راه ترقی

آخرين مطالب

ادعاي روزنامه سعودي؛ مشاور ترامپ از احتمال لغو کامل برجام خبر داد نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه نو- «هديل عويس» خبرنگار اين روزنامه در واشنگتن در اين باره نوشت: گابريل سوما، مشاور امور خاورميانه [غرب آسيا] دونالد ترامپ، در زمان تبليغات انتخاباتي او گفت: رئيس جمهور جديد آمريکا توافق‌نامه هسته اي با ايران را مورد بازبيني قرار خواهد داد، زيرا با منافع آمريکا در خاورميانه [غرب آسيا] در تعارض است. وي گفت احتمال دارد اين توافق‌نامه به علت سياست هاي توسعه طلبانه تهران در منطقه به طور کامل لغو شود.
 الرياض متن گفتگوي اختصاصي خود را با اين مسئول آمريکايي منتشر کرد که در نخستين سوال از وي پرسيده است: هنوز در ابتداي دوره رياست جمهوري ترامپ و تصميم گيري هاي او هستيم که با رسانه ها و مخالفان تظاهرکننده در خيابان ها مواجه هستيم، توجيه شما درباره تصميم هاي ترامپ چيست و آيا اين تصميم ها درست است؟
گابريل سوما گفت: تصميم درباره جلوگيري از ورود اتباع بيگانه به خاک آمريکا به قوت خود باقي است. در دوره باراک اوباما رئيس جمهور سابق، مرزهاي آمريکا باز بود، به گونه اي که احتمالا بيش از بيست تا سي ميليون نفر در آمريکا باشند که تابعيت، عقايد و رويکردهايشان مشخص نيست. افزون بر آن، در دوره اوباما حملات تروريستي مانند حملات «سن برناردينو« و «اورلاندو» روي داد. شمار زيادي که درصدد اجراي عمليات تروريستي بودند، اکنون تحت محاکمه اند. اهتمام به امنيت آمريکا از اولويت هاي رئيس جمهور جديد است و از اين روست که رئيس جمهور ترامپ چنين تصميمي گرفت.

 موضع دولت آمريکا درباره متحدان سنتي واشنگتن در خاورميانه [غرب آسيا] چيست و ابعاد جديد مورد انتظار درباره اين روابط کدام است؟
روابط بين آمريکا و کشورهاي حوز خليج [فارس] رو به بهبودي است و اين روابط به نفع همه طرف هاي مسئول خواهد بود. در زمينه نابودي شبه نظاميان تروريست، بين آمريکا و کشورهاي عربي همکاري صورت خواهد گرفت.

خبرنگار الرياض در ادامه پرسيد: عربستان اعلام کرده است که با توجه به ديدگاه مشترک عربستان و آمريکا درباره بسياري از چالش ها و در صدر آن پرونده هسته اي ايران، آيا بر اين باوريد که توافق پنج بعلاوه يک، توافق اشتباهي بود و آيا ممکن است آمريکا آن طور که ترامپ اشاره کرده است، به کلي از اين توافق خارج شود؟
مشاور تبليغاتي ترامپ پاسخ داد: توافقي که اوباما با ايران امضا کرد، به طور خاص با وضع آمريکا در خاورميانه [غرب آسيا] مناسبتي ندارد، زيرا دادن حق فعاليت به نيروگاه هاي اتمي به ايران سبب ايجاد تنش زياد در بين کشورهاي عربي حوزه خليج [فارس] و کشورهاي عربي ديگر مي شود. ما شاهديم که ايران طي هشت سال اخير نفوذ خود را در يمن، عراق و سوريه افزايش داده است. توافق‌نامه هسته اي مورد بازبيني قرار خواهد گرفت، زيرا با منافع آمريکا در خاورميانه [غرب آسيا] در تعارض است و چه بسا که به طور کامل لغو شود و ديديم که ژنرال فلين مشاور ارشد امنيت ملي آمريکا چند روز پيش به طور رسمي از کاخ سفيد، به ايران درباره تحرکات نظامي اش عليه کشورهاي عربي هشدار داد.

خبرنگار الرياض پرسيد: تاکنون سياست خارجي ترامپ درباره سوريه حتي براي افراد نزديک به خودش نيز مشخص نيست، آيا آمريکا با ترکيه يا کردها وارد تعامل خواهد شد يا اينکه در مسير توازن [با اين دو] گام برخواهد داشت؟
 گابريل سوما پاسخ داد : درباره وضع سوريه طي سال هاي گذشته، او [ترامپ] بسيار دقيق بوده است، زيرا اين جنگ پانصد هزار کشته داشته است و اين موضوع و ايجاد حل و فصل مسالمت آميز، به طور اساسي و ويژه براي دولت ترامپ حائز اهميت است. اکنون آمريکا شرکايي چون ترکيه و روسيه دارد. اوباما به درستي با مسائل برخورد نکرد و مسائل را به حال خود رها کرد که به مصيبت بزرگ سوريه منجر شد. درباره کردها و ترکيه بايد بگويم که ترکيه متحد آمريکا و عضو سازمان پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) است. افزون بر آن، روسيه در منطقه حضور دارد و ترکيه نيز با آن روابط نزديکي دارد. ترامپ ديدگاه ترکيه را درباره کردها مد نظر قرار خواهد داشت، اما حل و فصل نهايي به دست روسيه و آمريکا خواهد بود.

ترامپ اعلام کرده است که اولويت دولت او مبارزه با تروريسم خواهد بود؛ آيا درباره نحوه برخورد با اين مسئله تصوري وجود دارد؟ و آيا شمار حضور نظامي آمريکا در مناطق درگيري افزايش خواهد يافت يا دولت آمريکا به عناصر محلي تکيه خواهد کرد و طرف هايي که آمريکا درصدد مشارکت دادن آن‌ها در اقدامات نظامي خود است، کدام هستند؟
آمريکا با توافق روسيه، با همه طرف هايي که ارتباط مستقيمي با درگيري ها در سوريه دارند، تماس خواهد گرفت. از مسائلي که ترامپ به آن اشاره کرده است، اين است که براي جلوگيري از خروج شمار زيادي از آوارگان، مناطق امني در داخل سوريه ايجاد خواهد کرد. هزينه اين منطقه امن را برخي از کشورهاي عربي برعهده خواهند گرفت. هنوز، اوضاع نظامي مورد بررسي قرار نگرفته است و ما منتظر بررسي اوضاع نظامي با روس ها هستيم. ممکن است نيروهاي نظامي عربي «پاسدار صلح» تشکيل شود، اما تاکنون مشخص نشده است که کدام کشورها نيروي نظامي اعزام خواهند کرد، اما مصر و اردن از جمله کشورهاي نامزد هستند. ما خواهان وجود تنش نظامي خارجي در سوريه نيستيم و ترجيح مي دهيم که ارتش هايي حضور يابند که استقلال سوريه را مورد احترام قرار دهند و مردم سوريه نيز از آن‌ها راضي باشند.

الرياض بار ديگر به طور مستقيم از وي پرسيد: آيا موضع سرسختانه ترامپ درباره مسئله هسته اي ايران، شامل قاطعيت آمريکا درباره شبه نظاميان مداخله گر ايران در امور کشورهاي منطقه نيز خواهد شد؟
وي در پاسخ گفت تاکنون هيچ اظهار نظري از کاخ سفيد درباره برخورد نظامي با اين شبه نظاميان صادر نشده است و اگر تصميمي عليه اين شبه نظاميان وجود داشته باشد، رئيس جمهور به طور علني درباره آن چيزي نخواهد گفت، زيرا راهبرد او چنين است. اما تحقيقات و بررسي هاي زيادي در شوراي امنيت سازمان ملل متحد ملي آمريکا و پنتاگون درباره اين شبه نظاميان وجود دارد.

خبرنگار الرياض در ادامه پرسيد: لبنان کشوري با رئيس جمهور مسيحي است و شمار زيادي از مسيحيان در آن هستند، با وجود اين شبه نظاميان مورد حمايت ايران بر آن تسلط دارند و درصدد تغيير فرهنگ آن هستند؛ آيا رئيس جمهور ترامپ در جهت حمايت از رئيس جمهور لبنان و افزايش نفوذ و بازخواست شبه نظاميان حزب الله و کاهش نفوذ آن عمل خواهد کرد؟
گابريل سوما در پاسخ گفت : رئيس جمهور ترامپ درباره حزب الله و ديگر شبه نظاميان در لبنان، از نزديک با رئيس جمهور لبنان تعامل خواهد کرد. نبايد فراموش کرد که شوراي امنيت سازمان ملل متحد درباره کاهش نفوذ ايران در لبنان، از جمله خروج نيروهاي سوري از لبنان و اعمال تحريم برخي بانک هاي همکاري کننده در اين خصوص، چند قطعنامه صادر کرده است. قطعنامه ها عليه اين شبه نظاميان در لبنان اجرا خواهد شد. رئيس جمهور از بر امور لبنان واقف است و حضور شبه نظامياني چون حزب الله را در لبنان مغاير با قطعنامه هاي سازمان ملل و سياست آمريکا مي داند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/8432/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

موزیک ویدئوی متفاوت از قطعه وطنیِ همایون شجریان

موسیقی بی‌کلام زیبا و آرامش‌بخش «بهشت» با هنرمندی پیدر بی هلند

نماهنگ تماشایی آرون افشار بنام «شب رویایی»

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

کشف مکان دقیق دفن افلاطون

پیش‌بینی وضعیت آب و هوا؛ سامانه بارشی جدی سه شنبه وارد کشور می‌شود

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969