راه ترقی

آخرين مطالب

برجام دليل نگرش متفاوت جهان به ايران از پنجره گردشگري است دانش

  بزرگنمايي:

راه نو- زهرا احمدي‌پور معاون رئيس‌جمهوري و رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، ضمن تبريک‌گويي به‌مناسبت ايام‌الله مبارک دهه فجر، گفت: «خوشحالم که براي بار دوم در شهرستان بجنورد حضور پيدا کردم. خراسان شمالي به‌عنوان استان مستقل در پيکره نظام تقسيمات کشور صاحب نام مشخصي شده است.»
او افزود: «از برکات نظام جمهوري اسلامي ايران آموزه‌هايي است که به‌واسطه رهنمودهاي خميني بزرگ(ره) در کنار مبارزات آرمان‌خواهانه ملت ايران در قالب قانون اساسي تدوين و به‌کمک آن نقشه راهي براي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران پيش‌بيني شد. امروز در سي‌‌وهشتمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در ميانه راهي قرار گرفته‌ايم که پر از فراز و فرود بوده، اما اين فراز و فرودها باعث نشده که اراده ملت دچار تزلزل شود و از آرمان‌هاي بزرگ خود جدا بيفتد.»
معاون رئيس‌جمهوري ادامه داد: «انقلاب حق تعيين سرنوشت را به ما داد و به‌واسطه اين حق امروز مي‌خواهيم، با مشارکت نخبگان، آينده بهتري براي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران رقم بزنيم. نخبگان به‌عنوان سرمايه اجتماعي نظام داراي ارزش وافري هستند و اين نظام براي اين سرمايه اجتماعي احترام ويژه‌اي قائل است.»
او افزود: «38 سال از پيروزي انقلاب مي‌گذرد و اصلي‌ترين دستاوردهاي اين نظام استقلال سياسي و صيانت از جمهوريت نظام بوده است: دو شعاري که در زمان پيروزي انقلاب مطرح شد و تاکنون به‌عنوان دو اصل جدي موردتوجه نظام قرار گرفته است. اين نظام با حرکت به‌سوي آينده تلاش مي‌کند، با راهبرد توجه به درون در کنار همگرايي با دنيا و در عين تعاملات سازنده‌اش با جهان، ارزيابي مناسبي از منافع ملي خود رقم بزند.»
عبور از سخت‌ترين شرايط امنيتي و سياسي معاصر از مسير اعتدال و گفت‌وگو
احمدي‌پور گفت: «خردورزي نظام جمهوري اسلامي و خردورزي رئيس‌جمهوري ــ که به‌عنوان رئيس قوه مجريه بايد اين خردورزي را به‌مرحله اجرا بگذارد ــ در کنار عقلانيت و ديپلماسي موفق دولت کمک کرد تا از مسير اعتدال و گفت‌وگو سخت‌ترين شرايط امنيتي و سياسي دوران معاصر را پشت‌سر بگذاريم. عبور از اين شرايط سخت امکان‌پذير نبود مگر اينکه با روابط بين‌المللي و با زبان آشنا باشيم و بتوانيم با حفظ احترام متقابل به‌عنوان يک کشور تأثيرگذار مطرح شويم.»
او افزود: «خوشبختانه امروز ايران در موقعيت پس‌ازبرجام، به‌عنوان يک کشور اثرگذار و تعيين‌کننده، درحال بالا بردن توان قدرت نرم و توان ملي است تا ميزان اثرگذاري‌اش را افزايش دهد.»
معاون رئيس‌جمهوري به تأثيرات برجام بر گردشگري اشاره کرد و گفت: «پررنگ‌تر شدن حضور زنان در جامعه، توجه به ايثارگران و جانبازان و مواردي که در اين نشست از سوي سمن‌ها مطرح ‌شد، در دستور کار جدي دولت قرار دارد.»
بهره‌گيري بيشتر از ظرفيت زنان لازمه حرکت به‌سوي آينده‌اي بهتر
احمدي‌پور تصريح کرد: «توجه ويژه به ارتقاي جايگاه زنان با توجه به سطح تحصيلات و توانمندي‌هايشان در دستور کار دولت است و خوشبختانه نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران کم‌کم از ظرفيت زنان در همه بخش‌هاي مختلف بهره‌مند مي‌شود؛ با وجود اين، براي حرکت به‌سوي آينده‌اي بهتر بايد استفاده از اين ظرفيت افزايش پيدا کند.»
او افزود: «موفقيت‌هايي که در نظام با برجام به‌وجود آمد بر کسي پوشيده نيست. ‌برطرف کردن تصوير منفي ايران در دنيا و رساندن آن تصوير به نقطه صفر و آغاز حرکت از نقطه صفر به بالاي صفر براي اينکه احساس کنند ايران کشوري امن و باثبات و رفت‌وآمدکردني براي گردشگران و سرمايه‌گذاران خارجي است انرژي زيادي مي‌طلبيد، بااين‌حال، خوشبختانه ديپلماسي دولت توانست اين امر را محقق کند.»
برجام موجب شده جهان، ايران را از پنجره گردشگري متفاوت ببيند
رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در ادامه سخنان خود اظهار کرد: «در طول هفته گذشته نمايندگاني از 40 کشور دنيا در قالب راهنمايان گردشگري وارد ايران شده‌اند و به‌اتفاق از ايران به‌عنوان سرزميني سرشار از تنوع، جاذبه و داراي مردماني پر از انرژي و اميدبه‌آينده ياد مي‌کنند. فرصت‌هاي به‌وجودآمده پس از برجام کمک مي‌کند که جهان ايران را از پنجره گردشگري متفاوت ببيند، و به‌واسطه ديپلماسي گردشگري روابط ما و ملت‌ها مستحکم مي‌شود.»
او افزود: «براي تقويت اين روابط زيرساخت‌هايي ازجمله تقويت ناوگان هوايي و گسترش ترمينال‌ها موردنياز است و دولت قصد دارد با گسترش اين زيرساخت‌ها فرصتي ايجاد کند که ورود گردشگران خارجي به ايران افزايش يابد؛ اما همه عزم دولت بر جذب گردشگران بين‌المللي استوار نيست، بلکه دولت در کنار آن بر توسعه گردشگري داخلي هم تأکيد دارد.»
لزوم تدوين نقشه راه گردشگري براي استان‌ها
احمدي‌پور با تأکيد بر اينکه گردشگري داخلي بايد داراي تنوع مقاصد گردشگري باشد بيان کرد: «اگر استان خراسان شمالي تبديل به مقصد گردشگري شود از ناشناخته بودن درمي‌آيد. تنوع و توزيع مقاصد مختلف گردشگري و توازن در بسته‌هاي سفر به شناسايي مقاصد جديد گردشگري کمک مي‌کند.»
او افزود: «در بخش گردشگري سلامت اتفاقات خوبي در استان‌ها، به‌ويژه در استان‌هاي مرزي، درحال رخ دادن است و توافق‌هاي خوبي ميان سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري و وزارت بهداشت در اين زمينه صورت گرفته است.»
معاون رئيس‌جمهوري گفت: «با اولويت توسعه گردشگري سلامت، اداره‌کل ميراث‌فرهنگي استان خراسان شمالي سعي مي‌کند که طرح جامع گردشگري استان را تدوين کند. نقشه راه گردشگري براي استان‌ها تدوين نشده و اين از مشکلات پيش روي توسعه گردشگري است و بعد از گذشت 10 سال نيازمند به‌روز شدن است. با هر سرعتي که اين برنامه تهيه شود افق بلندمدت توسعه گردشگري استان دسترس‌پذيرتر خواهد بود تا به افق 1404 و جايگزين کردن درآمد گردشگري با درآمدهاي نفتي برسيم.»
او بر عزم جدي دولت براي مراقب از جايگاه والاي جانبازان و ايثارگران تأکيد کرد و گفت: «در بحث توسعه بوم‌گردي توسعه و استقبال خوبي درحال وقوع است. توسعه بوم‌گردي به اقتصاد محلي پويايي مي‌بخشد و اقتصاد در جوامع محلي را پايدار مي‌کند و موجب مي‌شود تا مهاجرت معکوس شود. اگر زيرساخت‌هاي آن در استان مهيا شود سازمان ميراث‌فرهنگي نيز با تمام توان خود کمک خواهد کرد.»
عزم دولت بر حمايت از فعاليت سمن‌ها و نهادهاي غيردولتي
احمدي‌پور تأکيد کرد: «عزم دولت بر حمايت از فعاليت سمن‌ها و نهادهاي غيردولتي است. خوشبختانه در حوزه مربوط به سازمان ميراث نيز سمن‌ها بسيار قوي عمل مي‌کنند.»
او درباره توسعه صنايع‌دستي گفت: «در قالب سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي موظف شديم در همه استان‌ها بازارچه‌هاي صنايع‌دستي برپا کنيم. يکي از کارگروه‌هاي پرونده اقتصاد مقاومتي مربوط به راه‌اندازي فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي صنايع‌دستي در استان‌هاست.استان خراسان شمالي نيز ظرفيت‌‌هاي زيادي در حوزه صنايع‌دستي دارد که بايد از آن‌ها استفاده کرد.»
آينده بهتري در انتظار استان خراسان شمالي است
معاون رئيس‌جمهوري بر توجه ويژه به ميراث فرهنگي ناملموس استان خراسان شمالي تأکيد کرد و گفت: «ميراث ناملموس در اين استان به‌عنوان سرمايه‌اي براي استان خراسان شمالي است. ما در کنار شما کمک مي‌کنيم تا عناصر هويت‌سازمان حفظ شود و خراسان شمالي همچنان به‌عنوان گنجينه‌‌اي از اين ميراث باشد؛ سازمان از هيچ کمک و حمايتي براي تقويت موزه‌ها، تأسيس بازاچه‌هاي صنايع‌دستي، حفظ و توسعه ميراث فرهنگي ناملموس و ملموس دريغ نمي‌کند.»
او از سمن‌ها و نخبگان اين استان خواست تا پيشنهادهاي خود را در اختيار استاندار و اداره‌کل قرار دهند.
زهرا احمدي‌پور استان خراسان شمالي را به طفلي که بزرگ شده و درحالِ سپري کردن دوران بلوغ خود است تشبيه کرد و افزود: «اگرچه استان خراسان شمالي با محدوديت‌هايي روبه‌روست، مطمئنم با عزمي که داريد آينده بهتري در انتظار اين استان است.»
بيان دغدغه ها و مشکلات نخبگان و فرهيختگان
نخبگان و فرهيختگان استان خراسان شمالي نيز در نشست با معاون رئيس‌جمهوري و رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري دغدغه‌ها و مشکلات خود را بيان کردند.
استاندار خراسان شمالي در اين نشست با تأکيد بر اينکه براساس آمار در دولت يازدهم و همچنين پس از برجام با افزايش شمار گردشگر روبه‌رو بوده‌ايم گفت: «استان خراسان شمالي در همه مسائل مرتبط با جذب توريسم ظرفيت‌هاي گردشگري تاريخي و طبيعي بسيار زيادي دارد؛ البته غير از اين، استان خراسان شمالي براي جذب توريست سلامت نيز از ظرفيت بسيار زيادي برخوردار است.»
او افزود: «در بجنورد پارک بانوان داريم، اما براساس هدف‌گذاري قصد داريم تا پايان سال 96 در هر شهرستان يک پارک ويژه بانوان ايجاد کنيم.»
استاندار خراسان شمالي تأکيد کرد: «اگر اعتباراتي براي ايجاد بازارچه دائمي صنايع‌دستي در اختيار استان قرار گيرد، استانداري نيز زمين اين بازارچه را تأمين خواهد کرد.»

ريحانه مرتضوي، نماينده واحدهاي صنعتي توليد مواد غذايي، در اين جلسه گفت: «دولت تدبير و اميد توجه ويژه‌اي به حضور اجتماعي بانوان در پست‌‌هاي مديريتي دارد و تعداد مديران زن در اين دولت افزايش داشته است.»
نبود پارک و مجموعه ورزشي مخصوص بانوان، لزوم حمايت نهادهاي حمايتي و خيّران از مناطق حاشيه‌اي اين استان و حمايت از توليدکنندگان صنايع‌دستي که اکثر آن‌ها را بانوان تشکيل مي‌دهند از ديگر مواردي بود که او به آن‌ها اشاره کرد.

خوش‌آينه، نماينده فرهنگيان استان خراسان شمالي، گفت: «بعد از برجام وضعيت ناوگان هوايي بهبود پيدا کرد که همين امر مي‌تواند باعث جذب گردشگر شود.»
حمايت از استان در حوزه مردم‌شناسي از ديگر مواردي بود که خوش‌آينه مطرح کرد.

صنعت گردشگري اهرمي جايگزين براي وابستگي کمتر به درآمد حاصل از نفت
يوسف کاظمي، کارآفرين برتر و پزشک نمونه و نماينده فعالان گردشگري، گفت: «صنعت گردشگري مي‌تواند اهرم جايگزين براي کمتر شدن وابستگي به درآمد حاصل از نفت باشد. در دولت تدبير و اميد خوشبختانه شاهد رشد گردشگري به‌واسطه برنامه‌ها و تعاملات بين‌المللي اين دولت بوده‌ايم.»
او توسعه گردشگري سلامت در اين استان را با توجه به اقليم و موقعيت جغرافيايي خراسان شمالي ازجمله مواردي دانست که بايد بر روي آن تأکيد کرد.

حجت‌الاسلام عزيزي، نماينده جامعه ايثارگران و جانبازان، خواستار سامان‌دهي گلزار شهداي بجنورد شد. تأسيس اردوگاه زيارتي و تفريحي براي جانبازان از ديگر مواردي بود که عزيزي مطرح کرد.

حمايت از فناوري‌هاي دانش‌بنيان، حل معضل بيکاري و تشکيل ائتلاف دانشگاهيان از مواردي بود که مهدي قاسمي‌فرد، نماينده جامعه دانشگاهيان استان خراسان شمالي، مطرح کرد.

مصطفي دليريان، نماينده جامعه ورزش و جوانان استان، نيز گفت: «با توجه به قهرمانان زيادي که در استان داريم، نيازمند دهکده ويژه المپيک هستيم. البته با تشکيل ستاد سامان‌دهي جوانان استان گام‌هاي زيادي براي جوانان برداشته شد، اما هنوز هم جوانان اين استان با مشکلات مواجه‌اند.»

گردشگري و کشاورزي مي‌تواند عامل توسعه پايدار استان باشد
انصاري، عضو انجمن ميراث‌فرهنگي استان خراسان شمالي، بر حفظ فرهنگ اصيل مردم خراسان شمالي مانند موسيقي، لباس و غذاي محلي تأکيد کرد و گفت: «سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري بايد اين فرهنگ اصيل را ثبت و حفظ کند.»
او خطاب به رئيس سازمان افزود: «اميدواريم نگاه ويژه‌اي به اين موضوع داشته باشيد تا اين نگاه ويژه به ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به کل جامعه تسري پيدا کند.»

علي گلي‌زاده، از حزب مجمع فرهنگيان، به رابطه ميان آموزش‌وپرورش و سياست اشاره کرد و گفت: «بايد وضعيت آموزش‌وپرورش سامان داده شود، زيرا آموزش‌وپرورش توانمند نقشي کليدي در تربيت نسل آينده توانمند دارد.»

همچنين وحيدي، نماينده فعالان اقتصادي استان، گفت: «گردشگري و کشاورزي مي‌تواند عامل توسعه پايدار استان باشد. توجه و ايجاد مشوق‌هاي انگيزشي مي‌تواند به توسعه گردشگري و کشاورزي کمک کند.»

بنفشه يزداني، نماينده شوراي هماهنگي روابط‌عمومي‌هاي استان، بر لزوم توجه به جايگاه روابط‌عمومي ‌در دستگاه‌هاي مختلف تأکيد کرد و خواستار بهبود جايگاه روابط‌عمومي در سازمان‌ها و دستگاه‌هاي مختلف شد.

ايجاد بازارچه‌هاي دائمي صنايع‌دستي
ايزانلو، رئيس اتحاديه صنايع‌دستي استان خراسان شمالي، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري مبني بر اينکه صنايع‌دستي زيبا و جذاب و همه‌کس‌پسند است، گفت: «اين استان داراي بيش از 15هزار صنعتگر در حوزه‌هاي مختلف صنايع‌دستي است؛ به‌علاوه، فعالان حوزه صنايع‌دستي خراسان شمالي تاکنون موفق شده‌اند 43 نشان ملي استاندار و 4 نشان بين‌المللي يونسکو کسب کنند.»
او با تأکيد بر اينکه بازارچه‌هاي دائمي و حتي بازارچه‌هاي نوروزي صنايع‌دستي بيشترين درآمد را در حوزه صنايع‌دستي دارند، نبود کارخانه‌هاي ريسندگي و رنگ‌ريزي، نبود مجتمع‌هاي قالي‌شويي و پرداخت فرش و نبود بازارچه‌هاي دائمي صنايع‌دستي را در اين استان ازجمله مشکلات حوزه صنايع‌دستي دانست.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/8493/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد