راه ترقی

آخرين مطالب

تيم ترامپ بازي پيچيده اي عليه ايران راه انداخته است/ مي خواهند ايران آغازگر لغو برجام باشد گفتگو

تيم ترامپ بازي پيچيده اي عليه ايران راه انداخته است/ مي خواهند ايران آغازگر لغو برجام باشد
  بزرگنمايي:

راه نو- مهدي مطهرنيا، تحليلگر مسائل بين الملل  در گفتگو با خبرنگار آريا در پاسخ به اين سوال که آيا تمديد تحريمهاي ده ساله آمريکا عليه ايران ناقض برجام است؟ گفت: تمديد تحريمهاي موسوم به داماتو در عنوان خود پيام خاصي را به مخاطب انتقال مي دهد. در مرحله نخست اين پيام وجود دارد که اين تحريمها تحريمهاي جديدي نيست بلکه استمرار تحريمهاي گذشته است که در دو مجلس آمريکا با اکثريت آرا بالغ بر دوسوم به تصويب رسيد. لذا تمديد طرح داماتو بر عليه جمهوري اسلامي ايران تحريم جديدي در مرحله نخست نيست و از اين جهت ناقض برجام محسوب نمي شود. دوم آنکه طرح داماتو در زماني که برجام پذيرفته شده است و در ماه هاي پس از پذيرش برجام نيز در ارتباط با جمهوري اسلامي ايران قابل اجرا بوده و به عبارتي اجرا مي شده است. لذا جز پيش شرط هاي پذيرش برجام و برداشته شدن آنها نبوده است. سوم آنکه بر اساس آنچه که در برجام آمده است بايد طرح داماتو در برخي از بندهاي خود مورد بازنگري و تعليق گرفته و در يک بازه زماني 2 تا 8 ساله طرح داماتو کاملا برداشته شود. لذا اين در برجام ديده شده است و از اين منظر بايد بگوييم که با توجه به برداشته شدن تحريمهاي هسته اي در برجام و الحاق برداشته شدن تحريم نفتي يعني فروش و خريد محصولات مربوط به صنعت نفت و فراورده هاي نفتي که در داماتو آمده است، برخي از اين بندها بر اساس آنچه که در برجام مورد تاکيد قرار گرفته است، بايد مورد تعليق قرار مي گرفت. لذا بايد گفت که اين بندها مورد تعليق بوده است و اکنون با تصويب آن و امضاي احتمالي آن توسط اوباما بار ديگر بايد آن بندها توسط دولت آمريکا به ويژه وزارت خارجه آمريکا مورد تعليق قرار گيرد و رسما به مبادي ذيربط اعلام شود. لذا شرايط چندان تفاوتي نکرده است و تنها يک جو تبليغاتي به وجود آمده است تا پيش از مراسم تحليف رئيس جمهور منتخب آمريکا زمينه هاي فشار رواني بر طرح برجام به گونه اي فراهم آيد که در تهران زمينه هاي مساعدي در جهت برخورد با طرح برجام ايجاد و بواسطه فشارهاي دروني در تهران اختلال در اجراي برجام از سوي تهران آغاز شود تا اين مسئله، خود زمينه اي براي تحت فشار قرار دادن بيشتر تهران توسط واشنگتن در زمان مسئوليت ترامپ شود. لذا بايد گفت اين يک بازي بسيار پيچيده رسانه اي وحقوقي است که بايد به آن توجه جدي داشت.
وي افزود: اوباما طرح داماتو را نمي تواند وتو کند. به عبارت ديگر از منظر ظاهري اوباما مي تواند طرح را قبول نکرده  و اعلام وتو نمايد اما با توجه به اينکه دو سوم نمايندگان مجلس و اکثريت بالغ بر دوسوم نمايندگان کنگره آمريکا يعني مجلس نمايندگان و سنا با اکثريت قاطع و تنها با يک راي مخالف سندرز، اين طرح را به تصويب رسانده است، وتوي آن مي تواند براي اوباما بسيار هزينه آور باشد. لذا به نظر مي رسد اوباما آن را اجرا خواهد کرد. اما جان کري و وزارت امور خارجه بندهايي از اين قانون را که مربوط به خريد و فروش نفت و فراورده هاي نفتي از سوي ايران را که در برجام آمده است، مورد تعليق قرار خواهند داد.
اين استاد دانشگاه در خصوص واکنش ايران در قبال تمديد طرح داماتو نيز گفت: مجلس واکنش خود را با تصويب طرح دو فوريتي تابش و طرح سه فوريتي جناح نومحافظه کار مجلس به انجام رسانده است. از سوي ديگر دولت تلاش داشته است با صبوري و شفاف سازي فضاي مربوط به آنچه که داماتو خوانده مي شود، از طريق مجاري اندک ولي موثر خود در شبکه هاي اجتماعي وارد عمل شود. آنچه که مسئولين دفتر حقوقي رئيس جمهور و وابستگان به طيف مذاکره کنندگان دستگاه ديپلماسي به طور غيررسمي و گاه رسمي  بيان داشته اند، در واقع در برگيرنده تلاش آنها براي روشن کردن آن بندهايي است که در ارتباط  با داماتو در برجام مورد توجه است. لذا بايد گفت که دولت و ملت ايران بايد قاطعانه از اصول و ارزش هاي خود دفاع و در عين حال خردورزي سياسي در انجام چنين دفاعي را مورد تعمق قرار دهند. دفاع خردورزانه از اين اصول و ارزش ها جايگاه ويژه اي را مي تواند پيدا کند. لذا بايد گفت ملت ايران در قالب مجلس شوراي اسلامي و حتي رهبري نظام جمهوري اسلامي ايران به عنوان بالاترين مقام در پي تاکيد بر اصول و ارزش ها هستند و دولت نيز در پي ايجاد فضاي مناسب در جهت اجرايي شدن آنها منطبق با قواعد و واقعيت هاي موجود است.
اين تحليلگر سياسي در پاسخ به اين سوال که آيا ايران براي تصميم گيري نهايي درباره برجام بايد منتظر تصميم ترامپ بعد از آغاز رسمي رياست جمهوري او باشد؟، گفت: ترامپ يک بازي پيچيده را آغاز کرده است و ترامپ به تنهايي مطرح نيست. تيم جديد و نژاد پرست آمريکا که گامي آنسوتر از نومحافظه کاران به نسبت تي پارتي قرار گرفته اند در 3 اپيزود بر عليه ايران حرکت مي کنند. اپيزود نخست در کمپين انتخاباتي بود که ترامپ در ارتباط با پاره کردن برجام سخن گفت تا بتواند بيشترين آراي نومحافظه کاران ناسيوناليست آمريکا را به خود جذب کند. از طرف ديگرهم اکنون پس از پيروزي در انتخابات وي تلاش کرده از شعارهاي راديکال خود نه به طور مستقيم و توسط خود ترامپ، بلکه بيشتر توسط مشاوران و نزديکانش در باب برجام سخن بگويد و تلويحا آن را تعديل کند. اکنون که در آستانه روي کار آمدن ترامپ به عنوان رئيس جمهور آينده آمريکا هستيم، جمهوريخواهان در مجلس نمايندگان و سنا با تمديد تحريمها و تاکيد بر آن از مجراي رسانه اي و تبليغاتي تلاش دارند تا زمينه هاي مقاومت در تهران را به گونه اي ناملموس مديريت و با تحت فشار قرار دادن افکار عمومي توده ها و سپس انتقال آن به نخبگان سياسي زمينه هاي عدول از برجام را در تهران به وجود آورده و فشارهاي بين المللي موجود بر عليه ايران را بار ديگر سازماندهي کند چرا که اگر ايران از برجام خارج شود ترامپ تلاش خواهد کرد به سهولت بيشتري اجماع بين المللي بر عليه ايران را بار ديگر احيا کند. همانگونه که ترامپ بارها گفته است وي مخالف برداشتن تحريمها بر عليه ايران بوده و وي معتقد است که اگر اين تحريمها براي چندماه و حداکثر چند سال ديگر ادامه پيدا مي کرد، رژيم حاکم بر تهران سرنگون مي شد و ترامپ با اين ديدگاه وارد عمل شده است.
دکتر مطهرنيا در پايان گفت: هر رئيس جمهوري که در آمريکا به قدرت مي رسد بايد تعهدات روساي جمهور قبلي را عملياتي يا در صورت عدم موافقت با آن از مجراي قانوني در برداشتن آنها اقدام کند. لذا در آمريکا وتو يا همان چيزي شبيه به حکم حکومتي در تهران وجود دارد اما وتو نمي تواند في البداهه و در نقطه عزيمت با اراده رئيس جمهور صورت گيرد. تنها رئيس جمهور مي تواند در چارچوب مقررات و قوانين موجود و استفاده از جايگاه خود زمينه پرور ايجاد تغيير و تحول در يک کنگره موافق با خود قانوني را از مسير اجرايي آن خارج کند.  

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/7912/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مرادمند: خداراشکر که در این بازی چَک خوردیم!

چشمی: بازی خیلی زیاد سخت شد

استقلال عنوان بهترین دفاع لیگ را از دست داد

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

قطعه «گلادیاتور» اثر هانس زیمر با ساز دودوک

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

آقایی: باید همیشه همینقدر متحد باشیم

استقلال با 11 مهدی‌پور 3 امتیاز گرفت

باقری: خواب دیدم به تراکتور گل می‌زنم

صادقی: آقای درویش برای شما زشت است!

دقیقی: داوران روز خوبی نداشتند؛ خیلی تند با بازیکنانم حرف زدم

هاشمی‌نسب: هواداران استقلال لایق این همه استرس نیستند

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو ورزشگاه آزادی سنگین بود

ستاره شمس‌آذر: استقلالی هستم و به دنبال پیشرفت

تیمی که یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کند!

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

منفور بارسلون بازیکن هفته چمپیونزلیگ شد!‏

وزیر خارجه انگلیس خطاب به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

ترانه «شریک جرم» با صدای روزبه نعمت اللهی

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

مشت‌های گره کرده و شادی سرمستانه ساکت