راه ترقی

آخرين مطالب

کنفرانس وحدت اسلامي؛ دستاوردها و انتظارات جهان اسلام فرهنگ و هنر

  بزرگنمايي:

راه نو- نخستين روز هفته جاري مصادف با سالروز ميلاد پيامبر اکرم (ص)، سي امين کنفرانس بين المللي وحدت اسلامي به کار خود پايان داد. اين کنفرانس طبق روال سال هاي گذشته ميزبان بيش از 300 شخصيت داخلي و خارجي بود که به بررسي مهمترين مسائل جهان اسلام با محور وحدت مسلمانان پرداختند.
برخي معتقدند به جاي اختصاص هزينه هاي سنگين براي چنين همايش و کنفرانس هايي در سطح بين المللي، به نظر مي رسد مي توان بودجه صرف شده براي اين رويداد را به ديگر مشکلات و مسائل اختصاص داد.
در دوران کنوني که تحريم هاي دشمنان، کشور را از طريق محاصره مورد تهديد قرار مي دهد و رهبر معظم انقلاب نيز امسال را سال «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» ناميدند، دست اندرکاران بايد اقتصاد مقاومتي را در عمل که همانا صرفه جويي و کاهش هزينه هاي سنگين مشابه است، سرلوحه برنامه هاي خود قرار دهند.
در مقابل، گروهي ديگر از کارشناسان که با مسائل بين المللي، به ويژه مسائل منطقه آشنا هستند و در اين زمينه دستي بر آتش دارند، معتقدند که اهميت برپايي برخي کنفرانس هاي بين المللي به ويژه کنفرانس وحدت اسلامي از ديد مردم پوشيده است و به همين دليل دستاوردهاي اينگونه همايش ها براي آنان ملموس نيست.

** کنفرانس وحدت نمادي از يکپارچگي مسلمانان جهان
دبير کل مجمع تقريب مذاهب اسلامي بر اين باور است که برپايي اين کنفرانس مي تواند ضمن اعلام همبستگي جهاني، به عنوان نمادي از وحدت و يکپارچگي مسلمانان را در کنار هم به نمايش بگذارد.
آيت الله محسن اراکي مي گويد: مهمانان اين کنفرانس ضمن اعلام همبستگي جهاني خود به عنوان نمايندگان جامعه اسلامي با وجود همه گرايش ها در يک مکان و با انگيزه و هدفي واحد، پايبندي خود را به اسلام اعلام مي کنند.
وي اصل تشکيل اين کنفرانس را نمادي از وحدت جامعه اسلامي دانست و گفت که مشکلات امت اسلامي و محورهاي مربوط به سرنوشت مسلمانان در کنفرانس وحدت بررسي مي شود و ميهمانان داخلي و خارجي به ارائه پيشنهادها و نظرها و همچنين ارائه مقالات تحقيقي مي پردازند.

** بزرگترين تجمع انديشمندان مسلمان با موضوع وحدت
همزمان با برگزاري اين کنفرانس برخي ميهمانان خارجي و داخلي نکاتي را در اهميت برگزاري اين کنفرانس بيان داشتند:
حجت الاسلام سيدمحمد حسيني شاهرودي نماينده ولي فقيه در استان کردستان با اشاره به سابقه 29 ساله برگزاري کنفرانس وحدت اسلامي گفت: اهميت برگزاري اين کنفرانس در جمهوري اسلامي ايران از اين جهت است که بزرگان جهان اسلام و مسئولان و علماي مسلمان، سالي يک بار در يک محل جمع مي شوند، همين موضوع باعث حل شدن برخي از مشکلات جهان اسلام مي شود.
امام جمعه سنندج افزود: زماني که به عنوان نماينده ايران به خارج از کشور مي رويم، متوجه اين مساله مي شويم که بسياري از افراد ذهنيت هايي درباره ايران دارند، ولي زماني که با آنان به صحبت مي پردازيم، همه اين ذهنيت ها فرو مي ريزد و ايران را به شکلي ديگر مي بينند.
عضو شوراي عالي مجمع تقريب مذاهب اسلامي همچنين گفت: وضعيت برخي از کشورها به گونه اي است که انديشمندان نمي توانند هر موضوعي را در کشور خود طرح کنند که مساله فلسطين به عنوان يکي از مهمترين موضوع هاي جهان اسلام از آن جمله است.
وي اضافه کرد: در بعضي از کشورها حتي اجازه برگزاري راهپيمايي روز قدس را به مردم نمي دهند و متفکران و انديشمندان اجازه صحبت کردن درباره فلسطين را ندارند ولي اين افراد مي توانند در جمهوري اسلامي نظرات خود را بيان کنند و با تبليغ و اطلاع رساني مي توان نظرات اين انديشمندان را در جهان انعکاس داد.
البته حسيني شاهرودي خواستار دوري از مسائل حاشيه اي در اين کنفرانس ها شد و گفت:‌ زماني که به برخي کشورها مي رويم، آنان را در کمال سادگي مي بينيم ولي ما به آن اندازه که به تشريفات اهميت مي دهيم به مسائل اصلي نمي پردازيم. به عنوان مثال ما سعي مي کنيم ساختمان ها و بناهاي قديمي را به ميهمانان خارجي نشان دهيم در حالي که مي توان ضمن ملاقات با انديشمندان به طرح مسائل علمي پرداخت و علماي جهان اسلام با شخصيت هاي بزرگ کشورمان آشنا شوند.

** نقش ايران در موضوع وحدت مثال زدني است
برخي از ميهمانان خارجي کنفرانس امسال نيز با اين نظر موافق هستند که برگزاري چنين کنفرانسي ضمن ايجاد و تعميق وحدت ميان مسلمانان جهان باعث مي شود تا منجر به رويکردي واحد در چارچوب تقويت اتحاد در جهان اسلام شود.
عبدالله ابراهيم فعال مذهبي کنيا، نقش محوري جمهوري اسلامي ايران را در برقراري وحدت و انسجام اسلامي مثال زدني دانست و گفت: قدرت هاي بزرگ و دشمنان اسلام در راستاي تامين منافع غيرقانوني خود، همواره دنبال جلوگيري از وحدت و يکپارچگي مسلمانان بوده اند که بايد در اين خصوص هوشياري خود را حفظ کنيم.
وي خواستار استفاده از تجربيات ايران در برپايي کنفرانس وحدت اسلامي براي تقويت همگرايي فکري و عملي بيشتر در ساير کشورها شد و گفت: کنفرانس بين المللي وحدت اسلامي گامي مهم در جهت تقويت هرچه بيشتر وحدت و انسجام ميان همه مسلمانان است و اميدوارم آثار اين کنفرانس در همه جوامع اسلامي جريان پيدا کند.
مدير مسجد بزرگ شهر ليون فرانسه نيز معتقد است؛ تبادل نظر ميان مسلمانان کشورهاي مختلف با هدف دستيابي به رويکردي واحد در چارچوب تقويت اتحاد در جهان اسلام از مهمترين دستاوردهاي کنفرانس و حدت اسلامي است.
کامل کابتان گفت: به همين دليل همايش بين المللي وحدت اسلامي براي مسلمانان جهان جايگاه و اهميت ويژه اي دارد و بسياري از عالمان و رهبران ديني، آن را عامل شتاب گيري روند تقويت اتحاد و همدلي در جهان اسلام ارزيابي مي کنند.
مدير مسجد بزرگ ليون معتقد است که علوم برگرفته از قرآن و آموزه هاي اهل بيت (ع) دو منبع براي وحدت مسلمانان بوده و يادگيري اين دو منبع بهترين راه براي مبارزه با افراط گرايي و تفرقه است، تشکيل کنفرانس و حدت اسلامي را يک فرايندي مبارک دانست که مي تواند به شکل گيري و تقويت جايگاه تفکرات ناب اسلام در جهان منجر شود.
دياب مهداوي عضو مجمع علماي مسلمان لبنان با اشاره به چند دستگي ميان امت اسلامي با حمايت آمريکا و رژيم صهيونيستي گفت: برگزاري کنفرانس وحدت در عين ايجاد اتحاد و همبستگي ميان مسلمانان، سيلي محکمي به صورت دشمنان است تا نشان دهد که امت اسلامي، امتي متحد است که با داشتن دين و قبله واحد، تمام قد در برابر اقدامات ويرانگرانه دشمنان مي ايستد.

** فرصتي براي همزيستي مسالمت آميز مذاهب اسلامي
بعضي از ميهمانان خارجي کنفرانس امسال معتقد بودند که بهترين فرصت همزيستي مسالمت آميز مذاهب اسلامي وجود همين کنفرانس هاست.
رئيس مرکز اسلامي اسکاتلند، با اشاره به خالي بودن جاي علماي اهل سنت الازهر و عربستان گفت: اين گردهمايي بهترين فرصت براي همزيستي مسالمت آميز مذاهب اسلامي است، زيرا قرار نيست شيعه، سني شود و سني، شيعه بلکه قرار است با هم زيستن بهتر را تمرين کنيم.
حسن الرباني تاکيد کرد: اختلاف عقيده ميان مذاهب اسلامي از قبل بوده و همچنان ادامه دارد و وظيفه ما مسلمانان اين است که با شناسايي اختلافات از طريق حکمت و موعظه، به همزيستي مسالمت آميز مذاهب اسلامي برسيم.

** ايران پيشرو در ايجاد وحدت
برخي از شرکت کنندگان به نقش جمهوري اسلامي ايران در ترويج فرهنگ وحدت ميان مسلمانان پرداخته و ايران را در ايجاد وحدت بين مسلمانان جهان پيشرو مي دانند.
خانم آمساتو ساو ديبه مشاور رييس جمهوري سنگال گفت: اينکه جمهوري اسلامي ايران هر ساله کنفرانس وحدت اسلامي را برگزار مي کند نشان مي دهد اين نظام، در ايجاد وحدت ميان مسلمانان جهان پيشرو و راهبر است و ايران مي تواند نقش يک جمعيت فدراتيو را در امت اسلامي ايفا کند.
وي افزود: ايرانيان مردمي شايسته و پرتلاش هستند و همواره وحدت خود را حفظ مي کنند. البته خطرات تفرقه ميان مسلمانان از نگراني هاي بزرگ امت اسلامي است که مراقبت از آن بسيار ضرورت دارد.

** آغاز فصلي مشترک ميان هنرمندان و دانشمندان
امسال آثاري از هنرمندان 37 کشور در کنار کنفرانس وحدت اسلامي به نمايش درآمد تا دغدغه هنرمندان مسلماني را به تصوير بکشد که نسبت به مسائل وحدت بخش جهان اسلام به ارائه فعاليت هاي هنري مي پردازند و برخي از اين هنرمندان در پاسخ به ايرنا نکاتي را مطرح کردند.
تهيه کننده و کارگردان فيلم مستند «داعش، افراطيان اسلام» برگزاري کنفرانس وحدت اسلامي را نخستين گام در ايجاد اتحاد بين کشورهاي اسلامي دانست و گفت: با توجه به شرايطي که در کشورهاي منطقه غرب آسيا همچون عراق، سوريه و ليبي وجود دارد، براي ايجاد اتحاد بين کشورهاي مسلمان کار سختي در پيش است و جمهوري اسلامي ايران با برگزاري چنين کنفرانسي گامي در نزديک سازي و ايجاد اتحاد در جهان اسلام برداشته است.
امير تقي، که جايزه بهترين تحقيق مستند در بخش مسابقه بين الملل را در جشنواره فيلم وحدت اسلامي دريافت کرد، افزود: برگزاري چنين کنفرانسي، افراد را از ديگر کشورهاي مانند آمريکا، آفريقا، اروپا، آسيا و نمايندگان سني و شيعه و ساير فرهنگ ها را گردهم مي آورد و با انجام گفتمان آنها را به هم نزديک مي کند.
يکي از مهمترين ويژگي هاي کنفرانس امسال برپايي جشنواره بين المللي فيلم وحدت اسلامي بود که به گفته دبير اين جشنواره آغاز فصلي مشترک ميان علما و هنرمندان است.
هاشم ميرزاخاني گفت: جشنواره فيلم وحدت با هدف حمايت از هنرمنداني برگزار شد که دغدغه آنها توليد فيلم با محتواي ارزشي است و نويدبخش حرکتي تاثيرگذار در عرصه سينما هستند.

** فلسطين همچنان مهمترين مساله جهان اسلام
شيخ محمد نمرزغموط رئيس شوراي اسلامي فلسطين در لبنان نيز اين کنفرانس را فرصتي براي رساندن پيام آزادي فلسطين به سراسر جهان دانست و گفت: مساله فلسطين فقط مربوط به فلسطيني ها نيست بلکه متعلق به کل جهان اسلام است و قبله اول مسلمانان در چنگال رژيم متجاوز صهيونيستي اسير است و مسلمانان بايد براي آزاد سازي آن متحد شوند.

** کنفرانس وحدت و پيروزي حلب
برخي از شرکت کنندگان داخلي در سي امين کنفرانس وحدت اسلامي چندين ويژگي را براي کنفرانس امسال برشمردند که در سال هاي گذشته کمتر ديده مي شد.
حجت الاسلام محمدرضا گلزاده معاون سابق مجمع تقريب مذاهب اسلامي از آزادسازي شهر حلب و شادي آن در ميان ميهمانان کنفرانس سخن گفت و اظهار داشت: يکي از ويژگي هاي سي امين کنفرانس بين المللي وحدت اسلامي استقبال از پيروزي امت اسلامي در برابر گروه هاي تکفيري است که اين کنفرانس همزمان با پيروزي ملت و دولت سوريه در حلب و همزمان با توفيق هاي رو به پيروزي ملت عراق برگزار شده است.
معاون پژوهشي پژوهشگاه مطالعات تقريبي مجمع تقريب مذاهب اسلامي افزود: اين ظرفيت در کنفرانس امسال به معني پيام آنلاين و لحظه اي استقبال از پيروزي امت در برابر گروه هاي تکفيري با تنوع مذهبي و شرايط امروز منطقه و جهان است.

** طرح هايي براي سامان دادن به امور جهان اسلام
مروري بر گزارش کميسيون هاي شش گانه کنفرانس امسال و همچنين بيانيه پاياني آن حکايت از مهمترين نتايج برگزاري سي امين کنفرانس وحدت دارد.
منوچهر متکي معاون بين الملل مجمع تقريب مذاهب اسلامي در آخرين برنامه کنفرانس امسال با قرائت بيانيه پاياني گفت: چالش‫هاي فراروي مسلمانان در عصر حاضر در نشست شوراي عالي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي مورد بحث و بررسي قرارگرفت و حاضران ضمن بررسي دستاوردهاي مجمع در سال گذشته، خواستار اجراي طرح هايي ضروري براي برطرف‫ کردن شکاف ها و سامان دادن به امور در جهان اسلام شدند.
وي شرايط دوران کنوني را برشمرد و گفت: طي شش سال گذشته منطقه ما و بخش هاي ديگري از جهان اسلام همچون سوريه، عراق، يمن، بحرين و بخش هايي از آفريقا و آفريقاي غيرعربي دستخوش هجمه ها، تخريب ها و از بين رفتن زير ساخت ها و منابع مادي، معنوي و انساني جهان اسلام بود که البته اين اقدامات در سايه يک طراحي حساب شده از سوي آمريکايي ها صورت گرفته و صهيونيست ها سناريوي آن را طراحي کردند که با دلارهاي نفتي برخي از کشورهاي منطقه به اجرا در آمد.
متکي افزود: اکنون همزمان با اين کنفرانس دو عنصر مهم يعني مقاومت در برابر جريانات تکفيري، داعش و افراط گرايي و همچنين اقدامات افشاگرانه و فکري در جهت آشکارسازي دست هاي پشت پرده جريان هاي فتنه انگير در منطقه موثر بودند.

** 80 مقاله با موضوع وحدت اسلامي
معاون مجمع تقريب مذاهب از رسيدن 80 مقاله به دبيرخانه کنفرانس وحدت با موضوع هاي وحدت، تکفير، فلسطين و تمدن سازي نوين اسلامي خبر داد و گفت: اين مقالات در کميسيون هاي شش گانه (اتحاديه علماي مقاومت، مساعي حميده، بانوان، رسانه، بررسي وضعيت اقليت هاي مسلمان در جهان و روياروي با چالش هاي فراروي امت اسلامي) مطرح شد تا تصويربرداري جامعي نسبت به مسائل کنوني جهان اسلام و راهکارهاي آينده فعاليت هاي تقريبي به دست بياوريم.
البته در کنفرانس امسال استراتژي 10 سال آينده فعاليت هاي مجمع تقريب بررسي و تصويب شد تا اين فعاليت ها در افقي بلند با توجه به شرايط جهان اسلام ساماندهي شود.
شايد يکي از بهترين برنامه هاي کنفرانس وحدت که ميهمانان براي آن لحظه شماري مي کنند، ديدار با رهبر معظم انقلاب در سالروز ميلاد حضرت محمد(ص) باشد و حضرت آيت الله خامنه اي با رهنمودهايي پدرانه توشه يک سال آنان به ويژه ميهمانان خارجي را تامين مي کنند تا اين ميهمانان به عنوان سفيران و مناديان وحدت به کشورهاي خود بازگشته و اتحاد و يکپارچگي ملت هاي مسلمان را ترويج کنند.
رهبر معظم انقلاب در سخنان امسال خود تلاش روزافزون استکبار و استعمار براي تفرقه و تضعيف مسلمانان را يادآور شده و افزودند: دنياي اسلام امروز دچار گرفتاري‌ها و رنج هاي فراواني است که «اتحاد، هم افزايي، تعاون و عبور از اختلافات مذهبي و فکري در زير سايه مشترکات فراوان اسلامي»، راه حل اين مشکلات و مصائب است.
ايشان تاکيد کردند: در صورت وحدت ملت ها و دولت هاي اسلامي، آمريکايي‌ها و صهيونيست ها، توان تحميل خواسته هاي خود بر مسلمانان را از دست مي دهند و توطئه به فراموشي سپرده شدن فلسطين ناکام خواهد ماند.
سي امين کنفرانس بين المللي وحدت اسلامي پايان يافت و ميهمانان خارجي به کشورهاي خود بازگشتند تا با فعاليت هاي فرهنگي و اجتماعي خود مسلمانان را در زير پرچم وحدت جمع کنند و مراقب توطئه هاي دشمناني باشند که هر روز با بهانه هاي واهي بر طبل تفرقه و جدايي بين مسلمين مي کوبند.
اينک بايد ديد تا سال آينده که شاهد برگزاري سي و يکمين کنفرانس وحدت اسلامي خواهيم بود، چند بند از بيانيه کنفرانس امسال عملياتي خواهد شد و امت اسلامي براي ايجاد تمدن نوين اسلامي در چه مرحله اي قرار مي گيرد؛ هرچند اين راه دراز است ولي مي توان هر سال گامي بلند در راستاي تحقق وحدت امت اسلامي برداشت.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/8011/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

دربی در اسپانیا برای انتقال آردا گولر!

آقای مدیر پرسپولیس! فقط لایک نبود

سلیمان‌زاده: با نویدکیا تاکتیکی و ذهنی رشد کردیم

خداحافظی کوه عضله آمریکایی پیش از رسیدن به اسنایدر

تصمیم انتحاری ویسی بعد از شکست تلخ

اعلام آتش‌بس گوندوغان پیش از ال‌کلاسیکو

رمزگشایی ایمانی از موضع گیری واحد چپ و راست سیاست در ماجرای حمله به صهیونیست‌ها

نامعادله تبلیغات در سینمای ایران

وقتی کارگردان مشهور قلیان چاق می‌کرد

به یاد مرتضی پاشایی، در کنسرت «محسن ابراهیم زاده»

ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه

درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

اجرای آزمایشی طرح متمرکز سازی چاپ و صدور شناسنامه در 5 استان

حذف کامل کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه

زباله های فضایی در مریخ

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

محرومیت سنگین برای دروازه‌بانی که لیزر انداخت!

امیرعبداللهیان از الجزایر قدردانی کرد

پاسخ معاون رئیسی به رسانه‌ غربی که نوشته‌ بود مسئولان این روزها در پناهگاه هستند!

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان