنا و کنگره آمريکا درباره توافق هسته اي با ايران و تمديد قانون تحريم هاي 10 ساله عليه کشورمان پرداخت.
واشنگتن پست مي نويسد:
وقتي کنگره اواخر ماه نوامبر پس از سپري شدن دوره تعطيلات براي برطرف ساختن بن بستي که در تصويب لايحه بودجه پديد آمده و بررسي مبلغ هنگفت بودجه دفاعي، کار خود را از سر مي گيرد يک مساله بحث انگيز ديگر نيز در دستور کار آن قرار خواهد گرفت و آن تمديد تحريم ها عليه ايران است.
قانون تحريم ايران در پايان سال جاري ميلادي منقضي مي شود و قانونگذاران آمريکايي بر اين باورند که تمديد تحريم ها به عنوان اقدامي تنبيهي ضرورت دارد تا چنانچه زمامداران تهران مفاد و شرايط مندرج در توافق هسته اي را زير پا گذاشتند بتوان به سرعت تحريم هايي را که ابتداي سال جاري ميلادي لغو شدند، دوباره برقرار کرد.
کاخ سفيد از آن بيم دارد چنانچه اعضاي کنگره در تمديد تحريم ها و سخت ترکردن آن ها بيش از اندازه سرسختي نشان دهند، در آنصورت اين احتمال وجود دارد که تهران اين گونه سختگيري را نقض توافق هسته اي از سوي آمريکا معرفي کند و آن را دستاويزي براي روشن کردن دوباره راکتورهاي خود قرار دهد.

موارد اختلاف در کنگره آمريکا
واشنگتن پست در ادامه به موارد اختلاف نظر در ميان نمايندگان کنگره آمريکا اشاره مي کند و مي نويسد:
تا کنون کمتر موضوعي در عرصه سياست خارجي به اندازه توافق هسته اي با ايران موجب شکاف و اختلاف نظر در کنگره آمريکا شده است.
بسياري از دمکرات ها از توافق هسته اي به عنوان بزرگترين دستاورد ديپماتيک باراک اوباما حمايت کرده اند و در مقابل جمهوري خواهان اين توافق را اشتباهي احمقانه مي دانند که جز مقتدر ساختن ايران و تبديل آن به تهديدي بزرگتر در خاورميانه به ويژه عليه اسرائيل نتيجه ديگري نخواهد داشت.
قانونگذاران آمريکايي همچنان درباره چگونگي تمديد تحريم هاي برقرار شده عليه بخش انرژي، بانکداري و محدود ساختن صنايع دفاعي ايران در زمينه هسته اي و موشک هاي بالستيک با يکديگر اختلاف نظر دارند.
براي بسياري از اعضاي کنگره تمديد ده ساله تحريم ها عليه ايران بهترين فرصت براي تنبيه دوباره تهران در واکنش به آزمايش موشک هاي بالستيک مي دانند که ايران از زمان امضاء توافق هسته اي به آن مبادرت کرده است. دمکرات ها و جمهوري خواهان از دولت اوباما خواسته اند تا به اين آزمايش ها واکنش نشان دهد و چنين استدلال مي کنند که آزمايش موشک هاي بالستيک روح توافق هسته اي را که امضاء آن باعث لغو بخشي از تحريم ها در ازاي محدود شدن گستره برنامه هسته اي ايران شد، نقض مي کند.
برخي ديگر بر اين باورند که تمديد مدت زمان تحريم هاي برقرار شده عليه ايران در واقع محدود کردن اختيارات رئيس جمهور از دستيابي به توافق هاي مالي تازه با ايران است. زمينه براي اعمال فشار به دولت اوباما براي خودداري از توافق هاي مالي بيشتر با ايران زماني فراهم شد که ماجراي پرداخت يک ميليارد و هفتصد ميليون دلار به ايران همزمان با ازادي زندانيان آمريکايي از سوي تهران ، فاش شد، رويدادي که جمهوري خواهان از آن به عنوان پرداخت باج ياد مي کنند.
برخي از جمهوي خواهان افزون بر تلاش براي تمديد تحريم هاي برقرار شده عليه ايران از دولت اوباما مي خواهند تا مبلغ هنگفت کمک هاي مالي واشنگتن به اسرائيل را که دشمن سرسخت ايران محسوب مي شود کاهش ندهد حتي اگر اين اقدام بر خلاف مفاد و شرايط توافقي باشد که چند هفته پيش اسرائيل و آمريکا درباره ميزان کمک هاي تسليحاتي واشنگتن به تل اويو امضاء کردند.

اختلاف نظرها در سنا بيشتر از کنگره است
اختلاف نظر در باره اين مسايل در سناي آمريکا، از مجلس نمايندگان اين کشور بيشتر است. هم اکنون سه لايحه مهم براي رسيدگي و تصميم گيري در سنا مطرح مي باشند که بايد در مدت باقي مانده از دوران رياست جمهوري اوباما که در پي برگزاري اتتخابات رياست جمهوري ديگر اختيارات چنداني نخواهد داشت، به راي گذاشته شوند.
در مجلس نمايندگان که جمهوري خواهان در آن از اکثريت چشمگيري برخوردارند مصوبه هاي متعددي براي محدود کردن گستره توافق هسته اي با ايران و ميزان ارتباط و تماس هاي تهران – واشتگتن تصويب شده است و انتظار مي رود که اعضاي هر دو حزب از آن ها حمايت کنند. به گفته منابع آگاه انتظار مي رود که مجلس نمانيدگان بدون هيچ گونه مشکلي لايحه مربوط به تمديد مدت زمان تحريم ها عليه ايران را تمديد کند.
ادوارد آر. رويس رئيس کميته امور خاجي مجلس نمايندگان گفت قانون تحريم ايران تا زمانيکه رژيم اين کشور به صدور تروريسم و تهديد هاي خود عليه ما و متحدانمان ادامه مي دهد، بايد به قوت خود باقي بماند. وي که از مدافعان تمديد تحريم هاي ايران است گفت به همين علت براي تمديد اين تحريم هاي مهم طرحي را که از حمايت هر دو حزب برخوردار باشد ارايه خواهم داد.

موضع کاخ سفيد چيست؟
اما معلوم نيست که مجلس سناي آمريکا در اين زمينه از مجلس نمايندگان پيروي کند و اينکه آيا کاخ سفيد حاضر خواهد شد که طرح مشترکي از سوي دو حزب در کنگره در زمينه تمديد تحريم هاي ايران ارايه شود يا خير.
دوام و بقاي توافق هسته به پايبندي اين کشور به تعليق برنامه هسته اي خود و پاي بندي طرف هاي ديگر اين توافق از جمله آمريکا به خودداري از برقراري تحريم هاي تازه عليه ايران در خلال مدت زمان اعتبار توافق بستگي دارد.
برخي از مدافعان توافق هسته اي تلاش مي کنند تا از تمديد قانون تحريم هاي ايران پيشگيري کنند چون از آن بيم دارند که رهبران ايران ممکن است اين اقدام را نقض توافق هسته اي از سوي آمريکا تلقي کنند. آنها مي گويند تمديد اين قانون براي يک دوره ده ساله سبب خواهد شد تا تاريخ انقضاي آن از مدت اعتبار توافق هسته اي فراتر رود. قرار است در پايان مدت اعتبار توافق هسته اي، يعني در سال ٢٠٢٣، سازمان ملل متحد دستور لغو تحريم ها را صادر کند و اگر در آن زمان قانون تحريم ايران همچنان به قوت خود باقي مانده باشد، در آنصورت بحراني جديد پيش خواهد آمد.
کاخ سفيد از آن نگران نيست که تمديد قانون تحريم هاي ايران، نقض توافق هسته اي تعبير شود و چنين استدال مي کند که حتي در صورت لغو قانون تحريم ها نيز کاخ سفيد مي تواند تحريم هاي تازه عليه اين کشور برقرار کند. کاخ سفيد نگفته است که مصوبه مربوط به تمديد قانون تحريم هاي ايران را وتو نخواهد کرد. جاش ارنست، سخنگوي کاخ سفيد هفته گذشته در کنفرانس خبري خود گفت من در اين مقطع زماني نمي توانم بگويم که آيا رئيس جمهور اين مصوبه را امضاء خواهد کرد يا نه اما مي توانم بر اين نکته تاکيد کنم که پافشاري کنگره در باره برخورد قاطع کاخ سفيد با ايران نياز به قانون جديد ندارد چون دولت هم اکنون از چنين اختياري برخوردار است.

قانون تحريم هاي 10 ساله عليه ايران تمديد مي شود؟
اعضاي هر دو حزب جمهوري خواه و دمکرات از روند کند دولت اوباما در برقراري تحريم عليه اشخاص و نهادهاي مرتبط با آزمايش موشک هاي هسته اي در ايران به شدت ناخرسندند. مقامات ايران مي گويند آزمايش موشکي حقي است که در توافق هسته اي بر آن تصريح شده است اما قانونگذاران آمريکايي هشدار مي دهند که اين گونه آزمايش ها هدفي جز توانمند ساختن ايران به سامانه پرتاب بمب هسته اي در آينده ندارد.
اين نگراني ها سبب شده است تا سناتور جمهوري خواهد باب کروکراز ايالت تنسي که رياست کميته روابط خارجي مجلس سنا را بر عهده دارد و برخي ديگر از سناتورهاي جمهوري خواه براي تصويب طرح مربوط به تمديد تحريم ها تلاش کنند . در طرح مربوط به تمديد ده ساله اعتبار قانون تحريم ها تبصره هاي تازه اي براي برقراري تحريم عليه کساني که در برنامه موشک هاي بالستيک، حملات سايبري و اقدامات جاسوسي مشارکت دارند و سپاه پاسداران، گنجانده شده است. دراين طرح موسسات مالي ايران نيز از دادوستد با دلار با بانک هاي کشورهاي ثالث نيز منع شده اند.
رويکرد سناتور کروکر از حمايت اعضاي جمهوري خواهد هئيت رئيسه سنا برخوردار است اما در صحن علني سنا هم شماري از جمهوري خواهان و هم دمکرات هاي با اين طرح مخالف هستند.
ليندزي او. گراهام جمهوري خواه از ايالت کاروليناني جنوبي طرح مربوط به تمديد قانون تحريم هاي ايران را با افزودن تبصره اي به آن با اين مضمون که تمديد ده ساله تحريم ها به شرطي صورت خواهد گرفت که با افزايش يک ميلياردو پانصد ميليون دلار به ميزان کمک هاي مالي به اسرائيل اموافقت شود، بيش از پيش پيچيده کرده است. در ياداشت تفاهم ده ساله که بين دولت آمريکا با اسرائيل به امضاء رسيده است دولت آمريکا قول داده است کمک هاي تسليحاتي گسترده اي در اختيار تل اويو قرار دهد اما در همان تفاهم نامه تصريح شده است که افزون بر کمک ها مندرج در يادداشت تفاهم، اسرائيل حق ندارد از کنگره کمک مالي درخواست کند. هنوز هم اعضاي هر دو حزب در کنگره از پرداخت کمک هاي مالي از سوي آمريکا به اسرائيل حمايت مي کنند و گرام از همقطاران خود خواسته است تا در صورت مطرح شدن تبصره مربوط به اعطاي کمک يک ميليارد و پانصد ميليون دلاري به اسرائيل از مخالفت با آن خودداري کنند.
در اين ميان، سناتورهاي ارشد دمکرات خواستار راي دادن به طرح پيشينهادي ارشدترين سناتور دمکرات عضو کميته روابط خارجي، بنجامين ل. کاردين و طرف مذاکره سناتور کروکر هستند که چند روز پس از ارايه طرح مربوط به تمديد تحريم ها عليه ايران، ارايه شده است. پيشنهاد اين سناتورها به احتمال زياد در جلسه بررسي تمديد اين قانون در اواخر ماه جاري مجلس سنا مورد بررسي و تصويب قرار خواهد گرفت چون متن آن به گونه اي است که کاخ سفيد از آن حمايت مي کند.
راي بي درد سر به اين طرح در مجلس نمايندگان اين امکان را فراهم خواهد آورد که طرح مربوط به تمديد تحريم هاي ايران به سادگي در مجلس سنا نيز مورد تصويب قرار گيرد و رئيس جمهور نيز آن را امضاء کند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/7601/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد