راه ترقی

آخرين مطالب

از برجام انتظار معجزه نداشتيم/ بازگشت کشور به دوران تحريم ها بعيد است گفتگو

  بزرگنمايي:

راه نو- حسن فروزان فر نايب رئيس کميسيون رقابت اتاق بازرگاني تهران در گفتگو با آريا در پاسخ به اين سوال که تا چه اندازه پس از برجام انتظارات در فضاي اقتصادي کشور برآورده شده است؟، اظهار داشت: در جلسه اي که در اتاق بازرگاني تهران برگزار شد دکتر ظريف به خوبي به اين نکته که پسابرجام زمينه ساز پيشرف اقتصاد ايران خواهد بود اشاره کردند .
وي گفت: به  اعتقاد من پسابرجام  فضاي بد تبليغاتي که عليه ايران و منافع ايران در دنيا بوجود آمده و ممکن بود به اقتصاد کشور آسيب جدي وارد کند را بهبود بخشيد.
همچنين بايد به اين نکته توجه داشت که مشکلاتي که  گريبان گير اقتصاد کشور شده است به يکباره ايجاد نشده و اين تغيير طي دوره هاي مختلف زمينه ساز وضعيتي شده است که اندازه و شدت تحريم ها به نقطه اي که پيش از اين در آن قرار داشتيم برسد.
فروزان فر افزود: قاعدتا انتظارات اينگونه نبوده که بلافاصله پس از اينکه به توافقي برسيم از فردا تمام تحريم ها برطرف شود، اما پسابرجام زمينه سازي شد براي اينکه ما مذاکرات خوب ، مناسب و سازنده ي  تجاري با طرف هاي مقابل داشته باشيم و تعاملات تجاري خود را افزايش دهيم .
وي تصريح کرد: به طور مثال ، در فضاي شکل گرفته در پسا برجام ، ايران توانست با قدرت سهم خود را از بازار نفت پس بگيرد و بلافاصله توان توليد و صادرات را بازسازي و افزايش دهد.
 نايب رئيس کميسيون رقابت ،خصوصي سازي و سلامت اداري اتاق بازرگاني تهران در ادامه با اشاره به اينکه در زمينه حمل و نقل ، تعاملات ما با دنيا در حال بهبود است ، گفت: در زمينه بيمه  کشتي هاي نفتي موفقيت هايي حاصل شده ، اما براي اينکه ارتباط اقتصادي ميان ايران و غرب و کشورهاي اروپايي قوي تر و بهبود واقعي حاصل شود ، نيازمند عزم داخلي و توان افزايي خود براي مراودات هستيم .
وي خاطر نشان کرد: البته مشکلات بانکي همچنان  به قوت خود باقيست ،اما همين ميزان از ظرفيتي که ايجاد شده نکته بسيار مثبتي در اين راستا بوده  چرا که ما انتظار معجزه از برجام نداشتيم.
فروزان فر با تاکيد بر اين که توانايي در متن برجام نيست که يکباره همه چيز را تغيير دهد  گفت: برجام فقط شرايط را مساعد و هموار مي سازد تا زمينه اقتصاد داخلي به گونه اي بهبود يابد که ساير دستگاه هاي اجرايي کشور در راستاي پيشرفت اقتصادي حرکت کنند .
وي  با بيان اين که محدوديت ها و مشکلات سياسي بين المللي همچنان وجود دارند  گفت: به علاوه جابه جايي دولت ها در آمريکا باعث نگراني ملت ها شده است  و متاسفانه به قدرت رسيدن دونالد ترامپ زمينه نا مناسبي را  براي تعاملات بين المللي ما فراهم مي کند ،چرا که بسياري از سازمان ها و شرکت هاي بزرگ نگران تصميمات و نحوه رفتار آمريکا در قالب دولت جديد هستند .
فروزان فر اذعان داشت: از ديدگاه من بايد به موضوع به گونه اي بنگريم که پاسخي براي اين سوال داشته باشيم که اگر بخواهيم در مورد برجام قضاوت کنيم ، ابتدا بايد ببينيم اگر برجام اتفاق نيفتاده بود ، شرايط اقتصادي کنوني ما چگونه بود ؟ ما بايد شرايط کنوني اقتصاد کشور را با شرايطي که اگر برجام اتفاق نيافتاده بود مقايسه کنيم و ببينيم در شرايط کنوني چه فرصت هاي اقتصادي براي کشورمان ايجاد شده است .
وي ادامه داد : در حال حاضر ما نمي توانيم در مورد برجام با قطعيت صحبت کنيم و براي آن امتياز قائل شويم . برجام صرفا يک بستر بود و بايد با زمينه سازي ها وتوسعه تعاملات بتوانيم مذاکره کنيم و ازاين بستر به بهترين نحو استفاده کنيم. اين واقعيت کاملا مشهود است که طرف آمريکايي همچنان خصمانه برخورد مي کند و به دليل همين رفتار خصمانه زمينه بهره برداري از اين توافق را براي ما دشوار کرده است .
 نايب رئيس کميسيون رقابت ،خصوصي سازي اتاق بازرگاني تهران  خاطر نشان کرد: برخورد هايي که اکنون در مورد ايران انجام مي شود به دليل ضعف در برجام نيست و اين بواسطه ي طولاني بودن اين مسير و تغيير سياست هايي است که در آمريکا در حال رخ دادن است .
وي افزود: افخمي در جلسه اي که در اتاق بازرگاني تهران برگزار شد ، عنوان کرد : دسترسي به 20 ميليارد دلار از دارايي هاي ايران در اروپا از جمله آثار برجام مي باشد . بنابراين چنين اقداماتي دست يابي به منافع حاصل از فروش نفت ايران که در کشور هاي ديگر بلوکه شده بود را ميسر ساخت. در حال حاضر شرايط به گونه اي تغيير يافته که امکان دسترسي ايران به اموال خود در ساير کشورها از جمله هند و چين فراهم شده و دولت مي تواند با استفاده از اين منابع مالي هزينه هاي عمراني را افزايش داده و هزينه هاي جاري خود را کاهش دهد و در نتيجه کشور را از رکود اقتصادي نجات داده و شرايط را براي رشد اقتصادي کشور فراهم کند.
 وي در ادامه در پاسخ به اين سوال که آيا به قدرت رسيدن ترامپ سرمايه گذاري خارجي در ايران را تحت تاثير قرار خواهد داد يا خير، اگفت : اين امر به رفتاري که دولت جديد در آمريکا از خود نشان مي دهد ، بر مي گردد و متاسفانه از ديد من دولت ترامپ قابل پيش بيني نبوده و قرار نيست رفتار حرفه اي و قابل پيش بيني داشته باشد .
فروزان فر افزود : از اين رو نمي توانيم پيش بيني کنيم که رفتارهاي سياسي و اقتصادي ترامپ در قبال ايران مشکل آفرين خواهد بود يا خير ؟ آمريکا به جز در مواردي خاص نمي تواند ارتباطات و تعاملات ايران با ساير کشور ها را تحت تاثير قرار دهد . همچنين ما در شرايط موجود هيچ گاه انزوايي را که بواسطه اعمال تحريم ها ي ظالمانه تجربه کرده ايم،  فراموش نخواهيم کرد .
وي در ادامه با اشاره به اظهارات رئيس کل بانک مرکزي مبني بر اين که اگر تحريم ها ادامه پيدا کند ، سيستم کوپني دوباره اجرا خواهد شد ، عنوان کرد : من اين گزينه را گزينه بعيدي فرض مي کنم . اينکه ايران دوباره در شريط تحريم ها قرار گيرد کاملا دور از انتظار است و نبايد برخي حساسيت ها در مورد بازگشت دوباره تحريم ها وجود داشته باشد .حتي اگر آمريکا کارشکني کند و دوباره تحريم ها را عليه ايران اعمال کند زمينه هايي که در چارچوب برجام ايجاد شده به اندازه کافي بازدارنده است.
نايب رئيس کميسيون رقابت ،خصوصي سازي اتاق بازرگاني تهران گفت: بنابراين کاملا بعيد است که به راحتي به شرايط قبل از برجام برگرديم ، در چنين شريطي زمينه رشد اقتصاد داخلي و توسعه اقتصاد کشور از دست خواهد رفت.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/8444/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

بدشانس‌ترین بازیکن استقلال

تیم داوری ایران برای قضاوت بازی جام ملت‌های آسیا انتخاب شد

مناف هاشمی: حذف 500 میلیارد از بودجه کمیته ملی المپیک

کریستین بنتکه: منتظر درخشش دی‌بروینه در آمریکا باشید

کدام کشتی‌گیران سهمیه المپیک را کسب کردند؟

محسن ربانی: دوومیدانی ایران به تک ستاره‌ها متکی است

سورپرایز آنچلوتی؛ تغییرات مهم در ال‌کلاسیکو!

گلزنی شهاب زاهدی در بازی آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

صعود قایقرانان ایران به فینال قهرمانی آسیا

فیفا در جریان اقدامات مربوط به پیشرفت فوتبال ایران قرار گرفت

میزان موفقیت‌ ‌عملیات وعده صادق از زبان جانشین فرمانده‌ کل سپاه

چالش مرندی برای مجری معروف انگلیسی: در برنامه‌ات فیلم سرهای بریده‌شده اسرائیلی‌ها را نشان بده!

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

اکران آنلاین «آخرین تولد» با بازی الناز شاکردوست

رونمایی از پوستر رسمی جشنواره فیلم «کن»

مدیر مدرسه‌ دختر یا نامزد سابق پدر؟

آهنگ جدید/ «ماه من» از بابک جهانبخش منتشر شد

متن تلخ دخترِ حسین زمان درباره مرگ پدرش

افزایش 2 میلیون تومانی حقوق سرایداران مدارس

تصاویری عجیب از خسارت سیل امارات

دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین در فضای مجازی

پیست مسابقات فرمول یک با آسفالت نانویی روکش شد

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

کارواش خانگی مدل Gunjet

سرمربی پیشین فوتسال: بازیکنان با استرس بازی کردند

پیشنهاد پزشکی به بیرانوند برای بازگشت به دروازه پرسپولیس

باشگاه تراکتور: سرمربی امروز مشخص می‌شود

رویه‌های امنیتی مراسم افتتاحیه المپیک پاریس

رضایت کادر فنی نساجی از لوان پولی

قد کشتی ایران از آسیا بلندتر است

هافبک استقلال زیر تیغ جراحی

قربانعلی‌پور: قلعه‌نویی سعی در کمترین تعطیلی دارد

نورنیوز: خبرسازی رسانه‌های غربی درمورد آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران تکذیب شد

ناوگروه‌های ایران در کدام دریاها هستند؟

دستورکار هفته جاری مجلس

چهره بازیگر سریال «پایتخت» در 50 سالگی

«مارال»؛ روایت دختری 15 ساله که مجبور به ازدواج است

متلک بانمک سریال «نون خ» به قیمت طلا

قیمت بلیت کنسرت‌ها ارزان می‌شود؟

مرد ثروتمند قربانی طلب یک میلیارد تومانی‌اش شد