راه ترقی

آخرين مطالب

بافت فرسوده علت 80درصد آتش سوزي هاي تهران دانش

بافت فرسوده علت 80درصد آتش سوزي هاي تهران
  بزرگنمايي:

راه نو- معصومه آباد با بيان اينکه تهران با گسست فرهنگي و بحران هاي خاصي به ويژه ايمني مواجه است، اظهارداشت: آمارهاي بحران آتش نشاني مشخص مي کند که تهران نيازمند نهضت فراگير ايمن سازي شهري است به طوريکه پلاسکو زنگ خطر هشداردهنده اي نسبت به وضعيت شهر تهران بود.
رييس کميته ايمني و مديريت بحران شوراي شهر تهران با اشاره به هفته اي که مردم براي پلاسکو خون گريه مي کردند، عنوان کرد: براساس آمار آتش نشاني در همين هفته به طور ميانگين 250 تماس با اين سازمان گرفته شده که 80درصد تماس ها به دليل بي دقتي و غفلت شهروندان و بروز حادثه بوده است. البته بافت فرسوده و رفتارهاي پرخطر شهروندان نيز باعث اتفاق هاي ناگوار مي شود .
وي ادامه داد: رفتارهاي پرخطر مردم نشان مي دهد مردم در ساختمان هايي که مستقر هستند نسبت به موارد غيرايمني بي تفاوت هستند و به نکات ايمني بي توجهي مي کنند که اين موضوع نياز به فرهنگ سازي دارد. در جامعه ايمني محقق نمي شود مگر از طريق رسانه ها تا اهميت اين موضوع به فضاي فرهنگي سوق داده شود. تاکيد داغرم که فقط پلاسکو ساختمان حادثه ساز نبود .
آباد با اشاره به اينکه دليل اصلي تشکيل اين جلسه علاوه براهميت پلاسکو بررسي آمار مرگ و مير خاموش نيز است که ناشي از گاز مونوکسيدکربن است، اظهارداشت: مرگ ناشي از مونوکسيدکربن در سال 95 در تهران با 37درصد افزايش مواجه است. 3هزار نفر نيز در کل کشور از سال 93 تا 95 فوت کرده اند.
رييس کميته ايمني و مديريت بحران شوراي شهر تهران با بيان اينکه قوانين منجر به بروز اين مرگ ها مي شود به طوري که قانون اين موارد گرفتار کليشه ها شده اند و تمهيدات ايمن در نظر گرفته نمي شود،گفت: گزارش هايي که امروز از پزشکي قانوني گرفتم ديدم در برودت هوا مرگ هاي ناشي از مونوکسيدکربن افزايش مي يابد. در فضاي هاي عمومي يک حرفي مطرح مي شود مبني بر اينکه وقتي فردي فوت مي کند گفته مي شود يه نون خور کمتر اما بر اساس آمارهاي تامين اجتماعي هزينه مرگ هر فردي 2 ميليارد تومان است. اما هميشه در حوادث مرگ ها مطرح نيست و آسيب ديدگي ها نيز مطرح هستند.
وي اضافه کرد : ما وظيفه داريم جامعه را نسبت به مسائل ايمني هوشيار کنيم.در لايحه مديريت يکپارچه شهري که از ايستگاه هاي مختلف گذشته و امروز به ايستگاه مديريت بحران رسيده نتوانستيم بحث ايمني را به صورت يکپارچه ببينيم.
به گفته آباد مساله ايمني در دنيا بر عهده يک سازمان است اما ما در همين لايحه نتوانستيم يک انسجام ايجاد کنيم. در اين لايحه بايد اين سوال مطرح شود که ايمني در کجا تعريف مي شود؟
اين عضو شوراي شهر موضوع ايمني ادامه داد: همان طور که کميته ايمني تا دور چهارم در شورا نداشتيم و در دور سوم کميسيون سلامت نيز نداشتيم. در حالي که سازمان بهداشت جهاني مي گويد که اسيب هاي اجتماعي منبع 80درصد مشکلات و خطراتي است که متوجه شهروندان است و ايجاد نگراني مي کنند به طوري که خطر بيماري هاي واگيردار ديگر به صفر رسيده اند و بيماري هاي غيرواگير هم کنترل شده است اما آنچه مطرح است عوامل اجتماعي موثر بر سلامت است که سلامت جامعه را به خطر مي اندازد که شامل حوادث مي شود.
وي با بيان اينکه کميته ايمني در دور چهارم در ذيل کميسيون سلامت تشکيل شد که يکي از دستاوردهاي مهم آن مصوب کردن و پر کردن خلاءهاي قانوني ايمني در بخش هاي حقوقي بوده است، اذعان داشت: اين کميته 50 مصوبه دارد که به طور خاص درخصوص ايمني فضاهاي عمومي و ساختمان ها و حوزه ترافيک قانون گذاري شده و 18 مصوبه در خصوص سازمان آتش نشاني بود که اين مصوبات را ارايه مي کنم. يکي از مباحث اصلي نيز نظارت بر حسن اجراي کار در سازمان هاي مختلف بوده است.
آباد گفت: در صحن بارها از شهردار پرسيده شد که شما در خصوص ايمني چه کارهايي انجام داده ايد؟ اين در حالي است که بايد بگويم برخي از مصوبات کميته ايمني بيش از 3 سال در فضاي شورا معطل باقي مانده و چرخيده است و پس از 3 سال تصويب شدند. از سال95 به بعد لوايحي داريم که به تصويب رسيدند و از حالا به بعد بايد در خصوص حسن نظارت دراجرا صحبت کنيم.
رييس کميته ايمني و بحران شوراي شهر تهران با اشاره به اينکه لوايحي در دو بخش نرم افزاري و سخت افزاري داريم، افزود: در زمينه سخت افزاري مثلا آتش نشاني پس از حادثه پلاسکو در کنار ارتقاء تجهيزات و امکانات، مديريت ايمني، ارتقا تجهيزات و سپس ارتقا جايگاه آموزش نيروها نيز مطرح شد.
به گفته وي درلايحه اي که در شورا در خصوص ارتقا ايمني سازمان آتش نشاني به تصويب رسيده مشخص شده است که بودجه هاي لازم براي تحقق اين سه محور وجود ندارد؛ بافت فرسوده تهران سبب 80درصد آتش سوزي هاي تهران است. از همين رو لازم است که يک رديف بودجه اورژانسي به ارتقا وضعيت ايمني شهر اختصاص يابد تا در مسيري حرکت کنيم که حوادث و حريق کمتري داشته باشيم. زيرا بحث پيشگيري در تمام دنيا مهم است و تمام اعتبارات به اين بخش اختصاص مي يابد. اما در اين زمينه اقدامات لازم را انجام نداديم.بايد بيش از پيش به بحث مقابله اي توجه کنيم تا کمتر شاهد حوادث باشيم.
اين عضو شوراي شهر با بيان اينکه حوادث پلاسکو نشان داد که ما مي خواهيم ‌همواره از بحث ايمني بهره برداري سياسي کنيم تا تقصيرها را به گردن يکديگر بياندازيم و ديگران را مقصر معرفي کنيم، گفت: در حاليکه مشخص شد که تا پيش از سال گذشته که کميته ايمني تشکيل شد مبحث ايمني در شورا در تهران مغفول مانده است.
وي عنوان داشت: نقاط پرحادثه بيشتر در فضاهاي کارگاهي است که منجر به بروز حوادث آتش سوزي مي شود.17 هزار بازديد توسط سازمان آتش نشاني انجام شد که 3 هزار ساختمان اخطار دريافت کردند که عمدتا در مناطق بافت فرسوده هستند از جمله ساختمان آلومينيوم‌. بر اساس شاخص ها اين ساختمان ها ناايمن شناسايي شده اند که اگر نخواهند ايمن سازي انجام دهند وجاهت سياسي کشور را زير سوال مي برند.
آباد افزود: ذيل سازمان هايي که اخطار مي گيرند به 7 سازمان نيز رونوشت زده شده تا در مسير ايمن سازي کارهاي لازم را انجام دهند. اگر بر اساس قانون ضابط قضايي شهرداري انتخاب شود بر اساس يک فرايند شهرداري مي تواند مجري شود و در آن لحظه براي کارگاه حکم محدودسازي فعاليت و پلمپ انجام دهد. اما در بحث صنوف بر اساس شرايط سازمان آتش نشاني امکان پذير نيست.اخطارها زماني صادر مي شوند که موارد ناايمن ديده مي شود.
رييس کميته ايمني و مديريت بحران شوراي شهر تهران با بيان اينکه در خصوص ساختمان پلاسکوو وضعيت پايان کار اين ساختمان بايد بگويم، مصوبات ايمن سازي هاي لازمه ساختمان هاي ناايمن به تازگي در شورا تصويب شد و قبل از آن قانوني احصا نشده است، عنوان داشت: در خصوص وضعيت بازار تهران نيز بايد بگويم وضع ايمني ان بسيار نگران کننده است.
وي به بحث ايمني اشاره و ادامه داد: اگر احاد جامعه نسبت به ايمني محل زندگي و کار حساس شوند بي شک مشکلات زيادي حل مي شود. برخي از مشکلات ناشي از زيرساخت ها است. بازار تهران به شکل سنتي طراحي و امروز اداره مي شود. که همين بارگذاري به صورت سنتي نگران کننده است.يکي از نمونه هاي خوبي که با همت مردم رفع خطر شد بازار سنتي تبريز بود که با همت خود مردم مشکلات عدم ايمني اش برطرف شد.
آباد با انتقاد از اينکه نگاه سياسي بسيار زياد در موارد ايمني مطرح است و نمي گذارد خطرات برطرف شود اظهارداشت: برخي سازمان ها در تلاشند از خود سلب مسووليت کنند.گاهي اوقات انتقادات بدون راهبرد مطرح مي شوند که در زمينه ايمني تبديل به نگاه هاي يکسويه مي شوند.
آباد بابيان اينکه "به شهرداري گفتيم برو تجهيز کن" وقتي به شهرداري پولي داده نشده است از شهرداري توقع چه تجهيزي داريم، گفت: در حال حاضر اين درآمدهاي پايداري که شورا براي شهرداري اختصاص داده است نيز هيچ است. چه زماني قرار است اين درآمدها محقق شود، اکنون که در آخر سال هستيم. پس در واقع هيچ اعتباري به آتش نشاني نداديم. از همين رو مي گويم در حادثه پلاسکو شورا مقصر اصلي است. بعد از حادثه جمهوري به شهرداري گفتيم برود و يک گزارش بياورد براي تجهيز و ارتقا تجهيزات ولي اعتباري به شهداري نداديم.
اين عضو شورا با اشاره به اينکه لايحه درآمدهاي پايدار راه به جايي نمي برد و بايد بودجه مشخصي به طور اختصاصي براي ارتقا تجهيزات اتش نشاني در نظر گرفته شود، اظهارکرد: در زمينه تخصيص بودجه ها نيز کميته تخصيص به طور مشخص به آتش نشاني تخصيص نداده و اولويت نخست سازمان ايمني و آتش نشاني نبوده است.
وي گفت: رعايت نکات ايمني ساختمان ها منجر به امر پيشگيري مي شود. اما نکته مهم اين است که در زمينه پيشگيري ساختمان ها بايد قوانين سختگيرانه داشته باشيم.

آباد اظهارکرد: اکثر ساختمان هاي ناايمن مربوط به نهادهاي نظامي است.
وي ادامه داد: ساختمان هايي که اقدام به دريافت پايان کار نمي کنند از مرحله فونداسيون تا نما زمان براي پايان کارشان دارند و براي 2 بار مي توانند پرونده شان را تمديد کنند. اگر در مهلت قانوني شهرداري، اقدامات لازمه را انجام دادند که هيچ در صورت تداوم؛ جريمه نقدي مي شوند و سپس برخوردهاي قضايي انجام مي شوند.
رييس کميته ايمني و مديريت بحران شوراي شهر تهران با طرح اين موضصوع که اخر سر وضعيت ساختمان هاي ناايمن چه مي شود، بيان داشت: بايد بگويم بالاخره در مسير پاسخگويي قرار مي گيرند. از سال 45 ساختمان هايي داريم که نه ايمن هستند و نه رعايت به نکات ايمن مي شوند که مشمول قانون مستقل خوانده شدن ساختمان هاي شهر که مربوط به ارديبهشت 49 است مي شوند اما آنچه مهم است در خصوص ساختمان هاي ناايمن همچون علاالدين که باعث شد صاحب اين ساختمان در مقابل قانون نتواند مقاومت کند و امروز شاهد تخريب طبقه 7 هستيم فشارهاي رسانه اي بود .البته تاکيد مي کنم ه نبود قانون يکپارچگي شهري نيز باز بر تبعات اين نبود قانون مي افزايد.
وي گفت: در مواردي مي توان نيوجرسي مقابل ساختمان ها گذاشت که پرداخت عوارض صورت نگرفته اما در موارد ديگر چون ضابط قضايي نيست نمي توان برخورد قضايي انجام داد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/8503/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد