راه ترقی

آخرين مطالب

سفير ايران در آستانه: سفر رئيس‌جمهوربه قزاقستان گامي رو به جلو در تکميل همکاري‌هاي دو کشور است گفتگو

  بزرگنمايي:

راه نو- مجتبي دميرچي‌لو در آستانه سفر يک روزه رييس‌جمهور کشورمان به قزاقستان در رابطه با سطح تعاملات تهران - آستانه گفت: طبق اعلام منابع آماري قزاقستان در سال 2015 حجم مبادلات تجاري دو کشور  650 ميليون دلار بوده و آمار 2016 هنوز اعلام نشده است.
 
اين ديپلمات کشورمان در پاسخ به  اين سئوال که تعاملات تهران و آستانه در چه سطحي است و آينده تعاملات دو کشور را چطور ارزيابي مي‌کنيد؟ گفت: روابط ايران و قزاقستان هم در سطح دوجانبه و هم در سطوح منطقه‌اي و بين‌المللي روند مثبت و رو به رشدي دارد.
وي ادامه داد: گرچه معتقديم با توجه به ظرفيتهاي فراوان، زمينه‌هاي زيادي براي ارتقاي آن وجود دارد سفرهاي متقابل مقامات عاليرتبه نشان‌دهنده اهتمام مقامات دو کشور به توسعه روابط سياسي دو کشور است. با رفع برخي موانع از جمله تحريم‌هاي تحميلي عليه کشورمان، تحرک جديدي در روابط اقتصادي دو کشور ايجاد شده است.
دميرچي لو با بيان اينکه انتظار افزايش سطح روابط اقتصادي تهران و آستانه را داريم افزود: با توجه به ظرفيتها، توانائيها و امکاناتي که دوکشور دارند و زير ساختهاي حمل و نقلي خوبي که در بخش هاي راه آهن، حمل و نقل دريايي وهمچنين هوايي ايجاد شده است، پيش بيني مي شود سطح روابط اقتصادي بيش از اين افزايش يابد.

وي در پاسخ به اين سئوال که سفر رييس جمهور قزاقستان به تهران چه دستاوردهايي داشت و توافق هاي انجام شده در آن سفر چطور دنبال مي شود؟ خاطرنشان کرد: آقاي نورسلطان نظربايف رئيس جمهور قزاقستان مورخ 23 و 24 فروردين 1395 در راس هياتي بلندپايه به تهران  سفر کرد. در اين سفر 9 سند همکاري دولتي در زمينه انتقال محکومان به حبس، حفظ نباتات و قرنطينه گياهي، همکاري‌هاي فناورانه، صنعت، تجارت و سرمايه گذاري، حمل و نقل و تزانزيت در مسير جاده ابريشم و همکاري بانکي ، راه آهن، صندوق توسعه ملي جمهوري اسلامي ايران و شرکت مادر تخصصي ملي بايترک قزاقستان و 51 سند در ارتباط با بخش خصوصي امضا شد.
وي ادامه داد: سفارت جمهوري اسلامي ايران در جمهوري قزاقستان براساس وظايف خود نهايت تلاش را با پيگيري مستمر به منظور اجرائي شدن توافقات انجام مي‌دهد. وزارتخانه ها و سازمانهاي ايراني و قزاقي مرتبط به توافقات نيز نقش مهمي در اجرائي شدن توافقات دارند.

سفير کشورمان در قزاقستان در رابطه با اينکه سفر آتي روحاني به آستانه با چه اهدافي انجام خواهد شد و چه توافق ها و قراردادهايي به امضا خواهد رسيد؟ هم تصريح کرد: سفر آقاي دکتر روحاني رياست محترم جمهوري با هدف ارتقاء بيشتر روابط جمهوري اسلامي ايران و جمهوري قزاقستان انجام خواهد شد زيرا دو کشور ظرفيت‌هاي فراواني براي توسعه بيشتر روابط دارند.
وي ادامه داد: در اين سفر توافقاتي در زمينه  همکاري‌هاي  اقتصادي، سرمايه‌گذاري، گمرکي، کشتيراني، فرهنگي و گردشگري انجام مي‌شود. همچنين تبادل نظر در خصوص مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي از ديگر موضوعاتي است که در اين سفر مطرح خواهد شد.

دميرچي‌لو با اشاره به مهمترين زمينه‌هاي همکاري دو کشور گفت: در بخش‌هاي زيادي فرصت همکاري ميان ايران و قزاقستان وجود دارد. بخش‌هاي راه‌سازي، معدن، فلزات، پالايشگاهي، کشاورزي، حمل و نقل و ترانزيت، انرژي، بهداشت و درمان، گردشگري، امور تجاري به ويژه صدور محصولات غذايي، مزيت‌هاي همکاري با قزاقستان است.
وي همچنين در پاسخ به اين سئوال که بعد از برجام شاهد چه رفت و آمدهايي بين هيئت‌هاي ايران و قزاقستان بوديم و خواهيم بود؟ افزود: پس از برجام شاهد افزايش سفر مقامات دو کشور از جمله، وزراي امورخارجه، کشاورزي و رئيس جمهوري اسلامي ايران به قزاقستان و سفر رئيس‌جمهور، وزير امور خارجه ، کشاورزي، اقتصاد و سرمايه‌گذاري قزاقستان به تهران بوديم که در سفر آقاي نورسلطان نظربايف رئيس‌جمهور قزاقستان در راس هياتي متشکل از تعدادي وزرا و شرکت‌هاي اقتصادي و تجاري به تهران ضمن برگزاري همايش مشترک تجاري بيش از 60 موافقتنامه و يادداشت تفاهم ميان بخش‌هاي دولتي و خصوصي دو طرف به امضا رسيد.
وي خاطرنشان کرد: اين اسناد بستر خوبي براي همکاري‌هاي دو کشور فراهم کرده است. سفر جناب آقاي روحاني رئيس جمهور محترم به قزاقستان گامي رو به جلو در تکميل همکاري‌هاي دو کشور در بخش‌هاي مورد علاقه طرفين خواهدبود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/8014/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد