راه ترقی

آخرين مطالب

نبايد حادثه قطار سمنان را با فاجعه منا مقايسه کرد دانش

  بزرگنمايي:

راه نو- ابوالفضل حسن بيگي در نشست علني امروز (يکشنبه، يکم اسفند ماه) مجلس شوراي اسلامي،در مخالفت با استيضاح وزير راه و شهرسازي گفت:ما نمايندگان مجلس در برابر قرآن کريم سوگند ياد کرده‌ايم به وظايفمان عمل کنيم و از منظر قانون‌ قانون‌گذار بوده و ناظر بر اجراي قانون هستيم و در 5 سطح بين‌المللي،ملي،منطقه اي،استاني و حوزه انتخابيه مأموريت و مسئوليت داريم.
وي افزود:آنچه در جلسه امروز مي‌گوييم طبيعتا براساس تکليف شرعي است چراکه بنده يک اصولگرا هستم که به آن افتخار مي‌کنم و اصولگرايي را از حضرت امام (ره)، مقام معظم رهبري، شهيد بهشتي، شهيد مطهري و شهداي دفاع مقدس آموختم که انسان بايد حق‌طلب و آزاده باشد و به آنچه حق است عمل کند.
نماينده مردم دامغان در مجلس شوراي اسلامي با تشريح کامل حادثه قطار در سمنان تصريح کرد:حادثه قطاري که در سمنان به وجود آمد بنده در مسير تهران بودم وقتي به گردنه آهوان رسيدم مشاهده کردم که از پشت کوه‌ها دود غليظي به آسمان مي‌رود؛ سريعا به فرماندار دامغان زنگ زدم و وي گفت که به ما الان اطلاع دادند که دو قطار با يکديگر تصادف کردند و در اين تصادف آتش‌سوزي ايجاد شده و اطلاع ديگري نداريم.
حسن‌بيگي ادامه داد: به سرعت به منطقه عازم شدم و از نزديک شاهد همه اقداماتي که انجام شد، بودم و متوجه شدم که در يک مقطعي قطار تبريز به مشهد زماني که عبور مي‌کند برودت هوا به 13 درجه زيرصفر مي‌رسد و ترمزهاي قطار يخ مي‌زند و متوقف مي‌شود و قطاردومي که به اين قطار اصابت مي‌کند قطار سمنان به مشهد است.
وي با بيان اينکه چند مرکز کنترل‌کننده قطار وجود دارد،افزود:اولين کنترل‌کننده سي.تي.سي يعني مرکز الکترونيکي است که مي‌تواند قطار را در هر نقطه اي کنترل کند. مرکز دوم اي.تي.سي است که ترمز قطاري است که دراختيار راننده قراردارد و هرگاه او احساس کند مسير مسدود است به راننده و لوکومتيوران اين موضوع را اعلام مي‌کند.همچنين مرکز سوم، مرکز کنترل مرکزي است که در دو جا قرار دارد که يکي از آنها در تهران  است که سراسر ايران را کنترل مي‌کند و محور تهران به مشهد را نيز کنترل مي‌کند.
حسن‌بيگي خاطرنشان کرد:مرکز ديگري که در اين مسير وجود دارد مرکز کنترل شاهرود است که البته مرکز کنترل سي.تي.سي و سي.اي.سي در يک اتاق است و به فاصله 2متر همواره در مذاکرات و مکاتبات با يکديگر مشترک هستندو همواره در اقداماتي که انجام مي دهند در کنار يکديگر قرار دارند. مرکز کنترل مرکزي که در شاهرود قرار دارد،در اتاق ديگري وجود دارد. لذا در ساعات اوليه حادثه که بنده به اين مرکز رسيدم سخنان مختلفي از افراد گوناگوني شنيده مي شد،که در اين قضيه ماموريت و مسئوليت ما اين بود که در مرحله اول به آسيب ديدگان کمک کنيم،اقدامات اوليه و ضروري را انجام دهيم و درمرحله دوم به فکر اين باشيم که چه کساني مقصر وقوع حادثه هستند. طبيعتاً هرکسي به گونه اي ديگري را مقصر اعلام مي کرد.
وي خاطرنشان کرد: پس از آنکه کارهاي اوليه با کمک مسئولان استان انجام شد، مجروحان حادثه از 108 کيلومتري به بيمارستان هاي دامغان، سمنان و شاهرود منتقل شدند و پس از آن براي اينکه چگونگي حادثه روشن شود، در همين مقطع رياست کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس به بنده به عنوان عضوکميسيون براي بررسي علل وقوع حادثه و ابعاد آن ماموريت داده و پس آن تعدادي از اعضاي کميسيون عمران مجلس نيز وارد منطقه شدند.
نماينده مردم دامغان در مجلس شوراي اسلامي افزود: پس از ورود به شاهرود و پيگيري دقيق جوانب حادثه متوجه شدم که در اين سانحه اتفاقات عجيب و غريبي رخ داده است و از اين رو حساسيت ها نسبت به آن بيشتر شد. پس از آنکه گفته هاي افراد از وقوع حادثه مطرح شد، به سراغ مانيتورها رفتيم و مشاهده کرديم که بعضي از نقل قول ها و گفته ها با آنچه در مانيتورهاي ثبت شده بود، مغايرت دارد. در اين رابطه قرار بر ورود دولت به قضيه شد و روز بعد دولت مهندس ترکان را به منطقه اعزام کرد و مجدداً مانيتورها مورد بررسي قرارگرفت که به اين موضوع رسيديم که قطار تبريز به مشهد زماني که عبور کرده و در نزديکي ايستگاه "هفت خوان" قرار مي گيرد، به دليل شيب گردنه ترمزهاي پي در پي که زده شده، منجر به يخ زدن ترمزها شده است. وقتي اين اتفاق مي افتد، لوموکوتيوران به ايستگاه شاهرود اعلام مي کند که مرکز ATC در جريان است و بعد از مدتي قطار دوم در ايستگاه قبلي متوقف مي شود. رسيدگي و پيگيري مي شود تا جايي که به قطار تبريز اعلام مي کند که مشکل در حال رفع شدن است و تا چند دقيقه ديگر عبور خواهيم کرد. در همين مقطع شيفت اپراتور بايد عوض مي شد؛اما به دليل برف سنگيني که در شاهرود باريده بود،نفر بعدي که بايد شيفت را تحويل مي گرفت هنوز به مرکز نرسيده بود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/8580/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

موزیک ویدئوی متفاوت از قطعه وطنیِ همایون شجریان

موسیقی بی‌کلام زیبا و آرامش‌بخش «بهشت» با هنرمندی پیدر بی هلند

نماهنگ تماشایی آرون افشار بنام «شب رویایی»

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

کشف مکان دقیق دفن افلاطون

پیش‌بینی وضعیت آب و هوا؛ سامانه بارشی جدی سه شنبه وارد کشور می‌شود

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969